کد خبر: ۸۴۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴ 08 May 2020

چرا همه از نخست وزیری الکاظمی خوشحال هستند؟

عراق در وضعیت سختی قرار دارد اما بالاخره انتخاب یک نخست وزیر کارکشته و سیاستمداری آشنا به امور، پس از پنج ماه می تواند وضع را کمی در این کشور بهتر کند.

مهسا مژدهی: الکاظمی بالاخره شاخ غول را شکست و عراق بعد از 5 ماه بلاتکلیفی، دارای نخست وزیر شد. این در حالیست که برخی از کارشناسان از گسترش نارضایتی ها به دلیل نابه سامانی های ماه های اخیر خبر می دادند و بازگشت داعش به بخش هایی از عراق و درگیری های این گروه تروریستی با نیروهای امنیتی و حشدالشعبی،  خبر از بحرانی شدن وضعیت در نبود یک دولت کارآمد می داد.

لیست جنجالی

روز سیزدهم اردیبهشت ماه اولین نسخه از لیست وزرای الکاظمی اعلام شد. یکمنبع عراقی به سومریه نیوز گفته بود، حارث محمد و عبدالکریم هاشم یکی از دو نامزد احتمالی برای وزارت خارجه هستند. وی با اعلام این خبر افزود، عثمان الغانمی،‌ نجیب صالح و عدنان الزرفی نیز برای تصدی پست وزیر کشور در نظرگرفته شده‌اند که یکی از آنها انتخاب خواهد شد.این منبع اضافه کرد، احسان عبدالجبار برای وزارت نفت، جاسم عبدالزهر و نزار قحطان حسن نیز نامزد تصدی وزارت برق شده‌اند که یکی از آنها نهایتا انتخاب خواهد شد. این پیش بینی ها البته بعدها چندان دقیق نبود. این اتفاق درحالی افتاد که ائتلاف سائرون به عراقی ها امیدواری داده بود که روز سهشنبه به عنوان موعد برگزاری جلسه پارلمان برای تصویب دولت مصطفی الکاظمی تعیین می شود.

در همان روزها یک منبع سیاسی فاش کرد، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف عراق به فراکسیون‌های سیاسی این کشور اعلام کرد که امکان اجرای تمامی آنچه در برنامه‌های دولتی ذکر شد، وجود ندارد. این منبع گفت: نخست وزیر مکلف به رهبران فراکسیون‌های سیاسی اعلام کرد که کابینه‌اش تنها اتاق فوق‌العاده‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های دشواری خواهد بود که کشور را تهدید می‌کنند و مسایل و پرونده‌هایی که فراکسیون‌های سیاسی خواستار رسیدگی به آنها هستند، به سال‌ها زمان، امکانات و توافقی سیاسی نیاز دارند و فاکتور زمان آن را اداره می‌کند.

اوایل هفته کذشته مشخص شد که اوضاع آنطور که پیش از این به نظر می رسید برای این روزنامه نگار سابق آسان نیست. در حالیکه ناظران متصور بودند الکاظمی از حمایت مشروط اکثر فراکسیون‌های پارلمانی برای دولتش برخوردار است اما دایره مخالفانش در حال گسترش یافتن بود. به طوریکه ائتلاف الوطنیه عراق بعد از ائتلاف نوری مالکی اعلام کرد، به دولت او رأی اعتماد نمی‌دهد.

پارلمان عراق روز (چهارشنبه) جلسه‌ای را برای دادن رأی اعتماد به دولت مصطفی الکاظمی برگزار کرد. اما ساعتی پیش از این جلسه یک منبع عراقی اعلام کرد هنوز اسامی کابینه الکاظمی به دست پارلمان نرسیده است.این در حالی است که سایت RT سند اسامی ترکیب کابینه الکاظمی را منتشر کرد و از اوایل هفته هم زمزمه در مورد اعضای پارلمان بالا گرفته بود.

رای اعتماد به کابینه الکاظمی

ساعتی قبل ازجلسه رای اعتماد، رئیس پارلمان عراق گفت که مسیر«مصطفی الکاظمی» برای دریافت رأی اعتماد هرچند با دشواری‌ همراه خواهد بود اما در نهایت موفق خواهد شد.«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق گفت که مصطفی الکاظمی اسامی ۲۰ وزیر را به پارلمان ارائه داده و اختلافات بر سر دو وزیر باقی مانده ادامه دارد.

سرانجام جلسه پارلمان عراق برای دادن رأی اعتماد به کابینه معرفی شده از سوی مصطفی الکاظمی برگزار شد و در نهایت نخست‌وزیر مکلف توانست از قانونگذاران عراقی رأی اعتماد بگیرد؛ هرچند وضعیت برخی وزارت‌خانه‌ها بلاتکلیف باقی ماند. نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف برای دادن رأی اعتماد به کابینه جدید عراق در مقر پارلمان حضور یافتند و رایزنی‌ها در این زمینه تا آخرین لحظات پیش از شروع دیرهنگام جلسه کماکان ادامه داشت. آغاز این جلسه که برای ساعت ۲۱ به وقت محلی برنامه‌ریزی شده بود، با تأخیر همراه بود.

نخست‌وزیر مکلف عراق در این جلسه به بیان خط مشی و برنامه خود در دولت و نیز اعضای کابینه پرداخت و گفت، دولتش دولت حل و فصل است نه دولت بحران. طبق اعلام الکاظمی، از برنامه‌های وی در دولت جدید، توسعه و اصلاح نهادهای امنیتی، بررسی و حل چالش‌های اقتصادی و مالی، تمرکز بر روابط خارجی، مبارزه با فساد و اصلاحات اداری است. از دیگر برنامه‌های نخست وزیر مکلف برقراری عدالت به عنوان معیار دولت موفق است.

در جلسه رأی اعتماد، اعضای پارلمان به برنامه دولت جدید و ۱۵ وزیر معرفی شده از سوی نخست‌وزیر مکلف رأی اعتماد دادند. به این ترتیب دولت الکاظمی رسمی شد و مراسم تحلیف را به جای آورد.

اسامی وزیرانی که موفق شدند از پارلمان رأی اعتماد بگیرند، به شرح زیر است:

۱. عثمان الغانمی: وزیر کشور
۲. جمعه عناد: وزیر دفاع
۳. علی عبدالامیر علاوی: وزیر دارایی
۴.  خالد بتال: وزیر برنامه‌ریزی
۵. حسن التمیمی: وزیرا بهداشت
۶. نبیل کاظم: وزیر آموزش عالی
۷. ماجد مهدی: وزیر برق
۸.  نازنین محمد: وزیر مسکن و شهرسازی
۹. ناصر حسین: وزیر حمل‌ونقل
۱۰. عدنان درجال: وزیر امور جوانان
۱۱. منهل عزیز: وزیر صنعت
۱۲. شهاب احمد: وزیر ارتباطات
۱۳. عادل حاشوش: وزیر کار
۱۴. مهدی رشید: وزیر منابع آب
۱۵. علی حمید مخلف: وزیر آموزش و پرورش

واکنش های به نخست وزیری الکاظمی

نخست‌وزیر جدید عراق کمی بعد از جلسه رای اعتماد، در توییتی با تشکر از پارلمان اعلام کرد، برای جلب اعتماد ملت عراق تلاش خواهد کرد.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق روز پنج‌شنبه از رای اعتماد پارلمان این کشور به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و اکثر ترکیب کابینه او استقبال کرد.به گزارش سایت سومریه نیوز عراق، جنین هنیس پلاسخارت، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق ، پنج‌شنبه از رای اعتماد پارلمان این کشور به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و اکثر ترکیب کابینه او استقبال کرد.

کمی بعد رئیس پارلمان عربی، پس از آنکه اکثریت وزرای کابینه جدید عراق از پارلمان این کشور رأی اعتماد گرفتند، از دولت جدید این کشور استقبال کرد.

«ایرج مسجدی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد پس از کسب رای اعتماد پارلمان، به «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر جدید عراق تبریک گفت. ظریف هم هم ساعاتی بعد در توئیتی تشکیل دولت جدید عراق را تبریک گفت.

از سوی دیگر رهبر جریان حکمت عراق بامداد پنجشنبه در واکنش به تایید کابینه «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر جدید عراق از سوی پارلمان این کشور، از همه نیروهای عراقی خواست تا از دولت جدید حمایت کنند.

عادل عبدالمهدی پس از رای اعتماد پارلمان به کابینه الکاظمی به او و اعضای دولت جدید عراق تبریک گفت. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق رای اعتماد پارلمان این کشور به کابینه معرفی شده مصطفی الکاظمی و انتخاب رسمی او به نخست‌وزیری عراق را به تبریک گفت و از همه طرف‌های عراقی خواست به منظور مقابله با بحران‌ها به دولت جدید کمک کنند.

برهم صالح رییس‌جمهوری عراق هم در توییتی و در واکنش به تشکیل دولت جدید این کشور نوشت: وظیفه ما این است که با هم از دولت برای انجام مأموریت‌های بزرگش حمایت کنیم. از سوی دیگر نخست‌وزیر کردستان در جریان تماس تلفنی و و رئیس این منطقه با پیامی، تشکیل کابینه جدید عراق را به نخست‌وزیر جدید این کشور تبریک گفتند. بارزانی در جریان این تماس، نخست‌وزیری الکاظمی و تشکیل کابینه عراق را «در این زمان دشوار که عراق و منطقه کردستان با آن روبروست»، تبریک و تهنیت گفت.او تصریح کرد که «ما با مشکلات مشترکی روبه‌رو هستیم و امیدواریم که به صورت تنگاتنگ با دولت وی همکاری داشته باشیم».

در میان واکنش های خارجی،امارات یکی از نخستین کشورهایی بود که به اتفاقات عراق واکنش نشان داد. وزیر امورخارجه و همکاری بین‌المللی امارات عربی متحده ضمن استقبال از تشکیل دولت جدید عراق، برای آن آرزوی موفقیت و ثابت قدمی کرد.  اما واکنش سریع بن سلمان به نخست وزیری الکاظمی بیش از دیگر اظهارنظرها مورد توجه قرار گرفت.عراق اعلام کرد که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیرجدید عراق از وسی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای سفر به این کشور دعوت شده است.

 

اوضاع عراق عجیب و پیچیده است. از این نظر که گویا گرفتاری و مصیبت برای این کشور پایانی ندارد. مردمان آن پس از دفع داعش آسایش و ارامش خاصی را تجربه نکردند چرا که پس از پیروزی عراق بر داعشی ها، سیاسیون عراقی به اختلافات عدیده ای برخوردند، برای کسب قدرت بیشتر ! که این اختلاف پس از انتخابات پارلمانی و گرفتن کرسی های بیشتر از سوی شیعیان شدت گرفت. سیاسیون و فراکسیون های عراقی احساس می کردند مشکل داعش رفع شده و حالا باید به امورات سیاسی خودمان بپردازیم! اما شرایط انگونه که عراقی ها فکر می کردند پیش نرفت، مردم عراق خواهان حقوق مدنی خود شدند و به خیابان ها امدند اشوب و ناامنی شدت بیشتری گرفت و آنارشیسم حاکم و نفوذ گروه هایی به داخل معترضان، سبب شد بار دیگر گروه تروریستی داعش ظهور مجدد خود را اعلام کند. با توجه به چالش های پیش روی الکاظمی و کشوری مصیبت زده که هنوز نتوانسته است خرابی های حملات نظامی آمریکا و داعش به عراق را بازسازی کند، و با توجه به فواید امدن او شاید بتواند چند صباحی قهرمان عراقی ها شود. با توجه به پیشینه اطلاعاتی و مبارزاتی که علیه صدام داشته است او کارکشته راه محسوب می شود. همین که توانست عراقی ها را مجاب به رای اعتماد کند این خود قهرمانی بسیار بزرگی محسوب می شود! امید می رود که مردم عراق پس از این روی کمی آرامش را پس از سالها ببینند....

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار