معاون درمان وزارت بهداشت
به طور کلی لوزام حفاظتی مورد نیاز مراکز درمانی از سه محل تامین می‌شود که یکی از آنها تجهیزات پزشکی و هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت است که تقریبا رایگان این تجهیزات را در اختیار مراکز درمانی قرار می‌دهد. سوای این، مردم بخش اعظم این تجهیزات را تامین کرده‌اند. در تهران نیمی از تجهیزات حفاظتی مورد نیاز کادر درمان را خیرین تهیه کرده و در اختیارمان قرار داده‌اند.
کد خبر: ۸۳۹۸۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷ 18 April 2020

تابناک اجتماعیمعاون «درمان» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دو هزینه به ما وارد شده که قسمت اعظم آن جبران نشده؛ یکی از این هزینه ها مربوط به لوازم حفاظتی است که جزو هزینه سرباری بیمارستان محسوب می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ دکتر قاسم جان بابایی در نشست خبری با اصحاب رسانه ـ که آنلاین برگزار شد ـ در این باره گفت: در ارائه خدمت کرونا به ازای هر تختی که خدمات کرونا معمولی می‌دهد، لوازم حفاظتی حدود ۲۰۰ هزار تومان و در تخت آی‌سی‌یو بیش از ۴۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد. در آی‌سی‌یو هزینه بالاتر است، چون مکلف هستیم برای همه کارکنان این بخش لوازم حفاظتی کامل تهیه کنیم. البته ۹۰ درصد هزینه ها را از بیمه‌ها می‌گیریم اما در بخش ها و ذیل عناوین فنی و هتلینگ و دارو. هرچند سازمان برنامه و بودجه هم کمک کرده، قسمت اعظم هزینه‌ها باقی مانده است.

 
نیمی از تجهیزات حفاظتی کادر درمان در تهران را خیرین می‌دهند/ راه اندازی ۱۱۷ آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور

وی افزود: جدای هزینه لوازم حفاظتی، هزینه دیگری که جزو مشکلات جدی ما هم هست و از اوایل اسفند ۹۸ شروع شده، کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان‌هاست، زیرا در این مدت اعمال جراحی غیراورژانسی تعطیل شده است. حدود 600 بیمارستان از 880 بیمارستان دولتی زیر بار کرونا رفته‌اند و خدمات غیر اورژانسی که جزو خدمات گران‌تر هستند به حداقل رسیده و به همین علت درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته است. برخی بیمارستان‌ها درآمد اختصاصی‌شان به ۳۰ تا ۴۰ درصد قبل از کرونا رسیده است.
 
جان بابایی در ادامه گفت: بیمارستان‌ها چرخ اقتصادی دانشگاه‌های علوم پزشکی را می‌چرخانند و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از محل درآمد اختصاصی حقوق می‌گیرند و کاهش این درآمد اختصاصی می‌تواند در روند کار‌های بیمارستان تاثیر بگذارد. امیدواریم دولت کمک کند تا این درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها جبران شود تا هزینه‌های خود را پوشش بدهند. تاکنون حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد اختصاصی در بیمارستان‌ها داشتیم و این موضوع احتمالا تا پنج شش ماه ادامه خواهد داشت و شاید شدت آن کمتر شود.
 
معاون درمان وزارت بهداشت: متوسط هزینه پرونده‌های بیماران کرونا برای وزارت بهداشت در بخش آی سی یو ۴.۵ میلیون و در بخش بستری ۲.۵ میلیون تومان است.
معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص نرخ‌های غیرواقعی و گزاف لوازم حفاظتی در این روزها که برخی مراکز درمانی مجبورند برای تامین لوازم حفاظتی کادر درمان، بپردازند، گفت: به طور کلی لوزام حفاظتی مورد نیاز مراکز درمانی از سه محل تامین می‌شود که یکی از آنها اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو و هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت است که تقریبا رایگان این تجهیزات را در اختیار مراکز درمانی قرار می‌دهند.
 
وی افزود: سوای این، مردم بخش اعظم این تجهیزات را تامین کرده‌اند. همراهی خیرین تا حدی بوده که به عنوان مثال در تهران نیمی از تجهیزات حفاظتی مورد نیاز کادر درمان را خیرین تهیه کرده و در اختیارمان قرار داده‌اند. البته بخشی از لوازم حفاظتی مورد نیاز هم توسط دانشگاه ها خریداری شده و می‌شود. به عنوان مثال در بازدید اخیر از مشهد، دیدم که توانسته‌اند از یک تولید کننده اجناس با کیفیت با هزینه کمتر خریداری کنند.
 
جان بابایی در ادامه گفت: کشور ما جزو کشور‌هایی بوده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن ۱۱۷ آزمایشگاه تشخیص بیماری کرونا را راه‌اندازی کرد و به دلیل نیروی انسانی کافی و زیرساخت‌های ایجاد شده اکنون در برخی شهر‌های کوچک نیز آزمایشگاه تخصصی راه‌اندازی شده است.
 
هر تخت کرونا معمولی روزانه ۲۰۰ هزار تومان هزینه لوازم حفاظتی دارد/ نیمی از تجهیزات حفاظتی کادر درمان در تهران را خیرین می‌دهند/ راه اندازی ۱۱۷ آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور
 
جان بابایی در پاسخ به سوالی، بر ممنوعیت ارائه خدمات خدمات دندانپزشکی تاکید کرد و گفت: هفته گذشته اجازه دادیم مطب‌هایی که خدمات ضروری ارائه می‌دهند شروع به کار کنند؛ اما دندانپزشکی یکی از مشاغل پر ریسک است. خواهش ما این است که مردم فقط برای خدمات دندانپزشکی اورژانسی مراجعه کنند و هیچ مرکز دندانپزشکی نمی‌تواند خدمات غیر اورژانسی ارائه بدهد. خدمات الکتیو دندانپزشکی را می‌شود به تاخیر انداخت.
 
وی در ادامه گفت: در برخی بیمارستان‌ها اجازه داده شد با ضدعفونی کردن بیمارستان خدمات غیراورژانس را آغاز کنند و از این هفته شاهد ارائه خدمات جراحی، به ویژه برای آن دسته افراد که ضرورت دارد جراحی شوند خواهیم بود. قطعا اعمال جراحی زیبایی فعلا مجوز انجام ندارند و اعمال جراحی ضروری برای بیماران مبتلا به سرطان و موارد دیگر انجام می‌شود. از مردم، به ویژه بیماران هم می‌خواهیم که مراجعه کنند، به ویژه اینکه برخی بیماران ممکن است داروهایشان به صورت دوره‌ای تغییر کند و نیاز است ویزیت شوند. البته ضوابط فاصله گذاری بایستی در مطب ها اجرا شود.

ارائه خدمات پزشکی تله مدیسین (خدمات پزشکی از راه دور) و راه اندازی کلینیک مجازی به عنوان یکی از اولویت‌های معاونت درمان وزارت بهداشت، بعد از بحران کرونا در کشور خواهد بود.
معاون درمان وزیر بهداشت افزود: البته در کنار این توصیه ها و روند بازگشایی، پیشنهاد ما این است که دو گروه با تاخیر وارد جامعه شوند؛ "دانش آموزان و دانشجویان" و "افراد مسن یا افرادی که با ضعف سیستم ایمنی" مواجه هستند. دانش آموزان و دانشجویان که حلقه انتقال هستند، بهتر است با تاخیر به روال سابق بازگردند و در کل توصیه ما به افراد سنین بالا و کسانی که ناراحتی زمینه‌ای دارند و خطر ابتلا و فوت در آنها بیشتر است هم این است که در منزل بمانند. این گروه‌ها باید آخرین گروه‌هایی باشند که وارد جامعه می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش انتقال ویروس با برطرف شدن منع تردد بین شهری، گفت: قطعا هر مداخله‌ای که اتفاق می‌افتد و هر گروهی که برای رفع محدودیت آزاد می‌شوند، احتمال افزایش تعداد بیماران وجود دارد. به هر حال سیاست گذاری برای اجازه به کار اصناف داده شده است. الان تخت‌های خالی در استان‌ها وجود دارد، اما این‌که بیمارستان‌ها در صورت پیک جدید پاسخگو هستند، قابل پیش بینی نیست. وقتی هر گروهی آزاد می‌شوند باید حداقل دو هفته صبر کنیم تا اثر آن را مشاهده کنیم.

جان بابایی افزود: دوره کمون بیماری می‌تواند تا چهارده روز ادامه داشته باشد و وقتی گروهی از مشاغل آزاد می‌شوند اواخر هفته دوم ممکن است با بار بیماری مواجه شویم. امیدواریم مواردی که منجر به افزایش بار بیماری می‌شود اتفاق نیفتد. رفت و آمد بین شهری به طور خاص نمی‌تواند باعث افزایش بیماری شود، اما اگر در فضای کسب و کار یا فضای اجتماعی این حضور بیشتر اتفاق بیفتد قطعا آمار بیماری بالاتر خواهد رفت.
 
هر تخت کرونا معمولی روزانه ۲۰۰ هزار تومان هزینه لوازم حفاظتی دارد/ نیمی از تجهیزات حفاظتی کادر درمان در تهران را خیرین می‌دهند/ راه اندازی ۱۱۷ آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور/ صرف رفت و آمد بین شهری باعث افزایش بیماری نمی‌شود
 
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تعدیل نیرو در بیمارستان‌های خصوصی گفت: بخش خصوصی ممکن است تعدادی از نیرو‌های خود را تعدیل کند و این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام نمی‌کند. ما مسئول فرآیند ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها هستیم. این‌که بیمارستان خصوصی نیرو‌های خود را تعدیل کرده باشد به طور رسمی به ما اعلام نشده است. از طرفی ما حق مداخله در بیمارستان‌های خصوصی را نداریم، هرچند این کار را غیر اخلاقی می‌دانیم. اینکه بیمارستانی یک یا دو ماه دچار کاهش درآمد شده و بعد کادر درمانی را تعدیل کند از لحاظ اخلاقی و حرفه‌ای صحیح نیست.
 
تامین پانسمان بیماران‌ «ای بی»
معاون وزیر بهداشت: فردا محموله‌ای پانسمان بیماران‌ای بی هم وارد کشور می‌شود و حداقل تا ۶ ماه آینده پانسمان این بیماران تامین خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره درباره تعداد شهدای سلامت گفت: بیشترین آمار مبتلایان و شهدای خدمت را در چهار هفته اول داشتیم و در حال حاضر آمار‌ها کم شده است. علت هم در دسترس بودن لوازم حفاظتی در بیمارستان‌هاست و در حال حاضر بیمارستان‌ها لوازم حفاظتی را در اختیار دارند.
 
جان بابایی در پاسخ به سوالی درباره انتقال دانشجویان ایرانی از ایتالیا و چرایی استقرارشان در هتل و نه در نقاهتگاه گفت: این دانشجویان نزدیک به ۵۰ روز در ایتالیا در قرنطینه بودند و افراد سالمی هستند. وزارت بهداشت باید حتما گواهی سلامت را برای این افراد صادر کند و در نتیجه باید مدتی تحت نظر باشند تا علامت دار بودن آن‌ها مشخص شود. وقتی نهادی مانند بنیاد مستضعفان هتل در اختیار بخش درمان برای این دست امور قرار داده، چرا باید این افراد را که منتظر مشخص شدن نتیجه تست هستند، در نقاهتگاه ساکن کنیم؟

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود فاکتورهای انعقادی گفت: در زمینه خون و فرآورده‌های خونی و فاکتور‌های انعقادی مشکلی نداریم. البته مسئولان سازمان انتقال خون باید در این باره اظهار نظر کنند،  اما در بخش درمان در هیچ مرکز درمانی با کمبود فاکتورهای انعقادی مواجه نیستیم. البته مشکلی در زمینه ایموگلوبین وریدی وجود داشت که فاکتور انعقادی نیست و تاثیر آن در بهبود بیماران در دست مطالعه است.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص دستگاه کرونایاب که رونمایی از آن حاشیه هایی به دنبال داشته، گفت: اطلاعی از این ندارم که اداره امور آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت دستگاه کرونایاب را تایید کرده یا خیر. این دستگاه حتما باید تایید و بعد ابلاغ شود. حتی تست سرولوژیک هم در مرحله آزمایش است و در حالی‌که هم کیت و هم تست رپید آن در کشور تولید می‌شود، تا زمانی که تایید نشود، نمی‌توانیم به مردم اعلام کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی انجام طرح های آزمایشی در مراکز درمانی گفت: بیش از هزار طرح تحقیقاتی در بیمارستان‌های ما در زمینه کرونا انجام می‌شود. کار تحقیقاتی اصول مشخصی در جهان دارد. هر دارویی که هنوز اثربخشی آن به اثبات نرسیده ابتدا باید در قالب طرح پژوهشی باشد. قبل از اثربخشی، باید عوارض سمی دارو و زیان بار بودنش رد شود و در این صورت به بیمار می‌گوییم که این دارو در مرحله آزمایش است و شاید اثر نداشته باشد اما ضرر هم ندارد. بعد از این مرحله کارآزمایی بالینی نتایج به کمیته علمی می‌رود تا در صورت اثربخش بودن آن، به پروتکل درمانی اضافه شود. البته هنوز در هیچ جای دنیا داروی قطعی و درمان قطعی و اختصاصی برای کرونا یافت نشده و اساس همه درمان‌های فعلی، مراقبت از بیمار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار