معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به استقبال شهروندان اصفهانی از کوه صفه گفت: با برنامه‌ریزی و فراهم آوری امکانات در شرق اصفهان و همچنین وجود شهربازی شهر رؤیاها با اجرای طرح گردشگری، کوه نخودی در آینده‌ای نزدیک، به محور گردشگری تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۸۵۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ 31 May 2020

حسین امیری صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت ناژوان و مجموعه پارک طبیعی شرق اظهار داشت: این دو مجموعه سرمایه بالقوه شهر اصفهان هستند که باید با نگهداری مناسب کارکردهای زیست‌محیطی خود از جمله فیلتر و تلطیف هوای شهر اصفهان را حفظ کند؛ همچنین نگهداری فضای سبز موجود و گسترش آن در اولویت شهرداری اصفهان است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به طرح جامع ساماندهی اراضی شرق گفت: در سال ۱۳۸۶ طرح جامع ساماندهی اراضی شرق به عنوان طرح راهبردی و فرادستی تهیه شد و برنامه‌ریزی در خصوص تأمین منطقه تفریحی و گردشگری به عنوان یکی دیگر از  اولویت‌های شهرداری اصفهان قرار گرفت.

امیری ادامه داد: شهرداری اصفهان برای نخستین بار در سال ۱۳۹۸ توانسته است با استفاده از فناوری‌های روز و از طریق پهپاد، عرصه و فضای سبز جنگل شرق اصفهان را بررسی کرده و به آماربرداری هوایی و با هدف آمار و شناسایی تعداد درختان، گونه‌های موجود، تشتک‌های خالی، گیاهان خشک و نیمه‌خشک، در یکی از بخش‌های سرمایه‌ای استراتژی سبز محیط‌زیست اصفهان در مرز کویر اقدام کند.

امیری خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از تهیه و تدوین آمار به وسیله تصویربرداری هوایی مبنی بر GIS، از اراضی محدوده پارک طبیعی شرق در مساحت حدود هزار و ۲۰۰ هکتار شامل پارک جنگلی، کمربند سبز حفاظتی، اراضی سازمان‌های ساماندهی مشاغل شهری، پسماند، شهر رؤیاها، پردیس اشراق و... در ۷۲۰ هکتار فضای سبز اجرایی شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه محدوده پارک طبیعی شرق، حدود یک‌چهارم فضای سبز شهر اصفهان را شامل می‌شود، گفت: این محدوده از کارخانه قند و در حاشیه اتوبان شرق آغاز و تا رودخانه زاینده‌رود در منطقه فیزادان و سازمان آرامستان ادامه دارد.

امیری با بیان این که با توجه به استقبال زیاد شهروندان از کوه صفه، نیاز بود جایگزینی برای آن تعریف شود،   ادامه داد: در این راستا با برنامه‌ریزی و فراهم آوری امکانات در شرق اصفهان و همچنین وجود شهربازی رؤیاها با اجرای طرح گردشگری، کوه نخودی در آینده‌ای نزدیک، به محور گردشگری تبدیل می‌شود.

معاون شهردار اصفهان تأکید کرد: مجموعه کوه نخودی و بوستان اشراق ضمن اینکه چشم‌انداز بسیار زیبایی برای شهر اصفهان دارد می‌تواند با رویکرد توزیع عادلانه خدمات فرهنگی و اجتماعی، پاسخگوی نیازهای شهروندان در راستای افزایش شور و نشاط در بستری امن باشد.

مدیر پروژه پارک طبیعی شرق نیز با اشاره به ضریب خطای کمتر از ۰.۵ درصد خطا در ارزیابی صورت گرفته از شرق اصفهان گفت: تعداد درختان این محدوده ۳۰۱ هزار و ۴۶۵ اصله شامل گونه‌های کاج، انواع سرو، زیتون، توت، اقاقیا، پسته، عرعر، اکالیپتوس است و همچنین تعداد ۳۷ هزار و ۱۸۰ تشتک خالی و حدود سه هزار و ۴۳۰ اصله درخت خشک و نیمه‌خشک نیز در این محدوده شناسایی شده است.

وحید صلواتی ادامه داد: آمار به دست آمده جهت بهره‌برداری و برنامه‌ریزی در محدوده فضای سبز و کاشت گونه‌های متناسب با اقلیم در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز، مناطق ۴، ۶ و ۱۵ و معاونت برنامه‌ریزی قرار داده شده است.

صلواتی اظهار کرد: پروژه شرق اصفهان از شمال به میدان میوه و تره‌بار، از شرق به باغ رضوان، از غرب به ارغوانیه و از جنوب به بلوار رضوان و آبشار سوم منتهی می‌شود.

وی با اشاره به طراحی و عملیات اجرایی فاز اول پروژه پردیس کوه نخودی در عرصه‌ای به مساحت حدود ۲۰ هکتار گفت: فاز دوم کوه نخودی از دامنه تا قله است که درصدد جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم تا این فاز را با همکاری بخش خصوصی انجام دهیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار