چرا جنیفر ‌گرین در بحبوحه درگیری کره خاکی با کرونا آرزو می‌کند مردم جهان برخورد با بحرانی بزرگ و بی‌سابقه مانند کرونا را از ایرانیان یاد بگیرند؟
کد خبر: ۸۳۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴ 07 April 2020
 

«علی قربان‌نژاد» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:


«علی‌رغم برخی اشتباهات در مورد مبارزه با کرونا در ایران، اما جمهوری اسلامی نه فقط در حال سقوط نیست، بلکه نیروهای انقلابی پرقدرت‌تر شده‌اند.» این بخشی از مقاله تحلیلگر سابق بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین دستگاه اطلاعاتی جهان است. «کنت پولاک» به‌عنوان تحلیلگر سابق سیا کتابی جامع نیز درباره روابط آمریکا و ایران نوشته که این نشان‌دهنده آن است که او به‌صورت خاص روی ایران تمرکز داشته و شناخت خوبی از کشورمان باید داشته باشد.


 پولاک در این مقاله تأکید می‌کند که در مقابله با کرونا واکنش و پاسخ عمومی گروه‌های انقلابی در ایران با مسئولیت‌پذیری بیشتری در مقایسه با گروه‌های عملگرا [طیف متمایل به غرب] بوده است. در این یادداشت نوع واکنش نیروهای مسلح ایران در برابر بحران شیوع کرونا بسیار مناسب‌تر و به موقع در مقایسه با دیگران عنوان شده است.


خبر درگیری شهر ووهان در چین با نسل جدیدی از ویروس‌ها که دستگاه تنفسی انسان را هدف می‌گیرند جهان را در بهت و حیرت فرو برد. در روزگاری که علم و دانش بشری در حال درنوردیدن کهکشان‌هاست و پیشرفت‌های علمی، بشر را بیشتر از همیشه مغرور کرده، یک موجود میکروسکوپی، جهانیان را به استیصال کشانده است.


در همان ایام، جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی میان آمریکا و چین آغاز شد. شروع‌کننده این ماجرا آمریکایی‌ها بودند و در حالی که چین به‌عنوان کشوری که دچار بحران شده به کمک و یا دست‌کم همدلی نیاز داشت. آمریکا بار دیگر سیرت شیطانی خود را نشان داد. درست اندک زمانی پس از شیوع گسترده کرونا در چین بازوهای اختاپوس رسانه‌ای نظام سلطه که به کمترین حد از اصول انسانی نیز پایبند نیستند فرصت را غنیمت شمرده و به ایجاد هراس و تشویش در جامعه ایرانی پرداختند.


متخصصان می‌گویند ‌ترس و وحشت ناشی از این ویروس، یکی از عوامل افزایش تلفات آن است، چرا که افزایش ‌ترس یعنی کاهش قدرت سیستم ایمنی و هموار شدن راه برای تخریب بیشتر از سوی ویروس کرونا. بر همین اساس رسانه‌های معاند از همان ابتدای ماجرا به ایجاد هراس و ناامیدی در جامعه ایرانی پرداختند. نفع آنها از افزایش قربانیان کرونا در ایران چه می‌توانسته باشد؟! برای پاسخ به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که این رسانه‌ها اساساً به منظور انگاره‌سازی‌های غلط و به تبع آن افزایش حس نارضایتی از نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته‌اند.

گسترش نارضایتی پیوند حکومت و مردم را تضعیف می‌کند آن هم در نظامی مانند جمهوری اسلامی ایران که بنیان آن بیشترین پیوند را با مردم دارد. برای روشن‌تر شدن این موضوع به بخشی از مقاله «کنت پولاک» که در ابتدای این نوشتار به آن پرداخته شد اشاره باید کرد. پولاک در مقاله مذکور با توجه به تأثیرات منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این سؤال را مطرح می‌کند که آیا ممکن است بحران شیوع کرونا به فروپاشی و سقوط جمهوری اسلامی ایران منجر شود؟ پاسخ نویسنده به این سؤال منفی است، چون به اعتقاد او همچنان بخش قابل توجهی از مردم ایران از رهبران خود تمام‌قد حمایت می‌کنند.


زمانی ایران با ویروس کرونا دست به ‌گریبان شد که هنوز اروپا و آمریکا درگیر این ویروس نبودند. در همان زمان موج گسترده‌ای از انتشار متن، عکس و فیلم در فضای مجازی به راه افتاد. هدف این مطالب ناتوان نشان دادن نظام ایران در برابر ویروس کرونا بود. تلویزیون‌های معاند، سایت‌های وابسته به دستگاه‌های جاسوسی نظام سلطه و دنباله آنها در کانال‌ها،گروه‌ها و صفحات فضای مجازی خبر از فاجعه‌ای قریب‌الوقوع می‌دادند که قرار است تمام مردم ایران را همچون اژدهایی هفت‌سر ببلعد. چرا که نظام جمهوری اسلامی ناتوان است و مردم ایران هم چوب این نظام را باید بخورند! اما به فاصله کمی‌ اروپا و سپس آمریکا به ویروس کرونا دچار شدند. همین باعث شد هرچه رشته بودند پنبه شود. یکی از بهترین روش‌های شناخت، قیاس یا مقایسه بین دو چیز است و لذا همان ایام با شیوع ویروس کرونا مردم ایران فارغ از تبلیغات بوقچی‌های نظام سلطه وضعیت ایران را در مواجهه با کرونا با غرب مقایسه می‌کردند.


همچنان که خورشید برای همیشه پشت ابر نمی‌ماند حقیقت نیز نمی‌تواند برای همیشه پنهان باشد. کرونا با همه تلخی‌ها و آسیب‌هایی که به تمام مردم جهان وارد ساخت اما دست‌کم باعث شد تا مردمان حقیقت‌جوی دیگر کشورها و مردم شریف کشورمان به حقیقت غرب و حقیقت این مرز و بوم تا حدود زیادی واقف شوند. «جنیفرگرین» بانوی خبرنگار  آمریکایی یکی از همان مردمان حقیقت‌جوی غیرایرانی بود که در یادداشتی به قیاس میان ایران و غرب پرداخت که‌ ترجمه یادداشت او در روزهای پایانی سال در کیهان منتشر شد. او در نوشته خود آورده بود: «پس از آنکه دو بار بلیط من برای برگشت لغو شد، ابتدا احساس نگرانی کردم اما پس از خواندن اخبار رسانه‌های غربی مبنی بر حمله مردم به فروشگاه‌ها از روی ‌ترس و وحشت و خالی کردن یک‌ باره آنها از مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و حتی ماکارونی، فکر کردم بهتر است به جای برگشتن به آمریکا در ایران بمانم!»


چرا جنیفر ‌گرین در بحبوحه درگیری کره خاکی با کرونا آرزو می‌کند مردم جهان برخورد با بحرانی بزرگ و بی‌سابقه مانند کرونا را از ایرانیان یاد بگیرند؟ مصداق گفته مولوی که «خوش‌تر آن باشد که سرّ دلبران / گفته آید در حدیث دیگران» از این نویسنده آمریکایی دلیل این آرزو را بشنویم: «این روزها میادین ‌تره‌بار و فروشگاه‌ها در ایران مقداری شلوغ است اما من هیچ کمبودی حس نمی‌کنم، مردم برای خرید همدیگر را هل نمی‌دهند، دعوا نمی‌کنند، چنگ نمی‌زنند. البته در ایران هم مثل همه جای دنیا برخی دنبال سودجویی خود هستند که نمود آن در افزایش برخی اقلام مانند زنجبیل و الکل و سیر دیده می‌شود اما حرکت‌های زیبای بسیاری هم وجود دارد؛ برخی افراد داوطلبانه دستگاه‌های خودپرداز را ضدعفونی می‌کنند، برای افراد بی‌خانمان دستکش تهیه می‌شود، برخی صاحبخانه‌ها دو ماه از مستاجران خود کرایه نمی‌گیرند، در برخی مناطق به درب منازل می‌روند و رایگان دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده به مردم می‌دهند، برخی کارگاه تولید ماسک راه‌اندازی کرده‌اند، کمپینی برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده به راه افتاده است و....»


چنان‌که خواندید و در اخبار روزهای اخیر دیده‌اید برخلاف آنچه تلویزیون‌های انگلیسی، آمریکایی، سعودی و بهایی- صهیونیستی و دنباله آنها در فضای مجازی با رویکرد قیمت دادن به غرب و خودتحقیری ایرانیان می‌پراکنند کرونا نشان داد که از قضا جامعه ایرانی که با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه رویاروست چگونه با روحیه جهادی و درس ایثار و جانثاری که از امامان معصوم(ع) و بزرگان خود آموخته می‌تواند در این ایام‌ نمایی از یک جامعه آرمانی را به نمایش بگذارد.


دلایل این رفتارهای مثال زدنی ایرانیان چیست؟ سابقه فرهنگی غنی که حتی مورد تایید امامان معصوم(ع) نیز قرار گرفته، یا مفاهیم انسانی و زیبایی که در بطن دین اسلام و سنت رسول گرامی ‌اسلام(ص) قرار دارد، یا سیره امامان شیعه(ع) که منشا خیر و برکت و مکارم اخلاق بوده‌اند و یا آموزه‌های رهبران دینی و سیاسی در جامعه ایرانی؟ کدامیک از اینها؟ و شاید همه اینها با هم.


در مورد آخرین دلیل کافی است به سخنانی که رهبر انقلاب در این مدت بیان کرده‌اند توجه کرد و آن را با سخنان و دستورات روسای جامعه غربی نظیر ‌ترامپ مقایسه کرد. تنها در یک مورد رهبر انقلاب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را به یاری دولت و مردم فراخواندند و دستور دادند که آنها همانند روزگار دفاع مقدس با سخت‌کوشی در مسیر حفظ جان مردم بکوشند و وجود روحیه جانفشانی در نیروهای مسلح نیز به زیبایی این صحنه‌های ایثار افزوده است. همچنین رهبرانقلاب اصلی‌ترین حامی‌ حرکت‌های جهادی بوده و هستند که اکنون اثرات گرانبهای آن آشکار شده است. همین‌ها باعث شده تا تحلیلگر سازمان سیا در مقاله خود که فارین پالیسی آن را منتشر کرده، بنویسد که  واکنش نیروهای مسلح ایران در برابر بحران شیوع کرونا بسیار مناسب‌تر و به موقع در مقایسه با دیگران بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار