مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن اعلام آمادگی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در مراتع و عرصه های جنگلی و طبیعی این استان گفت: عامل انسانی در 90 درصد آتش سوزی مراتع استان اصفهان نقش دارد.
کد خبر: ۸۵۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ 28 May 2020

منصور شیشه فروش اظهار کرد: رویش گیاهان مرتعی در عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست در دو سال گذشته به دلیل بارش‌های مطلوب بهاری قابل قبول بوده است اما با گرم شدن هوا شرایط برای وقوع آتش سوزی در این مناطق نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۸۴ مورد آتش سوزی در مراتع و عرصه‌های محیط زیست استان اصفهان از بهار تا پاییز سال گذشته رخ داد، افزود: نزدیک به ۳۲۰ هکتار از اراضی مرتعی در مناطق غرب و جنوب استان از جمله مراتع فریدون‌شهر، فریدن،  چادگان، تیران و کرون سمیرم، کاشان و شهرضا در آتش سوخت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه سال گذشته عامل انسانی در وقوع ۹۰ درصد از آتش سوزی‌ها در مراتع این استان نقش داشته است، ادامه داد: گردشگران و ساکنان که برای تفریح یا بوته کنی به این عرصه‌ها وارد می‌شوند و با روشن کردن آتش باعث وقوع حریق گسترده در این مناطق می‌شوند.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: با علم به این موضوع از ابتدای امسال دستورالعمل‌های پیشگیری از آتش سوزی تدوین و به فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست استان ابلاغ کردیم؛ از این رو ۷۰ اکیپ گشت و حفاظت منابع طبیعی در مناطق مرتعی اولویت دار اصفهان به حالت آماده باش درآمدند و با عوامل خاطی برخورد خواهند کرد.

وی با اشاره به احتمال وقوع آتش سوزی با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و از سرگیری فعالیت مشاغل و گردشگری، گفت: هر هکتار از مراتع و منابع طبیعی بسیار با ارزش است زیرا پوشش گیاهی از فرسایش خاک جلوگیری کرده و به تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و تعدیل آب و هوا کمک می‌کند از این رو اطلاع رسانی و آموزش مردم محلی، گردشگران، کشاورزان و باغداران برای پیشگیری از آتش سوزی در مراتع بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این مطلب افزود: تاکنون بیش از دو هزار پکیج خورشیدی به عشایر کوچ رو تحویل و سوخت مورد نیاز برای آنها تأمین شده است که برای روشنایی یا گرما، درختان، مراتع و گیاهان را از بین نبرند.

شیشه فروش ادامه داد: تجهیزاتی برای مقابله با حریق در اختیار ۷۰ گروه مردمی و محلی قرار گرفته است که در صورت وقوع آتش سوزی برای جلوگیری از گسترش آن خودجوش اقدام کنند ضمن اینکه پایگاه‌های اداره منابع طبیعی استان به خودروهای آبپاش برای مقابله با حریق تجهیز شده است.

منبع: ایمنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار