معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم با بیان اینکه میزان صادرات استان در سال گذشته ۲۵۰ میلیون دلار بوده است، گفت: به دلیل بسته شدن مرزها و گران شدن حمل‌ونقل در بخش صادرات با مشکل روبرو هستیم.
کد خبر: ۸۴۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۱ 12 May 2020

به گزارش تابناک قم، مهرداد غضنفری در جلسه کارگروه صادرات استان در سالن جلسات کرامت استانداری، با تأکید بر یکسان‌سازی آمار و تهیه و تدوین آمار قابل‌اتکا اظهار داشت: آنچه بنده یا آقای استاندار در مصاحبه‌ها در خصوص میزان صادرات استان مطرح می‌کنیم آمار دبیرخانه کارگروه صادرات بوده و هیچ آماری را خودمان برآورد و تجزیه تحلیل نمی‌کنیم و دبیرخانه مبدأ آمار دهی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم با بیان اینکه میزان صادرات استان در سال گذشته 250 میلیون دلار بوده است، افزود: مبدأ تولید، صرفاً آمار تولیدات صادرات شده استان بوده و به هر آماری که دبیرخانه کارگروه صادرات به ما بدهد اطمینان می‌کنیم.

وی با بیان اینکه درصدی از ظرفیت استان به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور متوقف شد، ادامه داد: در سال گذشته 18 درصد ازنظر وزنی صادرات استان افزایش داشته است منتهی ازنظر ارزشی اتفاقاتی افتاده که به دلایل مختلف کاهش ارزش را داشته‌ایم.

غضنفری با تأکید بر اینکه افزایش وزنی صادرات استان به معنای رونق تولید در بخش‌های مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: باید مشکلات احصاء شده و سعی در برطرف کردن آن‌ها داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم با تأکید بر اینکه آمارهای اعلام‌شده نباید سبب تشویش اذهان عمومی شود، ابراز کرد: تشکیل کارگروه تعیین ماهیت فرایند طولانی داشته که این مسئله سبب سرخوردگی صادرکنندگان می‌شود، بنابراین باید این مسیر کوتاه شود.

وی موانع مطرح‌شده در بخش صادرات را مورداشاره قرار داد و گفت: گران شدن مواد اولیه پتروشیمی در هیچ ابلاغ رسمی وجود ندارد، همچنین طولانی شدن تخصیص ارز باید به‌عنوان بسته‌ای از مشکلات و موانع رونق صادرات تنظیم‌شده و به معاون رئیس‌جمهوری داده شود.

غضنفری اظهار داشت: تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات کار بسیار بزرگ و مهمی بوده که از یک سال ونیم گذشته بحث آن مطرح‌شده است، همچنین تجارت الکترونیک یکی از اولویت‌های کشور بوده و باید زمانی تعیین شود که در این بازه زمانی آن را ابلاغ و عملیاتی کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم با بیان اینکه تقویم زمانی برنامه‌ها در پایان سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور دستخوش تغییراتی شد، افزود: نامه‌ای کلی به مسئولان کشور نوشتیم که شرایط کلی کشور اقتضا می‌کند یک پروتکل بهداشتی اقتصادی مشترک با مشارکت وزارت امور خارجه با دستگاه‌های ذی‌ربط در بخش صادرات تدوین شود.

وی با بیان اینکه به دلیل بسته شدن مرزها و گران شدن حمل‌ونقل در بخش صادرات با مشکل روبرو هستیم، تأکید کرد: در بسیاری از محصولات در استان با حجم انبوهی از کالاها در انبار روبرو هستیم.

غضنفری در پایان با تأکید بر لزوم ایجاد ظرفیت‌های لازم در بخش تبلیغ محصولات استان گفت: نمایشگاه بین‌المللی و فرش دستباف دو ظرفیت مهم استان هستند که باید موردتوجه قرار گیرند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار