کد خبر: ۸۳۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲ 12 April 2020

آرمان‌ملی درباره وضعیت مسکن گزارش داده است: در حالی‌که معاملات مسکن در ماه‌های پایانی سال گذشته رو به افزایش داشت اما شیوع بیماری کرونا از ابتدای اسفندماه همین حرکت کند را نیز کاملا متوقف کرد تا این بازار نیز مانند دیگر بخش‌های اقتصادی کشور در رکود فرو رود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در همین باره از کاهش ۵۰درصدی معاملات در این ماه خبر داد.

مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: بعد از اتمام بحران کرونا پیش‌بینی وضعیت قیمتی بازار مسکن سخت است، اما می‌توان با اطمینان گفت که ما سونامی و یا جهش قیمتی نداریم و این بازار متناسب با شرایط اقتصادی حرکت می‌کند.

از سوی دیگر، توقف معاملاتی در این دو ماه، سبب ثبات قیمت‌ها نیز شده است که در صورت حفظ آن، می‌تواند استارت خوبی برای آغاز مجدد معاملات از ابتدای اردیبهشت‌ماه باشد.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک پیش‌بینی کرده است از آنجا که توازن بین عرضه و تقاضا کمتر شده است، در مجموع رشد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ طی امسال به سقف تورم اعلامی از سوی دولت نزدیک می‌شود،؛ اما این افزایش قیمت برای شهرهای کوچک کمتر بوده و فاصله آن با خط تورم بیشتر خواهد بود.

معاملات مسکن در اسفندماه با کاهش ۲۴درصدی ماهانه و افت ۲۱درصدی سالانه مواجه شد. با این حال بازار مسکن پایتخت از رشد قیمت‌ها بی‌نصیب نماند و میانگین قیمت مسکن شهر تهران نسبت به بهمن‌ماه ۷/۸درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل ۴۲درصد بالا رفت.

این بالاترین نرخ رشد ماهیانه از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تاکنون بوده است. هر ساله به طور معمول، در فروردین‌ماه خرید و فروش‌ها در بازار مسکن با افت محسوسی مواجه می‌شود. امسال با شیوع کرونا عمق رکود ماه ابتدایی سال عمیق‌تر شده است.

به همین دلیل قیمت‌ها نیز ثابت مانده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی بعضی مالکان از نرخ‌های پیشنهادی اسفندماه کوتاه آمده‌اند. بررسی فایل‌های موجود در بازار مسکن نشان می‌دهد نرخ رشد قیمت‌های پیشنهادی در مناطق جنوبی و مناطق پرتقاضا بیش از واحدهای مسکونی عرضه‌شده در شمال تهران است. به‌ویژه در بخش املاک لوکس و نیمه‌لوکس طبق معمول سال‌های گذشته رکود بیشتر و رشد قیمت کمتری مشاهده می‌شود.

به گزارش ایسنا، برآوردها حاکی‌ از آن است که در فروردین‌ماه، قیمت آپارتمان در مناطق یک تا پنج از ثبات بیشتری نسبت به دیگر مناطق شهر تهران برخوردار است و این وضعیت دست‌کم تا زمان ماندگاری کرونا ادامه خواهد داشت.

 حکم تخلیه؛ بلای جان مستاجران

 در همین حال رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور از مالکان درخواست کرده است که حکم تخلیه مستاجران را تا پایان فروردین به تعویق بیندازند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی‌قلی خسروی با بیان اینکه در این مدت بسیاری از مستاجران طی تماس‌هایی با اتحادیه اعلام کردند مالکان حکم تخلیه واحدهای مسکونی آنها را گرفته‌اند، افزود: پیشنهادهای زیادی در این حوزه به وزارت راه‌وشهرسازی ارائه شده، ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و امیدواریم با اطمینان‌بخشی به مستاجران بتوانیم مشکل آنها را برطرف کنیم. او با بیان اینکه میزان معاملات مسکن به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته، گفت: همزمان با کاهش چشمگیر قیمت مسکن، صنعت ساختمان هم با تاثیرپذیری از آن به سمت رکود حرکت است و در این ایام شاهد کندی روند ساخت‌وسازها شده‌ایم.

 بازار کم‌رونق می‌ماند

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز با اشاره به توقف معاملات مسکن پس از شیوع کرونا، اظهار کرد: با وجود آنکه در فروردین‌ماه بازار مسکن تعطیل بوده و مشاوران املاک حق فعالیت ندارند، اما در فضای مجازی هنوز کاهش قیمتی در نرخ‌های اعلامی ایجاد نشده است.

حسام عقبایی درباره وضعیت بازار مسکن در آستانه ماه مبارک رمضان نیز گفت:‌ از آنجا که یک تورم عمومی در کشور داریم، این تورم قاعدتا در همه بخش‌های اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود و نمی‌توانیم بگوییم با توجه به رشد بالای قیمت مسکن در سال ۹۸، امسال این اثرگذاری وجود نخواهد داشت.

تورم عمومی اثر خود را روی قیمت پایه زمین، کارگر، مصالح ساختمانی، هزینه‌های صدور پروانه ساخت و... می‌گذارد. با این حال او پیش‌بینی کرد گرچه عملا چند ماه ابتدایی امسال بازار مسکن کم‌رونق خواهد بود،‌ اما رکود تورمی بر بازار حاکم است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار