رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان گفت: شیوع ویروس کرونا باعث شده که بازار طلا با رکود معاملات همراه شود و خرید و فروشی شکل نگیرد.
کد خبر: ۸۲۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 26 February 2020

هوشنگ شیشه بران با تحلیل بازار جهانی طلا در پی گسترش ویروس کرونا، اظهار کرد: قیمت طلا پس از افتی روز گذشته داشت، در معاملات امروز چهارشنبه پس از هشدار آمریکا در خصوص سرایت ویروس کرونا به این کشور که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، بالا رفت.

وی با بیان اینکه امروز بهای هر اونس طلا به ۱۶۵۲ دلار رسید، افزود: بهای معاملات این بازار روز دوشنبه تا مرز ۱۶۸۸ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت طی هفت سال گذشته بود، اما روز سه شنبه ۱.۹ درصد ریزش کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با تاکید بر اینکه مردم نگران گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان هستند، تاکید کرد: در این شرایط شاید بدترین سناریوی ممکن برای اقتصاد جهانی اتفاق بیفتد و این مسئله باعث شده قیمت طلا همچنان بالا بماند، زیرا همه نگران افت بازدهی سرمایه‌گذاری‌های دیگر هستند.

وی با اشاره به هشدار روز سه شنبه آمریکا به شهروندانش برای آمادگی برای انتشار ویروس کرونا در این کشور، اظهار کرد: بازارهای سهام آسیایی با نگرانی‌ها نسبت به گسترش شیوع ویروس کرونا، نزول شاخص های وال استریت را دنبال کرده و سقوط کرده اند.

شیشه بران با بیان اینکه شیوع سریع ویروس کرونا و تاثیر منفی آن بر فعالیت های اقتصادی جهانی باعث شده تا انتظارات برای تسهیل سیاست های پولی به منظور حمایت از رشد اقتصادی توسط بانک های مرکزی جهان تقویت شود، گفت: نرخ های بهره پایین‌تر، هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه گذاری در طلا را تقویت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تاثیرات شیوع ویروس کرونا احتمالا به چین محدود نخواهد شد و انتظار می رود اکثر اقتصادهای بزرگ منطقه شاهد کاهش قابل توجه رشد یا رشد منفی در سه ماهه نخست سال باشند، توضیح داد: شیوع سریع کرونا و تاثیر آن بر فعالیت های اقتصادی موجب شده تا گمانه زنی ها در مورد کاهش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی جهان افزایش یابد و تحلیلگران از احتمال کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره در آمریکا تا پایان ماه ژوئن سخن گفته اند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان اضافه کرد: طلای سیاه نیز در حالیکه به دنبال سه جلسه افت قیمت دلالان برای خرید وارد بازار نفت شده اند و با وجود اینکه نگرانی ها از شیوع سریع ویروس کرونا و تبدیل آن به یک بیماری همه گیر جهانی افزایش یافته، امروز شاهد اندکی افزایش بود و قیمت هر بشکه نفت برنت با ۴۲ سنت افزایش به ۵۵ دلار و ۳۷ سنت رسید.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی ها از همه گیری کرونا پس از آن افزایش یافت که این ویروس به کشورهای بیشتری رسیده است، این روزها شاهد آمارهای مبتلایان و بعضا تلفات ابتلا به ویروس کرونا در ایران، در کره جنوبی، ایتالیا و دیگر نقاط دنیا هستیم.

شیشه بران با اشاره به وضعیت بازار ایران، گفت: امروز در بازار ایران صرافی‌های بانکی هر دلار را به قیمت ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه کردند و نرخ خرید دلار نیز ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده است، از سوی دیگر بازارساز امروز قیمت هر دلار را در قیاس با دیروز ۸۰۰ تومان افزایش داد.

وی با اعتقاد بر اینکه شاید یکی از مهمترین دلیل رشد شدید قیمت‌ها، تصمیم بازارساز برای کاهش فاصله قیمت در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد بوده است، توضیح داد: این فاصله در حال عمیق شدن بود و رانتی را در اختیار برخی افراد قرار می داد که دلار را به قیمت بانکی می‌خریدند و در بازار آزاد می فروختند، همچنین قیمت یورو نیز همگام با دلار با افزایش قابل توجهی به ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و نرخ خرید یورو ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد.

نایب رئیس اتاق اصناف اصفهان خاطر نشان کرد: با صحبت های امروز رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به شرایط خاص و حساس کشور امید است بانک مرکزی با در نظر داشتن شرایط کشور، تلاش خود را بیشتر بر تأمین ثبات و آرامش بازارهای پول و ارز داشته است.

وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در کشور، اظهار کرد: ورود ایران به لیست سیاه FATF، افزایش اونس جهانی طلا و نرخ ارز در بازار داخل از جمله این دلایل است و با توجه به قرارگیری این سه عامل در کنار هم، بازار طلا این روزها با افزایش قیمت همراه است.

شیشه بران همچنین ادامه داد: شیوع ویروس کرونا باعث شده که بازار طلا با رکود همراه شود و معامله ای شکل نگیرد که امیدواریم با تدبیر بانک مرکزی قیمت طلا با ثبات نسبی همراه شود تا با فرارسیدن عید نوروز معاملات در بازار رونق گیرد.

وی در خصوص بورس گفت: شاخص کل بازار سهام که روز گذشته باشتاب چشمگیری رشد کرد، امروز با سرعت کمتری به این روند ادامه داد و با پنج هزار و ۸۸۲ واحد رشد به ۵۲۴هزار و ۳۹۴ واحد رسید.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به قیمت طلا در بازار اصفهان، اظهار کرد: در لحظه تنظیم این خبر (۱۳:۱۱) قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار ۶۲۵ هزار ۷۰۰ تومان، سکه طرح قدیم ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، سکه امامی ۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۹۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۶۰ هزار تومان است،

وی ادامه داد: قیمت یورو نیز ۱۶ هزار و ۸۵۰ هزار تومان و درهم ۴۳۴۰ تومان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار