به طور میانگین تولید مرکبات مازندران ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است که بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن آن پرتقال و از این میزان هم حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از گونه تامسون است.
کد خبر: ۸۵۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴ 17 May 2020

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: در سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیون دلار کیوی و مرکبات تولیدی این استان به خارج از کشور صادر شد.

مهدی گلچوب روز یکشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران در ساری افزود: در این مدت ۱۵۸ هزار تن کیوی به ارزش ۱۱۱ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.
وی میزان صادرات پرتقال استان مازندران را در سال گذشته ۱۸۴ هزار تن به ارزش حدود ۸۹ میلیون دلار بیان کرده است.
مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران گفت: براساس آمار میزان صادرات کیوی استان در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۹۷ از لحاظ وزنی ۱۲ درصد و از لحاظ ارزشی نیز حدود ۱۷ درصد رشد داشت.
گلچوب اظهارداشت : میزان صادرات مرکبات استان به خارج از کشور نیز در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن از لحاظ وزنی حدود ۱۳۸ و ارزشی حدود ۱۰۴ درصد رشد داشت.
به گفته وی بیشتر مرکبات و کیوی تولیدی استان مازندران از گمرکات سایر استان های کشور صادر شده است.
وی یکی از دلایل اصلی عدم صادرات مرکبات و کیوی تولیدی این استان از گمرکات مازندران را نبود شرکت بین المللی حمل و نقل و بالا بودن نرخ حمل بار در داخل استان بیان کرده است.
از مجموع ۲۲۰ هزار تن کیوی تولیدی کشور بالغ بر ۱۸۰ هزار تن آن در استان مازندران تولید می شود و از حدود هشت هزار هکتار باغ های کیوی بالغ بر ۶ هزارو ۵۰۰ هکتار آن در مازندران قرار گرفته است.

بر اساس آمارهای رسمی جهاد کشاورزی مازندران از ۱۶۰ هزار هکتار باغات استان ۱۱۰ هزار هکتار مرکبات است و در این میان ۷۰ درصد باغ مرکبات را گونه های مختلف پرتقال تشکیل می دهد و در میان باغ های پرتقال هم ۸۰ درصد در اشغال درختان تامسون است.

به طور میانگین تولید مرکبات مازندران ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است که بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن آن پرتقال و از این میزان هم حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از گونه تامسون است.

در مجموع در سال ۹۸ حدود یک میلیون تن کالای غیر نفتی به ارزش حدود ۲۷۰ میلیون دلار از استان مازندران به خارج از کشور صادر شد که به دلیل آنچه که کاهش تعرفه کالاهای صادراتی ایران برای رقابتی تر شدن صادرات غیر نفتی اعلام شده از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، کاهش چشمگیری داشت.

 ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار