رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نجف آباد از اجرای طرح تملک و نجات بخشی برج‌های تاریخی کبوتر صفا در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰ 31 May 2020

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، علیرضا حبیبی امروز _یازدهم خرداد ماه_ با اعلام این مطلب اظهار کرد: این برج‌های تاریخی تنها برج‌های کبوتر ایران است که به صورت مکعب مستطیل طراحی شده و یادگاری کهن از پیشینه این شهر از دوران صفوی است.

وی در خصوص مشکلات نگهداری از این برج‌های دو قلو گفت: این برج‌ها اگرچه در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به شماره ۳۴۸۲ به ثبت ملی رسیده بود، اما مالکین متعددی از طریق ارث این برج‌ها و زمین‌ها پیرامون آن را تملک نموده و در نگهداری از این مجموعه منحصر به فرد تاریخی کوتاهی می‌کردند.

حبیبی در همین زمینه ادامه داد: در طی چند سال اخیر چندین بار مالکین متعدد این مجموعه که متأسفانه با یکدیگر نیز اختلاف داشتند در نگهداری از این مجموعه زیبا کم توجهی نموده و حتی نسبت به تخریب برخی بخش‌ها و الحاقات این برج‌ها اقدام نموده بودند که با اقدامات به موقع یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان برخورد قضائی با آنها صورت گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نجف آباد در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه نجات بخشی این برج‌های تاریخی تاکید کرد: با توجه به بررسی‌های کارشناسی در نهایت با هماهنگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان، شهرداری نجف آباد با هماهنگی شورای اسلامی نجف آباد، با بودجه‌ای معادل ۵۰ میلیارد ریال بخش عمده‌ای از این مجموعه را از مالکان خریداری نمود، لذا برج‌های تاریخی صفا به این ترتیب به تملک شهرداری شهرستان نجف آباد درآمد.

حبیبی در پایان تصریح کرد: بزودی طرح مرمت این برج‌ها که نمونه‌ای منحصر به فرد از برج‌های کبوتر در کشور است ارائه و عملیات مرمت این برج‌ها آغاز می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار