بسته ویژه خبری تابناک،
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۸ 31 August 2015
جادوگر با پیکان گوجه‌ای از مشهد به تهران می‌آید

علی کریمی دیروز یک روز پس از حضورش در بازی خیریه جمعه به مشهد رفت تا در چند کار خیریه شرکت کند. ستاره سابق تیم ملی با حضور در مشهد به عیادت معلولان مؤسسه شهید فیاض‌بخش مشهد رفت. در این سفر یک اتفاق کم‌سابقه افتاد. در این سفر که اهداف خیریه دارد، یکی از افراد خیر یک دستگاه خودرو پیکان مدل ١٣٥٧ با رنگ گوجه‌ای آماده کرد تا کریمی این خودرو را به تهران بیاورد و پس از چندروز آن را به مزایده بگذارد و پول آن را به آسایشگاه شهید فیاض‌بخش بدهد. کریمی در این‌باره گفت: «با توجه به اینکه مسئولان با من در این مدت تماس زیادی داشتند، به شهر مشهد سفر کرده‌ام تا در کاری خیرخواهانه شرکت کنم. امیدوارم عواید حاصل از این برنامه به مؤسسه فیاض‌بخش و تمام عوامل این مجموعه و کودکان بی‌سرپرست و کم‌توان ذهنی برسد و از این طریق کمکی کرده باشیم. خیلی خوشحالم که برای مؤسسه فیاض‌بخش کارهای خیریه را انجام می‌دهم». جادوگر ابراز امیدواری کرد که روزی خادم امام‌رضا(ع) شود. همچنین علی کریمی در برنامه‌ای دیگر قرار است پیراهنش در دیدار مقابل تیم‌ ستارگان جهان را به مؤسسه فیاض‌بخش اهدا کند.



آغوش باز اصلاحات برای فرزند شهید مطهری

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس‌های هشتم و نهم، این روزها تبدیل به یک مصلح اجتماعی شده است و تلاش می‌کند که از طریق نطق‌ها و نامه‌های خود برخی مشکلات کشور را به زعم خود خود حل کند. این ماه‌ها و روزها، کمتر مسئولی است که مخاطب نامه‌های مطهری قرار نگرفته باشد. از رئیس جمهور تا رئیس مجلس خبرگان پذیرای توصیه‌های مطهری بوده‌اند. همین معنا باعث شده است تا اصلاح طلبان به این فکر کنند که برای انتخابات مجلس دهم، از علی مطهری در راس لیست خود استفاده کنند و نام او را در کنار عارف و دیگر اصلاح طلبان قرار دهند. با توجه به نگاه منفی جریان اصول گرایی به فرزند شهید مطهری، طی چند سال اخیر به نظر می‌رسد در مجلس دهم باید شاهد یک علی مطهری اصلاح طلب باشیم.به گزارش نامه نیوزشایان ذکر است که علی مطهری همچنان در مسائل فرهنگی مانند حجاب، اختلافات فراوانی با اصلاح طلبان دارد و بسیاری از اصلاح طلبان او را در مسائل فرهنگی دگم می‌دانند.



نظر طائب در مورد فرجام برجام

حجت الاسلام مهدی طائب رییس قرارگاه عمار در گفت و گو با مهر گفت، به نظر من فرجام این مذاکرات و توافق، خیانت آمریکایی‌ها خواهد بود که به معنای این است که آنها دو راه بیشتر ندارند که هر کدام از این راه‌ها را بروند، بازنده هستند.آمریکا یا زیر میز مذاکره زده و همه چیز را از بین می‌برد یا اینکه سر تسلیم فرود آورده و می‌پذیرد که تاکنون حرف زور زده و تحریم‌ها را برمی‌دارد، که در این صورت نیز قلدر دنیا دست از قلدری برداشته و بازنده این جریان است. در سیاست‌های موجود آمریکا مشاهده نمی‌کنم که فروپاشی را باور کرده باشند و احتمال می‌دهم که زیر میز توافق زده و دوباره ایران را برای مذاکره فرا بخوانند.



راهبرد جدید اصولگرایان از نگاه حبیبی

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در نشست دبیران این حزب گفت: راهبرد «یکصدا یک فهرست» بدون سهم خواهی شخصی و گروهی هیچ یک از تشکل های اصولگرا به صورت یک گفتمان درآمده است.به گزارش روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی ، محمدنبی حبیبی روز یکشنبه در این نشست افزود: اصولگرایان با این راهبرد در صدد تشکیل یک مجلس ولایی هستند که بتواند راهبردهای رهبری را در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ ومسایل اجتماعی عملیاتی کند.وی یادآور شد: عده ای از قرار گرفتن تشکل های اصولگرا در کنار هم ناراحت هستند و با انتشار برخی اخبار دروغ و تحلیل های بی مبنا و وارونه می خواهند در میان اصولگرایان واگرایی ایجاد کنند تا مدل انتخابات 92 را باز تولید کنند.دبیرکل حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: اصولگرا، اصولگراست. تندرو و افراطی، معتدل و سنتی نداریم. بالاخره یا کسی اصولگرا اهست یا نیست. ملاک های اصولگرایی مشخص است .حبیبی ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی در کنار آیت الله یزدی دبیر کل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت الله موحدی کرمانی دبیر کل روحانیت مبارز دغدغه همگرایی اصولگرایان را دارند ، به همین دلیل آیت الله مصباح در اجلاس مشترک دبیران استان های سه تشکل شرکت کردند.

بلاتکلیفی برجام در مجلس

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که کمیسیون ویژه بررسی برجام باید به دولت و مجلس در مورد شکل بررسی برجام پیشنهاد دهد.جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با (ایسنا) در خصوص چگونگی بررسی برجام در مجلس گفت: در این رابطه تناقض قانونی جدی وجود دارد که باید رفع شود.وی با بیان اینکه تفسیرهای بسیار زیادی در مورد اصول 77 و 125 قانون اساسی وجود دارد افزود: تفسیرهای حقوقی متفاوتی در مورد بررسی برجام در مجلس وجود دارد که در نهایت باید کمیسیون ویژه به راهکاری دست پیدا کند.جهانگیرزاده یادآور شد: طبق مکانیزم آیین نامه داخلی، مجلس بعد از بررسی و تصویب کلیات برجام، باید وارد بررسی جزییات شود؛ حال سوال اساسی این است که آیا مجلس می‌تواند جزییات برجام را بررسی کند؟ موضوعی که محل بحث است.این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کار کمیسیون ویژه بررسی برجام و مجلس سخت است، گفت: به نظرم برجام باید در مجلس بررسی شود و کمیسیون ویژه به دولت و مجلس در مورد شکل بررسی برجام پیشنهاد دهد.وی در پایان گفت: باید این موضوع مشخص شود که برجام در مجلس همچون سایر طرح‌ها و لوایح بررسی شود یا اینکه همچون یک گزارش از جانب دولت تلقی شود.



افتخار اصولگرایان است که زیر نظر فقها کار می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی که در اجلاس سراسری دبیران استانی سه تشکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و حزب موتلفه اسلامی سخن می گفت اظهار داشت: عشق و علاقه به محرومین و اقشار آسیب پذیر یکی از شاخص های اصولگرایی و از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است.وی افزود: خیلی ها در دنیا در انقلاب های مختلف دم از کمک به محرومین و فقرا می زنند اما جلوتر که می روند خودشان دزد گردنه می شوندآقا تهرانی بیان داشت: ما نیز نمی گوئیم معصوم هستیم اما از ویژگی های انقلاب ما کمک به مستضعفان است. امام خمینی(ره) با اشرافی گری مخالف بودند و همواره تاکید داشتند که این انقلاب انقلاب مستضعفین است.دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی یکی از توفیقات مهم در نظام را داشتن شورای نگهبان دانست و گفت: خوشبختانه با وجود شورای نگهبان اگر اشکالی در مجلس پیش می آید رفع می کند.وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر وحدت اصولگرایان بیان داشت: اصولگرایان افتخار می کنند که زیر نظر فقها کار می کنند و می توانیم اگر اختلاف سلیقه ای هم وجود دارد آن را حل کنیم. از این رو اینکه زیر نظر فقها کار کنیم این کار بسیار پسندیده ای است.



‌افزایش 50 درصدی نرخ عوارضی آزاد راه ها بدون اطلاع قبلی

دی‌ماه سال 92 بود که موضوع آزادسازی نرخ عوارضی آزادراه‌ها مطرح‌ و آزادسازی قیمت عوارضی آزادراه‌ها و تنوع‌سازی نرخ در روز‌های پیک و غیر پیک ‌عنوان شد.معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در این‌باره به فارس گفت که اجرای زیرساخت‌های عمرانی با بودجه دولتی امکان‌پذیر نیست و در این راستا باید بخش خصوصی جذب شود؛ در این عرصه باید مشوق‌هایی برای جذب بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها داشته باشیم.حسن احمدی نوری‌ از شناورسازی نرخ‌های عوارضی آزادراه‌ها خبر داد و گفت که ‌در راستای بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار، نرخ‌ها در زمان‌های پیک و غیرپیک متنوع می‌شود.وی با اشاره به تلاش دولت برای فراهم‌سازی مشوق‌های جذب سرمایه بخش خصوصی، گفته بود: در حال آسیب‌شناسی وضعیت گذشته ساخت آزاد‌راه‌ها با مشارکت بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم قوانین را اصلاح کنیم و در این راستا به نتایجی مطلوب دست یافته‌ایم.بنا به گفته احمدی‌نوری نرخ عوارضی آزادراه‌ها با درخواست بخش خصوصی به عنوان شریک‌ دولت در آزاد‌راه و در راستای توجیه مالی مطلوب‌تر، متنوع می‌شود و از این پس قیمت عوارضی در روز‌های کم‌تردد ارزان‌تر و طبیعتاً در روز‌های پرتردد بیشتر خواهد بود.به گزارش فارس ‌چند روزی است‌ نرخ عوارضی آزادراه‌ها برای سال 94 افزایش یافته است و ظاهراً دولت برنامه دارد در گامی دیگر به آزادسازی نرخ عوارضی آزادراه‌ها نزدیک شود.این در حالی است که افزایش نرخ عوارضی بدون اطلاع‌رسانی قبلی در سال جاری انجام شد و نرخ عوارضی اغلب آزادراه‌‌های کشور چند روزی است افزایش یافته‌ است. به گزارش خبرنگار تابناک برای مثال عوارض اتوبان کاشان- تهران از 1000 تومان به 1500 تومان در هر جایگاه افزایش پیدا کرده است. در واقع نرخ عوارض افزایش 50 درصدی را تجربه می کند.



واردات ۳۹ میلیون لیتری بنزین در ۶ شهریور امسال

براساس آمار و اسناد رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، واردات بنزین در روز جمعه 6 شهریور ماه سال جاری رکورد شکست و به رقم 39 میلیون لیتر رسید.دلیل این رقم واردات بنزین، کاهش تولید این فراورده پرمصرف در داخل کشور است که البته دلایل مختلفی را می توان برای آن برشمرد؛ که مهمترین آن طولانی شدن اورهال (تعمیر اساسی) پالایشگاه های موجود و عدم راه اندازی افزایش تولید و بهینه سازی تولید در مابقی پالایشگاه ها است که همه این موارد از مدیریت ناصحیح در مجموعه پالایش و پخش فراورده های نفتی ناشی می شود.براساس همین اسناد می توان گفت، تولید بنزین به طور متوسط در سال 93 به میزان 60.1 میلیون لیتر در روز بوده است که آمار تولید بنزین در سال 94 با کاهش 0.8 درصدی به 59.06 میلیون لیتر رسیده است.



ایرانی‌ها و عراقی‌ها عصبانی‌ترین مردم جهان هستند

بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ، مردم ایران در کنار عراقی‌ها «عصبانی‌ترین» مردم جهان به شمار می‌آیند. در نظرسنجی این موسسه آمریکایی که نتایج آن جمعه ششم شهریور در نشریه ایندیپندنت منتشر شده، این هم آمده که مردم عراق، ایران و کامبوج، دارای بالا‌ترین میزان «تجربه‌های منفی روزانه» در جهان نیز هستند. ایرانی‌ها و عراقی‌ها «عصبانی‌ترین» مردم جهان به شمار می‌آیند. ۴۹ درصد پاسخ‌دهندگان این دو کشور گفته‌اند که به تازگی عصبانی شده بودند. موسسه نظرسنجی گالوپ ۱۰ سال است که نظرسنجی خوشحال‌ترین و ناراحت‌ترین مردم جهان را برگزار می‌کند.در نظرسنجی سال ۲۰۱۴ این موسسه، ۱۵۳ هزار نفر از ۱۴۳ کشور جهان به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دادند. 



نگرانی باهنر برای تخم مرغ اصلاح طلبان

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: رئیس‌جمهور می‌گوید دولت را از معتدلین انتخاب کرده ولی اصولگرای ناب در کابینه‌اش سراغ نداریم.محمدرضا باهنر خاطرنشان کرد: روحانی از لحاظ ساختاری اصلاح طلب نیست و حتی قبل از ریاست جمهوری شان اظهار نظری در حمایت با اصلاحطلبان نداشتند ولی در انتخابات خود را مدیون اصلاح طلبان می داند؛ روحانی می گوید دولت را از معتدلین انتخاب کرده ولی اصولگرای ناب از نظر حزبی در کابینه اش سراغ نداریم.محمدرضا باهنر در مورد بحث های مطرح پیرامون حضور علی لاریجانی در لیست اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: اصلاحات اگر بتواند لیستی ارائه دهد حتما تخم مرغ های خود را در سبد لاریجانی نمی گذارد و داستان صدا وسیما و دوران اصلاحات یادشان نرفته است؛لاریجانی اصولگراست هرچند اصولگرایی طیف وسیعی است و ممکن است اختلافاتی در آن وجود داشته باشد.



مداحان به تصمیم جمعی اصولگرایان پایبند باشند

عضو فراکسیون اصولگرایان با انتقاد از تصمیم مداحان برای ارائه لیست انتخاباتی گفت: ارائه لیست از سوی مداحان باعث ایجاد تفرقه می شود، آنها باید به تصمیمی که اصولگرایان می گیرند عمل کنند.احمد سالک کاشانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه برخی مداحان عنوان کرده اند در صورت عدم وحدت در اصولگرایان در انتخابات، آنها لیست ارائه می کنند، گفت: هر کس باید کار خود را انجام دهد،اگر در وظایف دیگران دخالت کنند، هم خودشان به مشکل بر می خورند وهم برای دیگران مشکل ایجاد می کنند.نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه خط و روش مداحی مشخص است تاکید کرد: مداحی همانطور که از اسم آن بر می آید این است که این افراد مداحل اهل بیت هستند و مداح اهل بیت بودن عین دیانت و سیاست اهل بیت است.وی با بیان اینکه مداحان باید مداح اهل بیت و متعلقات آن باشند، ادامه داد: متعلقات اهل بیت، موضوع ولایت است بنابراین بی تردید آنها باید نقطه نظرات مقام معظم رهبری را به عنوان اطلاع رسانی مستند در قالب شعر و برنامه های دیگر در اختیار مردم و نسل جدید قرار دهند.



شعار مرگ بر آمریکا از دیوارها پاک می شود!

در روزهای اخیر اتفاق جالب توجهی که در سطح شهر تهران افتاده، پاک کردن شعارهای مرگ بر آمریکا از دیوار های شهر است. البته صبح امروز این عملیات پاک سازی به دیوارهای سفارت سابق آمریکا (لانه جاسوسی) نیز رسید و شعارهای مرگ بر آمریکا از دورتادور دیوار سفارت پاک شد.گفتنی است این شعارها در هفته های گذشته بر روی دیوار لانه جاسوسی و دیگر نقاط تهران نوشته شده و به اصطلاح مرگ بر آمریکای 2015 است.

تحرکات فمینیست‌ها در کشور طی ۲ سال اخیر بیشتر شده است

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان گفت: متأسفانه طی ۲ سال اخیر، تحرکات فمینیست‌ها در کشور بیشتر شده است.به گزارش فارس، مینو اصلانی با اشاره به هجمه‌های دشمنان در موضوع زنان و خانواده تصریح کرد: متأسفانه طی دو سال قبل، تحرکات فمینیست‌ها در کشور بیشتر شده است تا جایی که متولیان امر در سفر اخیر خود به نیویورک تعهدات زیادی در حوزه زنان به سازمان‌ ملل داده‌اند که این تعهدات در مسایلی همچون تساوی زن و مرد یا اشتغال بیشتر زنان و ... می‌باشد که هدف آن تضعیف بنیان خانواده است.اصلانی در پایان به نقش بسیج جامعه زنان در مقابل این تهاجمات فرهنگی و اجتماعی پرداخت و افزود: به اقرار رسانه‌های غربی به ویژه بی‌بی‌سی رسانه دولتی انگلستان؛ بسیج جامعه زنان اقدامات مؤثری در مقابل هجمه‌های گوناگون کشورهای غربی به زنان انجام داده است.



حمله جوانفکر به توکلی در دفاع از احمدی‌نژاد

مشاور رسانه‎ای احمدی‎نژاد در واکنش به توکلی گفت: وی نماینده مجلس شورای اسلامی است، اما به نظر می رسد از موضعی فراتر از اختیارات یک نماینده مجلس ، سخن به میان آورده است.به گزارش باشگاه خبرنگاران، در پی گفت‎وگوی احمد توکلی با هفته نامه مثلث علی‎اکبر جوانفکر که به نظر این روزها عهده دار مسئولیت دفاع از عملکرد دولت‎های نهم و دهم و پاسخگویی به شبهات را برعهده دارد، به سخنان توکلی واکنش نشان داد.جوانفکر با بیان اینکه توکلی گفته "اگر بازخواست‌هایی که باید از احمدی نژاد می‌شد، صورت می‌گرفت یا اینکه زودتر صورت بگیرد، او از این هوس‌ها نمی‌کند که دوباره برای جلب رای از این شعارها (احیای گفتمان امام) سر دهد." گفت: اظهارات موهن و نسبت‎های خلاف واقع آقای توکلی علیه رئیس جمهور سابق در حالی ابراز می شود که طی دو سال گذشته از یک سو دکتر احمدی نژاد، مشی سکوت مطلق را در پیش گرفته اند و از سوی دیگر دفتر رئیس دولت های نهم و دهم بارها و به صراحت، تصمیم قطعی ایشان مبنی بر عدم شرکت در انتخابات پیش رو را مورد تاکید قرار داده است.جوانفکر می‌افزاید: معلوم نیست آقای توکلی با تکیه بر چه اختیاراتی ، چنین ادعایی را مطرح کرده است؟ وی نماینده مجلس شورای اسلامی است اما به نظر می رسد از موضعی فراتر از اختیارات یک نماینده مجلس ، سخن به میان آورده است.وی ادامه می‎دهد: آقای توکلی که آشکارا از جدیت احمدی نژاد در عمل به تکلیف خود، برآشفته به نظر می‎رسد، در مصاحبه خود گفته است که احمدی‎نژاد مردی مصمم و جدی است و همیشه در کارهایش جدیت داشته و عزم راسخ هم در سیاست تاثیرگذار است.جوانفکر تصریح می‎کند: این نماینده مجلس که در دولت احمدی نژاد به عنوان سردمدار مخالفت با طرح‎های اقتصادی دولتهای نهم و دهم و بویژه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها شناخته می شد، از عدم برخورد با رئیس جمهور سابق انتقاد کرده و گفته است که سیستم ما خوب عمل نمی کند. طرحهای اقتصادی دولت سابق ، عمدتا در جهت توانمند سازی اقتصادی مردم به اجرا گذاشته شد اما آقای توکلی و همفکران او تمامی تلاش خود را برای مختل کردن فعالیت های اقتصادی دولت قبل به عمل آوردند.



اقدام عجیب دانشگاه تهران برای تخلیه خوابگاه متاهلین!

دانشجوی ساکن خوابگاه غدیر دانشگاه تهران گفت: حدود دو سه هفته می‌شود که به مسئولان خدماتی عملا گفته‌اند دیگر نظافت خوابگاه را انجام ندهند و آشغال‌ها روی هم تلمبار شده است همچنین در روزهای گذشته شاهد قطع کردن تلفن‌ها به مدت دو سه روز بودیم که وقتی علت خرابی را از مخابرات جویا شدیم گفتند از خود دانشگاه است.دانشجوی دکتری دانشگاه تهران که ساکن خوابگاه متاهلی غدیر این دانشگاه است در گفتگو با خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص تصمیم مسئولان این دانشگاه برای خوابگاه‌های متاهلی و تخلیه این خوابگاه توسط دانشجویان متاهل گفت: دانشجویی مثل من برای گرفتن یک اتاق به اسم خوابگاه متاهلی یک سال در نوبت می‌ماند و پس از ارائه مقالات به دانشگاه که امتیاز وی محسوب می‌شود بالاخره یک چهار دیواری و سقف ناقابل نصیبش می‌کنند که البته به ازای آن پنج میلیون چک ضمانت و ترمی حدود 300 هزار تومان اجاره باید بپردازد.وی ادامه داد: خوابگاه غدیر به خاطر نزدیکی به فروشگاه شهروند و بازار میوه و تره بار همچنین سرویس حمل و نقل مناسب تا دانشگاه و امکانات ورزشی دارای مزایای خوبی برای متاهلین است و دانشگاه برای ارائه خوابگاه متاهلی با این خدمات با هر دانشجوی متاهل یک قرارداد دو و نیم ساله و یا سه ساله می‌بندد.این دانشجو با اشاره به اینکه از حدود شش ماه پیش زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه شما باید خوابگاه غدیر را تخلیه کنید به گوش می‌رسید، گفت: این در حالی بود که هنوز حدود یک سال از قرارداد ما و خیلی‌های دیگر باقی مانده بود اما امروز با کمال ناباوری شاهد هستیم مسئولان فشار زیادی را برای بلند شدن متاهلین به کار بسته‌اند.



یک تغییر مهم در احراز شرط اجتهاد نامزدهای خبرگان

شورای نگهبان برای جلوگیری از هر گونه شائبه ای احتمالا وضعیت شرکت در آزمون علمی را عمومی می کند.به گزارش «پارس»، شورای نگهبان قانون اساسی برای جلوگیری از هر گونه شائبه ای درخصوص شرط احراز اجتهاد نامزدهای انتخابات خبرگان، احتمالا وضعیت شرکت در آزمون علمی احراز اجتهاد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را عمومی می کند البته برخی معتقدند شورای نگهبان این موضوع را اجرایی کرده و اعلام نکرده است.بر این اساس در صورتی که این موشوع، اجرایی شده باشد، آن دسته از افرادی که سابقه نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری دارند، اجتهاد آنها در دوره های گذشته اثبات شده، دیگر نیازی به شرکت در آزمون احراز اجتهاد انتخابات مجلس خبرگان رهبری امسال را ندارند اما سایر داوطلبین بایستی در این آزمون شرکت نمایند.در دوره های گذشته، روحانیانی که آثاری دال بر اجتهاد شامل آثار کتبی و یا تقریرات دوره درس خارج داشتند نیز نیازی به شرکت در آزمون مزبور نداشتند که موجب بروز اعتراضاتی می شد.شرکت در آزمون صرفا جهت احراز شرط اجتهاد نامزدهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری است و سایر شروط نیز در یک فرایند تعریف شده در شورای نگهبان بایستی مورد بررسی فقها قرار گیرد.



چالش اصلی اصلاح طلبان در انتخابات

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه اصولگرایان پس از شکست در انتخابات ۹۲ به ضرورت وحدت پی برده‌اند گفت: قدرت رسانه‌های مجازی متکی به منابع مالی و نیروی انسانی فراوان جناح رقیب، از چالش‌های پیش روی اصلاح‌طلبان است. علی محمد حاضری گفت: اراده رقبا برای وحدت، جلوگیری از ایفای نقش رییس دولت اصلاحات و تسری این محدودیت به شبکه ارتباطی وی، تلاش برای ایجاد شکاف و تفرقه در میان اصلاح‌طلبان و قدرت رسانه‌های مجازی متکی به منابع مالی و نیروی انسانی فراوان جناح رقیب از چالش‌های پیش روی اصلاح‌طلبان است. این جامعه‌شناس یزدی سپس فرصت‌های موجود اصلاح‌طلبان را برشمرد و نخستین فرصت بارز و برجسته اصلاح‌طلبان را فضای شکل گرفته پساتحریم دانست و گفت: در مجموع آثار منفی عملکرد ۸ ساله رقبا را مردم شاهدند و با آنکه کنترل می‌کنند که به صورت سیل به جامعه منتقل نشود، اما فضای جامعه نگاه مثبتی ‌به این جریان خواهد داشت. وی همچنین فرصت برجسته بعدی را وجود شخصیت‌های معتبر همسو معرفی کرد و گفت: این چند شخصیت برجسته که قدرت اثرگذاری زیادی دارند و به رغم تفاوت‌هایی که دارند، شرایط موجود آنان را به هم نزدیک کرده و فرصت بسیار مناسبی‌ست. وی با نام بردن از رییس دولت اصلاحات، محمد رضا عارف، آیت الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی و حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تاکید کرد: این ۵ ستون، پایه‌های بنای مستحکم همسو را به دست می‌دهد و هم‌افزایی جریان اصلاح‌طلب با این سرمایه می‌تواند حفظ شود.



حمایت استکبار جهانی از اصلاح طلبان!

فروزنده قائم مقام جمعیت ایثارگران نیز گفت: روند تغییرات در شرایط درونی و محیطی نظام جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که با انسجام جبهه مخالفین نظام و تلاش برای تصرف بخشی از نهادهای انتخابی، جهت تغییر رفتار و ساختار و حرکت به سمت استحاله و براندازی انقلاب اسلامی شدت گرفته است. وی افزود:دشمن از طریق حمایت‌های دروغین ازدولت جدید و همراه کردن افکار عمومی به دنبال ساماندهی مجدد سازمان رای و پیروزی در انتخابات خبرگان و مجلس است تا هدف نهایی آنها که، تخطئه و انزوای ارزش‌های اسلامی است را تحقق ببخشند. فروزنده بیان داشت: نظام سلطه برای پیشبرد اهدافش از جریان فتنه در داخل حمایت می کند و می خواهد با القای حاکمیت دوگانه نظام را تجزیه و تضعیف نماید. استکبار جهانی حمایت از اصلاح‌طلبان را در دستور کار دارد تا به راحتی به بسط و توسعه نفوذ خود در منطقه بیفزاید.



تغییر 400 فرماندار در دولت روحانی

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور اخیرا در واکنش به برخی انتقادات در خصوص تغییر فرماندارانی که از دولت قبل باقیماندند گفته است: از ٤٣٠ فرماندار، تنها ٣٢ فرماندار از دولت قبل باقی مانده‌اند که آقای مقیمی، معاون سیاسی وزیر دستور داده هرچه سریعتر عملکرد آنها نیز ارزیابی شود تا کسانی که سیاست‌های دولت را قبول ندارند یا در مدتی که بودند در راستای سیاست‌های دولت حرکتی نکرده‌اند، جابه‌جا شوند. وی تاکید می کند: مدتی است که ارزیابی فرمانداران آغاز شده است و حتی فرماندارانی که در دولت تدبیر و امید منصوب شده‌اند در حال ارزیابی هستند و احتمالا این ارزیابی ها تا مهرماه به اتمام برسد. بنابراین باید منتظر باشیم که سرانجام این ارزیابی‌ها در نهایت چه خواهد شد و چه تعداد از فرمانداران باقیمانده از دولت دهم و حتی دولت یازدهمی‌ها و چه تعداد از استانداران و نمایندگان عالی دولت در استان‌ها از ادامه راه کاروان دولت بازمی‌مانند.




تقدیر مقام زن اروپایی از الهام چرخنده

چند وقت پیش بود که انتشار یک مطلب در اینستاگرام "الهام چرخنده" بازتاب زیادی را در رسانه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های رسمی آنلاین به دنبال داشت. الهام چرخنده، بازیگر سینما و تلویزیون که مدتی پیش حجاب چادر را برای خود برگزید با انتشار تصویری از ماهینور، نماینده محجبه و مسلمان بلژیکی در صفحه اینستاگرام خود، پیروزی اولین زن محجبه را در انتخابات پارلمانی این کشور به وی تبریک گفت. ماهینور در واکنش به این پیام اینستاگرامی چرخنده گفته است: من از خواندن پیام خانم چرخنده بسیار خوشحال شدم. ما هیچ‌گاه هم‌دیگر را ملاقات نکرده‌ایم، اما به لطف حجاب، پیوندی میان ما برقرار شده که نه زبان‌های متفاوت ما و نه فاصله جغرافیایی‌مان در آن خللی وارد نکرده است. زنان محجبه باید در مورد حجاب خود رساتر صحبت کنند و درباره معنای حجاب در دین ما و لزوم مجاز بودن مسلمانان به داشتن حجاب در غرب موضع بگیرند. "



ایران ارزانترین اینترنت های دنیا را دارد

وزیر ارتباطات در مورد قیمت اینترنت موبایل گفت: تعرفه اینترنت ایران جزء ۴ کشور ارزان در دنیا است. وی با اشاره به اینکه کشوری را نمی شناسم که اینترنت رایگان ارائه دهد، گفت: بر اساس آمارهایی که اتحادیه جهانی مخابرات داده است، اینترنت ایران نه تنها در منطقه و آسیا بلکه در اروپا نیز جزء اینترنت ارزان محسوب می شود.



پرونده حزب جدید اصلاح طلبان در کمیسیون ماده ده

عضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: تمام مسائل مطرح شده در رابطه با اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، مطابق قانون در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بررسی و تصمیم گیری می شود. سید محمد حسین میرمحمدی در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره سوابق سوء اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران و موضع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نسبت به مجوز نهایی این حزب اظهار داشت: قرار شده است این موضوع در کمیسیون بررسی شود. وی در توضیح بیشتر گفت: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نسبت به تمام احزاب بحث های نظارتی دارد؛ حزب اتحاد ملت ایران هم از جمله احزابی است که باید بررسی شود و در رابطه با بحث های نظارتی، اگر مسائلی مغایر با قانون باشد، در کمیسیون بررسی و تصمیم گیری می شود.



کنایه منتجب نیا به وزرای روحانی

رسول منتجب نیا در گفتگو با روزنامه شرق، گفت: طبیعی است که می‌توان انتقادهایی نیز متوجه عملکرد دولت دانست و معتقدم آنها باید از انتقادهای سازنده استقبال کنند. یکی از این انتقادات این است که به بخشی از مطالبات مردم توجه شایسته و درخوری نشده است. برای مثال در زمینه فضای سیاسی دولت هنوز توفیق بسیار بالایی کسب نکرده، اگرچه همان‌طور که اشاره شد تحولی در این زمینه ایجاد شده است. یکی از دیگر مسائلی که می‌شود نقطه ضعف دولت دانست این است که در دولت یازدهم هماهنگی، انسجام و یکپارچگی کمتری مشاهده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر دکتر روحانی در ذهنیت جامعه یک‌نفره و تنها، در حال دنبال‌کردن یک مسیر سخت و دشوار است. گویی تنها روحانی است که پاسخ‌گوی مردم و ضامن تأمین مطالبات آنهاست. درصورتی‌که وزیران، معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور باید در تأمین و تضمین مطالبات مردم و تحقق شعارها و وعده‌ها سهیم و دخیل باشند، اما شاهد هستیم برخی مسئولان در این زمینه کوتاهی می‌کنند یا با رئیس‌جمهور همراهی کمتری دارند و جالب اینجاست که در برابر هجمه منتقدان مخرب این رئیس‌جمهور است که باید خودش را سپر بلای دولت و زیرمجموعه‌اش قرار دهد. ‌ای کاش وزرا و معاونان رئیس‌جمهور این ایثار را داشته باشند که خودشان را سپر بلای او کنند و نه برعکس. نقطه ضعف دیگر وجود عناصری در مجموعه دولت است که به هیچ‌وجه دولت را قبول ندارند و دل به دولت گذشته بسته‌اند یا قسم‌خورده دولت گذشته هستند. به‌کارگیری این نیروها در سطح وسیع در مسئولیت‌های کلیدی و حساس قابل توجیه نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار