مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز از فرونشت سالانه ۲۴ تا ۳۰ سانتیمتر در شهرهای چهارباغ و تنکمان و بیش از ۵۰ روستا در استان البرز خبر داد و گفت: برداشت بیش از حد آب غیرمجاز در این مناطق از مهمترین عوامل آن می باشد.
کد خبر: ۸۴۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 04 May 2020

صدای فرونشست زمین دوباره بلند شده ‌است/ ۵۱ روستا البرز در وضعیت بحرانی!

به گزارش «تابناک البرز»؛ محمدرضا فلاح نژاد با بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از مسائلی که در اثر برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد فرونشست زمین (land subsidence) است. به نظر می رسد که برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی، ضخامت لایه رسوبی و ویژگی های مهندسی رسوبات، عوامل اصلی ایجاد فرونشست در دشتهای استان البرز هستند.

مناطقی که هم اکنون در شرایط بحرانی ایجاد فروچاله ها و فرونشست ها قرار دارند شامل دشت های تهران-کرج، هشتگرد و اشتهارد هستند که طبق مطالعات سازمان نقشه برداری کشور در خصوص اطلس فرونشست استانهای البرز و قزوین در بخش هایی از استان با فرونشست ۲۴ تا ۳۰ سانتیمتر بصورت سالانه مواجه هستیم.

وی در ادامه افزود: دو شهر چهارباغ و تنکمان و ۵۱ روستا در وضعیت بحرانی قرار دارند.

فلاح نژاد با اشاره به تاکید دکتر شهبازی استاندار البرز به‌ ملاحظات مربوط به برنامه ریزی کلان منطقه ای(استان) و تامین امنیت اجتماعی در برابر پدیده های طبیعی و انسان ساخت، از برنامه ریزی لازم در خصوص تعیین محل هایی برای استقرار گیرنده های تعیین موقعیت ماهواره ای GNSS با هدف پایش مستمر تغییرات ارتفاعی، پلمپ چاههای غیر مجاز و اجرای طرح های تغذیه مصنوعی، آبخیر داری و سفره های آب زیرزمینی خبر داد.

به گفته وی با توجه به افزایش ۳۳ درصدی میزان بارندگی های استان نسبت به سالهای گذشته و اقدامات برنامه ریزی شده در حل این مسئله مؤثر خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار