مهدی طغیانی با انتقاد از شیوه فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی اظهار داشت: وقتی که نمی‌توانیم بازار را مدیریت کنیم به سراغ اقدامات من‌درآوردی می‌رویم که نه هیچ سابقه‌ای در دنیا ندارند و نه نتیجه‌بخش خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که قرعه‌کشی خودرو یک شوخی تلخ با مردم است، افزود: چند میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند برای ۲۵ هزار خودرو! این اقدام چه مشکلی را حل می‌کند؟ آیا بازار از این طریق کنترل می‌شود؟

وی در خصوص چرایی این حجم از درخواست‌ها برای خرید خودرو گفت: تورم شدید دارایی مردم را نابود می‌کند و مردم به دنبال حفظ آن هستند، از طرفی برای سرمایه‌های خرد و حفظ ارزششان فکری نشده است.

طغیانی با تاکید بر این که خودرو مسکن جزئی از نیازها اولیه و ضروری هر خانواده ایرانی است، ادامه داد: نیازهای اساسی مردم با استفاده از ابزارهای حاکمیتی همچون مالیات باید از سوداگری دور بماند، این راهکار شاید بلندمدت به نظر برسد اما راهکارهای کوتاه‌مدت هم وجود دارد.

وی پیشنهاد داد: دولت به جای فروش خودرو با این ساز و کار، قیمت خودرو را آزاد کند و مابه‌التفاوتش را به حساب خزانه واریز کند؛ منافع مردم زمانی تأمین می‌شود که بازار سوداگری جمع شود، بخشی از این سوداگری به خاطر همین فاصله قیمتی کارخانه و بازار است و بسیاری از مشکلات از درون خود خودروسازهاست.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان این که انحصار در صنعت خودرو بالاست و به این زودی قابل حل نیست، گفت: البته مقیاس خودروسازی در تمام دنیا بالاست و در هیچ کشوری ۱۰۰ شرکت خودروساز نداریم، علت هم این است که هزینه‌های ثابت خودروسازی گران تمام می‌شود، زمانی به صرفه خواهد بود که تیراژ قابل توجه باشد.

وی در واکنش به طرح موضوع کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی برای ایجاد رقابت عنوان کرد: تنظیم تعرفه واردات هم یکی از روش‌ها برای بهبود وضعیت بازار خودرو است اما باید دقت داشت که شرایط فعلی طوری نیست که لزوماً با رقابت حل شود چرا که قوانین و مقررات موجود هم رعایت نمی‌شود، در این شرایط کاهش تعرفه باعث می‌شود اندک داشته خودروسازی هم از بین برود.فارس