یکی از مشکلاتی که در روز‌های اول شیوع کرونا به استرس و نگرانی عمومی دامن زد، تشتت و پراکندگی در اطلاع‌رسانی بود. در واقع اظهارنظر چهره‌های مختلف که گاهی کاملاً در تضاد با هم بودند برای افکار عمومی گیج‌کننده شد. به تدریج، اما اوضاع بهتر شد و با تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا، نحوه اطلاع‌رسانی هم سر و سامان گرفت. هنوز هم البته گاهی اظهارنظر نمایندگان مجلس یا بعضی پزشکان از گوشه و کنار باعث سردرگمی مردم می‌شود.
کد خبر: ۸۲۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 01 March 2020
 
یکی از مشکلاتی که در روز‌های اول شیوع کرونا به استرس و نگرانی عمومی دامن زد، تشتت و پراکندگی در اطلاع‌رسانی بود. در واقع اظهارنظر چهره‌های مختلف که گاهی کاملاً در تضاد با هم بودند برای افکار عمومی گیج‌کننده شد. به تدریج، اما اوضاع بهتر شد و با تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا، نحوه اطلاع‌رسانی هم سر و سامان گرفت. هنوز هم البته گاهی اظهارنظر نمایندگان مجلس یا بعضی پزشکان از گوشه و کنار باعث سردرگمی مردم می‌شود.

روزنامه هفت صبح - علی رستگار: یکی از مشکلاتی که در روز‌های اول شیوع کرونا به استرس و نگرانی عمومی دامن زد، تشتت و پراکندگی در اطلاع‌رسانی بود. در واقع اظهارنظر چهره‌های مختلف که گاهی کاملاً در تضاد با هم بودند برای افکار عمومی گیج‌کننده شد. به تدریج، اما اوضاع بهتر شد و با تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا، نحوه اطلاع‌رسانی هم سر و سامان گرفت. هنوز هم البته گاهی اظهارنظر نمایندگان مجلس یا بعضی پزشکان از گوشه و کنار باعث سردرگمی مردم می‌شود.

طی این چند روزی که کشور درگیر ویروس کرونا شده در خبر‌ها مرتب چند اسم را می‌بینیم که شاید قبل‌تر چندان برای مردم شناخته‌شده نبودند. جدا از سعید نمکی از مجموعه وزارت بهداشت، فعالیت‌های ایرج حریرچی و کیانوش جهانپور و علیرضا وهاب‌زاده نمود رسانه‌ای بیشتری پیدا کرده. از بین نمایندگان مجلس هم احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت و از جامعه پزشکی مینو محرز به‌شدت در کانون توجه‌ها هستند. البته دو نفر دیگر هم انتظار می‌رفت الان حضور پررنگ‌تری داشته باشند؛ سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل و اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که این روز‌ها خیلی خبر یا نقل قولی از آن‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نمی‌بینیم.

۱. سعید نمکی

چهره‌های جنجالی روز‌های کرونایی

سعید نمکی از بهمن ماه پارسال و بعد از حسن قاضی‌زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت کشور رأی اعتماد گرفت. او مدرک دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارد و در حوزه تولید دارو هم فعال بوده. زمانی که او برای سرپرستی وزارت بهداشت معرفی شد، بعضی او را از مدیران نزدیک به محمدباقر نوبخت معرفی می‌کردند به واسطه اینکه او قبل از آن معاون سازمان برنامه و بودجه بود، اما خب در دوره‌ای هم او معاون و مشاور معصومه ابتکار در سازمان حفاظت از محیط زیست بوده. به هر حال الان سعید نمکی در کسوت رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا عملاً مهم‌ترین چهره در عملیات مدیریان این بحران است و تصمیمات او بلافاصله در رسانه‌ها منعکس می‌شود. در روز‌های اخیر چند مرتبه شایعه استعفای وزیر بهداشت به گوش رسید که خیلی زود تکذیب شد. سعید نمکی متولد ۱۳۳۷ در کاشان است.


۲. ایرج حریرچی

چهره‌های جنجالی روز‌های کرونایی

ایرج حریرچی تا قبل از این بیشتر بین اهالی رسانه چهره‌ای شناخته شده بود؛ به واسطه اینکه در کسوت سخنگوی وزارت بهداشت حتی قبل از آمدن سعید نمکی به‌طور منظم نشست خبری برگزار می‌کرد. حالا، اما او برای کل ایران و حتی جهان نام شناخته شده‌ای است. حریرچی الان در قرنطینه به‌سر می‌برد، اما یک روز قبل از اینکه تست کرونای او مثبت اعلام شود، او در نشست خبری مشترک با علی ربیعی سخنگوی دولت شرکت کرده بود و در تصاویر کاملاً مشخص بود که علائم این بیماری را دارد.

ویدئوی این نشست خبری بین کاربران خارجی هم بازتاب وسیعی داشته و حتی ترور نوآ کمدین و مجری طنزپرداز مشهور یک آیتم از برنامه اخیرش را به این حرکت حریرچی اختصاص داد. به هر حال ایرج حریرچی تا قبل از اینکه به قرنطینه برود، چهره فعالی در مبارزه با کرونا بود و دیروز با حکم سعید نمکی، سید حسین داودی به عنوان دبیر ستاد ملی کرونا جایگزین او شد. حریرچی هم تا الان دو مرتبه از داخل قرنطینه ویدئو‌هایی از خودش منتشر کرده، اما طبعاً قادر به انجام کار‌های اجرایی نیست. ایرج حریرچی فارغ‌التحصیل دوره تخصصی جراحی عمومی از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و متولد ۱۳۴۵ در تبریز است.


۳. کیانوش جهانپور

چهره‌های جنجالی روز‌های کرونایی

یکی از فعال‌ترین چهره‌های رسانه‌ای مجموعه وزارت بهداشت در این روز‌ها مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه یعنی کیانوش جهانپور است. او قبلا مدتی مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو و پیش‌تر مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده. این یعنی اگرچه او خودش هم یک پزشک است، اما بیشتر به حوزه روابط عمومی علاقه‌مند است. جهانپور یک سال پیش و هم‌زمان با آمدن سعید نمکی به عنوان مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، جایگزین عباس زارع‌نژاد شد.

فرد دیگری که در زمینه اطلاع‌رسانی درباره مبارزه با کرونا فعال است، علیرضا وهاب‌زاده نام دارد. او پیش از این به عنوان خبرنگار حوزه سلامت در خبرگزاری‌ها فعالیت می‌کرد و از مرداد ماه امسال به عنوان مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت منصوب شد. خیلی از خبر‌های دست اول در مورد کرونا مثل ابتلای حریرچی یا آمار جانباختگان این ویروس را او در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.


۴. احمد امیرآبادی فراهانی

چهره‌های جنجالی روز‌های کرونایی

احمد امیرآبادی فراهانی سیاستمدار اصولگرا، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی است. اسم او در جریان شیوع کرونا زمانی سر زبان‌ها افتاد که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تعداد جانباختگان بر اثر این ویروس در قم را ۵۰ نفر اعلام کرد. این آمار البته بلافاصله توسط حریرچی تکذیب شد و سخنگوی وزارت بهداشت گفت اگر یک چهارم این آمار هم صحیح باشد من استعفا می‌دهم. امیرآبادی هم گفت که اسامی ۴۰ نفر از جانباختگان را به وزارت بهداشت دادم و منتظر استعفای حریرچی هستم. بعد، اما ماجرای مثبت شدن آزمایش حریرچی پیش آمد و خود امیرآبادی فراهانی در توئیتر برای او آرزوی سلامتی کرد.

روزی که امیرآبادی فراهانی به مجلس رفت و این آمار جنجالی را ارائه داد، علائم کرونا داشت و وقتی زودتر از بقیه جلسه را ترک کرد، صندلی او را ضدعفونی کردند که شایعه ابتلای خود به کرونا جدی شد. خودش البته موضوع را دست‌کم دو مرتبه تکذیب کرد. با این‌حال ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده دامغان گفته امیرآبادی به این بیماری مبتلا شده و حالش هم خیلی بد است. محمدعلی وکیلی نماینده تهران گفت تست چهار نفر از نمایندگان مجلس مثبت شده، اما اسامی را اعلام نکرده.

تا الان مجتبی ذوالنوری و محمود صادقی خودشان تأیید کردند که تست آن‌ها مثبت شده و اگر یک نفر دیگر هم امیرآبادی فراهانی باشد، هنوز نفر چهارم را نمی‌دانیم کدام نماینده است. احمد امیرآبادی فراهانی متولد ۱۳۵۲ در فراهان است و در انتخابات دوره بعدی هم رأی لازم برای حضور در بهارستان را کسب کرده. غلامعلی جعفرزاده ایمنی آبادی نماینده رشت و از فراکسیون مستقلین هم دیگر نماینده مجلس است که می‌گوید آمار جانباختگان بیشتر از چیزی است که وزارت بهداشت اعلام کرده و خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شده است.


۵. مینو محرز

چهره‌های جنجالی روز‌های کرونایی

در روز‌های اخیر پیام‌های تصویری متعددی از سوی پزشکان با مضمون هشدار و آموزش مقابله با ویروس کرونا منتشر شده، اما پیام‌های دکتر مینو محرز بازتاب وسیع‌تری داشته. او رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران است. محرز اوایل دهه ۸۰ شمسی به عنوان یکی از چهره‌های پرچمدار ترویج آگاهی و آموزش در مورد بیماری ایدز در ایران شناخته می‌شد و با سازمان جهانی بهداشت هم همکاری پژوهشی داشت.

با این‌حال پیام‌ها و مصاحبه‌هایی که در روز‌های اخیر به نقل از او در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، حاوی ایرادات علمی معدودی بوده که با واکنش جامعه پزشکی همراه شده. به‌طور مثال خبرگزاری ایرنا چهار روز پیش از قول او نوشت که فریز مواد غذایی ویروس کرونا را از بین می‌برد، اما گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این ویروس حتی تا دمای ۲۰ درجه زیر صفر هم زنده می‌ماند.

یا در ویدئویی که از اظهارت او برای آگاهی‌بخشی در مورد کرونا منتشر شد، در اشاره به اسم کووید ۱۹ دقت کافی نشده بود یا در بیان تاریخ کشف ویروس‌های این خانواده از قبیل سارس و مرس اشتباهاتی صورت گرفته. با این حال کسی تردیدی ندارد که دکتر مینو محرز از چهره‌های نامدار پزشکی ایران است و جایگاه بالایی در مبارزه با بیماری‌ها در کشور دارد. مینو محرز متولد ۱۳۲۴ در تهران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار