مسوولان استان فارس از مدت‌ها قبل اعلام کردند هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در استان وجود ندارد که مشکل مردم کمبود این کالاها نیست بلکه گرانی است که به نظر می رسد شایعات مطرح شده در فضای مجازی و برخی حوادث غیر مترقبه از جمله سیل بر افزایش قیمت برخی میوه ها و صیفی تاثیر گذار بوده است.
کد خبر: ۸۳۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷ 04 April 2020

تابناک فارس به نمقل از ایرنا:مسوولان استان فارس از مدت‌ها قبل اعلام کردند هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در استان وجود ندارد که مشکل مردم کمبود این کالاها نیست بلکه گرانی است که به نظر می رسد شایعات مطرح شده در فضای مجازی و برخی حوادث غیر مترقبه از جمله سیل بر افزایش قیمت برخی میوه ها و صیفی تاثیر گذار بوده است.
برخی مردم این روزها در شبکه های اجتماعی به افزایش قیمت برخی میوه ها و صیفی انتقاد می کنند و می گویند در این روزها که در خانه قرنطینه هستیم و کاسبی ما تعطیل شده، حداقل انتظار ما تامین کالاهای اساسی از جمله میوه و صیفی با قیمت پایین است.

بر اساس بررسی خبرنگار ایرنا از نرخ این نوع کالاها،طی دو هفته اخیر قیمت هر کیلو گرم سیب زمینی از چهار هزار تومان به ۶ هزار تومان، گوجه فرنگی از ۶ هزار و ۵۰۰ تومان به هشت هزار و ۵۰۰ تومان، پیاز از ۶ تا هفت هزار تومان به ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و کاهو و سبزی نیز کمیاب و نایاب شده است.

تامین میوه مشکل ندارد، فروش آن مشکل دارد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این زمینه گفت: ستاد تنظیم بازار استان برای میوه شب عید هزار تن سیب و هزار و ۵۰۰ تن پرتقال پیش بینی کرده بود که وارد استان شود.
ظفر افشون افزود: میوه انتخاب شده پرتقال جنوب بود که با ذائقه مردم استان تناسب داشت، هر چند پرتقال در شمال کشور فراوان بود اما با توجه به ذائقه مردم و حمایت از تولید داخلی پرتقال جنوب را به عنوان میوه مد نظر مردم انتخاب کردیم.
وی ادامه داد: به دلیل شیوع بیماری کرونا، مردم از خرید میوه استقبال نکردند و به همین دلیل از هزار و ۵۰۰ تن پرتقال تنها هزار و ۱۰۰ تن وارد و در انبارها ذخیره شد و از این هزار و ۱۰۰ تن تنها موفق به عرضه ۳۰۰ تا ۴۰۰تن آن شدیم و مابقی همچنان در انبار های استان موجود است و در حال حاضر به دنبال راهکاری برای عرضه آن هستیم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: نه تنها هیچ مشکلی در زمینه تامین میوه نداریم بلکه با مشکل فروش و تقاضا مواجه هستیم.
افشون افزود: شایعه شده بود تعدادی افراد از کشورهای همسایه وارد بازار میوه و تره بار استان شده اند و دارند این کالاها را بار می زنند و می برند که این موضوع تنها یک شایعه مطرح شده در فضای مجازی بود و واقعیت نداشت.
وی ادامه داد: در خصوص برخی محصولات مثل گوجه فرنگی با توجه به اینکه در بازار شهر شیراز میوه ها به صورت مستقیم از مزرعه وارد بازار می‌شود ممکن است بر اثر تعطیلی یا بارندگی عرضه به بازار با مشکل روبرو شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مشکلی در تامین میوه ها و صیفی مورد نیاز مردم در استان وجود ندارد و نظارت‌های لازم نیز بر قیمت ها صورت می گیرد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: در بحث توزیع گوشت و مرغ واقعیت این است که به اندازه چند ماه ذخیره سازی در استان وجود دارد.

مغازه های عرضه گوشت مرغ با کمبود مشتری مواجه شدند

افشون افزود: پیش بینی کرده بودیم که تقاضای مردم برای گوشت مرغ در این روزها افزایش داشته باشد اما با توجه به حساسیت مردم نسبت به بیماری کرونا بسیاری از مغازه های عرضه گوشت مرغ با کمبود مشتری روبرو شدند.
وی ادامه داد: البته در مقابل مشتری مرغ های بسته بندی شده در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها دو برابر شده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد: در بحث تامین برنج و شکر مورد نیاز مردم نیز هیچ مشکلی در استان فارس وجود ندارد و این اقلام به اندازه کافی در استان وجود دارد.
افشون گفت: ذخیره سازی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در استان به اندازه کافی است و مردم نگران مصرف کالاهای اساسی در شهر شیراز و استان فارس نباشند.

شایعه و بارندگی، ۲ دلیلی گرانی صیفی در بازار

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: هفته گذشته در فضای مجازی بحث قاچاق صیفی به کشورهای همجوار مطرح شد و در بررسی های انجام شده مشخص شد چنین چیزی صحت ندارد.
حمیدرضا ایزدی افزود: به دلیل بارندگی هفته گذشته کشاورزان موفق به برداشت صیفی از زمین‌های کشاورزی خود نشدند.
وی ادامه داد: از طرفی نیز در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه میدان تعطیل بود و این تعطیلی باعث کمبود برخی اقلام و گرانی در بازار شد اما پس از آن این مشکل برطرف شد و مورد خاصی در بخش گوجه فرنگی، خیار، پیاز و غیره نداریم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: در بحث میوه نیز میوه های تنظیم بازار را در استان داریم به عنوان مثال مقدار زیادی پرتقال برای استان خریداری شد که در اختیار تعاون روستایی قرار دارد و هنوز مقدار زیادی میوه در انبارهای استان وجود دارد که مجددا به بازار تزریق می شود تا بتوانیم قیمت را کنترل کنیم.
ایزدی افزود: بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در میدان میوه و تره بار مرکزی شیراز به صورت دائم مستقر هستند و تلاش ما این است که نظارت دقیقی داشته باشیم.
وی ادامه داد: پرونده های تخلف به مراجع ذیصلاح یعنی اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال و در اسرع وقت رسیدگی و جرایمی برای آنان مشخص می شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: تلاش ما این است در بحث تنظیم بازار و نظارت بر آن مدیریت خوبی داشته باشیم.
ایزدی افزود: در بخش لیمو، لیمو ترش و لیمو شیرین نیز با پیگیری‌های انجام شده با توجه به اینکه این محصولات بیشتر مورد استفاده مردم در شرایط بیماری کرونا است، نیاز استان تامین شده است.
وی ادامه داد: مصوبه ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا در تعطیلی واحدهای صنفی غیر ضرور همچنان پابرجا است و مدیران واحدهای صنفی باید این مصوبه را رعایت کنند.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس گفت: طبق مصوبات جدید ستاد مدیریت بیماری کرونا در مورد فعالیت اصناف تصمیم گیری می کنیم اما در حال حاضر ملاک ما همان مصوبه ای است که تنها اصناف تامین کننده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، اجازه فعالیت دارند.

قیمت میوه در فارس نسبت به سایر استان ها خوب است

محمد ابراهیم صداقت معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس گفت: در بحث قیمت میوه و تره بار همیشه در ایام ۱۵ روزه عید نوروز به دلیل تعطیلی بازار و اینکه مردم معمولا قبل از عید خرید میوه خود را انجام می‌دهند، میدان میوه و تره بار به صورت ۱۰۰ درصد فعال نیست.
وی افزود: از طرفی نیز بارندگی هایی که در ایام عید صورت می گیرد باعث می شود صیفی جات چند روز از سوی کشاورزان برداشت نشود و این نیز یکی از دلایلی است که به صورت مقطعی باعث افزایش قیمت محصولات میشود.
وی ادامه داد: در بحث میوه معمولا از بعد از عید نوروز مقدار مرکبات را با توجه به اینکه فصل آن نیست کم می شود و به سمت میوه‌های فصل میرویم و این طبیعی است که این اتفاق بر قیمت مرکبات تاثیر می گذارد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه حجم زیادی میوه تنظیم بازار در سطح استان توزیع شده و این روند همچنان ادامه دارد، گفت: وضعیت قیمتی میوه و تره بار استان با توجه به رصدی که ما در سطح کشور انجام داده ایم وضعیت نسبتا خوبی است.
صداقت افزود: قیمت ها نسبت به سال گذشته خوب هست و مشکل خاصی در میدان میوه و تره بار نداریم؛ از طرفی نیز با توجه به اینکه از امروز فعالیت میدان میوه و تره بار به روال طبیعی خود باز می گردد فراوانی بارخواهیم داشت.

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار