امروزه برخی باشگاه‌های ورزشی همدان با وجود صدور اطلاعیه‌های مختلف مبنی بر تعطیلی، همچنان فعالیت پنهان و به اصطلاح زیرزمینی و غیرقانونی خود را پیگیری می‌کنند.
کد خبر: ۸۴۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵ 26 April 2020
شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه‌ها، زخم‌های کهنه ورزش را تازه کرده و گلایه‌های گسترده مالکان باشگاه‌ها، مربیان و ورزشکاران را به همراه داشته است.

به گزارش ایرنا، سایه شوم کرونا نه تنها فعالیت باشگاه‌های ورزشی را مختل کرده است بلکه روز‌های پُرغصه را نصیب مربیانی کرده که به دور از هرگونه امنیت شغلی، چشم به فعالیت مجدد میادین ورزشی و بازگشت به کار هستند.

تداوم تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، بیکاری مربیان و محدود شدن فعالیت ورزشکاران همچون زخمی دردناک سر باز کرده و اعتراض آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی و حتی حضوری در دستگاه ورزش سبب شده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که اسفندماه به دلیل شیوع کرونا فعالیت باشگاه‌های ورزشی ممنوع اعلام شد منتهی همین مساله منجر به خانه نشینی مربیان درست در روز‌های پایانی سال، بهم ریختن برنامه تمرینی ورزشکاران و ضرر و زیان مالی به باشگاه داران شد.

مربیانی که همواره بزرگترین دغدغه آن‌ها برخوردار نبودن از بیمه تامین اجتماعی و شرایط امنیت کاری در نوع فعالیتی است که همچنان در ردیف شغل محسوب نمی‌شود.

حقوق بسیار ناچیز برای مربیانی که بسیاری از ساعات روز را در باشگاه‌هایی که اغلب هم مدرن و از استاندارد‌های بین المللی برخوردار نیستند، به آموزش می‌پردازند.

تعرفه‌های ناچیز برای حقوق ساعتی مربیان، نداشتن بیمه، بکارگیری آن‌ها به صورت قرارداد‌های روزمزد و موقت، برخوردار نبودن از طرح‌های تشویقی و تحت اختیار قرار گرفتن مدل تصمیم گیری مدیران باشگاه‌ها برای همکاری از مهمترین مشکلات این قشر زحمت کش به شمار می‌رود.

حالا با تعطیلی باشگاه‌ها آن‌ها نیز متضرر شده اند و در خانه ماندن را تا شروع دوباره انتظار می‌کشند.

خانه‌نشینی و نبود امنیت شغلی

برخی مربیان همدانی در این باره می‌گویند: بیکاری مربیان و خانه نشینی بدون هیچ گونه حقوق و حمایت لازم رنج درمان نشده این قشر به شمار می‌رود.

برخی مربیان همدانی در این باره می‌گویند: بیکاری مربیان و خانه نشینی بدون هیچ گونه حقوق و حمایت لازم رنج درمان نشده این قشر به شمار می‌رود.

به گفته آنان، با تعطیلی شدن فعالیت‌های ورزشی، هیچ یک از مدیران و صاحبان باشگاه‌های خصوصی به ویژه در رشته‌هایی نظیر بدنسازی، پرورش اندام، آمادگی جسمانی، ایروبیک، تی ار ایکس و سایر رشته‌های تناسب اندام حاضر به پرداختن حقوق و دستمزد نیستند.

حتی برخی از باشگاه‌ها همزمان با این تصمیم گیری، حقوق معوقه مربیان خود را پرداخت نکرده و تعطیلی و نداشتن درآمد پایان سال را بهانه قرار داده اند.

 بیکاری و نداشتن درآمد برای مربیانی که در باشگاه‌های خصوصی فعالیت می‌کنند، آزار دهنده است. همین مساله باعث شده تا مربیان به سمت دوره‌های تمرینی خصوصی برای ورزشکاران گرایش پیدا کنند.

شیوه کاری آن‌ها در این وضعیت فعلی به گونه‌ای است که تمرین ورزشکار را در منزل خود یا فرد متقاضی انجام می‌دهند و یا اینکه به صورت زیرزمینی و تعداد کم به تمرین در باشگاه‌ها می‌پردازند.

البته هستند مربیانی که در این شرایط تمرین شاگردان خود را از طریق شبکه‌های مجازی و به صورت برخط (آنلاین) زیرنظر گرفته و اینگونه به کسب درآمد دل بسته اند.

حضور در منزل ورزشکار نیز اقدام مربیان در این روز‌های کرونایی برای کسب درآمد است و با چند وزنه و برنامه سبک سعی دارند شاگرد خود را به لحاظ تناسب اندام حفظ کنند.

اما آینده فعالیت کاری مربیان ورزشی بخش خصوصی همچنان مبهم و فاقد امیدواری به شمار می‌رود. مربیانی که اغلب ۱۴ ساعت در روز را به صورت مستمر در باشگاه‌ها سرپوشیده سپری می‌کنند به امید آنکه فردا بهتر از دیروز برای آن‌ها رقم بخورد.

نبود صنف و یا اتحادیه برای این دسته از مربیان ورزشی نیز خلا بزرگ محسوب شده و نمی‌توانند دغدغه‌های خود را از مجرای رسمی و یکپارچه پیگیری کنند.

هر چند هستند مربیانی که با در اختیار گرفتن شاگردان خصوصی دستمزد خود را افزایش داده و دست کم از این طریق درآمد لازم را کسب می‌کنند.

شوق جوانان به خصوص بانوان برای تناسب اندام بهتر باعث شده تا ترغیب به گرفتن سانس‌های خصوصی زیر نظر مربیان باتجربه شوند.

بدهی‌های کمرشکن باشگاه‌داران

این مساله برای باشگاه داران نیز کسب درآمد بهتر را داشته است. امروزه باشگاه داران سعی دارند با جذب مربیان باتجربه و شناخته شده، به نوعی جمعیت ورزشکاران تحت اختیار خود را افزایش کنند.

اغلب یکی از شروط جذب مربی و پرداخت دستمزد بیشتر را منوط به افزایش ورزشکار در باشگاه می‌دانند که به نوعی بازاریابی برای مربی نیز به شمار می‌رود.

در واقع مربیان علاوه بر اینکه باید در آموزش‌های تمرینی، خروجی تاثیرگذار برای ورزشکاران داشته باشند، باید تبلیغ و افزایش جمعیت ورزشکاران را نیز در دستور کار قرار دهند.

در این فرایند، هر اندازه که به جمعیت ورزشکاران باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام افزوده می‌شود، به همان اندازه حقوق و دستمزد مربیان نیز بیشتر می‌شود.

اما در این بین باشگاه‌ها هیچ گونه تعهد بیمه‌ای برای مربیان خود منظور نمی‌کنند و تنها خدمت ارایه شده همان دستمزد ناچیز و بیمه ورزشی در مواقع آسیب دیدگی احتمالی است.

با این شرایط مربیان به نوعی باید با سازوکار باشگاه دار کنار آمده و با سیستمی که آن‌ها تعریف می‌کنند، پیش برود.

این شیوه کاری باعث شده تا باشگاه دار هر زمان که اراده کند، مربی را تغییر داده و قطع همکاری داشته باشد و فقط همان حقوق روزانه به او تعلق بگیرد.

حالا تعطیلی فعالیت‌های ورزشی به لطف ویروس کرونا باعث شده تا به مربیان به دلیل نداشتن بیمه، قادر به استفاده از بیمه بیکاری هم نباشند و باشگاه داران نیز از این تعطیلی ناخواسته و اجباری با مشکلات عدیده مواجه شده اند.

اغلب باشگاه‌ها استیجاری با اجاره بهای بسیار بالا مواجه هستند و حال در این اوضاع تعطیلی، مدیران باشگاه‌ها باید اجاره را به مالک پرداخت کنند.

اغلب باشگاه‌ها استیجاری با اجاره بهای بسیار بالا هستند و حال در این اوضاع تعطیلی، مدیران باشگاه‌ها باید اجاره را به مالک پرداخت کنند.

همین مساله باعث شده تا برخی باشگاه‌ها به دلیل فشار‌های مالی دست به اقدام‌های غیرقانونی نظیر فعالیت زیرزمینی زده و به صورت خصوصی و سانس‌های دو سه نفره به ورزشکاران به صورت پنهانی خدمات آموزشی و تمرینی ارایه دهند.

در این بین برخی باشگاه داران نیز از تسهیلات بانکی استفاده کرده و اکنون زیر فشار بدهی‌های مالی قرار دارند. خرید تجهیزات ورزشی برای آن‌ها به صورت اخذ وام بوده و به نوعی در این شرایط که درآمدی حاصل نمی‌شود، شرایط کمر شکن شده است.

همین مساله باعث شده تا قادر به پرداخت حقوق و دستمزد مربیان نباشند و افزون بر آن باید هزینه‌های جانبی نظیر مالیات را نیز پرداخت کنند.

امروزه برخی باشگاه‌های ورزشی همدان با وجود صدور اطلاعیه‌های مختلف مبنی بر تعطیلی، همچنان فعالیت پنهان و به اصطلاح زیرزمینی و غیرقانونی خود را پیگیری می‌کنند.

برخی مدیران باشگاه‌ها معتقدند این تعطیلی بر درآمد آن‌ها تاثیر منفی گذاشته در حالیکه اجاره نشین هستند و باید کرایه صاحب ملک را پرداخت کنند.

همین مساله موجب شده تا شماری از باشگاه‌ها در سطح شهر اقدام به فعالیت غیرقانونی کنند و در این بین مربیان باشگاه‌ها نیز معتقدند در صورت فعالیت تمرینی، اگر ابتلا به ویروس کرونا شوند، چه کسی پاسخگو خواهد بود.

این در حالی است که دستگاه ورزش و جوانان همدان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس تصمیم اعضای کمیسیون ماده پنج باشگاه ها، در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ و صیانت از سلامت ورزشکاران تمامی استخر ها، سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی دولتی و خصوصی تا نیمه اردیبهشت جاری تعطیل هستند.

اما برخی باشگاه‌های ورزشی خصوصی در سطح همدان برای درآمدزایی همچنان در فضای مجازی و پیج‌های اینستاگرامی، از ورزشکاران عضوگیری می‌کنند تا به فعالیت خود ادامه دهند.

حتی برخی مربیان نیز اعلام کردند، مدیران باشگاه‌ها آن‌ها را تهدید به حضور در محل کار کرده اند در غیر اینصورت حکم به اخراج آن‌ها خواهند داد.

البته شماری از باشگاه‌ها نیز از اطلاعیه دستگاه ورزش تبعیت کرده و حتی برخی از آن‌ها اقدام به تعطیلی فعالیت خود تا پایان سال کرده اند.

عده‌ای از مدیران باشگاه ها، مربیان و ورزشکاران نیز از ضعف نظارت بر فعالیت باشگاه‌های ورزشی در اوج شیوع کرونا انتقاد کردند.

آنان می‌گویند: متاسفانه با وجود اطلاعیه‌های مختلف اعلام شده از سوی دستگاه ورزش مبنی بر تمدید تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، همچنان شاهد فعالیت برخی از باشگاه‌ها هستیم.

این عده از دستگاه ورزش همدان خواستند تا نظارت بیشتر و برخورد جدی‌تر برابر باشگاه‌های متخلف داشته باشند.

تمدید تعطیلی باشگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت

سخنگوی اداره ورزش و جوانان همدان نیز در این باره گفت: تعطیلی اماکن ورزشی و لغو مسابقات و رویداد‌های این استان تا نیمه اردیبهشت ماه تمدید شد.

حمدالله چاروسایی اظهار داشت: با توجه به تصمیم اعضای کمیسیون ماده پنج باشگاه ها، مبنی بر ضرورت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ و صیانت از سلامت ورزشکاران، با هماهنگی مسوولان بهداشتی تمام فضا‌هایی که فعالیت‌های گروهی و تیمی انجام می‌شود، تعطیل اعلام شد.

وی اضافه کرد: براین اساس تعطیلی تمامی استخرها، سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی دولتی و خصوصی تا نیمه اردیبهشت ماه جاری تمدید شده است.

چاروسایی با اشاره به لغو مسابقات ورزشی نیز گفت: همچنین تمام اردوها، اعزام‌ها، سیمنارها، همایش‌ها و کلاس‌های آموزشی نیز لغو شد.

باشگاه‌ها تابع قانون باشند

مسوول امور باشگاه‌های اداره ورزش و جوانان همدان نیز گفت: تعطیلی باشگاه‌ها همچون سایر مکان‌های ورزشی براساس دستور وزارت ورزش و ستاد نظارت بر سلامت کشور است و همه باید تابع قانون باشند.

مسوول امور باشگاه‌های اداره ورزش و جوانان همدان: تعطیلی باشگاه‌ها همچون سایر مکان‌های ورزشی براساس دستور وزارت ورزش و ستاد نظارت بر سلامت کشور است و همه باید تابع قانون باشند.

محمدتقی رحیمی افزود: هیچ باشگاهی حق اجبار در حضور مربیان و اخذ شهریه از ورزشکاران را ندارد ضمن اینکه براساس اطلاعیه صادره طبق زمان درج شده باید تعطیل باشند.

وی اضافه کرد: همه در برابر قانون مسوول هستیم و این تصمیم در راستای حفظ سلامت ورزشکاران و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است.

رحیمی با تاکید بر اینکه براساس قانون برخورد با باشگاه‌های متخلف در دستور کار خواهد بود، گفت: ورزشکاران و مربیان می‌توانند شکایت خود را به حوزه بازرسی و یا امور باشگاه‌های اداره ورزش و جوانان استان همدان ارایه دهند.

وی افزود: همه روزه در ساعات اداری آماده دریافت شکایت‌ها و انتقاد‌ها پیرامون وضعیت اعلام شده و تخلف‌های احتمالی در این زمینه هستیم.

مسوول امور باشگاه‌های اداره ورزش و جوانان همدان خاطرنشان کرد: قانون برای همه یکسان است و دلیلی نمی‌شود برخی باشگاه‌ها فعالیت مغایر با اطلاعیه صادره داشته باشند.

بخشودگی ۲ ماه اجاره بهای اماکن ورزشی همدان

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز گفت: اجاره بهای ماه‌های اسفند و فروردین اماکن ورزشی این دستگاه اجرایی به بخش خصوصی بخشوده شد.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز گفت: اجاره بهای ماه‌های اسفند و فروردین اماکن ورزشی این دستگاه اجرایی به بخش خصوصی بخشوده شد.

محسن جهانشیر اظهار داشت: این اقدام در راستای حمایت از بخش خصوصی در شرایط تعطیلی مکان‌های ورزشی به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۶۰۰ باشگاه و مجموعه ورزشی خصوصی و دولتی در سطح استان همدان وجود دارد که از ابتدای اسفندماه تاکنون با تصمیم ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تعطیل شده اند.

جهانشیر خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از فضا‌های ورزشی واگذار شده به بخش خصوصی، اجاره بهای این مکان‌ها در ۲ ماه اخیر دریافت نمی‌شود و ادامه بخشودگی در موضوع اجاره‌بهای بیش از ۳۰۰ مکان ورزشی متعلق به اداره کل ورزش و جوانان استان همدان بستگی به وضعیت کنترل بیماری کرونا در روز‌های آینده دارد.

وی با اشاره به اینکه به سبب تعطیلی اماکن ورزشی در کشور حدود ۶ هزار میلیارد تومان به ورزش و جوانان خسارت وارد شده است، گفت: استان همدان نیز در از این قاعده خارج نیست و با پیگیری‌های صورت گرفته و حمایت و همراهی دولت امیدواریم هرچه سریع‌تر ویروس کرونا کنترل شده و شاهد فعالیت دوباره ورزشکاران باشیم.

جهانشیر ضمن قدردانی از همکاری مدیران سالن‌ها و مجموعه‌های ورزشی پیرامون عمل به مصوبه‌های ستاد ملی کرونا و تعطیلی فعالیت‌ها گفت: بنا بر اعلام ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا اماکن ورزشی استان همدان تا ۱۵ اردیبهشت و تمامی فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی نیز تا پایان اردیبهشت تعطیل است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از باشگاه‌های بخش خصوصی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و همچنین مساعدت‌های دولت امیدواریم بتوانیم تسهیلات حمایتی برای اماکن ورزشی بخش خصوصی استان همدان در نظر بگیریم تا بخشی از خسارات آن‌ها جبران شود.

هم اکنون بیش از ۸۵ هزار ورزشکار در سطح استان همدان تحت پوشش بیمه ورزشی و به صورت سازمان یافته فعالیت می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار