هم اکنون ۲۳۴ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.
کد خبر: ۸۵۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳ 03 June 2020

در حالی جاده های مازندارن اکنون سومین روز ترافیک سنگین مسافران را تحمل می‌کنند که این مساله منجر به افزایش نگرانی در میان بخشی از مردم استان شده و آنها را به خانه نشینی اجباری کشانده است.

ایرنا - عادی انگاری ویروس کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی این روزها بیش از هر چیزدیگری به دغدغه اصلی مردم مازندران ، مدیران و مسئولان بهداشتی استان تبدیل شده است ، وضعیتی که به وضوح در جاده های مازندران پشت ترافیک سنگین چند هزاری خودرویی مسافرانی که قصد دریا و جنگل را کردند می توان دید.

ترافیک سنگینی خودروهایی برخلاف گذشته برای مردم مازندران بیشتر از خبر منافع اقتصادی و رونق کسب و کار ، نگرانی از شیوع و اوج گیری دوباره ویروس کرونا و خسارت را ایجاد کرده است.

جاده های مازندران در روزهای اخیر بار دیگر شاهد ترافیک سنگین مسافران و به اصطلاح گردشگران است ، ترافیکی که حدود یک هفته پیش نیز به دلیل تعطیلی چند روزه عید فطر هم قابل مشاهده بود.

جدا از اینکه ورود مسافران نوید خروج کسب و کارهای گردشگرانه از رکود کرونایی و همچنین پایان دوران پیک رکود اقتصادی را می دهد، اما به موازات آن نگرانی در زمینه اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا نیز هراس در دل بخشی از مردم انداخته است.

برخی از شهروندان مازندرانی می گویند که این روزها به دلیل ناتوانی در جلوگیری از ورود مسافران به خود قرنطینگی روی آورده اند. در این میان مردم شهرهای ساحلی و شهرهایی که مسیر ارتباطی مازندران با استان های دیگر هستند از این وضعیت نگرانی بیشتری احساس می کنند.

سبحان یکی از شهروندان آمل در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در ۲ هفته اخیر حضور غیر بومیان ، مسافران و به خصوص پایتخت نشینان در آمل زیاد شده است و فقط محدود به جاده هراز نمی شود.

وی افزود: مثل اینکه برنامه ها و توصیه ها پزشکی بی فایده بوده و تعداد بالای مسافرت به مازندران نسان می دهد که مردم نسبت به ویروس گرونا بی تفاوت شده اند.

باین شهروند آملی گفت : خودم و تعدادی از اعضای خانواده ام مجبور هستیم خودمان را در خانه حبس کنیم تا مسافران از استان خارج شوند.

محمد شهروند محمودآبادی که از شهرهای ساحلی و گردشگر پذیر مازندران است گفت: هفته پیش در تعطیلات عید فطر هم مجبور شدیم در خانه حبس شویم و این هفته نیز قصه همان است.

او با بیان اینکه حضور مسافران در محمودآباد به شرایط عادی بازگشته است ، افزود: از فاصله گذاری اجتماعی فقط یک اسم باقی مانده است و اگر به ساحل دریا بروید می بینید مردم بدون رعایت هرگونه فاصله گذاری در حال گردش هستند.

این شهروند با بیان اینکه کسبه و تاسیسات خدماتی تقریبا دستورات بهداشتی را رعایت می کنند ، گفت: یکی از نگرانی‌های ما کاهش عملیات ضد عفونی در زمان حضور مسافران و پس از پایان تعطیلات است .

البته طبق دستور العمل های پیشین ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا ضدعفونی اماکن عمومی باید طبق برنامه ریزی به صورت مداوم انجام شود و عدم رعایت چنین دستورالعملی نیازمند بررسی است.

هلیا نیز از اهالی شهر بابلسر ضمن اظهار مطالبی مانند شهروندان دیگر مناطق استان ، گفت: مردم در دوگانگی توصیه‌های مسئولان بهداشتی و شرایط عمومی جامعه سرگردانند زیرا با وجود اینکه مسئولان نسبت به اوج گیری دوباره ویروس کرونا هشدار می دهند، اما با نگاه به واقعیت خیابان ها اینطور به نظر می رسد که کرونا تمام شده است.

وی افزود : اگر واقعا ویروس کرونا دوباره اوج بگیرد مردم مازندران به واسطه تعداد مسافرانی که در هفته های اخیر وارد استان شدند بیشترین ضربه را خواهند دید.

حضور میلیونی مسافران در تعطیلات فطر

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز با آمار و اعداد به حضور پر تعداد گردشگران شاره کرد و گفت: در ۱۰ روز نخست خردادماه حدود ۲ میلیون مسافر وارد مازندران شدند.

مهران حسنی با بیان اینکه بیشتر این تعداد مسافر در تعطیلات چند روزه عید فطر به مازندران سفر کردند ، افزود : البته مسافرت امسال نسبت به ایام عید فطر سال گذشته کاهش محسوس داشت.

وی با بیان اینکه حضور مسافران برای خروج گردشگری مازندران از بحران کرونا ضروری است ، گفت: طبیعتا نگرانی هایی نیز وجود دارد که هم مردم و هم تاسیسات گردشگری را درگیر کرده است.

معاون گردشگری مازندران با اشاره به زیان چند هزار میلیارد تومانی صنعت توریست مازندران از شیوع ویروس کرونا تاکید کرد که تکرار دوباره اوج گیری ویروس کرونا می تواند بسیار خطرناک تر باشد.

به گفته حسنی به دلیل اینکه تعطیلی ها نیز بیشتر از این نمی توانست طولانی شود، تمامی تصمیمات باید با دقت و قدم به قدم برداشته شود.

وی با تاکید بر این که پروتکل های بهداشتی در تاسیسات گردشگری به صورت سختگیرانه رعایت و بازرسی می شود، گفت: بیشترین نگرانی ما حضور مسافران و مردم در اماکن عمومی است که نظارت در این بخش بسیار سخت است.

بودن یا نبودن

حضور میلیونی مسافران به مازندران در حالی است که در یک هفته اخیر بارها دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمانی و مدیران استان بارها از حضور گردشگران در مازندران هشدار دادند و مازندران را آماده سفر ندانستند.

چندی پیش عضو کمیته مشورتی علمی مبارزه کرونا در قطب آموزشی منطقه یک کشور گفت : با وجود روند نزولی بیماری کرونا در مازندران همانند اکثر استان های کشور، ولی ما همچنان در زمره استان های با درگیری بیشتر با این ویروس قرار داریم.
دکتر فرهنگ بابا محمودی افزود : اگرچه برداشتن محدودیت های تردد و سفر یک تصمیم ملی از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اتخاذ شده، ولی این به معنای شکست کرونا و رفع این بیماری نبوده و همچنان باید نگران ابتلا به این ویروس در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باشیم.
وی اظهار داشت : هر رفتاری خارج از پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند اجتماعی از سوی مردم می تواند بار دیگر چراغ قرمز این بیماری را برای کشور روشن و مشکلات ما را نسبت به روزهای اول شیوع این بیماری دو چندان کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران نیزهفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استان ما یکی از استان های دارای بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارد و همچنان ما آمادگی پذیرایی از مسافران را همانند گذشته نداریم.
دکتر سید عباس موسوی افزود : مسافران به استان مازندران در تعطیلات مناسبی دو گروه تشکیل می دهند، یک گروه بومیان پایتخت نشین هستند که این ها برای دید و بازدید وارد استان خودشان می شوند و به نظر می رسد این افراد به دلیل ارتباطی گیری زیادی که با خانواده ها و فامیلانشان دارند، بیشتر می توانند یا ناقل باشند و یا این که این بیماری از دیگران بگیرد و مبتلا شوند.
وی اضافه کرد : توصیه ما به بومیان پایتخت نشین و سایر استان های خارج از مازندران این است که پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را بیش از گذشته رعایت کنند و از هر رفتاری که می تواند سلامت خودشان و سایر افراد را در معرض خطر قرار دهد پرهیز کنند و تا حد امکان نیز از دید و بازدید ها پرهیز داشته باشند.
وی دسته دوم مسافران تعطیلات مناسبتی چون عید فطر در استان را پایتخت نشینان دارای ویلا شخصی و یا اماکن اقامتی اعلام کرد و اظهارداشت : این افراد اگرچه بیشتر وقت خودشان را ویلاهای شخصی و در کنار خانواده شان می گذرانند، ولی باید فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر موسوی اظهارداشت : در هر صورت ما همچنان نگران سفرهای غیر ضرور و با عادی سازی رفتارها تا پایان شکست نهایی و مهار ویروس کرونا در سطح استان هستیم، ولی با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می تواند در راستای کاهش انتقال این ویروس عمل کرد.

در زمان نگارش این گزارش نیز طبق اطلاعات مرکز مدیریت راه راهداری مازندران ترافیک در سه محر هراز ، کندوان و فیروزکوه به عنوان اصلی ترین مسیر های ورورد به استان با ترافیک سنگین مواجه است.

بر اساس گزارش مرکز مدیریت راه ترافیک در جاده هراز تقریبا در مسیر جنوب به شمال در اغلب محدوده ها سنگین و پرحجم است.

این در حالی است که براساس آخرین آمار در سطح کشور مجموع بیماران کرونایی از ابتدای شیوع تا ۱۳ خرداد ماه پس از حدود ۱۰۰ روز به ۱۵۷ هزار و ۵۶۲نفر رسید که در همین مدت بیش از ۱۲۳ هزار و ۷۷ نفر پس از بهبودی از بیمارستان ها مرخص شدند. در این مدت حدود ۷ هزار و ۹۴۲ بیمار کرونایی نیز در سطح کشور جان خود را از دست دادند.

همچنین ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۴۶ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند. ظرف همین مدت تعداد ۶۳ نفر از افراد مشکوک بستری شده ، از بیمارستان ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

هم اکنون ۲۳۴ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار