اعتراضات به قتل فجیع یک جوان سیاه پوست به سرعت به سراسر آمریکا سرایت کرده و بسیاری از شهرهای این کشور شاهد جنگ خیابانی پلیس با معترضان شده است و این در حالی است آمریکا این روزها به معنای واقعی کلمه به لحاظ سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و نظامی در منطقه و جهان به خاک سیاه نشسته است.
کد خبر: ۸۵۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۹ 31 May 2020

به گزارش تابناک خوزستان؛ کیهان نوشت:

اعتراضات به قتل فجیع شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس نژادپرست این کشور به سرعت از «مینیا پولیس»‌، به سراسر این کشورگسترش یافته و شهرهای مختلف این کشور را به معنای واقعی کلمه، به «میدان جنگ» تبدیل کرده. تصاویر هوایی از آشوب‌ها و شدت تخریب‌ها، جنگ‌های افغانستان، عراق، سوریه و یمن را تداعی می‌کند. آشوب‌ها و اعتراضات طی سه روز گذشته در مینیاپولیس و برخی شهرهای آمریکا مثل آتلانتا به حدی شدید بوده که برخی رسانه‌ها از شروع «انقلاب دوم علیه نژادپرستی» سخن می‌گویند.50 سال پیش «رزا بارکس»، زن سیاه پوست آمریکایی صندلی خود را در جلوی اتوبوس برای سفیدپوستان خالی نکرد و پلیس بعدا او را بازداشت کرد. این مسئله موجب انقلاب
سیاه پوستان در جنوب آمریکا و منجر به لغو قانون نژادپرستانه شد. به گفته برخی رسانه‌ها بعید نیست که انقلاب مشابهی علیه نژادپرستی در این کشور رخ دهد.
آشوب‌های سراسری علیه نژادپرستی ساختاری تنها مشکل این روزهای آمریکا نیست. آمریکا این روزها به معنای واقعی کلمه به خاک سیاه نشسته. مثلا «کرونا» آبرویی برای ترامپ نگذاشته چرا که به دلیل ناتوانی سیستم پرمدعای آمریکا، جان 104 هزار نفر را تا این لحظه گرفته و یک میلیون و 800 هزار نفر را نیز مبتلا کرده است. اقتصاد آمریکا نیز بنابر اعلام رسانه‌های این کشور، در معرض فروپاشی قرار گرفته و بیش از 40 میلیون نفر نیز بیکار شده‌اند. بسیاری در جهان مثل رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا حتی، از «پایان نظم آمریکایی» سخن می‌گویند. موقعیت آمریکا در منطقه غرب آسیا نیز به شدت افول کرده و عراقی‌ها به جد، دنبال اخراج آمریکا از کشورشان هستند. پروژه صلح آمریکایی در افغانستان نیز شکست خورده و آمریکا در یمن و سوریه نیز شکست را عملا پذیرفته و مزدوران منطقه‌ای ترامپ در این دو کشور نبرد را به جبهه مقاومت باخته‌اند. شکست آمریکا به منطقه غرب آسیا محدود نمانده و این روزها ایران اسلامی در آمریکای لاتین منطقه‌ای که به طور سنتی حیاط خلوت آمریکا محسوب می‌شد جولان می‌دهد و آمریکا نیز هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
خلاصه اینکه، آنچه این روزها در آمریکا می‌گذرد، صرفا خشم آنی شهروندان به خفه شدن جورج فلوید شهروند سیاه‌پوست زیر زانوهای پلیس سفیدپوست ایالت «مینه سوتا» نیست؛ بلکه فوران خشم ده‌ها ساله از نابرابری و تبعیض نهادینه شده در آمریکا علیه رنگین پوستان و اقلیت‌ها در این کشور است. «اندرو کومو»، فرماندار نیویورک گفته: «اتفاقات در مینیاپولیس تنها یک اتفاق جداگانه نیست بلکه فصلی از کتاب بی‌عدالتی و نابرابری مداوم در آمریکا است».بروکینگز نیز نوشته:«رویکرد نژاد‌پرستانه‌ای که به خفه کردن سیاهان توسط پلیس ختم می‌شود در اصل همان رویکردی است که سیاه‌پوستان را از کار و فرصت‌های سرمایه‌گذاری محروم می‌کند».
تناقض بزرگ
با گسترش آشوب‌ها در شهرهای مختلف آمریکا، ترامپ که تا دیروز از آشوب‌ها در ایران حمایت می‌کرد با «اراذل و اوباش» خواندن معترضان خواستار شلیک به آنها شد. این تناقض در رفتار و کردار ترامپ مورد توجه «لیزا سویج»، نامزد مجلس سنای آمریکا هم قرار گرفت. او در توئیتی نوشت: «دولت آمریکا مدعی بود در جاهایی مثل ایران، ونزوئلا و هنگ‌کنگ در کنار معترضان ایستاده است. حالا که مردم دارند برای عدالت در آمریکا اعتراض می‌کنند، رئیس‌جمهور آنها را به شلیک تیر تهدید کرده است». تحریک ترامپ به خشونت علیه معترضان به قدری بوده که شبکه اجتماعی توئیتر برای این توئیت هشدار ترویج خشونت صادر کرده و نوشته محتوای پیام او به دلیل «شکوهمند‌سازی خشونت» نقض قوانین این رسانه به شمار می‌رود.
آماده‌باش پنتاگون
اعتراضات، سه شنبه هفته گذشته در «مینیاپولیس» شروع شد و به سرعت سراسر آمریکا را فراگرفت. بنابر گزارش‌ها تظاهرات‌کنندگان در شهرهای نیویورک، دالاس، آتلانتا، هیوستون، لاس‌وگاس، دی‌موین، ممفیس، پورتلند به خیابان‌ها آمده‌اند. معترضان خشمگین در شهر آتلانتا خودروهای پلیس را به آتش کشیدند. پلیس شهر دیترویت در ایالت میشیگان اعلام کرده به‌دنبال تیراندازی به تظاهرات‌کنندگان یک نفر کشته شده است. اما سخنگوی پلیس دیترویت می‌گوید هیچ کدام از افسران پلیس در این تیراندازی نقش نداشته‌اند. در مینیاپولیس معترضان به قتل نژادپرستانه «جورج فلوید»، بدون اعتنا به قوانین منع آمد و شد و در حالی که پرچم آمریکا را به آتش می‌کشند، به یکی دیگر از اداره‌های پلیس حمله و آن را محاصره کردند. در پی این اتفاق، پنتاگون در اقدامی نادر نیروهای «پلیس نظامی» خود را برای اعزام به این شهر در وضعیت آماده‌باش قرار‌داد. به نوشته آسوشیتدپرس، گفته می‌شود دستور آماده‌باش روز جمعه بعد از صحبت‌های دونالد ترامپ خطاب به «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا و به صورت لفظی و کلامی صادر شد. رئیس‌جمهور آمریکا از وزیر دفاعش خواسته بود گزینه‌های نظامی به منظور کمک برای مقابله با «آشوب‌ها در مینیاپولیس» را مدنظر قرار دهد. آخرین باری که در آمریکا به این قانون استناد و استفاده شد، سال 1992 برای مقابله با شورش‌های لُس آنجلس بود.
مردم سنگر ساختند
به‌دنبال اعتراضات خشونت‌آمیز در مرکز «آتلانتا برایان» کمپ فرماندار جورجیا در منطقه فالتون اعلام وضع اضطراری کرد و 500 تن از اعضای گارد ملی را نیز به حال فعال درآورد. در آتلانتا اما معترضان با سنگ و بمب‌های دودزا به ساختمان شبکه سی ان ان در آتلانتا حمله کرده و شیشه‌های آن را شکستند. در شهر دالاس آمریکا معترضان برای مقابله با پلیس سنگرهایی از چوب و سنگ ایجاد کردند. اوضاع در شهر هیوستون در ایالت تگزاس آمریکا نیز «بسیار پرتنش» اعلام شده است. به دنبال تشدید اعتراضات در لس آنجلس، اداره پلیس این شهر از ساکنان در مرکز این شهر خواست در خانه بمانند و از همه کسبه نیز خواست تا مغازه‌های خود را بسته
نگاه دارند.
کاخ سفید تعطیل شد
بر اساس گزارش‌ها، کاخ سفید نیز دیروز با گسترش آشوب‌ها برای ساعاتی بسته شد. خبرنگارانی که در زمان برپایی تظاهرات در داخل ساختمان کاخ سفید حضور داشتند، اعلام کردند که به آنها دستور داده شده است که به خاطر تظاهرات معترضان در اطراف کاخ سفید، در داخل ساختمان بمانند. خبرنگار «ان بی‌سی نیوز» در کاخ سفید در توئیتی نوشت: «با دستور سرویس مخفی آمریکا، کاخ سفید به دلیل تظاهرات معترضان نسبت به قتل جورج فلوید، به حالت تعطیلی موقت درآمده است».برخی رسانه‌های خبری آمریکایی نیز گزارش داده‌اند که معترضان در پارک لافایت در نزدیکی کاخ سفید تجمع کرده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که معترضان در پارک «لافایت» با نیروهای سرویس مخفی آمریکا درگیر شده‌اند. حساب کاربری سرویس مخفی آمریکا نیز که وظیفه محافظت از جان رئیس‌جمهور و خانواده او را به عهده‌دارند در توئیتر نوشت در حال کمک به نیروهای پلیس برای کنترل اعتراضات هستند. شمار زیادی از نیروهای پلیس با حضور در محل این تجمع، جهت متفرق کردن معترضان، به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
واکنش‌ها
بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از تهدید توئیتری دونالد ترامپ علیه معترضان به تبعیض نژادی نظام‌مند در این کشور اذعان کرد و گفت «نژادپرستی در آمریکا نظام‌مند و یک زخم باز است». بایدن با انتشار یک ویدئو خواستار تلاش برای ریشه‌کن کردن تبعیض‌ و خشونت‌های نژادپرستانه در آمریکا شد. نمایندگان روسیه و چین هم در نشست شورای امنیت سازمان ملل به اعتراضات روزهای اخیر در آمریکا بر سر قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی اشاره و از خشونت‌ها علیه معترضان انتقاد کردند. نخست‌وزیر کانادا نیز گفت، مردم این کشور با بهت و وحشت اخباری که درخصوص ناآرامی‌ها و نژادپرستی و خشونت پلیس از آمریکا بیرون می‌آید را نظاره‌گر هستند.
آخرین خبرها حاکی است آن طور که سی ان ان گزارش داده یک مامور پلیس در درگیری‌های دیروز اوکلند کشته شده و یک نفر نیز زخمی شده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار