در شرایطی که کرونا عرصه را بر مردم تنگ کرده و تنها راه پیشگیری از آن رعایت مسائل بهداشتی عنوان می شود تقلبی بودن حدود ۶۰ درصد مواد ضد عفونی کننده موجود در سطح بازار استان فارس، مردم این استان را بیش از پیش نگران کرده است .
کد خبر: ۸۳۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 06 April 2020

تابناک فارس به نقل از بهداشت نیوز: بویژه اینکه این مواد ضدعفونی کننده به وفور حتی در سطح سوپر مارکت ها نیز یافت می شود . عذرا کرمی یکی از اهالی شیراز گفت: من هفته گذشته پس از ۳۰ روز قرنطینه خانگی از منزل خارج شدم و درکنار مایحتاج دیگر یک بطری نیم لیتری الکل و ۸ لیتر ماده ضد عفونی کننده دست و سطوح با قیمت هر لیتر ۸۷ هزار تومان خریداری کردم به این امید که بتوانم ضمن ضد عفونی کردن دست فرزندانم ، سطوحی را که آنها دست می زنند نیز تمیز نگه دارم .

روز گذشته شبکه استانی اعلام کرد بسیاری از برندهای ضدعفونی کننده موجود در بازار تقلبی هستند که متأسفانه برندی را که من خریداری کرده بودم نیز جزو آنها بود و حالا نمی دانم چه باید بکنم ؟آن هم در شرایطی که طرح فاصله گذاری اجتماعی در حال اجرا است و وقتی حتی برای کار ضروری بیرون می رویم باید به سرعت اقلام مورد نیاز را خریداری کنیم و فرصت استعلام از جایی و پرس و جو نیست . احمدی مدیر یک فروشگاه کوچک نیز در حوالی بازار وکیل شیراز گفت : من در فروشگاه خود ۳ برند ضدعفونی کننده را عرضه می کردم که متأسفانه با اعلان مسئولان متوجه شدم دو برند آن تقلبی بوده و البته سریعاً آنها را جمع کردم . این درحالیست که من برای خانواده خودم هم از یکی از همین برندها را برده بودم و استفاده می کردیم این برند حتی علامت استاندارد نیز داشت .

اول هشدار بعد برخورد قضایی


در همین حال « محمد ابراهیم صداقت » معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز اعلام کرد : البته متولی اصلی نظارت بر موادضدعفونی کننده بازار برعهده دانشگاه علوم پزشکی استان است ولی به دنبال افزایش برندهای تقلبی از ابتدای این هفته ما نیز به کمک همکاران در علوم پزشکی و ستاد مبارزه با کرونا شتافتیم . وی افزود : در نخستین گام به کلیه فروشگاه های بزرگ و کوچک و حتی سوپرمارکت ها لیست برندهای تقلبی را اعلام کردیم و با کمک اتحادیه های اصناف مواد تقلبی را جمع آوری کردیم . به گفته وی برخی از این برندها که از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده دارای علامت استاندارد و حتی گواهی سلامت است . صداقت گفت: آدرسی که روی بسیاری از این برندها است و ما نیز در حال راستی آزمایی آنها و رسیدن به سرمنشأ تولید هستیم نشان می دهد بسیاری از این مواد ضدعفونی کننده در خارج استان فارس تولید شده است . معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس خاطرنشان کرد: اگر واحدی پس از اعلام تقلبی بودن این برندها از سوی ما، کماکان اقدام به عرضه آنها کند با آن برخورد قضایی شدیدی خواهد شد و به دستگاه های قضایی معرفی می شود. وی تأکید کرد: بازرسی و نظارت روی کلیه مواردی که به سلامت مردم ربط دارد با وسواس انجام می شود و ما دراین مورد با کسی تعارف نداریم . وی از مردم خواست مواد ضدعفونی کننده را با توجه به اعلان دانشگاه علوم پزشکی فقط از داروخانه ها و با خیال راحت تهیه کنند .

داروخانه ها؛ تنها محل معتبر عرضه محصولات ضدعفونی


از سوی دیگر « محمد رضا حیدری»سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد : کارشناسان این معاونت با توجه به بازدیدهای نظارتی و نمونه گیری هایی که از داروخانه ها و مراکز عرضه محلول های ضدعفونی داشته اند اقدام به جمع آوری نمونه های تقلبی کرده اند .به گفته وی از طریق شبکه استانی اطلاعات لازم به مردم داده شده است . وی از مردم خواست با مراجعه به آدرس اینترنتی corona.sums.ac.ir با انواع تقلبی مایع های ضدعفونی آشنا شوند و آنها را خریداری نکنند. وی با اشاره به اینکه 60 درصد مواد ضدعفونی کننده در سطح استان تقلبی هستند ،افزود :با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹ و لزوم توجه به امر پیشگیری، به عنوان مهمترین اصل مقابله با شیوع این بیماری، محلول های ضدعفونی کننده دست و سطوح در کشور تولید و توزیع شده است.

وی با بیان اینکه محصولات ضدعفونی کننده دست برای تأثیرگذاری بر تخریب ویروس کرونا، می بایست طبق فرمول پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی (WHO) بین ۷۰ تا ۸۰ درصد الکل اتانول داشته باشد، افزود: در همین راستا معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به گسترش توزیع این گونه محصولات در سطح عرضه، اقدام به نمونه برداری از حدود ۲۰۰ نمونه محصول ضدعفونی کرده است که براین اساس، محصولات در سه دسته، تفکیک شده اند.

او در مورد دسته اول که محصولات حاوی ماده سمی متانول هستند، توضیح داد: محلول های حاوی متانول هم از طریق استنشاقی و هم از طریق پوستی جذب می شود و در صورت سوء استفاده خوراکی، می تواند موجب کوری و مرگ شود، همچنین اثرات جبران ناپذیری بر سلامتی افراد از جمله آسیب به کلیه ها و کبد به همراه دارد، بنابراین هر گونه مصرف این دسته محصولات برای سلامتی مضر بوده و باید از سطح عرضه جمع آوری و امحا شود.

به گفته سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه، دسته دوم محصولات حاوی درصد پایین ماده مؤثره اتانول است که اگرچه این دسته دارای ماده سمی نیست، اما چنانچه درصد الکلی پایین تراز۷۰ باشد این دسته از فرآورده ها اثرات ویروس کشی بسیار پایینی داشته و ضمن اطمینان بخشی کاذب به مصرف کننده، اثرات موردنظر را نداشته و می تواند در صورت مواجهه فرد با ویروس کرونا باعث انتقال ویروس کرونا شود.حیدری در خصوص دسته سوم نیز اظهار کرد: این گونه فرآورده های ضدعفونی قاچاق یا فاقد پروانه بهداشتی معتبر بوده و با توجه به آنکه به ساخت آن ها نظارتی نبوده، می تواند درصد الکل مورد تأیید را نداشته باشد و یا حاوی مواد سمی متانول و سایر ناخالصی ها باشد، بنابراین مصرف آنها مورد تأیید نبوده وعرضه آن غیرمجاز است.

وی یادآور شد: طبق قوانین وزارت بهداشت، تنها محل مجاز عرضه محلول های ضدعفونی داروخانه ها هستند و هرگونه عرضه خارج از چرخه دارویی کشور غیرمجاز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار