کد خبر: ۸۵۵۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴ 28 May 2020
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون هزینه ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای احیای اقتصادی پساکرونا، چین سال آینده استفاده از یوآن دیجیتال به جای پول نقد را آغاز می‌کند، قیمت نفت خام با سقوطی ۶ درصدی بسته شد، داوجونز برای دومین روز متوالی ۵۰۰ واحد جهش کرد، کرونا یک پنجم اقتصاد فرانسه را می‌بلعد و کاهش صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون هزینه ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای احیای اقتصادی پساکرونا، چین سال آینده استفاده از یوآن دیجیتال به جای پول نقد را آغاز می‌کند، قیمت نفت خام با سقوطی ۶ درصدی بسته شد، داوجونز برای دومین روز متوالی ۵۰۰ واحد جهش کرد، کرونا یک پنجم اقتصاد فرانسه را می‌بلعد و کاهش صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا را در بر دارد.

تأکید پوتین و بن‌سلمان بر لزوم ثبات در بازار انرژی

«ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چهارشنبه شب در گفت ‌وگوی تلفنی بر لزوم ثبات بازار انرژی تأکید کردند. به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی (واس)، در گفت ‌وگوی تلفنی رییس‌جمهوری روسیه و ولیعهد سعودی دو طرف درباره بازار انرژی صحبت کردند. در همین حال، کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ پوتین و بن سلمان بر ادامه همکاری‌ها درباره کاهش تولید نفت خام به توافق رسیده‌اند. بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین بر اهمیت توافق اوپک پلاس برای کاهش سطح تولید نفت خام تأکید کردند. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به همراه دیگر تولیدکنندگان عمده شامل روسیه که به نام اوپک پلاس شناخته می شوند، ماه آوریل درباره کاهش مجموع تولید روزانه خود در ماه های می و ژوئن تا حدود ۱۰ میلیون بشکه برای بالا بردن قیمت ها و تقاضا که به علت همه گیری ویروس کرونا آسیب دیده بود، توافق کردند.

هزینه ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای احیای اقتصادی پساکرونا

کمیسیون اروپا قصد دارد برای احیای اقتصادی قاره سبز پس از بحران کرونا ۷۵۰ میلیارد یورو مهیا کند. شبکه تلویزیونی n-tv آلمان به نقل از منابع حاضر در بروکسل در ادامه اعلام کرد، از مبلغ مذکور، ۵۰۰ میلیارد یورو در قالب تسهیلات بلاعوض و ۲۵۰ میلیارد یورو باقی مانده در قالب وام برای احیای اقتصادی منطقه یورو هزینه خواهد شد.

چین سال آینده استفاده از یوآن دیجیتال به جای پول نقد را آغاز می‌کند

بانک مرکزی چین برنامه خود برای استفاده از ارز دیجیتال دولتی چین قبل از المپیک زمستانی ۲۰۲۲ را اعلام کرد. این اتفاق در حالی می‌افتد که پاندمی کووید ۱۹ به روند کنار گذاشتن پول نقد سرعت بخشیده است. رئیس بانک مرکزی، یی گنگ گفت: استفاده آزمایشی از این ارز مجازی در حال حاضر در مناطق شنزن، سوژو، چنگدو و ژیونگان در حال انجام است. او به خبرنگاران گفت که دولت چین در نظر دارد در تشریفات مربوط به المپیک این ارز مجازی را تست کند، هرچند برنامه زمان‌بندی رسمی‌ برای ارائه این ارز مشخص نشده است.

یک منبع آگاه از این پروژه از انجمن دولتی چین به مجله «نیکی آسین رویو» خبر داد: اگر دولت از نتایج تست این ارز دیجیتال در سال جاری راضی باشد، این ارز در سال آینده منتشر خواهد شد، در غیر این صورت، تست‌های بیشتری در سال آینده انجام خواهد شد. یوآن دیجیتال به شماره موبایل دارنده آن متصل خواهد شد و تراکنش‌ها از طریق یک اپلیکیشن صورت خواهد گرفت. برای نقل و انتقال این پول نیازی به بانک‌ها به عنوان واسطه نخواهد بود. محدودیت سایز تراکنش‌ها بر اساس تأیید هویت افراد متفاوت خواهد بود. به نقل از مهر، ادی یو، مدیر ارشد دستگاه نظارت پولی هنگ‌کنگ، می‌گوید: استفاده و جا انداختن تکنولوژی‌های پرداخت جدید در شرایط کنونی راحت‌تر شده است، چراکه پاندمی کرونا باعث شده تا مشتریان ارزهای دیجیتال را به پول فیزیکی ترجیح دهند.

قیمت نفت خام با سقوطی ۶درصدی بسته شد

در پایان معاملات روز چهارشنبه (بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران)، پس از تهدید ترامپ برای پاسخی سخت به چین برای طرح قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ و تردید تاجران به التزام روسیه به کاهش تولید نفت، قیمت‌های نفت خام با سقوط سنگینی مواجه شد. پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم چین را تصویب کرد و آن را برای امضا به دفتر ترامپ ارسال کرد، قیمت‌های نفت خام پس از بسته شدن بازارها باز هم پایین‌تر آمدند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۶.۲۰ درصد یا ۲.۱۳ دلار سقوط کرد و به ۳۲.۲۲ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۵.۴۷ درصد یا ۱.۹۸ دلار سقوط کرد و به ۳۴.۱۹ دلار رسید.

داوجونز برای دومین روز متوالی ۵۰۰ واحد جهش کرد

در پایان معاملات روز چهارشنبه (بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران) با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به بازگشایی اقتصاد آمریکا و جهش سهام شرکت‌هایی که از بازگشایی اقتصاد سود می‌برند، شاخص‌های وال‌استریت دومین رشد بزرگ متوالی خود را ثبت کردند. میانگین صنعتی داوجونز ۵۵۳.۱۶ واحد یا ۲.۲ درصد جهش کرد و به ۲۵۵۴۸.۲۷ واحد رسید. این برای اولین بار از اوایل ماه مارس تا کنون است که این شاخص بالاتر از ۲۵ هزار واحد بسته می‌شود. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۱.۵ درصد جهش کرد تا در ۳۰۳۶.۱۶ واحد بسته شود. به این ترتیب، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ با این ریکاوری از میانگین حرکت ۲۰۰ روزه خود فراتر رفت و برای اولین با از ماه مارس بالاتر از ۳۰۰۰ واحد بسته شد. کامپوزیت نزدک ۰.۸ درصد رشد کرد و امروز را در ۹۴۱۲.۳۶ واحد به پایان رساند. با باز شدن اقتصاد آمریکا بانک‌ها به طور گسترده‌ای سود کردند و سهام آنها با جهشی بین ۵.۸ درصد تا ۸.۵ درصد مواجه شدند. به این ترتیب شاخص اس‌اندپی از پایین‌ترین سطح خود در ۲۳ مارس تا کنون ۳۸ درصد جهش کرده است.

کاهش شدید فایل در بازار مسکن

دنیای اقتصاد: در پی دستور قضایی برای عدم درج قیمت پیشنهادی فروشندگان روی فایل‌های عرضه شده در فضای مجازی، تمایل مالکان برای انتشار اطلاعات املاک آنها در سامانه‌های مجازی کاهش پیدا کرد و به این ترتیب، تعداد فایل‌های فروش منتشره در این سامانه‌ها طی هفته اخیر با کاهش چشم‌گیری مواجه شد. در این میان اما برخی از سامانه‌های مجازی خرید و فروش ملک، از روز گذشته مجددا به انتشار قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های عرضه شده در بازار اقدام کردند. با این حال هنوز تعداد فایل‌هایی که اطلاعات آنها در این سامانه‌ها منتشر شده و در دسترس عموم جست‌وجوگران خرید ملک قرار گرفته به میزان قبل نیست. البته برخی از فعالان و واسطه‌گران بازار مسکن عنوان می‌کنند، یکی دیگر از دلایل کاهش شدید فایل‌ در بازار خرید و فروش ملک، بی‌رونق بودن معاملات در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته است.

به گفته آنها هنوز بخش عمده‌ای از فروشندگان به دلیل نااطمینانی از پایداری شرایط اقتصادی در آینده، تصمیم قطعی برای عرضه و فروش ملک خود نگرفته‌اند. از همین روی، تعداد فایل‌های موجود برای فروش ملک در بنگاه‌های املاک یا سامانه‌های مجازی چندان قابل توجه نیست. این گروه از فعالان بازار مسکن در خصوص وضعیت قیمتی بازار در روزهای اخیر اظهار می‌کنند: قیمت‌های پیشنهادی از سوی مالکان و سازندگان چندان مطابق با شرایط بازار نیست، به‌ طوری‌ که بخش عمده تعداد محدود فروشندگان حاضر در بازار، قیمت‌های پیشنهادی نامتعارف (بسیار بالا) را اعلام می‌کنند که با بودجه خرید خانوارها، تفاوت چشم‌گیری دارد.

07-02

ممنوعیت کشت برنج در خوزستان به صورت مشروط لغو شد

هیات دولت با اصلاح مصوبه مربوط به ممنوعیت کشت برنج خارج از استان های گیلان و مازندران موافقت کرد. به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، هیأت وزیران با هدف ایجاد زمینه بهره وری حداکثری از منابع آب و خاک کشور و استفاده از ظرفیت بالقوه بوجود آمده منابع آبی در استان خوزستان جهت تأمین بخش عمده نیاز کشور به محصول برنج، با اصلاح مصوبه مربوط به ممنوعیت کشت برنج خارج از استان‌های گیلان و مازندران و الحاق یک تبصره به آن موافقت کرد. به موجب تبصره مذکور، در صورت وجود شرایط منابع آب سطحی مناسب در هر سال در استان خوزستان، با پیشنهاد سازمان آب و برق خوزستان و تصویب کارگروه سازگاری با کم آبی استان، مناطق با منابع آب سطحی مناسب، از اجرای این تصویب نامه فقط برای همان سال معاف هستند.

شورون، کارکنان میدان نفتی چنگیز را به خانه فرستاد

مایک ویرث، مدیرعامل شورون در نشست سالانه با سهامداران شرکت که به صورت مجازی برگزار شد، اعلام کرد تقریبا ۲۰ هزار نفر از کارکنان پروژه نفتی چنگیز به خانه فرستاده شدند و در هنگام عزیمت، از آنها تست کرونا گرفته شد. کارکنان بخش های مهم که همچنان در این پروژه حضور دارند، در مراکز اسکان پراکنده شده اند و از آنها تست کرونا گرفته شده و ملزم شده اند از وسایل حفاظت شخصی استفاده کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، کاهش کارکنان جدیدترین ضربه به این غول نفتی است که در اوایل دهه ۱۹۹۰ وارد قزاقستان شد. شورون تحلیل‌گران را در اواخر سال گذشته پس از اعلام افزایش ۲۵ درصدی هزینه برای میدان نفتی چنگیز غافلگیر کرد. مدیرعامل شورون اظهار کرد که این پروژه حدود دو ماه پیش حدود ۳۰ هزار نیروی کار داشت. همچنین بر اساس خبر جداگانه دیگری که از سوی رویترز منتشر شد، فلورس پانیاگوا، سخنگوی شورون تایید کرد این شرکت که تا پایان دسامبر ۴۸ هزار کارمند داشت، قصد دارد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کارمندان جهانی خود را تعدیل کند.

این تولیدکننده نفت پیش از این کاهش ۳۰ درصدی بودجه سال ۲۰۲۰ خود و تعدیل داوطلبانه مشاغل در پی افت شدید قیمت‌های نفت و تقاضای اندک برای نفت و گاز به دلیل پاندمی ویروس کرونا را اعلام کرده بود. به گفته سخنگوی شورون، حذف ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ فرصت شغلی در واکنش به شرایط فعلی بازار صورت می گیرد که تاثیر آن روی هر واحد کسب و کار و منطقه ای متفاوت است. عمده تعدیل کارکنان شورون امسال صورت خواهد گرفت. /ایسنا

کرونا یک پنجم اقتصاد فرانسه را می‌بلعد!

رویترز: اقتصاد فرانسه در سه ماهه نخست امسال ۵.۸ درصد کوچک شده بود اما به نظر می رسد که شرایط برای دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو سخت‌تر از قبل خواهد شد، چون مرکز آمار این کشور در گزارش جدید خود هشدار داد به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کسب وکارها رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم امسال به منفی ۲۰ درصد خواهد رسید.

صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا یک سوم کاهش یافت

طبق اعلام اس‌اندپی گلوبال پلاتز، ۴۵ محموله کشتی حامل ال‌ان‌جی که قرار بود در ماه جولای از بنادر آمریکا صادر شوند توسط مشتریان کنسل شده‌اند. به این ترتیب، میزان کنسل شدن محموله‌های ال‌ان‌جی در ماه جولای دو برابر ماه ژوئن شد و حالا صادرات گاز طبیعی آمریکا با یک سوم افت مواجه شده است.؛ درست مانند بازارهای نفت خام بازارهای گاز طبیعی هم به علت پاندمی کرونا تحت فشار شدیدی قرار گرفته‌اند، چون تقاضا به شدت پایین آمده است. اما برخی شرایط در بازار نفت و گاز متفاوت هستند. موجی از عرضه ال‌ان‌جی در ۲۰۱۹ حتی قبل از افت جهانی اقتصاد باعث افت بازارهای گاز شده بود. قیمت ال‌ان‌جی در آسیا برای چندین ماه بسیار پایین باقی مانده بود و پاندمی کرونا باعث شد قیمت‌ها حتی پایین‌تر بیایند. قیمت پیش‌خرید هر واحد گرمایی انگلیسی ال‌ان‌جی برای تحویل در ماه جولای به ۲.۱۲۵ دلار کاهش یافته بود. متیو شروهان، تحلیلگر ارشد ای‌اچ‌اس مارکیت می‌گوید: این قیمت‌ها نشان می‌دهد که ال‌ان‌جی آمریکا حداقل تا ماه سپتامبر بی‌پول خواهد بود و این در حالی است که روند کنسل شدن محموله‌ها ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار