ترشی جزء خودنی‌هایی پرطرفدار ایرانی‌هاست اما بسیاری از مردم از مضرات این خوراکی اطلاعی ندارند.
کد خبر: ۸۲۹۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲ 08 March 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: امروزه ترشی جزء جدانشدنی و پرطرفدار در سفره ایرانی‌هاست و در تمام دنیا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است اما از آنجایی که زمستان فصل ترشی انداختن است بسیاری از زنان خانه‌دار از همین حالا به فکر خرید تجهیزات و سبزیجات ترشی برای درست کردن، نگهداشتن آن در طول سال و ثابت کردن کدبانویی خود به اعضای خانواده و دیگران هستند و به مضرات آن فکر نمی‌کنند. عده‌ای دیگر نیز به خصوص قدیمی‌ترها به اشتباه عقیده دارند که ترشی یک عامل موثر در چربی‌سوزی است و باعث بقای طول عمر انسان‌ها می‌شود اما شاید شنیده باشید که قدیمی‌ها می‌گفتند: «ترشی نخوری یک چیزی می‌شی» بله این حرف قدیمی‌ها بی‌حکمت نیست و کاملاً اثبات شده است چراکه ترشی باعث کندی حافظه و سرد شدن مغز می‌شود.

حرف اول در ترشی را چه چیزی می زند؟
سرکه یک ماده خوراکی ترش مزه و وجه مشترک تمام ترشی‌ها به علت جلوگیری از فساد خوراکی‌هاست اما باید بدانید که سرکه با کارایی زیاد خود هم باعث ایجاد باکتری‌های مضر درون دستگاه گوارش می‌شود و هم باعث از بین رفتن کیسه صفرا و کمک به سم‌زدایی کبد خواهد شد. هر چند بهتر است بدانید که مصرف سرکه به آرامی قند خون را در افراد دیابتی و غیردیابتی بالا می‌برد و طبق تحقیقات علمی، استفاده ۲۰ میلی‌لیتر سرکه به تنهایی یا همراه ترشی و سالاد باعث کاهش اندکس گلیسمی می‌شود.

مصرف زیاد ترشی منجر به بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟
بیماری‌های لاعلاجی مانند ضعف اعصاب، دیابت، چاقی، ام اس، پارکینسون، رعشه، لقوه، دمانس( زوال عقل) و صرع از خوردن زیاد ترشیجات حاصل می‌شود و ترشی سرکه باعث نابود کردن حنجره و خلط پشت حلق می‌شود و حتماً شما را به دام بدترین بیماری‌ها می‌اندازد. البته این را هم به یاد داشته باشید که هر وقت بعد از خوردن ترشی کسل و بیحال شدید اصلاً نگران نباشید چراکه هر ترشی با هر طعمی قدرت و توان شما را به نحو غیرقابل باوری کاهش می‌دهد و نمی‌توانید راجع به هر موضوعی به حل مسئله بپردازید حتی جالب‌تر اینکه ترشی باعث تشدید بیماری آرتروز در افراد بزرگسال و میانسال می‌شود و همچنین از عوارض منفی مصرف ترشی می‌توان به قاعدگی‌های نامنظم و دردناک خانم‌ها و پایین آمدن باروری مردان اشاره کرد.

نابودی دستگاه گوارش با مصرف ترشی
به عقیده بسیاری از پزشکان مصرف بی‌رویه ترشی شانس ابتلا به سرطان معده، زخم معده، اثنی عشر و سرطان مری را بالا می‌برد. طبق تحقیقات علمی انجام شده، خوردن زیاد ترشی باعث کاهش سیستم ایمنی دستگاه گوارش در بدن افراد می‌شود و پزشکان بلافاصله بعد از دیدن حال بد بیمار با تجویز دارو و روش‌های درمانی گوناگون طی مدت زمان طولانی به بهبود آنان برای کاهش درد و رنج می‌پردازند.

بلای جبران ناپذیر ترشی بر سر زانوهایتان
بسیاری از متخصصان آسیب‌شناسی بر این امر اعتقاد دارند که مصرف زیاد ترشی‌ها افراد را زودتر به درد و آرتروز زانو، بیماری روماتیسمی مانند لوپوس، آرترید روماتوئید، دیسک کمری، دیسک آرنج و زانو مبتلا می‌کند.

کندی حافظه با مصرف ترشی
در کشور ایران یکی از مهم‌ترین عوامل حواس پرتی، کندی حافظه و آلزایمر با مصرف بیش از حد ترشیجات حاصل می‌شود چراکه انواع ترشی‌ها با عوامل خطرساز خود منجر به سردی مغز می‌شوند. توصیه ما به دانش آموزان و دانشجویان این است که به هیچ وجه شب قبل از امتحان ترشی مصرف نکنند چراکه سردرد و کندی ذهن در جلسه امتحان را برای آنان به ارمغان می‌آورد و حتی به علت اسیدی بودن ترشی، احتمال بروز عفونت و قارچ در خانم‌ها وجود دارد؛ پس بهتر است برای جلوگیری از کوچک شدن، سردی مغز و افسردگی خود، دور مصرف ترشیجات یک خط قرمز بکشید.

ترشی چه بلایی بر سر دندان‌های شما می‌آورد؟
بسیاری از افراد به شدت به زیبایی خود اهمیت می‌دهند و برای هر عمل زیبایی به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند. حتی به قدری زیبایی دندان‌ها برایشان حائز اهمیت است که می‌توان گفت هر نوع جراحی دندانی مانند ایمپلنت، کامپوزیت و... را انجام می‌دهند تا بیشتر به چشم بیایند و قدیمی‌ترها هم به جوانان پیشنهاد می‌کنند تا حداقل هفته‌ای یک بار برای سفیدتر شدن دندان‌ها و جلوگیری از خرابی، دهان خود با سرکه بشویند. اما باید بدانید که مصرف ترشی باعث خرابی، زردی و خوره دندان‌هایتان می‌شود و حتی گاهی اوقات درد را هم به دنبال دارد.

ضعیف شدن کبد با مصرف ترشی
از آنجایی که مصرف ترشی سیستم ایمنی بدن شما را پایین می‌آورد اما به هر حال بهتر است بدانید که خوردن ترشی همراه با ماست و ماهی باعث ضعیف شدن و چرب شدن کبد شما می‌شود و با تغییر رنگ دانه یا ملانین، پوست شما را به بیماری‌های پیسی و برص مبتلا می‌کند. اسیدلاکتیک موجود در ماست به همراه اسید استیک موجود در ترشی برای کسانی که ریفلاکس معده یا معده حساسی دارند می‌تواند عواقب جبران ناپذیری مانند آزار و اذیت معده داشته باشد.

تخریب جبران ناپذیر ترشی بر سر استخوان‌ها
با مصرف بیش از حد سیر ترشی‌های چند ساله، سم نیترات را وارد بدن خود کنید و کلسیم بدنتان را پایین آورید تا دچار پوکی استخوان شدید و درد بین بافت‌ها و مفاصل استخوانی شوید. خلاصه با مصرف ترشی می‌توانید به استقبال هزاران ضرر و بیماری‌های دیگر بروید.

افزایش وزن با مصرف ترشی
بسیاری از افراد به هیچ وجه مضرات ترشی و آسیب‌های جبران ناپذیر آن به معده را باور نکرده‌اند و فکر می‌کنند سیرترشی‌ها فوائد بسیار زیادی برای بدن دارند اما جالب است که بدانید حتی مصرف سیر خام هم برای بانوان باردار مضرات زیادی دارد و ممکن است با عوارضی مانند حالت تهوع، استفراغ، بوی بد بدن و اسهال همراه شود؛ همچنین با مصرف زیاد ترشی اشتهای افراد باز و منجر به چاقی آنان می‌شود.

ترشی مانده عامل موثری در جهت افزایش باکتری‌ها
از آنجایی که بسیاری از افراد به مصرف ترشی علاقه زیادی دارند و برای تهیه آن، یا خودشان زحمت درست کردنش را می‌کشند یا آن را از بیرون خریداری می‌کنند و در صورت نبود آن، در سفره به سرعت عصبانی می‌شوند، آنها باید بدانند که برای خرید ترشی به هیچ وجه به هر مغازه‌ای اعتماد نکنند چراکه بعضی از صاحبان مغازه با باز گذاشتن در ظرف‌های حاوی ترشی نقش موثری در نفوذ باکتری‌ها به بدن انسان و پرورش قارچ‌ها دارند و اگر ترشی مانده و کهنه باشد باعث می‌شود تا افراد زودتر در معرض ابتلا به بیماری‌های گوناگون قرار گیرند، پس بهتر است از ترشی مانده پرهیز کنید.

ترشی های کم ضرر کدام اند؟
طبق نظریه محققان طب سنتی کم‌ضررترین موادغذایی ترش برای مصرف مردم آب نارنج و سرکه محلی انگور است و استفاده آبلیمو، آبغوره و گوجه فرنگی جهت طعم دادن ترشی‌های خانگی کاملاً مضر است و بهترین کار برای کاهش ضرر ترشی‌ها استفاده از کمی نمک، سیاه دانه، زیره، آویشن، گل محمدی، گلپر، فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین و زنیان است.

مناسب‌ترین فصل برای مصرف ترشیجات
از نظر موقعیت زمانی بهترین گزینه برای مصرف ترشی فصل زمستان و ماه اول بهار است. به عقیده متخصصان طب سنتی، از خوردن ترشی در فصل تابستان به علت غلبه سردی مغز باید به شدت پرهیز کرد.

چه زمانی نباید ترشی خورد؟
باید از مصرف ترشیجات به علت کاهش کلسیم در بدن، افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان، ضعف اعصاب، سکسکه‌های مغزی و قلبی در هنگام شب پرهیز کرد.

ترشی‌هایی که نباید با بعضی غذاها مصرف شوند
ترشی بادنجان را نباید هرگز با غذاهای دیر هضمی مانند کباب، جگر سیاه، ماهی، تخم مرغ و نیمرو به هیچ وجه نباید خورده شود. حتماً به یاد داشته باشید که از خوردن هر نوع ترشی به جز رب نارنج یا آب نارنج به علت ضعف کبد و سوء مزاج کبدی در کنار ماهی باید پرهیز شود.

بهترین مواد جایگزینی به جای ترشیجات کدام است؟
بعضی افراد هنگام تهیه ترشی به هیچ وجه اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و از انواع مواد خوراکی فاسد در درست کردن ترشی استفاده می‌کنند اما باید بدانید که خوردن سیزیجات و میوه‌جات خام مانند کلم بروکلی، کاهو، خیار، گوجه، زیتون، پرتقال، سیب و ... نسبت به ترشیجات ارجحیت بیشتری دارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار