با وجود تمامی موارد مطروحه بالا ،اما وزارت آموزش وپرورش در تصمیمی عجولانه وغافلگیر کننده از بازگشایی مدارس از 27اردیبهشت ،یعنی همین روزی که گذشت ،خبرداد . اگر چه با عقیده تصمیم گیران این حوزه ،بازگشایی مدارس به معنای بازگشت به روال عادی وطبیعی آموزش نبوده وحضور دانش اموزان اختیاری ودر راستای جبران عقب ماندگی دانش آموزان محروم از آموزش مجازی ویا رفع مشکلات درسی صورت می گیرد ،اما این اقدام اموزش وپرورش با تناقضات وتعارضاتی مواجهه است که باید مورد توجه تصمیم سازان ومدیران این دستگاه قرار گیرد .
کد خبر: ۸۵۱۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲ 16 May 2020

تابناک ایلام ::اردیبهشت که به پایان برسد ،دقیقا سه ماهی می شود که ویروس کرونا بطور رسمی حضورش را در کشور ما اعلام کرد و همزمان با ترس ودلهره ای که به جامعه تزریق کرد ،بخش اعظمی از فعالیت های اقتصادی ،فرهنگی ،مذهبی ،اجتماعی وآموزشی را به تعطیلی کشانید.

 حداقل در نیم قرن اخیر ،برای اولین بار حذف تمامی مراسمات عزا وشادی ،میهمانی و دید وبازدید ،زیارت و نماز جماعت و درس ومشق بچه ها ومسافرت های نوروزی را شاهد بودیم،کرونا حتی سنت چند وچنین ساله طبیعت گردی ایرانیان را در آپارتمان ها وحیات خانه ها حبس کرد .

همه این تعطیلی ها با تمامی آسیب ها وخسرانی که متوجه تمامی وجوه زندگی ومنابع درآمدی کشور نمود ،تنها به خاطر تحقق یک هدف  بود؛"اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در راستای قطع زنجیره ابتلای به این ویروس و صیانت از سلامت مردم ".

بررسی شیوه وسرعت شیوع این ویروس نشان داد  که برپایی اجتماعات وحضور افراد در فضاهای متراکم یکی از اصلی ترین دلایل شیوع ویروس از افراد ناقل به دیگران است ،مکانهایی همچون مدارس ودانشگاهها که از قضا جزو اولین مکانهایی بودند که براساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا تعطیل و با وجود اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند ،همچنان بسته نگه داشته اند .

شاید نظر به اهمیت این موضوع ،دغدغه و نگرانی خانواده ها و عدم وجود ابزار کنترلی در فضاهای آموزشی ،یکی از موثرین اقدامات در حوزه پیشگیری از شیوع کرونا ،با وجود آسیب های قابل توجهی که بر روند آموزش و تحصیل دانش آموزان تحمیل شد ،همین یک قلم تعطیلی مدارس ودانشگاهها بود .

به عقیده  والدین و مسئولین آموزش وپرورش ،حفظ سلامت دانش آموزان بر تحصیل وآموزش آنان اولویت دارد ،از اینرو سیستم آموزشی کشور با وجود ضعف زیر ساختهای ارتباط مجازی و همچنین نبودآمادگی ، انسجام وبرنامه ریزی درست وعلمی برای انتقال آموزش بر بستر مجازی ،اما به هرترتیب به گونه ای عمل شد تا خلاء آموزشی موجود از این طریق پر شود .

در عین حال بدلیل نبود بستر و امکانات مورد نیاز برقرار ارتباط الکترونیکی در نقاط مختلف کشور  اعم از نرم افزاری وسخت افزای و نبود توازن وعدالت آموزشی و آسیب های مستولی بر آموزش مجازی بدلیل عدم امکان نظارت وکنترل بر رفتار دانش آموزان ،آموزش وپرورش نتوانست به چشم انداز قابل قبولی در بحث آموزش دست یابد .مضافا اینکه بدلیل شکاف های توسعه ای در مناطق مختلف کشور ،بحث حق بر آموزش وعدالت آموزشی بعنوان یک چالش بزرگ همچنان بر کیفیت وکمیت آموزشی سایه افکنده است .

با وجود تمامی موارد مطروحه بالا ،اما وزارت آموزش وپرورش در تصمیمی عجولانه وغافلگیر کننده از بازگشایی مدارس از 27اردیبهشت ،یعنی همین روزی که گذشت ،خبرداد . اگر چه به عقیده تصمیم گیران این حوزه ،بازگشایی مدارس به معنای بازگشت به روال عادی وطبیعی آموزش نبوده وحضور دانش اموزان اختیاری ودر راستای جبران عقب ماندگی دانش آموزان محروم از آموزش مجازی ویا رفع مشکلات درسی صورت می گیرد ،اما این اقدام اموزش وپرورش با تناقضات وتعارضاتی مواجهه است که باید مورد توجه تصمیم سازان ومدیران این دستگاه قرار گیرد .

 همانگونه که در اهداف بازگشایی مدارس عنوان شده اگر این اقدام  صرفا به منظور جبران عقب ماندگی آن دست از دانش آموزان محروم از امکانات وزیر ساخت های آموزش مجازی اجرایی شده است ،صرفا باید مناطق عشایری وروستایی و بخش های محروم از مقتضیات اجرای آموزش مجازی  را شامل شده و مناطق شهری با دانش آموزان برخوردار از امکان آموزش مجازی را مستثنی نمایند.

چرا که با وجود ابلاغ ضرورت اجرای طرح فاصله گذاری و اجبار مدیران به تجهیز دانش آموزان به امکانات مراقبتی نظیر دستکش ،ماسک و مواد ضدعفونی ،بدلیل عدم دسترسی مدارس روستایی به این امکانات ،بازهم در این موضوع هم عدم وجود توازن وعدالت دسترسی و امکان بهره مندی دانش آموزان مناطق مختلف متصوریم که این موضوع می تواند خطر انتقال ویروس از ناقلین احتمالی را تشدید نماید .

مضافا اینکه در مناطق مختلف استان گزارش شده است که بر خلاف اهداف اندیشیده شده و تصمیمات پیشگیرانه اتخاذ شده   ،مدیران مدارس نتوانسته اند خود را با شرایط تعیین شده در بازگشایی مدارس وفق دهند ،چرا که عدم برخورداری دانش آموزان مدارس شهری و روستایی به نسبت برابر از امکانات وتحهیزات کنترلی و همچنین محروم نمودن معلمین ودبیران از این امکانات بعنوان یک تناقض آشکار می تواند زمینه انتقال وشیوع ویروس را در سطح مدارس فراهم آورد .

قدر مسلم این است که تناقضات وتعارضات در طرح بازگشایی مدارس در سطح مناطق مختلف استان کاملا هویداست ،در کنار این موضوع که بازگشایی کج دار ومریض مدارس واعلام اختیاری بودن حضور دانش آموزان محروم از آموزش مجازی نه تنها نمی تواند اهداف آموزشی طرح بازگشایی مدارس را محقق نماید ،بلکه بدلیل ضعف امکانات و تجهیزات کنترل کننده ،می تواند هم دانش اموزان وهم معلمین را در معرض تهدید ناشی از انتقال ویروس کرونا قرار دهد.

بنابراین بر اساس شواهد و قراین موجود باید اذعان کرد که بازگشایی مدارس یک اشتباه فاحش از سوی تصمیم گیران است ،اشتباهی که در کنار تهدیدات ناشی از آن می تواند مدیران آموزش وپرورش را در مقابل  شائبه هایی از جنس تلاش برای برون رفت مدارس غیر انتفاعی متعلق به مدیران این سیستم،از  زیر فشار مالی ناشی از تعطیلات کرونایی قرار دهد.

مدیران آموزش وپرورش باید بپذیرند که خانواده های ایرانی با واقعیت اثرگذاری منفی تعطیلات بر راندمان آموزشی فرزندانشان بر اساس اصل " اولویت سلامت بر آموزش " کنار آمده اند ،همانگونه که فعالین بخش های مهمی همچون اقتصاد نیز با وجود مضرات وزبانهای آشکار تعطیلات اجباری با این وضعیت کنار آمده اند .لذا انتظار است که مسئولین آموزش وپرورش به جای بازگشایی دروازه تهدید سلامت فرزندان مردم و فرهنگیان ،با بسته نگه داشتن فضاهای آموزشی ضمن  اهتمام به دغدغه والدین وپرهیز از تحمیل بار مالی بی حاصلی به سیستم آموزشی کشور ،برنامه ریری های دقیق وموثر جبران آسیب های تحصیلی سال جاری را به ماههای ابتدایی سال تحصیلی 99-80منتقل نمایند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
از طرف جمعی از مادران دلسوز
|
Germany
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
من به عنوان یک مادر اجازه نمب دهم که فرزندم برای امتحان حضوری در این وضیعت قرمز شرکت کند
درست امتحانات پایه نهم تعیین کننده است اما به چه قیمتی میخواهید جان فرزندان این سرزمین را به خطر بیندازید
لطفا پیگیری کنید??
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
دیروزمدیرمدرسه دخترانه شاهدرضایی نژادکه اتفاقا معاون آموزشی امسالشون همسر رییس اداره شهرستان ایلامه به والدین بچه های پایه اول ازطریق معلمشون پیغام داده بعدعیدفطرازبچه هاامتحان میگیرن واین درحالیه که حتی یک نفرازاولیا رضایت ندارن بچه های طفل معصوم بی دفاع خودرودرمقابل چنین کارخطرناکی قراربدن وباید بگم معلم بچه ها هم گفته من کارم روانجام دادم کروناهم روزبه روزبدترمیشه ..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار