سرنوشت ترامپ در دست کووید-۱۹؛
پولیتیکو با نگاهی به شیوع کرونا در آمریکا، با استناد به قانون اساسی این کشور سناریو‌های احتمالی برای بقای ترامپ را بررسی کرد.
کد خبر: ۸۴۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲ 30 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: به نقل از نشریه پولیتیکو، از زمان پا گذاشتن دونالد ترامپ به کاخ سفید، دموکرات‌ها و حتی برخی جمهوری خواهان این دغدغه را داشتند، که او احتمالا فردی است که سودای ماندن در قدرت را ورای انتخابات نوامبر در سر می‌پروراند.

همه‌گیری پیش‌بینی نشده ویروس مرگبار کرونا در آمریکا، به این نگرانی‌ها بیشتر دامن زد. زیرا با توجه به بحران فعلی، احتمال هر چند ضعیف لغو انتخابات سوم نوامبر مطرح است و ترامپ ممکن است از ترس ناشی از شیوع بی امان کرونا در آمریکا، به عنوان دستاویزی برای ماندن خود در قدرت بهره گیرد.

در پی جولان مرگبار کرونا، رقابت‌های انتخاباتی مقدماتی یا دچار اخلال شده‌اند یا به تاخیر افتاده‌اند، مراکز رای‌گیری بسته شده‌اند و اخذ رای غیابی وضعیت نامعلومی دارد. صحن دادگاه‌ها و مجالس به محلی برای جدال بر سر روند انتخابات بین سیاستمداران تبدیل شده است. رای‌دهندگان قرار است در ماه نوامبر پای صندوق بروند و رئیس‌جمهور بعدی، خیلی از نمایندگان کنگره و هزاران مقام محلی را انتخاب کنند. اما اینکه برگزاری انتخابات به چه صورت خواهد بود - یا اینکه اصلا در وقت برگزار خواهد شد یا نه- خود محل بحث و مجادله است.

در مجموع ۱۵ ایالت روند انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری را به تعویق انداخته‌اند و عمدتا قصد دارند که آن را در صورت امکان در ماه ژوئن پی بگیرند. پرسشی که این تصمیم پیش می‌کشد این است که آیا خود انتخابات ریاست‌جمهوری نیز ممکن است به تاخیر بیفتد یا نه.

پولیتیکو می‌نویسد: نگرانی‌ها در خصوص برگزاری انتخابات سال ۲۰۲۰ همزمان با جولان مرگبار ویروس کرونا در آمریکا، در شبکه اجتماعی توئیتر رو به افزایش است. نشریه فارین پالیسی اخیرا نوشت احتمال لغو یا به تعویق افتادن انتخابات نوامبر به دلیل حفظ امنیت عمومی آمریکا از چالش‌هایی است که این روز‌ها بسیار قوت گرفته است.

بنا به نوشته پولیتیکو، قانون اساسی آمریکا به کنگره و نه رئیس جمهور این اختیار را می‌دهد تا روز انتخابات را تعیین کند بنابراین تغییر یا لغو انتخابات تنها به تصمیم کنگره بستگی دارد. اما ترامپ در این مدت نشان داده که درک درستی از حدود اختیارات قانونی خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا ندارد. در هفته‌های اخیر زمزمه‌های تمدید دوره ابقای او در کاخ سفید به عناوین و شیوه‌های مختلف به گوش می‌رسد. او در ابتدا به فرمانداران ایالتی اختیار تام برای بازگشایی مشاغل در حوزه استحفاظی خود را داد و تا جایی پیش رفت که حتی کنگره را تهدید به تعطیلی کرد.

در نتیجه به نظر می‌رسد باید این احتمال را در نظر گرفت که ترامپ، بخصوص اگر نتیجه نظرسنجی‌ها به کامش نباشد، از وضعیت اضطراری پیش آمده در کشور برای لغو انتخابات ۲۰۲۰ سوءاستفاده کند. اما اگر او این کار را کند یا سعی بر این کار داشته باشد چه رویدادی در آمریکا متصور خواهد بود؟

در تحلیل پولیتیکو آمده است: در صورت توسل ترامپ به وضعیت پیش آمده از شیوع کرونا برای لغو انتخابات، این مسئله نمی‌تواند تضمین کننده بقای او در کاخ سفید باشد. او برای رئیس جمهور ماندن به یک شانس بزرگ یا کودتا احتیاج دارد.

اولین نکته اینکه ترامپ و مایک پنس، معاون او نمی‌توانند حتی یک روز فراتر از سالروز تحلیف خود در پست فعلی باقی بمانند. در یکی از بند‌های قانون اساسی آمریکا به وضوح بیان می‌کند دوره ریاست جمهوری و معاونت رئیس جمهور در ظهر روز ۲۰ ژانویه به پایان می‌رسد. در ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ دوره حکومت ترامپ و پنس در کاخ سفید به سر می‌آید، همان اتفاقی که برای روسای جمهور پیشین این کشور رخ داد.

اگر چنین اتفاقی بیفتد سناریو‌های زیادی محتمل خواهد بود که بسیاری از آن‌ها مطابق با قوانین پیچیده مندرج در قانون اساسی آمریکا راهی برای انتخاب رئیس جمهور جدید پیش‌رو می‌گذارند. بسیاری از این قوانین هیچگاه در تاریخ آمریکا به کار نرفته‌اند. احتمال اندکی برای رئیس جمهور شدن دوباره ترامپ وجود دارد، حتی ممکن است نانسی پلوسی، الیزابت وارن، میت رامنی یا هر کسی دیگر را بر روی کرسی ریاست جمهوری آمریکا ببینیم.

نتیجه نهایی اینکه اگر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ لغو شود و ترامپ بخواهد بعد از ۲۰ ژانویه در سمت خود باقی بماند، باید راه دیگری را برای آن پیدا کند. پولیتیکو در ادامه برخی از سناریو‌های احتمالی در صورت لغو انتخابات ماه نوامبر آمریکا را مطرح می‌کند.

سناریوی اول: سرپیچی برخی ایالت‌ها و برگزاری انتخابات

اگر ترامپ بدون تائید کنگره، لغو انتخابات را اعلام کند، برخی ایالت‌ها می‌توانند به سادگی دستور او را فاقد اعتبار تشخیص داده و برای برگزاری انتخابات برنامه‌ریزی کنند. احتمال سرپیچی بسیاری از ایالت‌ها و حتی برخی مقامات هم حزبی ترامپ مطرح است. در بدترین حالت اکثر ایالت‌های تحت کنترل دموکرات‌ها از دستور لغو انتخابات سرپیچی می‌کنند، اما آن‌ها اکثریت رای الکترال لازم را برای تعیین رئیس جمهور ندارند. در این سناریو احتمال به بن بست رسیدن در انتخاب رئیس جمهور محتمل است.

سناریوی دوم: ایالت‌ها از طریق قانون نمایندگان کالج الکترال را تعیین می‌کنند

قانون اساسی آمریکا تعیین رئیس جمهور را به نمایندگان الکترال سپرده است، اما نحوه تعیین این نمایندگان به تصمیم هر ایالت بستگی دارد.

پولیتیکو پیش بینی کرد در صورت تحقق چنین سناریوی، ترامپ بازنده خواهد بود.

سناریوی سوم: مجلس نمایندگان آمریکا رئیس جمهور را انتخاب می‌کند

اگر رئیس جمهور از طریق کالج الکترال انتخاب نشود، قانون اساسی آمریکا این اختیار را به مجلس نمایندگان می‌دهد که از بین کسانی که بیشترین رای الکترال را کسب کرده‌اند، رئیس جمهور آینده کشور را تعیین کند. با توجه به اینکه قانون اساسی نمایندگان را ملزم به رای دادن به صورت ایالتی می‌کند و هر ایالت دارای یک رای است، با وجودی که دموکرات‌ها در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، اما جمهوری خواهان نمایندگی ۲۶ ایالت را در حال حاضر در اختیار دارند، اما دموکرات‌ها تنها نمایندگی ۲۲ ایالت را دارند.

در این سناریو شانس پیروزی ترامپ بالاست.

سناریوی چهارم: سنا معاون رئیس جمهور را تعیین می‌کند، که می‌تواند رئیس جمهور انتخاب شود

اگر مجلس نمایندگان آمریکا نتواند حداکثر رای ۲۶ ایالت را برای یکی از کاندیدا‌های معرفی شده خود بدست آورد، براساس قانون معاون رئیس جمهوری که از سوی سنا تعیین شده، به عنوان کفیل ریاست جمهوری مشغول به کار می‌شود. نامزد پیشنهادی حزب دموکرات برای معاونت، به احتمال زیاد رئیس جمهور می‌شود.

سناریوی پنجم: رئیس مجلس نمایندگان، رئیس جمهور می‌شود

اگر مجلس سنا و نمایندگان آمریکا هیچ‌یک نتوانند بن بست بوجود آمده در آرای کالج الکترال را حل‌وفصل کنند، براساس قانون رئیس مجلس نمایندگان یکی از گزینه‌های احتمالی برای انتخاب به عنوان رئیس جمهور آینده خواهد بود. براساس این سناریو، نانسی پلوسی منتقد همیشگی ترامپ جانشین او می‌شود.

سناریوی ششم: پمپئو، منوچین و دیگر وزرای ترامپ جایگزین او می‌شوند

همچنین در صورت ادامه بن بست انتخاباتی، براساس برخی شروط خاص که در قانون اساسی آمریکا مطرح شده، حتی وزیر خارجه یا اعضای کابینه نیز می‌توانند به عنوان رئیس جمهور تعیین شوند.

پولیتیکو در پایان اینگونه به جمع بندی تحلیل خود می‌پردازد: نکته قابل توجه این است که ترامپ تنها در یکی از این شش سناریوی مطرح شده می‌تواند همچنان به عنوان رئیس جمهور در کاخ سفید باقی بماند و این سناریو متکی به رای اعضای کنگره خواهد بود.

بنابراین اگر ترامپ همچنان بخواهد در کاخ سفید باقی بماند، تقریبا هیچ‌یک از راه‌های لغو انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به او برای ماندن در قدرت، دستکم به طریق قانونی کمک نمی‌کند. اما اگر ترامپ بخواهد قانون اساسی آمریکا را دور بزند، این مسئله دیگری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار