کد خبر: ۸۵۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴ 03 June 2020

 

تابستان شورش در کشور ما در پی زمستان تعویق و تاخیر (وعده ها) آمده است. تا زمانی که آمریکا عدالت را به تعویق بیندازد ما بارها و بارها با خشونت و شورش مواجه خواهیم شد. این عدالت اجتماعی است که به قطع پیشگیری از شورش را ضمانت می‌کند.
 
 
چرا مردم آمریکا دست به طغیان زدند!؟
 

بین الملل تابناک: «تابستان شورش در کشور ما در پی زمستان تعویق و تاخیر (وعده ها) آمده است. تا زمانی که آمریکا عدالت را به تعویق بیندازد ما بارها و بارها با خشونت و شورش مواجه خواهیم شد. این عدالت اجتماعی است که به قطع پیشگیری از شورش را ضمانت می‌کند».

این جمله ای از مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار است که سال ها برای مبارزه با نژاد پرستی مبارزه کرد. 

در سال ۱۹۶۷ میلادی در سخنرانی خود در دانشگاه استفورد می‌گوید: «ادامه برخی شرایط در جامعه ما باید به همان اندازه محکوم شوند که شورش‌ها محکوم می‌شوند. اما در تحلیل نهایی باید گفت که شورش، زبان شنیده نشده‌هاست. و آنچه آمریکا تا کنون آن را نشنیده گرفته است چیست؟ صدای بدتر شدن وضعیت فقر در میان سیاهپوستان در سال‌های اخیر، وعده‌های آزادی و عدالتی که برآورده نشده است و اینکه بخش زیادی از سفیدپوستان جامعه بیشتر نگران آرامش و حفظ وضع موجود هستند تا انسانیت، برابری و عدالت. بنابراین تابستان شورش در کشور ما در پی زمستان تعویق و تاخیر آمده است. تا زمانی که آمریکا عدالت را به تعویق بیندازد ما بارها و بارها با خشونت و شورش مواجه خواهیم شد. این عدالت اجتماعی است که به قطع پیشگیری از شورش را ضمانت می‌کند.»

«غارت» نامیدن حمله به فروشگاه‌ها و «شورش» خواندن این ناآرامی‌‌ها، تقلیل دادن این نوع ابراز اعتراض به دزدی از مغازه‌ها، خرابکاری وخشونت بی‌پروا و نادیده گرفتن معنا و خواست سیاسی پشت این اعمال است که امکان دارد روزی به بازنگری دولت در اعمال خود بینجامد.

در هفته گذشته اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید در بسیاری از ایالت‌های آمریکا شکل شورش به خود گرفت. شهروند سیاهپوستی که به دلیل ارائه یک ۲۰ دلاری مشکوک در مغازه سیگارفروشی و تماس کارکنان مغازه با پلیس با خشونت ماموران پلیس مواجه شد و نهایتا جان خود را از دست داد.

آتش زدن خودروها، پاسگاه‌های پلیس و غارت فروشگاه‌ها از جمله اتفاقاتی است که در برخی از این اعتراضات روی می‌دهد. این رویدادها با اعتراضاتی مواجه شد. در مقابل افرادی نیز هستند که دیگران را به درک علل عملکرد «خشونت‌آمیز» برخی معترضان و درک ریشه‌های آن دعوت می‌کنند.

تحلیل اعتراضات بر 4 مبنا

فرید زکریا مفسر سیاسی و تحلیل گر برجسته آمریکایی در سی.ان.ان معتقد است که اعتراضات آمریکا بر اساس چهار مبنا رخ داد:

سیستم عدالت کیفری

بی عدالتی ریشه داری در سیستم کیفری آمریکا وجود دارد. در تحقیقی ساده مشخص شد احتمال متوقف شدن خودروهای سیاه پوستان دوبرابر سفید پوستان است، احتمال تفتیش شدن سیاه پوستان بیشتر است و ...

 پلیس

تسهیلات و امکانات پلیس در دو دهه گذشته بسیار افرایش یافته و اختیارات متنوع در استفاده از آن دریافت کرده اند، اختیارات پلیس آمریکا در کشورهای دیگر صرفا در اختیار ارتش است

کرونا

در بحران کرونا بعد از سه ماه تعطیلی که باعث شده ۴۰ میلیون نفر شغلشان را از دست بدهند موجب عصبانیت مردم شده و یک هشدار برای رهبران در سراسر جهان است

پایین بودن سطح رهبری

مردم آمریکا زمانی که همدلی ببینند با رهبرانشان همراهی می‌کنند، اما اکنون شاهد این امر نیستند.

مناظره بر سر مفاهیم

رابین کلی، استاد تاریخ دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای و محقق جنبش‌های اجتماعی به نشریه یو‌اس‌ای تودی ضمن زیر سوال بردن استفاده از کلمه خشونت در پوشش خبری اعتراضات می‌گوید که این اصطلاح برای تخریب اموال به راحتی استفاده می‌شود اما برای حمله به جان مردم نه. او می‌افزاید: «درک شاوین، افسر سابق پلیس مینیاپولیس، در حالی که جورج فلوید برای زندگی خود التماس می‌کرد، ۹ دقیقه روی گردن او زانو زد در حالیکه که او به دنبال راهی برای نفس کشیدن بود و مادر خود را صدا می‌زد. این در حالی است که اکثر معترضان آشوبگر تنها شیشه مغازه‌ها را می‌شکنند، پوسترهای تبلیغاتی را پاره می‌کنند یا به وسائل حمل و نقل آسیب می زنند.»

به عقیده دارنل هانت، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه یوسی‌ال‌ای استفاده از واژه مناسب اهمیت به سزایی دارد. او می‌گوید که اصطلاح «شورش» با معنای خاصی همراه است و به همین دلیل بسیاری از واژه «طغیان» و طغیانگر استفاده می‌کنند. از نظر این جامعه‌شناس «غارت» نامیدن حمله به فروشگاه‌ها و «شورش» خواندن این ناآرامی‌‌ها، تقلیل دادن این نوع ابراز اعتراض به دزدی از مغازه‌ها، خرابکاری وخشونت بی‌پروا و نادیده گرفتن معنا و خواست سیاسی پشت این اعمال است که امکان دارد روزی به بازنگری دولت در اعمال خود بینجامد.

 آنها خودشان مدت‌هاست که غارت می‌شوند

برخی از چهره‌های اجتماعی و کاربران شبکه‌های اجتماعی در مقابل نگاه محکوم‌گر به موضوع طغیان و غارت در جریان اعتراضات به مرگ جورج فلوید و دیگر تظاهرات به خشونت کشیده شده در سال‌های اخیر، این نوع ابراز اعتراض را اقداماتی از روی ناامیدی و حتی قطع امید از دولت و جامعه می‌خوانند.

ترور نوآ، مجری برنامه دیلی‌شو در آمریکا با انتشار یک ویدئو نابرابری و خشونت سیستماتیک علیه سیاهپوستان در آمریکا و جهان را علت اصلی به خشونت کشیده شدن این اعتراضات می‌داند.

این مجری که خود اهل آفریقای جنوبی و زاده دوران آپارتاید است به ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی چند روز پیش از کشته شدن جورج فلوید اشاره کرده که در آن یک زن سفیدپوست در واکنش به درخواست مردی سیاهپوست در پارک مرکزی نیویورک برای افسار زدن به سگ همراهش این مرد را تهدید می‌کند که به پلیس زنگ خواهد زد و به آنها خواهد گفت که «یک مرد سیاهپوست من را مورد تهدید قرار می‌دهد.» این زن نهایتا به پلیس زنگ می‌زند و با حالت التماس و در حالی که گریه می‌کرد از آنها می خواهد تا به محل بیایند زیرا یک مر سیاهپوست او و سگش را مورد آزار و تهدید قرار داده است. ماموران با حضور در صحنه متوجه می‌شوند که این مرد محقق پرنده‌شناس است و خواسته او از این زن به این دلیل بوده که در این منطقه خاص از پارک آزاد گذاشتن سگ‌ها مجاز نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار