مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب از در دست اجرا بودن بیش از پنج هزار میلیارد ریال پروژه تامین و انتقال برق در غرب کشور خبر داد و گفت: تا پایان امسال ظرفیت نیروگاهی غرب کشور به بیش از 4100 مگاوات خواهد رسید.
کد خبر: ۸۴۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰ 29 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،علی اسدی در نشست خبری امروز (10 اردیبهشت) که به مناسبت روز ملی صنعت برق برگزار شد، با بیان اینکه شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور متولی تامین و انتقال انرژی برق برای سه استان کرمانشاه، ایلام و کردستان است، اظهار کرد: با فعالیت این شرکت برق 4.2 میلیون نفر در وسعت 74 هزار کیلومتر مربع تامین می‌شود.

به گزارش ایسنا، اسدی از وجود یک میلیون و 700 هزار مشترک برق در این سه استان خبر داد و با بیان اینکه تعداد مشترکین برق استان کرمانشاه به بیش از 780 هزار نفر می‌رسد، یادآور شد: مصر ف برق توسط مشترکین کرمانشاه معادل مجموع مصرف مشترکین در استان‌های ایلام و کردستان است.

اسدی ظرفیت نیروگاهی نصب شده در غرب کشور را بیش از 3560 مگاوات اعلام کرد که سهم استان کرمانشاه از این مقدار 1950 مگاوات است و افزود: این ظرفیت در قالب 15 نیروگاه ایجاد شده که از مهمترین آنها می‌توان به نیروگاه‌های بیستون، زاگرس، داریان، سنندج، سیمره و دالاهو اشاره کرد.

این مسئول افزود: شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور از نظر ظرفیت نیروگاهی جزو سه شرکت برق منطقه‌ای برتر کشور است و با این ظرفیت سال گذشته توانستیم پیک مصرف برق 1860 مگاواتی غرب کشور را به خوبی پشت سر بگذاریم.

ظرفیت نیروگاهی غرب کشور به 4100 مگاوات خواهد رسید

وی با اشاره به پروژه‌هایی که برای ارتقای توان نیروگاهی و افزایش ظرفیت تولید برق در غرب کشور در حال اجرا است، عنوان کرد: تعداد این پروژه‌ها بیش از 100 مورد و اعتبار آنها نزدیک پنج هزار میلیارد ریال است.

اسدی با اشاره به اینکه تعدادی از این پروژه‌ها تا پایان امسال وارد مدار می‌شود، یادآور شد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت نیروگاهی منصوبه غرب کشور تا پایان امسال به 4100 مگاوات خواهد رسید که سهم استان کرمانشاه از این میزان 2500 مگاوات است.

اسدی اظهار کرد: بخشی از این ظرفیت تا پایان اردیبهشت (360 مگاوات) و بخش دیگر تا پایان سال (315 مگاوات) وارد مدار خواهد شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب کشور با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌ها در سه بخش نیروگاه‌های بزرگ، نیروگاه‌های کوچک مقیاس(CHP) و نیروگاه‌های خورشیدی انجام می‌شود، عنوان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در حوزه نیروگاه‌های بزرگ داریم بهره‌برداری از ظرفیت واحدهای مختلف نیروگاه دالاهو است که نقش بسزایی در تامین برق غرب کشور خواهد داشت.

اسدی از برنامه‌های توسعه‌ای نیروگاه‌های کوچک مقیاس خصوصا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هم یاد کرد و ادامه داد: ظرفیت این نیروگاه‌ها در غرب کشور طی یک تا دو سال اخیر چهار برابر شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی نیز اگرچه هم اکنون ظرفیت قابل توجهی نداریم، اما برای 52 طرح با ظرفیت 230 مگاوات مجوز صادر شده است.

این مسئول گفت: اگرچه نیروگاه‌های خورشیدی راندمان بالایی دارد، اما سرمایه‌گذاری اولیه آن هزار دلار برای هر کیلووات است که از نیروگاه معمولی(600 دلار برای هر کیلووات) بالاتر است.

امیدواریم تابستان امسال هم بدون خاموشی بگذرد

مدیرعامل برق منطقه‌ای کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه تابستان سال گذشته خاموشی برنامه‌ریزی شده برای مشترکین نداشتیم، خاطرنشان کرد: امسال نیز وزارت نیرو برنامه "099" را اعلام کرده که بتوانیم بر اساس آن خاموشی تابستان سال 1399 را به صفر برسانیم و بدون قطعی برنامه‌ریزی شده از پیک تابستان عبور کنیم.

اسدی تحقق این هدف را نیازمند همکاری مشترکین در زمینه مدیریت مصرف برق دانست و اضافه کرد: معمولا اوج مصرف برق را از 15 خرداد تا 15 شهریور داریم که برنامه‌هایی برای مدیریت مصرف برق در این ایام تعریف کرده ایم.

افزایش مصرف برق صنعتی در غرب کشور

وی در ادامه از افزایش حدود 20 درصدی مصرف برق غرب کشور طی 40 روز اخیر خبر داد و اظهار کرد: عمده این رشد مصرف مربوط به مشترکین صنعتی بوده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور افزایش مصرف برق صنعتی در استان کرمانشاه طی بیش از یک ماه اخیر را نیز حدود 23 درصد اعلام کرد و افزود: این افزایش مصرف‌ نشان می‌دهد آهنگ رشد صنعتی شدن در غرب کشور افزایش یافته است.

اسدی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به 70 درصد مصرف برق منطقه مربوط به بخش خانگی و مابقی مربوط به حوزه تجاری، کشاورزی و صنعتی است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این الگوی مصرف تغییر کند و به سمت مصرف بیشتر صنایع برویم.

به گفته این مسئول، هم اکنون 25 صنعت سنگین غرب کشور از برق تولیدی نیروگاه‌‎های این منطقه استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب یکی از مهمترین مزایای توسعه زیرساخت‌های صنعت برق و افزایش ظرفیت تولید را کمک به سرمایه‌گذاران برای تامین برق حوزه صنعت و تولید دانست و یادآور شد: با افزایش ظرفیتی که در برنامه داریم، برق بسیاری از پروژه‌های صنعتی مهم از جمله فروآلیاژ شرق آسیا، پتروشیمی اسلام آبادغرب، سامانه گرمسیری، چاه‌های آب کشاورزی و شهرک‌های صنعتی مختلف در غرب کشور تامین خواهد شد و برای تامین برق سایر سرمایه‌گذاران نیز آماده‌ایم.

اسدی در ادامه از پای کار بودن 1100 نیرو در حوزه برق منطقه‌ای غرب از ابتدای شیوع بیماری کرونا علی رغم همه مشکلات خبر داد و عنوان کرد: این امر و پایش آنلاینی که از وضعیت تولید و فوق توزیع داشتیم باعث شد در اسفند و فروردین ماه هیچ چالش فنی رخ ندهد و برق بیمارستان‌ها و مراکز حساس بدون مشکل تامین شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار