کد خبر: ۸۵۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰ 03 June 2020
 
واکاوی اندیشه های سیاسی امام خمینی (ره)/ مردم نقش محوری دارند

تابناک/ مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با واکاوی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، گفت: برقراری عدالت، حفظ آزادی و استقلال و حضور مردم در تعیین سرنوشت خود از محورهای برجسته اندیشه سیاسی امام بود.

حجت الاسلام سعید مهدوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) یکی از تأثیرگذارترین رهبران جهان معاصر بوده که امروز ملت‌های آزادی خواه جهان از اندیشه‌ها و افکار ایشان الگوبرداری می‌کنند، اظهار کرد: امام راحل دارای شخصیتی چند بعدی بود.

وی به آثار امام خمینی (ره) در حوزه عرفان، فقه، فلسفه، کلام و سیاست اشاره کرد و افزود: ایشان نظامی پایه گذاری کردند که مبنای آن مبتنی بر اندیشه‌های اسلام ناب محمدی (ص) استوار بود.

آزادی تنها در مرزهای قوانین دینی و کشوری

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به تأثیرپذیری اندیشه‌های سیاسی امام خمینی از دین اسلام، گفت: ایشان یکی از بزرگترین دانشمندان مسلمان تاریخ معاصر و مردی تاریخ ساز در جهان اسلام بود که به علوم مختلف احاطه کامل داشت و همین ویژگی از ایشان یک شخصیت چند بعدی ساخته بود.

وی رابطه دین و سیاست را یکی از محوری ترین موضوعات در اندیشه‌های امام راحل دانست و ادامه داد: عدالت دومین ویژگی و محوری ترین جهت گیری سیاسی اجتماعی در اندیشه‌های امام خمینی (ره) در نظام سیاسی بود. ایشان تحقق قسط و عدالت در تمام ابعاد جامعه را مهم‌ترین هدف نظام سیاسی و حکومت را ابزاری برای تحقق این مهم می‌دانستند.

حجت الاسلام مهدوی با بیان اینکه یکی از شعارهای مهم جمهوری اسلامی ایران، آزادی به معنای واقعی است که از سوی امام خمینی نیز بر آن تأکید شده و ایشان آزادی را نه به عنوان یک شعار و ابزار سیاسی بلکه از حقوق ابتدایی بشر عنوان می‌کردندامام خمینی آزادی را نه به عنوان یک شعار و ابزار سیاسی بلکه از حقوق ابتدایی بشر می‌داند، تصریح کرد: از دیدگاه امام راحل حد آزادی‌ها در تمام امور تا آنجا بود که مصالح کشور را به خطر نیندازد. مرزهای آزادی از دیدگاه امام قوانین دینی و قوانین کشور که بر گرفته از اسلام است، بود.

وی با اشاره به شعار استقلال و دیدگاه امام خمینی (ره) در این باره، افزود: ایشان استقلال را در همه زمینه‌ها از عدم وابستگی به خارج گرفته تا نفی دخالت اجانب، قطع نفوذ بیگانگان، تحت نظر دیگران نبودن و اداره مستقل مملکت می‌دانستند و بر آن تأکید داشتند.

نقش محوری مردم در انقلاب امام خمینی (ره)

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه مردم در انقلاب و نهضتی که امام خمینی آغاز کرده بود نقش مهمی داشتند، گفت: حضور فعال مردم در تعیین سرنوشت خود از برجسته‌ترین محورهای اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) بود. ایشان در این زمینه فرمودند: «ما بنای بر این نداریم که یک تحمیلی به ملتمان بکنیم و اسلام به ما اجازه نداده است که دیکتاتوری کنیم. ما تابع آرای ملت هستیم».

وی قانون مداری و قانون گرایی و عمل به قانون از پایین‌ترین افراد جامعه تا بالاترین آنها که همان مسئولان نظام هستند را از دیگر ویژگی‌های اندیشه‌های سیاسی امام راحل عنوان کرد و ادامه داد: به عقیده امام خمینی (ره) همه باید تابع قانون باشند در اجرای قانون هیچ فرقی میان افراد نیست.

مهدوی در ادامه با اشاره به اینکه امام خمینی یکی از تأثیرگذارترین متفکران تاریخ معاصر ایران و جهان بود، اظهار کرد: فرهنگ پایه و مبنای مسائل سیاسی و اقتصادی از دیدگاه امام راحل بود، ایشان معتقدند بودند اگر فرهنگ جامعه درست شود افراد درست تربیت شده و همه مشکلات حل خواهد شد. موضوعی که امروز باید از سوی متولیان فرهنگی کشور مورد توجه قرار گیرد تا شاهد بروز بسیاری از این ناهنجاری‌های اجتماعی همانند قتل دختر ۱۴ ساله توسط پدر و بسیاری از مسائل دیگر نباشیم.

وی افزود: از نگاه امام فرهنگ کامل و انسان ساز فقط در درون اسلام وجود دارد،فرهنگ کامل و انسان ساز فقط در درون اسلام وجود دارد و تربیت جامعه و مردم تنها از مسیر فرهنگ اسلامی امکان پذیر است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه حفظ اتحاد و وحدت در میان اقشار جامعه از دیگر مواردی بود که امام خمینی همیشه بر آن تأکید می‌کردند، گفت: از دیدگاه امام راحل رمز پیروزی انقلاب اسلامی وجود همین اتحاد و وحدت در میان ملت ایران بود و آن را از برکات انقلاب اسلامی می‌دانستند.

حجت الاسلام مهدوی با اشاره به اینکه احیای هویت اسلامی از دیگر محورهای اندیشه سیاسی و مبارزاتی امام خمینی (ره) بود، افزود: ایشان احیای هویت ملی - اسلامی را رمز استقلال و قدرت کشور و مانعی از سلطه کشورهای استکباری عنوان و تأکید می‌کردند استقلال هیچگاه حاصل نمی‌شود، مگر اینکه ما خودمان را بشناسیم و باور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دفاع از مظلومان و محرومان در برابر ظالم از دیگر محورهای اندیشه سیاسی امام راحل بود گفت: مخالفت امام با استکبار، قطع سلطه اجانب و مخالفت با اتکای به قدرت‌های سلطه گر در این راستا است.

مهدوی با تأکید بر لزوم الگوبرداری از اندیشه‌های ناب امام خمینی، اظهار کرد: متأسفانه امروز برخی از مسئولان این دیدگاه‌ها را نادیده گرفته و به جای دفاع از منافع ایران و ایرانی به فکر رسیدن به منافع شخصی و حزبی خود هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار