آمریکا امید متحدانش را نا امید کرد؛
سی‌ان‌ان با نگاهی به رویکرد ناکارآمد دولت آمریکا در مواجهه با شیوع کرونا، آن را باعث افول این کشور در چشم متحدان خود دانست.
کد خبر: ۸۵۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 19 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: به نقل از شبکه خبری سی ان ان، کارشناسان و تحلیلگران سیاسی همگی در یک مسئله اتفاق نظر دارند و آن این است که بسیاری از متحدان دیرینه آمریکا از این کشور ناامید شده‌اند و این همان حقیقی است که نمی‌توان آن را از کسی پنهان کرد.

سی ان ان در ابتدای تحلیل خود نوشت: از دیرباز در زمان بروز بحران‌های بین‌المللی، متحدان آمریکا به این کشور به دیده یک هدایتگر می‌نگریستند، اما در حقیقت این دوران به سر آمده است.

این رسانه آمریکایی با اشاره به هفتاد و پنجمین سالگرد رهایی اروپا از چنگال آلمان نازی، نوشت در حقیقت آمریکا به پایان جنگ جهانی دوم کمک کرد و از آن زمان بود که متحدان اروپایی واشنگتن همواره در بحران‌های بین‌المللی از این کشور دنباله‌روی می‌کردند. اما ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، معادلات قدیمی این بازی را بر هم زد و به مقامات اروپایی ثابت کرد که دیگر نمی‌توانند به روی آمریکا به دیده یک متحد و پیشرو حسابی باز کنند.

بسیاری از دیپلمات ها، صاحب نظران و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که پس از روی کار آمدن ترامپ، آمریکا به جای همکاری با متحدان، خود به عنوان بخشی از یک مشکل ظهور کرده است. در پیش گرفتن رویکرد خروج از پیمان‌های بین‌المللی و نمونه اخیر قطع کمک‌های مالی به سازمان جهانی بهداشت، تنها بخشی از اقدامات مخرب دولت ترامپ است که مستقیما وجهه آمریکا را در عرصه بین‌المللی هدف قرار داده است.

آمریکا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، که نیازمند همکاری کشور‌های مختلف در عرصه جهانی است، از شرکت در نشست‌های بین‌المللی از سوی سازمان جهانی بهداشت و اتحادیه اروپا، امتناع می‌کند. سران پیشین جهان هشدار می‌دهند که دولت ترامپ با سیاسی کردن همه گیری کرونا و تلاش برای فشار بر چین، خطر دور کردن متحدان خود و اجبار آن‌ها به جانبداری در میانه تنش‌های این کشور و چین را تشدید می‌کند.

سی ان ان از کارشکنی آمریکا در جلوگیری از صدور قطعنامه شورای امنیت به منظور ایجاد آتش بس سراسری و پایان دادن به درگیری‌های نظامی در سراسر دنیا، به عنوان مخرب‌ترین اقدام واشنگتن همزمان با شیوع این ویروس یاد کرد. آمریکا همچنین به دلیل تنش‌های یکجانبه خود با چین و سازمان جهانی بهداشت، از صدور بیانیه‌های وحدت جهانی از سوی گروه ۷ و گروه ۲۰ جلوگیری می‌کند.

همچنین به باور ناظران سیاسی، نشست‌های خبری رئیس جمهور آمریکا درباره شیوع ویروس کرونا، به شدت چهره جهانی آمریکا را از منظر دوستان و دشمنان آن خدشه‌دار کرده است. سی ان ان به نقل از دیپلمات‌های خارجی می‌نویسد در شرایطی که بیش از ۴ میلیون نفر در سراسر دنیا به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، متحدان آمریکا منتظر رویکردی قاطع از سوی این کشور در عرصه بین‌المللی بودند، اما ترامپ همه آن‌ها را ناامید کرد.

منتقدان می‌گویند رویکرد بحث برانگیز دولت ترامپ در مواجهه با شیوع کرونا، نه تنها مانعی بر سر راه مقابله با این بیماری است، بلکه سبب افزایش نااطمینانی متحدان واشنگتن شده، اعتبار آمریکا را در عرصه بین‌المللی خدشه‌دار کرده و نگرانی‌ها در خصوص ناکارآمدی نظام بین‌المللی را تشدید کرده است.

از سوی دیگر امتناع آمریکا از حضور در نشست‌های بین‌المللی در جهت هماهنگی برای مبارزه با ویروس کرونا، از جمله ساخت واکسنی برای این بیماری، گواه دیگری بر این حقیقت است که متحدان آمریکا دیگر نمی‌توانند بر این کشور در بحران‌های بین‌المللی تکیه کنند. تحلیلگران با تاسف بار خواندن غیبت آمریکا در نشست‌های بین‌المللی ویژه مبارزه با کرونا، آن را دلیلی برای سرآمدن دوران یکه‌تازی آمریکا در عرصه جهانی و تکیه دیگر کشور‌ها به آن قلمداد می‌کنند.

تنها تلاش ادامه‌دار آمریکا در دوران شیوع بیماری کرونا، که تمامی کشور‌های دنیا را درگیری چالشی بی سابقه کرده، اتهام زنی مکرر علیه چین به دلیل پنهانکاری در خصوص شیوع این ویروس است. اقداماتی که از منظر جهانی، تلاش برای انحراف افکار عمومی در داخل آمریکا از سوء مدیریت و شکست دولت ترامپ در مقابله با شیوع فاجعه بار این بیماری تفسیر می‌شود.

از سوی دیگر متحدان اروپایی واشنگتن نمی‌توانند در جنگی که ترامپ علیه چین به راه انداخته، با او هم نوا شوند. زیرا از منظر آن‌ها ادامه همکاری با چین به عنوان یک شریک مهم در عرصه سیاسی و تجاری، حیاتی خواهد بود. ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس و برخی دیپلمات‌های فرانسوی اخیرا در مصاحبه‌هایی صراحتا بر این موضوع تاکید کردند و دنباله‌روی از آمریکا را در این زمینه خطری برای روابط بین‌المللی خود با چین دانستند.

ناظران بین‌المللی نحوه پاسخ دهی رئیس جمهور آمریکا به تلاش‌های بین‌المللی برای همکاری در مبارزه با کرونا را بسیار شرم آور توصیف می‌کنند و آن را عامل بی اعتبار کردن آمریکا در عرصه جهانی می‌دانند.

سی ان ان در پایان یادآور می‌شود شیوع کرونا اروپا و دیگر هم‌پیمانان قدیمی واشنگتن را به این نتیجه رساند که از این پس در بحران‌های بین‌المللی نمی‌توان و نباید به آمریکا به چشم امید نگریست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار