نماینده شیراز و زرقان در مجلس با اشاره اینکه تامین مسکن موقت برای زوجین از چه طریق خواهد بود، بیان کرد: ما با همین امکانات موجود نیاز به فرهنگسازی داریم که از ابعاد منفی کلماتی همچون داماد سرخانه یا عروس سرخانه دور شویم. چه اشکالی دارد اگر والدینی فضای مناسبی دارند تا مدتی در اختیار زوجین قرار دهند و از آن‌ها حمایت کنند؟ از طرفی زمین‌های بایر، باید با کمک بنیاد مسکن و خیرین، اداره اوقاف، خیریه ها، کمیته امداد، و دیگر نهاد‌های حمایتی به طور هدفدار مورد بهره‌برداری قرار گیرد. همچنین با ایده پردازی مهندسی و خوب از شهرداری‌ها خواست منازل با وسعت خوب و مناسب، ولو کوچک بسازند و در اختیار زوجین قرار دهند. متاسفانه در کشور ظرفیت و امکانات زیاد است، اما بهره وری و استفاده بهینه بسیار اندک!
کد خبر: ۸۵۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 18 May 2020

تابناکفارس به نقل از خبرگزاری دانشجو:به همت مدیریت فرهنگ سازی بسیج دانشجویی استان فارس نشست تخصصی خانواده با موضوع پیگیری قانون تسهیل ازدواج جوانان با حضور قادری، نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بسیج دانشجویی استان فارس برگزار شد.

قادری با اشاره اینکه قانون تسهیل ازدواج از سال ۱۳۸۴ به تصویب رسیده است، اما تا کنون اجرا نشده؛، گفت: باید با بهره گیری از خیرین و هدفمند نمودن کمک‌ها در راستای این تسهیلات اقدام نمود. با توجه به اینکه شرایط جامعه سخت شده، در این زمینه باید فرهنگ سازی کرد و سطح توقعات جامعه و خانواده‌ها و جوانان را پایین بیاوریم و زیاد سخت گیری نشود. در قدیم داماد سرخانه داشتیم، الان عیب می‌دانند و از طرفی باید خیرین و اوقاف و مسکن و شهرسازی ظرفیت‌ها را مهیا کنند و زمین جهت زوج جوان آماده کنند و در نهایت باید صندوق تسهیل ازدواج جوانان شکل بگیرد و منابعی که بانک‌ها می‌خواهند بپردازند در قالب همین صندوق باشد. در آخر در جهت توسعه فرصت‌های شغلی مجدانه تلاش کنیم و در کنار آموزش‌های نظری در دانشگاه‌ها آموزش‌های عملی هم داشته باشیم.

نماینده شیراز و زرقان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که در مورد اینکه برای دریافت وام‌های بانکی دچار مشکلات جدی هستیم و مردم به بورس روی آورند، اما در ساخت و ساز دچار رکودیم، افزود: به ثمر نشستن مطالبات منوط به هنر پیگیری و مطالبه است. باید این دیدگاه تغییر کند که عدم داشتن شغل باعث عدم ازدواج است. خود بنده در زمان دانشجویی اقدام به ازدواج کردم و با وجود سختی‌های بسیار، اما با پشتکار و تحمل سختی‌ها شرایط مناسب فراهم شد. امروزه فضای خانواده‌های جامعه ما به سمت سختگیری رفته و اکثرا تمایل دارند همه چیز از روز اول مهیا باشد؛ درصورتی که واقعا چنین چیزی دور از واقعیت جامعه امروز ماست.

وی با اشاره اینکه تامین مسکن موقت برای زوجین از چه طریق خواهد بود، بیان کرد: ما با همین امکانات موجود نیاز به فرهنگسازی داریم که از ابعاد منفی کلماتی همچون داماد سرخانه یا عروس سرخانه دور شویم. چه اشکالی دارد اگر والدینی فضای مناسبی دارند تا مدتی در اختیار زوجین قرار دهند و از آن‌ها حمایت کنند؟ از طرفی زمین‌های بایر، باید با کمک بنیاد مسکن و خیرین، اداره اوقاف، خیریه ها، کمیته امداد، و دیگر نهاد‌های حمایتی به طور هدفدار مورد بهره‌برداری قرار گیرد. همچنین با ایده پردازی مهندسی و خوب از شهرداری‌ها خواست منازل با وسعت خوب و مناسب، ولو کوچک بسازند و در اختیار زوجین قرار دهند. متاسفانه در کشور ظرفیت و امکانات زیاد است، اما بهره وری و استفاده بهینه بسیار اندک!

قادری در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس پس از مراسم تحلیف، منتظر اتمام دوره دولت فعلی خواهند شد، اظهار کرد: نمایندگان منتظر شروع کار مجلس نشده اند و بلافاصله پس از نتایج انتخابات، شروع به فعالیت‌های خود کرده اند و بصورت مجازی و حضوری جلساتی مدون شده که مصوباتی هم داشته، مثل پروژه تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه‌ها و رسیدگی به مناطق ویژه اقتصادی و رفع مشکل مجوز برخی واحد‌های تولیدی ماهی.

نماینده شیراز و زرقان در مورد اینکه چگونه جوانان می‌توانند با ادامه تحصیل خود هم کار و ازدواج کنند، تاکید کرد: این عقیده که جوانان براین باور باشند که ابتدا تحصیلات تکمیلی خود را به اتمام رسانند و پس از دریافت مقطع ارشد و دکتری ازدواج کنند عقیده غلطی است. این عقیده باید تغییر کند و بحث کار و تحصیلات و ازدواج توام باشد؛ همانگونه که خود ما این کار را کردیم و شد.

وی با اشاره به وظیفه دولت در مورد ازدواج جوانان گفت: تکالیف دولت در همه حوزه ها زیاد است ، اما متناسب با ظرفیت کشور بصورت برش‌های سالیانه (۱ ساله و ۲/۵ ساله) باید برنامه‌های قابل اجرا را برنامه ریزی کرد و قوانین، باری بر دوش دولت نباشند؛ بلکه منابع آن هم پیش بینی و تامین شوند.

قادری با اشاره به نقش آموزش عالی در اشتغال و ازدواج جوانان خاطرنشان کرد: از نظر بنده باید هر فرد در کنار تحصیلات دانشگاهی، مباحث حرفه‌ای (فنی) را هم بیاموزد تا اگر بعد از دانشگاه هم شغلی مناسب حال پیدا نشد، فرد دچار مشکل نشود و برای حمایت از تولید و کارآفرینی نیز باید مالیات بر ارزش افزوده بر محصول نهایی دریافت شود؛ نه مرحله‌ای (باتوجه به تخصص ایشان در اقتصاد).

نماینده شیراز و زرقان در مجلس مطرح کرد: اگر چه سیستم فشل و در بعضی بخش‌ها دارای فساد است، اما نباید به کل سیستم تعمیم داد و نباید به فساد متهم کنیم. ما فساد سیستمی نداریم البته برخی جا‌ها فساد هست، باید کمک کنیم. ما نیاز به ایده‌ها و مدل‌های جدید داریم و باید برای رهایی از این دو مورد تلاش کرد، مطالبه کرد و پیگیری کرد؛ آن هم بواسطه زنجیره‌ای بین مطالبه گران و نمایندگان مردم.

قادری در پایان با اشاره به اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: قوانین موجود بسیار زیادند، ولی با مطالبه گری و خواست مردم، آن‌ها در اولویت ذهنی مسئولین قرار می‌گیرند و قطعا پیگیری خواهند شد و شما با کمک به کارگروه‌های تخصصی ما با افزایش مشوق‌ها به قوانین، البته مشوق‌هایی که خیلی بار مالی دولت را زیاد نکند، به ما کمک خواهید کرد که قانون را اصلاح و تکمیل کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار