طی سال‌های اخیر شهرداری قم با تشکیل ستاد شهر هوشمند و سازمان فناوری اطلاعات، پروژه‌های گسترده‌ای را در راستای الکترونیکی‌سازی خدمات اجرا کرده است.
کد خبر: ۸۲۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۲ 03 March 2020

به گزارش تابناک قم، اگر با شنیدن اسم ” شهرهای هوشمند» یا ” شهرهایی با ظرفیت بالای تکنولوژی» به آینده فکر می‌کنید باید گفت از زندگی و پیشرفت نورآسای جامعه عقب مانده‌اید. شهرهای هوشمند دیگر به آینده مربوط نیستند، چرا که اکنون شاهد توسعه تکنولوژی‌هایی نظیر اینترنت اشیا هستیم که روی نحوه عملکرد و کنترل شهرها در تمام جهان اثر گذاشته است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۰ صنعت شهر هوشمند ۶۰۰ شهر در جهان را پوشش داده باشد.

تعاریف بسیاری از شهر هوشمند وجود دارد؛ به طور کلی شهر هوشمند به شهری می‌گویند که استفاده از تکنولوژی در امور آن حرف اول را می‌زند و از فناوری‌های مختلفی برای اتصال اجزای درون شهر استفاده می‌کند. شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که براساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای ۶ اصل، حمل و نقل هوشمند، محل زندگی هوشمند، حکمروانی هوشمند، شهروند هوشمند، اقتصاد هوشمند و انرژی هوشمند باشد. شهر دبی در کشور امارات یکی از پیشگامان صنعت شهر هوشمند است.

ساختمان‌های مسکونی و تجاری شهرهای هوشمند با انرژی کمتر، بازدهی بالاتری دارند. شبکه‌های هوشمند بخشی از توسعه شهر هوشمند است و از ساده‌ترین مورد می‌توان به چراغ‌های خیابان‌ها پرداخت چراکه در همه جا نیاز به نور پردازی است. روشنایی جای جای شهر با استفاده از لامپ‌های کم مصرف LED انقلابی در زمینه نورپردازی شهر پدید آورده است.

همچنین حمل و نقل در شهرهای هوشمند سبک خاص خودش را دارد که شامل پارکینگ‌های هوشمند و چراغ‌های ترافیکی هوشمند می‌شود. به عبارتی حمل و نقل یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند به تنهایی عاملی برای هوشمندسازی شهرها محسوب شود. نظارت بر ترافیک، پارکینگ‌ها، چراغ‌ها و… هرکدام به نحوی به این موضوع مرتبط است و از بخش‌هایی است که بازگشت سریع سرمایه گذاری برای آن تضمین شده است.

تمام جزییات شهرهای هوشمند جدا از راحت تر اداره کردن آن به نفع شهروندان است. برای مثال، چراغ‌های راهنمایی با داشتن دوربین‌هایی بر جریان ترافیک خودروها نظارت می‌کنند. با هوشمند کردن پارکینگ‌ها، شهروندان زمان کمتری را برای جستجوی فضای خالی در پارکینگ می‌گذارند. همچنین با اتصال اتوبوس‌های شهری به سیستم هوشمند، شهروندان می‌توانند از زمان دقیق تردد اتوبوس‌ها آگاه شوند و برای زمان خود برنامه‌ریزی کنند. خوب است بدانیم در استرالیا‌، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بر اساس الویت دهی به اتوبوس‌ها برنامه ریزی شده تا در زمان ترافیک شهروندان راحت تر در سطح شهر عبور کنند.

در شهرهای هوشمند، کاهش ترافیک خودروها و انتقال شهروندان و کالاها با استفاده از وسایل نقلیه مختلف یکی دیگر از اهداف شهرهای هوشمند است. کاهش تصادفات و مرگ میر از طریق تصادفات، کاهش آلودگی و سالم سازی محیط می‌تواند نتیجه مثبت کارایی‌های شهرهای هوشمند باشد.

کشور ما در تلاش است با هوشمند کردن کلان شهرها و شهرهای حائز اهمیت در این صنعت قدم بگذارد. شهر قم نیز به این علت که یکی از دو شهر دینی بزرگ مذهبی ایران بوده و شهری با رفت آمد بالا در مرکز کشور است قصد دارد در این صنعت پیشرفت کند. به همین خاطر شهرداری قم در سال‌های گذشته اقداماتی را در این زمینه رقم زده است که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی ستاد شهر هوشمند و سازمان فناوری اطلاعات اشاره کرد. یکی از نخستین گام‌ها برای رفاه شهروندان در این راستا هوشمندسازی و توسعه خدمات الکترونیک شهرداری بوده که بخشی از آن در حوزه شهرسازی رقم خورده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در این باره گفت: به علت اینکه در منطقه پنج شهر قم‌، ممیزی شهر به صورت کامل صورت گرفته، از این منطقه به صورت آزمایشی برای ارائه خدمات الکترونیک شهرداری از طریق دفاتر پیشخوان دولت استفاده شده است.

غلامرضا جانقربان افزود: دفاتر منتخب پیشخوان دولت در منطقه پنج، واسطه ای بین شهرداری و شهروندان برای ارائه خدمات الکترونیک شدند و ارسال اطلاعات توسط این دفاتر به شهرداری به صورت الکترونیکی است، البته در نرم‌افزار قم‌یار نیز این قابلیت برای استفاده از خدمات الکترونیک گنجانده شده است.

وی در ادامه گفت: منعی در این زمینه وجود ندارد که حتماً تمام افراد تشکیل پرونده در شهرداری را به صورت الکترونیکی انجام دهند، اما کسانی که مایل‌اند می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه الکترونیکی شهرداری این کار را انجام دهند که با مراجه به کافی‌نت‌های شهر هم ممکن است.

خوب است بدانیم‌، شهرداری قم در راستای تسهیل خدمات رسانی به شهروندان، اقدام به ایجاد مجموعه‌ای از سرویس‌های الکترونیکی کرده است. مجموعه این سرویس‌ها و درگاه‌های خدمات الکترونیکی که نامش ” فضای مجازی شهرداری قم” است شامل موارد زیر است:

درگاه میز خدمت الکترونیکی(قم‌یار): در این درگاه خدمات مورد نیاز شهروندان به صورتی ساده و مرحله به مرحله به همراه راهنمایی طراحی می‌شود. میز خدمت، علاوه بر نسخه وب، دارای نیخه اپلیکیشن موبایل هم نیز می‌باشد که به زودی رر اختیار مردم قرار می‌گیرد.

درگاه گردشگری شهر(نقشه‌نما): این درگاه ویژه مسافرین و زائرین و البته شهروندان است و شامل آن دسته اطلاعاتی می‌باشد که بیشتر مورد نیاز این گروه از مردم است. نقشه کاملی از شهر دارد که دائم به روز‌رسانی می‌شود.

درگاه داشبورد خدمات شهری: این درگاه محیط اختصاصی برای هریک از شهروندان دارد و شامل اطلاعاتی است که هرشهروند بایستی در اختیار داشته باشد. این اطلاعات شامل پروفایل تخصصی شهروند و اطلاعاتی که شهرداری قم در رابطه با شهروند در بانک‌های اطلاعاتی خود دارند می‌باشد.

شبکه الکترونیکی خدمات هوشمند(شاخه): این درگاه دارای امکانات ویژه ای برای ارائه خدمات خاص و به صورت گروهی به شهروندان است.

امید است اندک اندک با پیشرفت و امور آزمایشی و یافت نقاط ضعف و نقاط قوت نه تنها شهر قم بلکه تمام ایرانمان را پا به پای تکنولوژی و دانشی که به نفع ملت است پیش ببریم و در این عرصه سرافراز باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار