پل تاریخی آزان تنها راه ارتباطی چندین روستای بخش مرکزی جویبار با مرکز شهرستان و راه ارتباطی با شهرستان های ساری و قائمشهر چندسالی به دلیل تردد خودروهای سبک وسنگین در معرض تخریب است.
کد خبر: ۸۴۹۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱ 12 May 2020

پل تاریخی آزان تنها راه ارتباطی چندین روستای بخش مرکزی جویبار با مرکز شهرستان و راه ارتباطی با شهرستان های ساری و قائمشهر چندسالی به دلیل تردد خودروهای سبک وسنگین در معرض تخریب است.

ایرنا- پل تاریخی آزان در روستایی به همین نام بر روی رودخانه سیاهرود قرار دارد و سابقه ساخت آن به دوران قارجاریه برمی گردد. این پل تاریخی به طول ۸۰ متر، دارای شش چشمه طاق است. این اثر تاریخی ساخته شده با آجر و ملاط ساروج به شماره ۲۸۴۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

پل تاریخی آزان تنها راه ارتباطی چندین روستای بخش مرکزی جویبار با مرکز شهرستان و راه ارتباطی این روستاها با تعدادی از روستاهای شهرستان ساری و کمربندی قائمشهر است .

تردد خودروهای سبک وسنگین از روی پل آزان و ساخته نشدن آبنما در مجاورت این پل سبب نگرانی اهالی روستا شد، به طوری که اگر مسئولین همت نکنند پل آزان به سرنوشتی همانند سیکاپل دچار خواهد شد.

اهالی روستاهای آزان و حاجیکلا عمده ترین مشکلات برپل تاریخی آزان را اقدامات صورت نگرفته از سوی مسئولین برای ساخت پل جایگزین ،لایروبی رودخانه سیاه رود ، آسیب به این پل تاریخی به علت رعایت نشدن تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی از سوی خودروها اعلام کرده اند.

یکی از اهالی روستای آزان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:برغم قدمت این پل تاریخی تاکنون هیچ اقدامی برای این پل انجام نداده اند.

اسحاق جمالی با اشاره اینکه لایروبی رودخانه سیاه رود باعث آسیب رساندن به پل تاریخی ازان شد، گفت :همچنین یک بار مالی برای دهیاری و شورا به همراه داشته است.

وی این پل را مسیر تردد دانش آموزان ، دانشجویان و چند روستای هم جوار اعلام کرد و ادامه داد:افراد برای رسیدن به شهر جویبار و قائمشهر و ساری با مشکل مواجه هستند.

جمالی گفت: برغم نصب تابلو ورود خودروهای سنگین ممنوع ،اما این مساله هم رعایت نمی شود که تبدیل به یک مشکل شده است.

وی با اعلام اینکه تنها شورا و دهیاری روستای آزان پیگیر جلوگیری تردد ماشین های سنگین هستند،گفت:اگر هر چه سریعتر این مشکل حل نشود چند سال آینده شاهد پل تاریخی در آزان نخواهیم بود.

یکی دیگر از اهالی روستای آزان با بیان اینکه طی ۵۵ سالی که از عمرم میگذرد هیچ اقدامی برای این پل تاریخی از سوی مسئولین صورت نگرفته است،افزود:چندین بار شاهد حضور مسئولین و تصویربرداری بوده ایم اما اقدامی صورت نگرفته است.

وی تنها اقدام صورت گرفته از سوی مسئولین را لایروبی رودخانه سیاه رود واقع اعلام کرد و گفت که متاسفانه این مساله تنها باعث ترک خوردگی این پل شده و از مسئولین می خواهم تا برای نگهداری و حفظ این پل تاریخی اقدامات موثرتری را انجام دهند.

دهیار روستای آزان بخش مرکزی شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه چندین مرحله پیگیری و نامه نگاری به بخش اداری ، استانداری و میراث فرهنگی انجام شد، گفت : تصمیم بر این شد در کنار این پل تاریخی آب نما بزرگی احداث شود تا خودروهای سنگین از آن عبور کنند اما در این مورد هم تاکنون هیچ اتفاقی نیافتاده است.

سید باقر حسینی بیان کرد : همیشه عنوان می کنند خودروهای سنگین نباید از روی این پل تاریخی تردد کنند اما سوال اینجاست که با احداث نشدن پل جدید این خودروها از چه مسیری عبور و مرور داشته باشند.

پل تاریخی آزان در حال تخریب است

رئیس شورای روستای حاجیکلا بخش مرکزی شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پل تاریخی آزان را حد فاصل بین روستاهای سیدکلا، آزان و حاجیکلا اعلام کرد و افزود:پل تاریخی آزان یکطرفه و مربوط به دوران قاجاریه است که در آن زمان محل عبور و مرور چهارپایان بوده اما بعد از گذر سالها به تردد خودروهای سبک و سنگین تبدیل شده است.

احمد یگانه با اعلام اینکه پل آزان کم و کان در حال تخریب است،گفت:در سال های اخیر سارقان اقدام به کنده کاری پایه های این پل کرده بودند که این کنده کاری ها سبب شد تا بخشی از دیواره پل ترک و به سمت فرسودگی برود.

وی با تاکید براینکه پل آزان محل تردد خودروهای سبک و سنگین است،گفت که متاسفانه شوراها و دهیاری ها ابزاری برای جلوگیری از تردد خودروهای سبک و سنگین ندارند تا بتوانیم از تخریب این پل تاریخی جلوگیری کنیم.

پل ۲۰۰ ساله آزان توان ماشین های سنگین را ندارد

رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان جویبار در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پل تاریخی آزان پس از گذشت ۲۰۰ سال دچار آسیب شده است،گفت: این پل برای تردد خودروهای سنگین طراحی نشده است و مردم باید آگاه باشند که این پل ظرفیت خودروهای سنگین را ندارد.

صاحب دهشت افزود: پل تاریخی آزان یک هویت و یک میراث برای مردم این منطقه است و مردم باید در حفظ آن اهتمام داشته باشند.

وی ،تصریح کرد: اگر این پل توسط میراث فرهنگی مرمت شود ولی از سوی مردم درخصوص تردد و عبور و مرور رعایت نشود باز هم دچار آسیب خواهد شد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان جویبار با بیان اینکه در سال های گذشته در برخی از آوارگاه های این پل ترک ایجاد شد ،گفت: با اندکی اعتبار می توان این پل تاریخی را مرمت کرد اما اگر قرار باشد همچنان تردد خودروها ادامه داشته باشد پس ترمیم آن هیچ فایده ایی ندارد و بهترین پیشنهاد احاث پل جدید در فاصله قانونی در کنار پل تاریخی است .

دهشت در پایان با اشاره به اینکه اخیرا در سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب شد تا دستگاه های متولی و بهره بردار بناهای تاریخی اعتبار مناسب برای مرمت این بناها در نظر بگیرند،گفت: به نظرم مردم فهیم جویبار به درک اهمیت این بنای تاریخی رسیده اند که اگر نیاز به همیاری مردم باشند مسلما مشارکت خواهند داشت .

پل جدید در مجاورت آزان ساخته می شود

بخشدار مرکزی جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه پل تاریخی آزان به دلیل راه دسترسی ۱۰ روستای منطقه یکی از پرترددترین محورها است،گفت: باتوجه به بافت کشاورزی و مستقر بودن ۱۰ واحدتولیدی ، خدماتی و اداری همه روزه شاهد عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین و ماشین آلات کشاورزی از روی این پل هستیم.

محمد مدانلو با بیان اینکه این پل مربوط به دوران قاجاریه است،افزود: طی این سال ها ۲ بار مرمت این پل انجام شده است اما لازمه حفظ و نگهداری این پل تاریخی ایجاد یک پل در مجاور این پل تاریخی است.

وی در پایان از بازدید مشترک فرماندار و راهداری از این پل تاریخی خبر داد و گفت که بنا شد تا یک آبنما در مجاورت این پل برای عبور و مرور ماشین آلات سنگین و کشاورزی احداث شود تا با نگه داشتن پل تاریخی بتوانیم مشکل تردد روستائیان را مرتفع کنیم .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار