کد خبر: ۸۵۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵ 03 June 2020
این وعده که در ساختمان های تاریخی شهرداری رشت روزی به روی همه شهروندان و گردشگرانی که این شهر را برای تعطیلات خود بر می گزینند، گشوده خواهد شد، به گفته یکی از اعضای شورای رشت وعده ای ۳۰ ساله است.
 

 

تابناک/، مائده اسفندمز؛ چهارشنبه گذشته (۷ خرداد)، تفاهمنامه ای بین شهرداری رشت و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در شورای شهر رشت به امضا رسید که طبق آن، ساختمان های شهرداری و فرهنگ و هنر پس از مرمت، به موزه تبدیل شوند. تغییر کاربری ساختمان شهرداری رشت و ساختمان فرهنگ و هنر( استانداری قدیم) که عقبه تاریخی دارند، از دهه های گذشته وعده ای همیشگی در بین شهرداران متعدد منصوب شده و معزول شده رشت بوده به طوریکه این وعده که درب های ساختمان های فوق روزی به روی همه شهروندان و گردشگرانی که رشت و گیلان را برای تعطیلات خود بر می گزینند، گشوده خواهد شد، به گفته یکی از اعضای شورای رشت وعده ای ۳۰ ساله است.

حال با انتصاب «ناصر حاج محمدی» که یک سال از مسئولیت آن در مسند شهردار رشت می گذرد و آمدن مسعود حلاج پور، مدیرکل جدید میراث فرهنگی گیلان که یک ماه از انتصاب آن می گذرد، تفاهمنامه ای در چهار بند تنظیم شده که شهرداری و اداره کل میراث در مرمت و بهره برداری از ساختمان های تاریخی رشت سهیم و شریک شوند.


مشارکتی که از سوی مدیریت شهری رشت مورد استقبال قرار گرفته و حتی به گفته «اسماعیل حاجی پور» رییس شورای اسلامی رشت، رویکرد جدیدی است که از سوی اداره کل میراث فرهنگی گیلان مشاهده می شود.

 

داستان پرماجرای تغییر کاربری ساختمان های شهرداری و فرهنگ و هنر رشت سال‌ها دست مایه چالش های بین شهرداری رشت و اداره کل میراث فرهنگی و حتی اداره کل فرهنگ‌ و ارشاد گیلان بوده است. به این گونه که با وجود جلسات مکرر و رایزنی های متعدد، مدیران شهرداری و دوره های مختلف شورای شهر بر این عقیده بودند که ورود اداره کل میراث فرهنگی به موضوع تبدیل ساختمان های فوق به موزه، با قصد در اختیار گرفتن این میراث تاریخی رشت در دست خود است در حالی که مالکیت دو ساختمان فوق در اختیار شهرداری رشت است.

 

به عبارت بهتر، برخی رایزنی ها اینطور بود که با مرمت، حفاظت و احیای ساختمان شهرداری و ساختمان فرهنگ و هنر، بهره برداری از آن نیز به اداره کل میراث فرهنگی گیلان اختصاص یابد. همین شرط باعث شد که نه تنها مرمت ساختمان یکصد ساله شهرداری سالها به تعویق بیفتد بلکه مرمت و احیا و تبدیل ساختمان فرهنگ و هنر به موزه هنرهای معاصر هم با وجود خریداری آثار هنرمندان معاصر از دهه های گذشته در چالش بین شهرداری رشت و اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان و اداره کل میراث استان همچنان بر زمین باقی بماند.

 

بدین ترتیب با وجود اینکه طی سال های گذشته اصرار مدیران وقت میراث فرهنگی استان برای مرمت و در نهایت بهره برداری از ساختمان های فوق از یک سو و مخالفت مدیران شهری رشت از سوی دیگر بارها تکرار و رسانه ای شد، حال با گذشت یک سال از انتصاب شهردار رشت، وی در پاسخ به طرح سوالی که شورا درباره مرمت و تخلیه بناهای تاریخی فوق و تبدیل به موزه ( درج شده در بودجه سال ۹۸) انجام شد گفت: اداره کل میراث فرهنگی گیلان طبق تفاهمنامه ای اعلام کرده که می خواهد در مرمت و بهره برداری از بناهای فوق با شهرداری سهیم شود. 

وی در جلسه شورای شهر رشت گفت: شهرداری توسط مشاور، مطالعات آسیب شناسی را برای ساختمان های تاریخی شهرداری( میدان شهدای ذهاب) و ساختمان فرهنگ و هنر( استانداری قدیم) انجام داده و با تغییر مدیریت اداره کل میراث فرهنگی گیلان قرار بر این شده که طی تفاهمنامه ای، این اداره کل در مرمت این بناها، بخشی از هزینه ها را متقبل شود.


با این سخنان، در هفتم خرداد، با حضور مدیرکل جدید اداره کل میراث فرهنگی گیلان، تفاهمنامه فوق رونمایی شد و به امضای اعضای شورا رسید. اعضای شورای شهر رشت با استقبال از این تفاهمنامه، متفق‌القول تاکید کردند که شاهد رویکرد جدیدی از سوی اداره کل میراث فرهنگی گیلان با عنوان " مشارکت " هستند.


مدیرکل میراث فرهنگی استان هم امضا تفاهمنامه فوق را پیرو ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه دانست و در جلسه شورا گفت: در سفر رییس‌جمهوری به گیلان، تخصیص اعتباری ۶ میلیارد تومانی درباره موزه های رشت برای سال های ۹۸ و ۹۹ مصوب شده که باید بتوانیم با همکاری شهرداری آن را جذب کنیم. حلاج پور در حالی این سخنان را مطرح کرد که طبق تازه ترین مطالعات شرکت مشاور، برای مرمت و تعمیر دو ساختمان شهرداری و ساختمان فرهنگ و هنر به ۲۲ میلیاردتومان نیاز است.


با این‌همه، طبق تفاهمنامه به امضا رسیده در ازای مرمت ساختمان شهرداری و ساختمان فرهنگ و هنر، بهره برداری از آن ها برای اداره کل میراث فرهنگی گیلان مفروض دانسته شده است. بدین ترتیب که طبقه همکف ساختمان شهرداری به موزه مردم شناسی تبدیل خواهد شد که عواید حاصل از آن به اداره کل میراث تعلق می گیرد. همچنین عواید حاصل از تبدیل ساختمان فرهنگ و هنر به موزه صنایع دستی هم به این اداره کل تعلق می گیرد. هرچند بهره برداری از موزه بلدیه که قرار است در طبقه نخست ساختمان شهرداری ایجاد شود و عواید مالی حاصل از موزه هنرهای معاصر که در ساختمان فرهنگ و هنر برپا خواهد شد به مدیریت شهری می رسد.


حال با گذشت از سه دهه وعده تبدیل ساختمان های تاریخی فوق به موزه و رفتن ها و آمدن های شهرداران متعددی که تعدادشان به اندازه انگشتان دو دست می رسد و مدیران اداره کل میراث فرهنگی گیلان که عمر فعالیت برخی از آنها حتی یک سال هم به طول نمی انجامد، به نظر می آید عزمی جزم شده که سرانجام این وعده عملیاتی شود.

 

طبق اساسنامه تدوین شده برای این منظور، اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری رشت پنج سال زمان دارند که بتوانند این مهم را عملی کنند. به عبارت دقیق تر، مرمت،احیا و تبدیل ساختمان های فوق به موزه باید حداکثر ظرف پنج سال طبق تفاهمنامه فوق رقم بخورد. پنج سال زمان برای تبدیل ساختمان‌هایی که در بافت مرکزی رشت هستند و انتظار می رود با تبدیل آن ها به موزه، چرخه ی گردشگری در مرکز رشت کامل شود.

 

گرچه تامین هزینه های مرمت دو بنای فوق به قیمت روز، حدود چهار برابر رقم تعیین شده برای مرمت است، اما باید منتظر ماند و شاهد تلاش و نتیجه همکاری مدیریت شهری رشت و اداره کل میراث فرهنگی گیلان طی پنج سال آتی بود.

 

هرچند مشارکت در مدیریت و بهره برداری در بناهایی که تحت مالکیت شهرداری است و طبقات آن قرار است تحت مدیریت جداگانه شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی قرار گیرد، خود چالشی است که باید پس از اتمام مرمت دو بنا منتظر تبعات آن بود. علاوه بر آنکه، شهرداری رشت بناهای متعدد دیگری مانند عمارت میرزاخلیل رفیع( خانه نخستین شهردار رشت که سال‌ها به عنوان مکان تشکیل جلسات شورای رشت مورد استفاده قرار داشت ) را هم در فهرست پروژه های خود برای تبدیل به موزه دارد. عمارتی که دو سال از زمان تخلیه ی آن می گذرد و هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار