تاکنون مجوز ساخت سه هزار باب استخر ذخیره آب کشاورزی در استان اصفهان صادر شده است.
کد خبر: ۸۵۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹ 30 May 2020

مدیر آب و خاک‌و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه این استخرها جز جدایی ناپذیر سامانه نوین ابیاری هستند افزود :با راه اندازی این استخرها بخصوص در مزارع شرق اصفهان از نوسانات آب و هدر روی آب تا حد زیادی جلوگیری شده است .

امینی با بیان اینکه این استخرها ، 123 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را در برگرفته است افزود : بهره وری و میزان تولید محصولات تا 300درصد افزایش یافته است .

وی گفت : تا پیش از ساخت استخرها حدود دو سوم از آب در بین مسیر و جویها، در مزارع شرق هدر می رفت اما هم اکنون آب به طور یکنواخت با سامانه نوین آبیاری به زمینهای کشاورزی منتقل می شود .

امینی افزود: امسال هم 13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سامانه نوین ابیاری می شود و تعداد استخرها نیز به سه هزار و 500 باب می رسد.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان برای ساخت این استخرها تسهیلات ویژه در نظر گرفته افزود :15 درصد از هزینه به عهده کشاورزان و 85 درصد در قالب کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می گیرد .

مدیر آب و خاک و فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان گفت : پارسال به ازای هر هکتار ،13 میلیون و 500 هزار تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت .

امینی با بیان اینکه برداشت محصولات در 20سال گذشته بی سابقه بوده گفت : قبل از احداث استخرها به ازای یک کیلو گرم گندم‌خشک چهار هزار لیتر آب لازم بود اما حالا با مجهز شدن به سامانه نوین ابیاری هزار و 200 لیتر آب نیاز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار