این روزها کرونا بخش های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار داده است که باید تمهیدات لازم در راستای کاهش آسیب پذیری آن در حوزه های مختلف اندیشیده شود.
کد خبر: ۸۳۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴ 22 March 2020

به گزارش تابناک ایلام ،محسن کلانتری در مطلبی به بررسی تاثیر کرونا در بخش های مختلف پرداخته است ،

کرونا و مسئله مسئولیت مدنی کرونا و مسئله قرنطینه استان ،کرونا و مسئله دانش آموزان


مسئله اول : کرونا و مسئله مسئولیت مدنی امروزه گسترش بیماری‌های مسری خطرناک نظیر ابولا، ایدز، کرونا و ... جامعه بشری را با چالش‌های بزرگی مواجه ساخته و مسائلی را در باب مسئولیت مدنی ایجاد کرده است. 

مسئولیت مدنی یکی از مباحث مهم حقوق خصوصی است که به‌عنوان ضمانت‌اجرای حقوق فردی محسوب می‌شود که شارع مقدس ،عقل سلیم و حقوق شهروندی بر آن تاکید دارند. با بررسی مسئولیت مدنی اشخاص حقیقی دخیل در انتقال بیماری مسری خطرناک  مانند ویروس کووید19 (کرونا)و میزان مسئولیت هر یک ‌از آنها، می‌توان از پایمال شدن حقوق قربانیان این بیماری‌های مسری خطرناک جلوگیری نمود.به عنوان مثال اگر نانوا یا قصاب یا آرایشگری در اثر بی‌مبالاتی موجب انتقال بیماری به فرد سالمی ‌شود از موجبات مسئولیت وی است.و جبران خسارت وارده به افراد چه جانی و چه مالی لازم و ضروری است.

حتی اگر مادری مبتلا ، کودک خود را در معرض ابتلا به ویروس قرار دهداز موجبات مسئولیت اوست ولازم است جبران خسارت نماید. از طرفی مسئولیت ناشی از انتقال بیماری مسری فقط مخصوص بیماران مطلع  و آگاه نسبت به بیماری خود نبوده و بیماران ناآگاه را نیز دربرمی‌گیرد و مسئولیت بیماران ناآگاه  در مقابل افراد خسارت دیده را می-توان با مبانی و قواعد حقوقی اتلاف و تسبیب اثبات نمود. در مواد 328 و 331 قانون مدنی به صراحت این موارد را ذکر کرده است.

پس چنانچه به هر صورت موجب انتقال ویروس کرونا وهر مرض مسریی به دیگران شویم از منظر شرع ، عقل و عرف مسئولیت داریم وبه عنوان حق الناس و دین از نظر حقوقی قابل پیگیری و جبران خسارات وارده لازم است. پس وطیفه شرعی و انسانی ایجاب می کند همه تلاش خود را صرف نماییم که خدای ناکرده موجب ابتلاء دیگران به این ویروس نشویم.

 

مسئله دوم: کرونا و مسئله قرنطینه استانمسئله ی دیگری که در این ایام به کرات در فضای مجازی مطرح  می شود ولازم است به آن اشاره شود این است:آیا می شود راه های ورودی استان را مسدود و از ورود مسافران بومی و غیر بومی به استان ممانعت به عمل آورد؟

یکی از را ه هایی که کارشناسان برای عدم شیوع ویروس کرونا مطرح نمودند بحث قرنطینه شهرها بود آنچه مد نظر کارشناسان بود قرنطینه شهر های بود که ویروس در آن شهر ها شایع و فراگیر شده بود مانند قم و تهران و کاشان و....نه شهرهای سالم و نه قرنطینه همه شهرها مانند آنچه در  شهر ووهان استان هوبئی چین اتفاق افتاد. 

البته باید توجه داشت قرنطینه شهرها و استان ها از اختیارات شورای امنیت ملی است چون اگر استان ها خودسرانه اقدام به قرنطینه نمایند  ممکن است تبعات اجتماعی غیرقابل پیش بینی را در پی داشته باشد .به عنوان مثال اگر امروز استانی را قرنطینه و از ورود افراد تهرانی به دلیل اینکه ممکن است ناقل ویروس باشند ممانعت بعمل آید در مقابل  باید این حق را برای استان تهران قائل باشیم نه فقط در این ایام بلکه در طول سال ازورود شهرستانی ها به داخل شهر تهران جلوگیری کند چون روزانه چهار میلیون نفرشهرستانی وارد تهران می شوند و ترافیک و آلودگی هوای ایجاد شده مهمترین عامل مرگ افراد تهرانی  دارای مشکلات قلبی و ریوی است.

ادامه چنین روندی به صورت قطعی تبعات اجتماعی خواهد داشت. هرچند اگر امکانات اجازه می دادکه همه افراد ناقل ویروس کرونا شناسایی شوند(نه فقط افراد دارای تب بالای 36 درجه)  وظیفه مدیران ممانعت جدی از ورود آنان بود. اما متأسفانه امکانات برای شناسایی همه ی افراد ناقل وجود ندارد .ولی در عوض بستن همه اقامتگاه ها،هتل ها وممنوعیت اسکان در مدارس و ممنوعیت استفاده از چادراز طرف مدیران اجرایی و قضایی به صورت جدی و نظارت کافی و نپذیرفتن مهمان  از طرف  هم استانی ها اگر به درستی رعایت شود تا حدود زیادی منجر به همان نتیجه خواهد شد، به شرط آنکه رفت و آمد شهروندان  در کوچه و بازار و خیابان در حد ضرورت باشدنه ازدحامی که الان مشاهده می شود.

 مسئله سوم: کرونا و مسئله تعطیلی دانش آموزانبیش از یک ماه است مدارس تعطیل ودانش آموزان  به خاطر مصونیت از ابتلا به ویروس کرونا (کووید 19)در خانه قرنطینه هستند بر اساس نظر کارشناسان چنانچه زنجیره ی این ویروس قطع و کنترل نگردد ممکن است شیوع آن تا چند ماه دیگر ادامه پیدا کند و لازم است مدارس تعطیل ودانش آموزان  در خانه قرنطینه باشند.

اگر نتوانیم با ماندن در خانه و رعایت توصیه های ایمنی این مدت زمان را کوتاه کنیم خطرات جدیی روح و روان دانش اموزان را تهدید می کند که لازم است از جانب اساتید ومتخصصین به صورت مفصل به آن پرداخته شود ولی در اینجا به اختصاربه دو نکته اشاره می کنم که خانواده ها به اهمیت موضوع توجه نموده و برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونابه خاطر نجات فرزندانشان درخانه بمانند.


نکته اول: دانش آموزان واسترس

استرس در روان‌شناسی به معنی فشار و نیرو است. فشار روانی و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می‌شود. استرس یک فشار روانی و احساسی بیش از حد تحمل فرد است. استرس، دارای عوارض هیجانی و فیزیولوزیکی(جسمی) است که انسان را با مشکل مواجه می‌کند.

زمانیکه بحران جامعه‌ای را تهدید میکند، به طور ناخودآگاه افراد احساس ناامنی میکنند و انتقال این نا امنی به دانش آموزان مخصوصا کودکان عامل استرس برای آنان می شود یکی از عوامل استرس‌زای این ایام وبروس کرونا(کووید 19) است.

 اگر نتوانیم آثار اخبار منفی و ترس وحشت حاکم بر افراد را به درستی کنترل کنیم این استرس می‌تواند  دانش آموزان را دچار تأثیر هیجانی مانند احساس اضطراب و افسردگی وتأثیر فیزیولوژیکی مانند اختلال در کارکرد گوارش، افزایش ضربان قلب وتأثیر شناختی مانند کاهش تمرکز و توجه و حواس پرتی و تأثیر رفتاری مانند افزایش گریز از کار و فعالیت واختلال در خواب كند.لذا برای محافظت از دانش آموزان مخصوصا دنش آموزان دوره ابتدایی  نیاز به مراقبت ، شدیدتر و جدی‌تر است.و هر چه زمان این استرس به درازا بکشد آثار آن بر روح و روان عمیق تر و خطرناکتر خواهد بود و درمان آن به مراتب سخت تر و مشکل تر خواهد شد.

نکته دوم : دانش آموزان واعتیاد به فضای مجازی

نکته ی دیگری که بخاطر ویروس  کرنا پیش آمده ، تعطیلی مدارس و روی آوردن به آموزش مجازی واستفاده  بیش از اندازه دانش آموزان ازرایانه و تلفن های همراه است.استفاده طولانی مدت موجب وابستگی به فضای مجازی و اعتیاد تكنولوژیك است؛ اعتیادی كه در ظاهر امر چندان جدی گرفته نمی شود اما به آسیب‌های خطرناكی از قبیل استفاده افراطی و بیمارگون و بی خوابی‌های شبانه منجر شده و سلامت جسم و روان فرد را در معرض تهدید جدی قرار می دهد و در آینده نه چندان دور شاهد بروز و ظهورآثار مخرب آن خواهیم بود.طولانی شدن تعطیلی مدارس ، استفاده لجام گسیخته و سرسام آور دانش آموزان از این فضا و اتخاذ نكردن تدابیر علمی و كارشناسی برای كنترل این وضعیت می تواند هزینه های سنگین مادی و معنوی به دنبال داشته باشد.

عوارض وابستگی به فضای مجازی آنچنان گوناگون وپر خطرهستند که در صورت غفلت والدین ممکن است به انحرافات فکری و....منتهی شودآنچه از دست خانواده ها بر می آید ولازم است به آن اهتمام داشته باشند و چنانچه به صورت جدی رعایت شود مؤثرترین و مفیدترین شیوه برای قطغ زنجیره ویروس کرونا است ماندن در خانه وقطع کردن ارتباطات اجتماعی در این محدوده زمانی است. ماندن در خانه و کنترل شیوع ویروس کرونا هرچه زودتر اتفاق بیافتد گامی است برای نجات دانش آموزان از استرس ـ اعتیاد به فضای مجازی وایجاد زمینه مناسب برای رشد روحی و جسمی آنان  در غیر این صورت باید خود را برای مشکلات فراوان روحی و جسمی فرزندانمان آماده کنیم.

برچسب ها: کرونا ، ویروس کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار