پزشکان دو تیم استقلال و پرسپولیس در مورد از سرگیری مسابقات لیگ نوزدهم به مناظره با هم پرداختند. موضوع آغاز تمرینات لیگ برتری و از سرگیری بازی‌های باقیمانده فصل نوزدهم لیگ برتر این روز‌ها به دلیل مسائل پزشکی و بهداشتی واکنش‌های مختلفی را در جامعه فوتبال کشورمان به همراه داشته است.
کد خبر: ۸۵۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲ 16 May 2020

دکتر ستوده پزشک تیم استقلال در مورد اینکه چرا برخی تیم‌ها اصرار به از سرگیری مسابقات لیگ نوزدهم و در واقع خودکشی دارند، عنوان کرد: من هم نمی‌دانم در پاسخ به این سؤال مانده‌ام. وقتی می‌بینیم شرایط و بستر ما آماده نیست نمی‌دانم چه اصراری است. شاید شرایط فراهم است و ما از آن بی‌خبریم.

ستوده در مورد اینکه آیا با رعایت فاصله اجتماعی می‌توان مسابقات را برگزار کرد، گفت: من برای شما یک مثال ساده می‌زنم. می‌گویم ما به لیگ‌های دیگر چه کار داریم، اما همین لیگ آلمان که امروز شروع می‌شود برای بازی امروز می‌گویند باید بین ذخیره‌ها ۱۵ متر فاصله باشد و، چون نمی‌توانند روی نیمکت این کار را بکنند می‌خواهند روی سکوی تماشاگران بنشینند یا از پله هواپیما برای پایین آمدن استفاده کنند. به نظر شما ما این زیرساخت بستر را داریم؟ می‌گویم مطمئنا نداریم. من خارج از مسائل رنگی و جدول به عنوان یک پزشک متخصص که خودش هم این بیماری را از نزدیک لمس کرد، می‌گویم. به نظرم و خیلی از همکاران که به فکر بازیکنان هستند ما این بستر را نداریم.

در ادامه دکتر حقیقت پزشک پرسپولیس در خصوص اظهارات ستوده که معتقد است ما بستر لازم را برای انجام تمرینات و بازی‌ها نداریم و این مسئله خودکشی محسوب می‌شود، گفت: کووید ۱۹ بیماری است که به سایر بیماری‌های کشور ما مثل آنفولانزا اضافه شده و باید زیستن با آن را یاد بگیریم. ویروسی نیست که تا ۴-۵-۶ ماه دیگر از کشور خارج شود و بگوییم با رفتن آن فعالیت‌های خودمان را از سر می‌گیریم باید زندگی و استایل خومان را عوض کنیم. لیگ آلمان امروز شروع می‌شود و فردا هم بایرن مونیخ بازی دارد.

وی در مورد اینکه ممکن است آغاز تمرینات مسابقات به بازیکنان آسیب بزند، گفت: تابع قوانین هستیم. پرسپولیس تمریناتش را از اسفند تعطیل کرده و تا الان هم تمرینی نداشتیم. الان هم تابع دستورات ستاد کرونا هستیم. به هر حال هر حرکتی خطراتی دارد. ما وقتی بازی می‌کنیم خطر مصدومیت برای بازیکنان وجود دارد و به خاطر آن نمی‌توانیم بازی‌ها را برگزار نکنیم.

حقیقت در مورد اینکه این موضوع با مصدومیت متفاوت است و این بیماری واگیر دار است، گفت: این را قبول دارم، اما کرونا با ما هست، نمی‌تـوانیم بگوییم صبر کنیم هر وقت تمام شد به فعالیت‌هایمان ادامه دهیم.

سپس ستوده در پاسخ به این سوال که آیا ستاد مقابله با کرونا با اصرار و اجبار برخی آقایان اجازه برگزاری بازی‌ها را می‌دهد، عنوان کرد: در جریان این مسائل نیستم، اما حسم این را می‌گوید. دیشب معاون وزارت بهداشت به صورت تلویحی گفت من دیگر کاری به فوتبال ندارم. پیش از این گفته بود سه هفته تمرین می‌کنیم و هر ۴-۵ روز یکبار بازی می‌کنیم، اما ناگهان نظرش عوض شد یا دکتر خلیلیان که ناگهان یکی به نعل می‌زند یکی به میخ. همه می‌گویند ما پروتکلی را تهیه و ابلاغ کردیم، اما چه بستری وجود دارد؟ چه کسی باید آن را اجرا کند؟ چه کسی مسئول می‌شود؟ صد در حقیقت و ستوده مسئول خواهند شد.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود این ۹ بازی نشاط اجتماعی را در پی خواهد داشت، گفت: ما الان می‌خواهیم پروتکل را اجرا کنیم. احتیاج به عوامل اجرایی و ... داریم. آیا تونل ضد عفونی کننده یا زمین مناسب برای بازیکنان داریم؟ آیا می‌توانیم هر روز تست بگیریم؟ ما مسائل اولیه مانند تغذیه و .. را نداریم. وقتی بدیهیات را نداریم امکان اینکه بازی‌ها برگزار شود را نداریم.

سپس حقیقت در پاسخ به اظهارات ستوده عنوان کرد: من با حرف‌های دکتر ستوده مخالفم. ما نباید توجیه کنیم. باید خودمان را برای جنگ با کرونا آماده کنیم. به جای اینکه شانه خالی کنیم و بگوییم امکانات نداریم. چرا استقلال نمی‌تواند تونل ضد عفونی کننده آماده کند؟ ما آماده کرده‌ایم و به محض اینکه دستور بدهند کارمان را شروع می‌کنیم.

ستوده در پاسخ به این اظهارات گفت: شما مسئولیت جان بازیکنان را بر عهده دارید.

حقیقت ادامه داد: این درست نیست. آیا تمام صنوف باید بگویند دولت باید این گارانتی را بدهد یا این حالت ایجاد شود که هیچ فعالیتی نباشد؟

ستوده گفت: باید امکانات وجود داشته باشد. الان ۹ تیم سری A ایتالیا قویا به دولت‌شان گفته‌اند اگر امکانات نباشد ما بازی‌ها را انجام نمی‌دهیم. شما به این فکر کنید که جان یک بازیکن که پدر یک خانواده است به خطر می‌افتد. باید به عنوان یک پزشک صحبت کنید و از طرف پرسپولیس صحبت نکنید.

حقیقت در مورد اینکه اگر فردا روزی مشکلی برای بازیکنان به وجود بیاید او متهم می‌شود، گفت: من موافق این صحبت نیستم. شما به عنوان یک پزشک به بیمارتان مشاوره می‌دهد. اگر بیمار شما گوش ندهد و دچار بیماری شود شما مقصرید؟

وی در مورد اینکه ۲۰ و اندی بازیکن را هر روز می‌بیند و آن‌ها خانواده‌اش محسوب می‌شود، گفت: ما بستر را فراهم می‌کنیم از ۲۴ ساعت تنها ۴ ساعت با بازیکن هستیم.

پزشک پرسپولیس در پاسخ به این سؤال که ستوده می‌گوید ما بستر لازم را نداریم، اظهار داشت: ما تابع قانون هستیم. اگر ستاد کرونا این تصمیم را بگیرد و پروتکل‌ها را ابلاغ کند کار را انجام می‌دهیم.

وی که با رادیو جوان گفت‌وگو می‌کرد، در مورد اینکه اگر ستاد کرونا بگوید بازی‌ها باید صد در صد برگزار شود آیا صلاح می‌داند این کار انجام شود، گفت: من موافقم البته بدون سلاح و پیشگیری و تمهیدات لازم مخالفم. با ایجاد بستر لازم و پیگیری و ممارست کادر پزشکی می‌توانیم کار را انجام دهیم.

سپس پزشک استقلال عنوان کرد: با توجه به زیرساخت‌های خودمان و این که می‌دانم این پروتکل‌ها انجام پذیر نیست و فقط روی کاغذ است، مخالفم. به عمل کار برآید به سخندانی نیست. به ضرس قاطع می‌گویم؛ این کار به شکل صد در صد خطرناک است، چون تهران اوضاع خطرناکی دارد. خوزستان هم همینطور است. همه این‌ها برای انجام تمرینات است و مسائلی مانند فرودگاه یا برگزاری مسابقات بماند. من مخالفم و به شدت اعلام خطر می‌کنم.

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار