سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بارش ها و ترسالی دو سال اخیر بر تقویت پوشش گیاهی تالاب شور گلپایگان موثر بوده است و اکوسیستم آن هم اکنون در شرایط تثبیت شده و پایدار است.
کد خبر: ۸۴۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳ 02 May 2020

سطح گسترده‌ای از اراضی اطراف تالاب هشت هزار هکتاری شور گلپایگان در سال ۱۳۶۰ بدون مطالعات کارشناسی با هدف توسعه کشاورزی زهکشی شد اما به دلیل شور بودن زمین، کشت و زراعت در این منطقه امکان پذیر نبود و در نتیجه زهکشی‌ها بتدریج سبب از بین رفتن رطوبت تالاب و خشکیدن آن شد.

خشکیدن تالاب شور گلپایگان، این منطقه را به کانون گرد و غبار تبدیل کرده بود اما درسال های اخیر احیای این تالاب مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است؛ از این رو دو پروژه اجرایی و پژوهشی برای احیای تالاب شور با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و زنجان پیگیری می‌شود زیرا به ثمر رسیدن طرح‌های مطالعاتی، نقشه راه و مقدمه‌ای برای احیای این تالاب بشمار می‌رود.‌ اکنون حذف زهکش ها از یک سو و ترسالی دو سال اخیر و افزایش بارش‌ها از سوی دیگر در بهبود وضعیت این تالاب تأثیر بسزایی داشته است.

در این پیوند حسین اکبری سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان به آخرین وضعیت تالاب شور گلپایگان پس از بارش‌های بهاری امسال اشاره و اظهار کرد: ترسالی سال گذشته و بارندگی‌های امسال بر تقویت پوشش گیاهی این تالاب بسیار مؤثر بوده است و هم اکنون تالاب شور گلپایگان در وضعیت تثبیت شده و پایداری است.

وی شرایط بوم شناختی دشت تالابی شور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در محدوده دشت تالابی، حیات وحش و انواع پرندگان از جمله پرندگان خشک‌زی قابل مشاهده است؛ همچنین در محل بندهای زهکش و یا زمان‌هایی که بارندگی می‌شود پرندگان آبزی نیز در این تالاب دیده می‌شود. جاندارانی مانند آهو، گرگ، خرگوش و انواع جوندگان نیز ممکن است در محدوده تالاب شور زندگی کنند.

اکبری درباره تعیین حقابه تالاب گلپایگان گفت: موضوع میزان حقابه این تالاب مورد بحث است اما هنوز به نتیجه نرسیده است زیرا با توجه به ماهیت تاریخی آن، تالاب شور گلپایگان مانند دیگر تالاب‌ها آورد از رودخانه نداشته است و رطوبت آن به حالت زایشی از لایه‌های زیرین و یا ثقلی از ارتفاعات اطراف، روان آب‌های سطحی و جریانات سیلابی تأمین می‌شود؛ از این رو تعیین حقابه برای این تالاب به پژوهش و بررسی بیشتر نیاز دارد.

گفتنی است منطقه تالابی شور گلپایگان سال گذشته در پی اصلاح مرزی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در شورای عالی محیط زیست به پناهگاه حیات وحش موته اضافه شد. آهو، قوچ و میش از گونه‌های شاخص پناهگاه موته است؛ همچنین از جمله گونه‌های شاخص در تالاب شور نیز می‌توان به باقرقره (کوکر)، شاهین، عقاب، پرندگان آبزی و آهو اشاره کرد.

منبع: ایمنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار