مومنان پس از یک ماه آزمون بندگی، امروز در عید سعید فطر نمره قبولی خود را از پروردگارشان می‌گیرند.
کد خبر: ۸۵۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴ 24 May 2020

به گزارش  تابناک سمنان: سفره پر برکت ماه میهمانی خدا جمع شد،هنگامه ای  که سحرهایش سپیده دم بخشش و شب های قدرش طلوع طاعت و تقدیر بود .

رمضان با سحر‌ها و افطارهایش، با شب‌های قدر و مناجات هایش آمده بود  تا از ما آدمی دیگر بسازد.نکند تازگی روح را در خود احساس نکنیم،اگر این گونه باشد،  عید فطر عید ما نیست.

یک ماه آزمون بندگی به پایان رسید و امروز روز فطر، روز نامه عمل است. قرار است خدا  در این روز  مُهر قبولی بر اعمال بندگانش بزند.

به وقت کارنامه بندگی /عید سعید فطر هنگامه استجابت دعا است

 

علت نام گذاری اول شوال به عید فطر

سیده عفت حسینی کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت: روز اول ماه شوال را به این علت عید فطر خوانده‏‌اند که در این روز، امر امساک از خوردن و آشامیدن برداشته شد و رخصت داده شد که مومنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند.

او ادامه داد: پیامبر اکرم از روزه گرفتن در این دو روز نهی فرموده است:در روز عید فطر و در عید قربان روزی که از قربانی هایتان می خورید.

حسینی افزود:در پایان ماه مبارک رمضان و پس از یک ماه عبادت و روزه داری روز اول ماه شوال عید قرار داده شده است؛ زیرا در این روز، انسان‌ها به فطرت خود بازمی گردند و متوجه عظمت خداوند متعال می‌شوند.

به وقت کارنامه بندگی /عید سعید فطر هنگامه استجابت دعا است

این کارشناس مذهبی می گوید:در این روز، مسلمانان، جسم را به وسیله غسل کردن پاکیزه کرده و با پوشیدن لباس‌های تمیز و خوشبوکردن خود، آن را کامل می‌نمایند. پاکیزگی روح و جانشان نیز به وسیله دعا و مناجات و نماز صورت خواهد گرفت و سرانجام، پاکیزگی اموال و دارایی‌های آن‌ها به وسیله فطریه دادن و کمک کردن به انسان‌های فقیر و نیازمند صورت می‌پذیرد.

او افزود:عید فطر یکى از دو عید بزرگ در سنت اسلامى است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت یک ماه روزه داری در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداشی که خود  خداوند متعال وعده آن را داده است را طلب می کنند.

به وقت کارنامه بندگی /عید سعید فطر هنگامه استجابت دعا است

 حسینی عنوان کرد: این روز، روزی است که در آن نیکوکاران پاداش می یابند و هرزه کاران زیان می بینند. این روز شباهت بسیاری به روز رستاخیز دارد؛ امیر المؤمنین (ع) در خطبه عید فطر می‌فرمایند:دنیا محل مسابقه است و آخرت زمان اجر گرفتن، بهشت جایزه برندگان این مسابقه و جهنم جزای بازندگان است. در روایتی از فرزند گرامیش چنین آمده است:

در این حدیث، امام حسن (ع) انجام اعمال ماه مبارک رمضان را، تشبیه به مسابقه کرده اند و عید فطر را زمان اخذ جوایز برندگان آن می‌دانند؛بنا به فرموده مولای متقیان عید فطر  روزی است که نیکوکاران ثواب می‌برند و روزی که گنهکاران زیان می‌بینند.

ایران و ۱۸ کشور عربی شامل سوریه، قطر، کویت، امارات، عربستان، بحرین، مصر، اردن، فلسطین، عراق، لبنان، یمن، لیبی، تونس، الجزایر، جیبوتی و جزایر کومور امروز یکشنبه را عید سعید فطر اعلام کردند.

تعطیلی عید فطر در کشورهای مسلمان

در کشورمان ایران با موافقت مجلس شورای اسلامی  با مصوبه دولت درسال ۱۳۹۰ مبنی بر افزایش تعطیلی عید سعیدفطر  تعطیلی عید فطر از یک روز به دو روز افزایش یافت.

البته در کشور‌های مختلف عربی - اسلامی از جمله، عربستان، کویت، امارات و سوریه تعطیلات رسمی بین ۳ تا ۱۲ روز است و مردم این کشور‌ها پس از ۳۰ روز روزه داری به جشن و پایکوبی و دیدار از دوستان و اقوام می‌پردازند.

به وقت کارنامه بندگی

در کشور‌های اسلامی غیر عربی از جمله، پاکستان، مالزی، ترکیه و افغانستان نیز مردم شاهد چندین روز تعطیلی به مناسبت فرارسیدن این عید اسلامی هستند.

مسلمانان جهان با گذر از ماه مبارک رمضان و ورود به ماه شوال یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیادشان را جشن می‌گیرند این عید که با نام عید فطر شناخته می‌شود، در همه کشور‌های مسلمان جهان مهم است و همه  تلاش می‌کنند که در این روز علاوه بر نماز روز عید فطر، آداب و سنن خاصی را برگزار کنند.

هریک از شهرهای ایران آداب خاصی را برای این عید در نظر گرفته‌اند، اما مهم ترین کاری که در این روز انجام می‌دهند، خواندن نماز عیدفطر، کمک به ایتام، نذری دادن، پرداخت زکات فطریه  است.

عید فطر، امسال در  قم به دلیل شیوع  کرونا متفاوت‌تر از سال‌های قبل است مردم قم امسال برخلاف سال های پیش از اقامه نماز عید سعید فطر در مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه(س) محروم هستند.

چه کنیم رمضانی بمانیم؟

حجت الاسلام محمدی ،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، گفت: ماه رمضان سراسر بهانه بود برای ارتباط بیشتر با خدا حالا که این ماه پر خیر و برکت به پایان رسیده است پس روزانه یا هفتگی و حتی ماهانه بهانه هایی برای ارتباط با حضرت دوست فراهم کنیم.

به وقت کارنامه بندگی /عید سعید فطر هنگامه استجابت دعا است

او ادامه داد:عید فطر جشن پایان رمضان نیست، در واقع شروعی دوباره برای خوب بودن و حفظ لحظات مناجات با خدا است،همچنان که سحرها از خواب بیدار می شدیم روال سابق‌ را ادامه بدهیم.تا پیش از ماه مبارک چه بسا نمازهایمان قضا می شد حالا که از پس تمرین یک‌ماهه نماز اول وقت صبح برآمدیم حال خوب نماز‌های اول‌وقت صبح را در بقیه طول سال از دست ندهیم.

زبانمان را حفظ کنیم

این کارشناس مذهبی می گوید:از آنجایی که خیلی از ناراحتی‌ها و اتفاقات ناخوشایند در طول روز، از کلام‌های نابه‌جا در جا و موقعیت نامناسب است، سعی کنیم اگر در این یک ماه، رعایت حال خودتان را کرده‌اید و برای حفظ روزه‌تان غیبت نکردید، دروغ نگفتید و تهمت نزدید بعد از رمضان هم همچنان حال یک روزه‌دار که زبانش  را حفظ می کند را داشته باشید  آن‌وقت خیالتان جمع است که نه دلی را می‌شکنید، نه حرف اشتباهی می‌زنید، نه دروغی می‌گویید و نه حرفی که نباید را در جایی که نباید به زبان آورده‌اید.

صله رحم را کنار نگذاریم

این کارشناس مذهبی با بیان این که مهمانی دادن یکی از رسوم ما ایرانی‌هاست گفت:در ماه رمضان با وجود سختی میزبان و تهیه و تدارک افطاری با زبان روزه، بسیار اتفاق می‌افتد و خانواده‌ها با هم صله رحم می‌کنند، اما درست است که افطاری دادن به یک‌روزه‌دار، ثواب بسیار زیادی دارد، اما خود صله‌رحم هم به تنهایی، ثوابش کمتر از افطاری دادن نیست و همیشه، همه معصومین ما به آن تاکید داشته‌اند. 

به وقت کارنامه بندگی /عید سعید فطر هنگامه استجابت دعا است

حجت الاسلام محمدی عنوان کرد:اگر در فرصت یک‌ماهه رمضان به دلیل بحث شیوع کرونا نتوانستیم همه آن افطاری‌هایی را که مدنظر بود را برگزار کنیم، می‌توانیم بعد از ریشه کنی این ویروس منحوس مهمانی‌های ها را در طول  سال تقسیم و کل سال را به یک صله‌رحم همیشگی تبدیل کنیم.و  با انرژی بیشتری، دوستان و خانواده‌هایتان را دعوت کرده و دیداری تازه کنیم .

قرآن را کنار نگذاریم


او افزود: ماه رمضان بهترین فرصت برای روزه‌داران بوده که سراغ قرآن‌ بروند و روزانه بخشی از آن را بخوانند و البته بیشتر از همیشه به آن عمل کنند.

به وقت کارنامه بندگی /عید سعید فطر هنگامه استجابت دعا است

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حالا که  ماه مبارک به پایان رسیده است، قرآن را هم همراه با ماه رمضان کنار نگذاریم طوری نشود که تا رمضان سال بعد دوباره به سراغ کلام الله مجید برویم،در ماه رمضان برای ختم قرآن  روزی یک جزء می خواندیم، حالا می‌توانیم در طول سال آیات کمتری را به تدریج  بخوانیم و و از کلام نور بهره بگیریم. 

زمان شناس شویم

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اهمیت و ارزش زمان در زندگی با ذکر حدیثی پیامبر (ص) گفت ایشان فرمودند: در حفظ عمر خود، بخیل‌تر از پول و ثروت خود باشید.

او با بیان این که در ماه مبارک فرصت بیشتری برای راز و نیاز با خدا داشتیم  ادامه داد:برای استفاده بهینه از وقت همان گونه که خانم‌ها این موضوع را در ماه رمضان بیشتر از بقیه درک کرده‌اند که در این ماه وقت بیشتری برای خودشان و انجام کار‌های مفید دیگر داشتند که دلیلش هم مشخص است؛ وعده‌های غذایی در روز نصف می‌شود و آشپزخانه خانه در مدت زیادی از روز، سکوت است و رفت و آمدی نداشت. حالا همان زمان شناسی در وقت افطار و سحر را در طول ماه‌های دیگر داشته باشید.

به وقت کارنامه بندگی /عید سعید فطر هنگامه استجابت دعا است

سنت حسنه نذری را ادامه دهیم


این کارشناس مذهبی ادامه داد:نذری دادن را محدود به  رمضان نکنید. اگر در ماه رمضان، آش را کمی بیشتر از یک قابلمه درست می‌کردید تا چند کاسه به همسایه‌هایتان هم موقع افطار برسد، این عادت را در خودتان نگه دارید و آن قابلمه‌تان را داخل کمد نگذارید. می‌توانید یکی از روز‌های هفته را به میل خودتان انتخاب کنید و همان غذای ساده خانواده را به نیت شادی روح درگذشتگان‌تان درست کنید و البته دو پیمانه بیشتر بریزید تا بتوانید در حد یکی دو ظرف بیشتر خیرات بدهید و فاتحه‌هایی بیشتری به امواتتان برسد.

از دعا دست برنداریم

هر چند در ماه مبارک رمضان به وقت افطار و سحر و شب‌های قدر، دعا حس و حال دیگری داشت و به اجابت نزدیک بود اما همیشه نمی توان منتظر فرصت خاصی برای دعاکردن و بهره مندی از سایه سار رحمت الهی بود.

باید همان حال معنوی و راز و نیاز‌ها را در ماه های دیگر حفظ کنیم،ممکن است یک دعای خالصانه در یک وقت معمولی، گیراتر از دعایی در وقت‌های سفارش‌شده باشد.

به وقت کارنامه بندگی /عید سعید فطر هنگامه استجابت دعا است

اگر بخواهیم اثرات ماه مبارک رمضان تا ماه رمضان بعد حفظ شود در روز عید سعید فطر دست ها را به سوی آسمان بی کرانش بالا ببریم و بخواهیم توفیق عبادت و بندگی  را در دیگر ماه های سال به ما عنایت کند، باید ارتباط خود را با این ماه قطع نکنیم و با انجام دادن همان اعمالی که در ماه رمضان انجام می دادیم از جمله  خواندن  روزانه قرآن حداقل یک صفحه ،خواندن نماز اول وقت،دعا و مناجات و خویشتن داری  از جمله اعمالی است که برای حفظ برکات ماه رمضان تا سال آینده باید در زندگی مان جاری شود.

استجابت دعا در هنگامه عید سعید فطر

حجت الاسلام موسوی ،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،با ذکر روایتی از امام علی علیه السلام گفت:امروز روزی است كه خداوند آن را برای شما عید قرار داد و شما را  شایسته آن ساخت؛ پس به یاد خدا باشید تا او نیز به یاد شما باشد و او را بخوانید تا خواسته‌‏ هایتان را اجابت كند.

او افزود:حضرت در مورد روز عید فطر می‏‌فرماید درخواست کنید از خدا و دعا کنید و بدانید که این دعاها را خداوند به اجابت می‏‌رساند و می‏‌پذیرد.

به وقت کارنامه بندگی /عید سعید فطر هنگامه استجابت دعا است

او با بیان این که مومنان در این روز آمرزیده می شوند،ادامه داد:روز عید فطر روزی است که انسان باید به یاد خدا سپری کرده و به بی توجهی و گناه سپری نکند، و روزی است که باید از خداوند درخواست کرده و دعا نماید تا خداوند نیز بیاد او باشد، و دعایش را مستجاب نماید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:در این روایت، روز عید فطر روزی است که انسان باید به یاد خداوند باشد تا او نیز انسان را مورد رحمت خویش قرار دهد و از او حاجتش را بخواهد تا او حاجت انسان را برآورده کند.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به استجابت دعا در روز عید سعید فطر  گفت:در اینکه انسان در این روز چه چیزی از خداوند خویش بخواهد در قنوت نماز روز عید، بیان شده است:

اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً، وَلِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً، اَنْ تُصلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و آن تُخْرِجَنِی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلیهِمْ، اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ».

او ادامه داد:در این بخش از قنوت، چند چیز از خدا می‌خواهیم، از خداوند می‌خواهیم که بر پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع)، صلوات بفرستد  وقتی در قنوت نماز این دعا را می کنیم، رحمت بر حضرت نازل شد به دیگران هم مى ‏رسد، چون او مجراى فیض است و اگر بخواهد خیرى به دیگران برسد باید به عنوان رحمت خاصه، نخست بر حضرت نازل شود و سپس به دیگران برسد.

به وقت کارنامه بندگی /عید سعید فطر هنگامه استجابت دعا است

این کارشناس مذهبی افزود:در قنوت  نماز از خداوند می‌خواهیم هر خیری که برای نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) قرار داده برای ما هم قرار دهد.

 از خداوند می‌خواهیم که هر شری که از نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) دور نگه داشته است، ما را نیز از آن دور نگه دارد.

 از خداوند می‌خواهیم هر چه بندگان نیکویت از او می‌خواهند ما هم از او می‌طلبیم.

 از خداوند متعال می‌خواهیم از هر چیزی که بندگان صالحش، از شر آن به خدا پناه می‌برند، ماهم از آن به خدا پناه ببریم.

این کارشناس مذهبی گفت:پس درخواست ما در این روز  برای دین و دنیای ماست و نه صرف برگزاری جشن و سروری که هیچ لحظه‌ای از آن صرف درخواست از خدا و عبادات نمی‌شود.

او ادامه داد:البته گاهی در جامعه اسلامی می‌بینیم که به جای آنکه برخی از مردم به یاد خداوند باشند و به سوی او روی آورند گویا در دنیا غوطه ور شده اند و به آخرت خود خویش بسیار مطمئن هستند؛ در واقع این‌ها حقیقتا از هدف عید دور شده اند.

رمضان را به میهمانی خدا می شناسیم اما امسال چه غریبانه بود این میهمانی،دلمان تنگ حرم امن بانوی کرامت،حضرت فاطمه معصومه(س) است دست نیاز دراز می کنیم بلکه بلا دفع شود،  دعا می کنیم که هرگز دیگر درهای حرم را بسته نبینیم.

دعا می کنیم برای دفع شر این روزها،دعا می کنیم تا دعایمان در عید فطر مستجاب شود،تا چشمانمان بار دیگر نور بگیرد،نور باران شود در این حریم و از این حرم.

 امروز به شکرانه یک ماه بندگی دست های دعا را بالا ببریم و از حضرت دوست بخواهیم  تا ماه رمضان بعد ما را در مرداب غفلت رها نکند و چه دعایی در این روز بالاتر از دعای تعجیل در فرج امام عصر(ع)،که ظهورش پایانی است بر تاریکی ها و بلایای این جهان.

گزارش از زهره شعبانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار