بازار رهن و اجاره در اصفهان که از نیمه دوم سال گذشته روند صعودی به خود گرفت به طوری که مردم خود نرخ گذاری کرده و بنگاه داران تابعیت و مشتریان سر طاعت خم می کنند.
کد خبر: ۸۴۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴ 23 April 2020

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، با افزایش قیمت مسکن بسیاری از خانواده ها که توانایی خرید مسکن دلخواه خود را ندارند بالجبار به سمت رهن منزل رفته اند و همین افزایش مطالبه مردمی باعث شده است که قیمت های رهن و اجاره از ۱۰۰ میلیون به بالا از پایین شهر اصفهان تا به بالا شهر رقم بخورد.

از سوی دیگر اجاره بهای سرسام آور و از ۶۰۰ و ۷۰۰ در پایین ترین نقطه شهر به بالا شاهد هستیم و این کالای گرانبهای مسکن که از الزامات اصلی زندگی هر فردی است با وجود نرخ بالای بیکاری و تورم باعث بسیاری از فروپاشی های خانواده ها و کاهش آمار ازدواج و تولدها در زوج های جوان شده است.

یکی از بنگاه داران املاک در اصفهان وقتی دلیل نرخ بالای رهن و اجاره ها را می پرسیم، می گوید: نرخ ها را صاحب ملک‌ها تعیین می کنند و دیگر مثل سابق نیست که هر ناحیه ای یا منطقه ای نرخ گذاری شود.

وی با اشاره به رکود چند ساله بازار ساخت و ساز مسکن گفت: کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی دو عامل اصلی رکود بازار مسکن است که باعث شده مسکن سازان به دیگر مشاغل روی بیاورند و همچنین شاهد افزایش قیمت مسکن شویم.

مسکن که خواه ناخواه به یک کالای لوکس مبدل شده است و امروزه خانواده های متوسط به بالا میتوانند صاحب خانه شوند و این در حالی که خرید خانه از کف قیمت ۸۰۰ میلیون به بالا در پایین ترین نقطه شهر باعث شده که خانواده ها با متوسط مالی پس از صاحب خانه شدن به یک خانواده ضعف مالی مبدل شوند.

هر چند در این میان شاهد ورود خیران برای فراهم کردن شرایط آسان برای مردم طبقه فقیر و حتی زوج های جوان هستیم اما کنار کشیدن دولت از این امر باعث کندی کار در راه خانه دار کردن شده است .

خانه که محلی امن برای آرامش هر فردی است و از ضروریات اصلی زندگی است امروزه بخاطر عدم توان مالی حداکثری مردم در خرید این کالای لوکس شاهد افزایش بیماری های روان تنی باشیم .

بیماری های که علت آن روان پریشی است و در نهایت به جسم آسیب می رساند لارم است دولت تدبیر و امید گام موثری در این عرصه بردارد هر چند در ۷ سال گذشته شاهد اقدام موثری از سوی دولت نبودیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار