رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه چشم‌انداز صعودی طلای جهانی می‌تواند حامی سکه طی هفته جاری باشد، گفت: بهای سکه در صورتی که دلار در مسیر کاهشی قرار گیرد،‌ به احتمال زیاد حتی با وجود افزایش طلای جهانی، کاهشی می شود، هر چند که از سرعت کاهش آن کاسته خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵ 01 June 2020

هوشنگ شیشه بران با تحلیل بازارهای جهانی طلا، اظهار کرد: ناآرامی‌ها در آمریکا و امیدواری سرمایه‌گذاران به بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی موجب شد شاخص دلار در معاملات امروز کاهش یابد و در مقابل قیمت جهانی طلا به روند صعودی بازگشت.

وی با بیان اینکه شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در معاملات امروز دوشنبه در سطح ۹۸.۰۱ قرار گرفت، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد، شاخص دلار در ماه گذشته میلادی (ماه می) بدترین عملکرد ماهانه خود را در سال ۲۰۲۰ به‌ثبت رساند.

به اعتقاد رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان، فعالان بازار بر این باورند که بدترین قسمت بحران چه به ‌لحاظ اقتصادی و چه به ‌لحاظ سلامت پشت سر گذاشته شده و چنین روندی، بهبود قیمت کامودیتی‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اختلافات میان پکن و واشنگتن از دیگر عوامل موثر بر بازارها است، اما به‌نظر می‌رسد، به اختلافات گسترده‌تر تجاری میان دو کشور منجر نشود، گفت: نشست بانک‌های مرکزی بزرگ یعنی استرالیا، کانادا و اروپا و همچنین انتشار آمار شاغلان آمریکا رویدادهایی است که این هفته، بازار جهانی را تحت تاثیر قرار می‎دهد.

شیشه بران یادآور شد: در هفته پیش‌رو اجلاس سه بانک مرکزی بزرگ استرالیا، کانادا، اروپا، تحلیل ادامه گفتگوهای برگزیت و انتشار خبر شاغلان آمریکا اثرات شدیدی بر بازار خواهند گذاشت، هم‌چنین در کل هفته خبرها و شایعات تنش کلامی بین آمریکا و چین نیز می‌توانند به صورت موقت بازار را تحت تاثیر قرار دهند.

وی با بیان اینکه در پی نگرانی ها از اعتراضات در شهرهای بزرگ آمریکا که می تواند موجب کاهش مجدد تقاضا شود، قیمت نفت نیز امروز کاهش یافت، گفت: قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه جولای امروز با ۲۴ سنت معادل ۰.۶۸ درصد افت به ۳۵ دلار و ۲۵ سنت رسید. همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز جمعه ۵.۳ درصد جهش داشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به اینکه قیمت نفت برنت نیز امروز برای تحویل در ماه اوت با ۲۴ سنت معادل ۰.۶۳ درصد افت به ۳۷ دلار و ۶۰ سنت رسید، افزود: قیمت نفت برنت نیز روز جمعه رشدی حدوداً ۵ درصدی را شاهد بود. با این حال انتظار بازار در مورد تمدید توافق کاهش تولید توسط اوپک و متحدانش موجب تقویت بازار شده و جلوی افت بیشتر قیمت ها را گرفته است.

وی درباره بهای ارز در کشور نیز توضیح داد: نرخ ارز در صرافی‌ ملی امروز دوشنبه اعلام شد و بر این اساس قیمت دلار نسبت به دیروز ۳۰ تومان ارزان شد، همچنین قیمت دلار برای فروش در صرافی ملی، ۱۷۰۷۰ تومان است و این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۶۹۷۰ تومان خریداری می‌کنند.

شیشه بران افزود: قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۱۸۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۸۵۰۰ تومان است.

وی درباره بازار سرمایه نیز، گفت: بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۲ خرداد ماه با افزایش ۱۶ هزار و ۵۷۵ واحد به رقم ۹۸۶ هزار و ۹۸۸ واحد رسید، همچنین در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات ۱۰۴ واحد رشد کرد و به رقم ۱۱ هزار و ۳۲۱ واحد رسید.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به اینکه سکه در سال ۹۹ رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است، تاکید کرد: قیمت فلز این گرانبهای داخلی در سطوح تاریخی قرار گرفته که فروش آن برای بسیاری از افراد جذاب است.

وی با بیان این‌که تا زمانیکه سکه بالای ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار دارد، انتظارات افزایشی در بازار هم چنان فعال خواهد ماند، پیش بینی کرد، بهای سکه در صورتی که دلار در مسیر کاهشی قرار گیرد،‌ به احتمال زیاد حتی با وجود افزایش طلای جهانی، کاهشی می شود، هر چند که از سرعت کاهش آن کاسته خواهد شد.

شیشه بران با بیان این‌که چشم‌انداز صعودی طلای جهانی می‌تواند حامی سکه طی هفته جاری باشد، گفت: قیمت طلا در بازار ایران تحت تاثیر اونس جهانی نوسانات نرخ ارز و تقاضا در حال نوسان است و حباب سکه امروز ۳۳۰ هزار تومان است.

وی با بیان این‌که تشدید فشار تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا، کاهش شدید قیمت نفت و اختلال در عملکرد تجارت کشور از جمله دلایل مهم نوسان قیمت‌ ارز بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به روند بهبود کرونا و اینکه مرزها به تدریج در حال بازگشایی است و با حل بخشی از مشکلات مربوط به تجارت، بازارها بهبود و نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان افزود: امروز به دنبال رشد اونس جهانی، طلا و سکه نیز گران شد به طوری که در ساعت ۱۴ امروز هر قطعه سکه طرح قدیم ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه امامی ۷ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان، سکه گرمی یک میلون و ۱۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۲۶ هزار ۹۰۰ تومان در بازار اصفهان قیمت گذاری شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار