تایج انتخابات مجلس یازدهم واقدامات دستگاه‌های گوناگون برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه پنجم اسفندماه_ است.
کد خبر: ۸۲۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 24 February 2020
نفر دوم لیست «اصولگرایان» به نفرسی ام «لیست امید» نرسید

تایج انتخابات مجلس یازدهم واقدامات دستگاه‌های گوناگون برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه پنجم اسفندماه_ است.

 

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دوم لیست «اصولگرایان» به نفر سی ام «لیست امید» نرسید» به بررسی نتایج انتخابات مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: با اعلام رسمی نتایج انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عملاً چهره مجلس یازدهم و آرایش و چینش نمایندگان مردم در خانه ملت مشخص گردید. چنانکه اکثریت مجلس یازدهم در اختیار اصولگرایان و جبهه پایداری و اقلیت آن نیز در اختیار مستقلین و بعضاً اصلاح‌طلبان خواهد بود. شاید اگر نیمه اول سال جاری چنین نتیجه‌ای مطرح می‌شد بسیاری از فعالان سیاسی در جریانات مختلف نظرات دیگری نسبت به آن می‌دادند اما روندها در شش ماهه دوم سال موجب شد تا مجلس تمام اصولگرا امری اجتناب ناپذیر جلوه کند. نکته قابل توجه اینکه گرچه اصولگرایان پیروز انتخابات مجلس ۹۸ شدند اما نباید این مساله را از یاد ببرند که اکنون به‌جای منتقد، در جای قانونگذار و ناظر نشسته‌اند و صد البته به جای انتقاد از روال، روندها و عملکردها باید در مقام پاسخگویی نسبت به عملکرد خود برآیند. در کنار انتخابات مجلس نتایج میاندوره‌ای خبرگان رهبری نیز اعلام شد که همانطور از انتظار می‌رفت آیت الله مصباح یزدی از مشهد، آیت الله محمد یزدی از قم و آیت الله دژاکام از فارس وارد مجلس خبرگان شدند. باید دید نفرات جدیدی در مجلس شورا و خبرگان چه تأثیراتی خواهند داشت.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از موج تعطیلی تا توزیع رایگان وسایل پیشگیری کرونا» به بررسی اقدامات دستگاه‌های گوناگون برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا پرداخت و نوشت: کرونا کلیدواژه اصلی اخبار و حتی گفت‌وگوهای این روزهای جامعه است و با اعلام رسمی ورود آن به ایران برای ایرانی‌ها جدی‌تر هم شده است. هر روز اخبار جدیدی از کرونا ویروس به گوش می‌رسد و رسانه‌ها هم پیگیر اخبار درست و به دور از هیجان کاذب و شایعات گاه عجیب و غریب هستند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا عصر یکشنبه، ابتلای ۲۸ نفر به ویروس کرونا در کشور تأیید شده است. همچنین ۸ نفر نیز به دلیل ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس اعلام وزیر بهداشت، کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و سایر واحدها و مؤسسات آموزش عالی هم عرض تابعه در استان‌های تهران، قم، همدان قزوین، البرز، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان و مرکزی تا پایان هفته تعطیل اعلام شد. همچنین مهدهای کودک، مدارس در همه مقاطع، مراکز روزانه بهزیستی و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در برخی استان‌های کشور از جمله قم، تهران، گیلان، البرز، مرکزی، قزوین، همدان، اصفهان و مازندران به مدت دو روز و در برخی دیگر تا پایان هفته تعطیل هستند. منابع آگاه می‌گویند، تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کل کشور به ویژه استان‌های کانون ویروس کرونا تا آخر سال ۹۸ به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده است. روز گذشته نیز دستگاه‌های مختلف از تمهیدات خود برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن خبر دادند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر « خودتان درباره FATF پاسخگو باشید» به اظهارات رئیس جمهور پیرامون لایحه مبارزه با پولشویی پرداخت و نوشت: رئیس جمهوری شب گذشته در جلسه هیأت دولت به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF واکنش نشان داد. لوایح موسوم به FATF در مجلس و دولت تأیید شده بود و به خاطر اختلاف نظر شورای نگهبان قرار بود سرنوشت این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شود اما تا کنون وضعیت این لوایح بلاتکلیف مانده است. روحانی دیروز به شکل غیر مستقیم مسئولیت این اتفاق را متوجه اعضای مجمع تشخیص مصحلت نظام کرد. رئیس جمهوری گفت: اینک وقت آن است که آنها که بهانه به دست آمریکا داده‌اند، پاسخگوی موضع‌گیری غیرکارشناسانه خود باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در جلسه هیأت دولت اظهار داشت: روحانی گفت: در هر حال FATF، عدم تصمیم جمعی خارج از اختیار دولت و مجلس را بهانه قرار داده و مصوبه‌ای خلاف مصالح ملت ایران صادر کرد که همانگونه که انتظار می‌رفت موجب خرسندی آمریکا شد و توجیه‌گر تشدید تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی خواهد بود. اینک وقت آن است که آنها که بهانه به دست آمریکا داده‌اند، پاسخگوی موضع‌گیری غیرکارشناسانه خود باشند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه بانک مرکزی و دستگاه‌های اقتصادی و تجاری ما برنامه‌ریزی لازم برای تجارت در شرایط تحریمی انجام داده‌اند و تلاش می‌کنند آثار منفی آن بر اقتصاد و مبادلات بین‌المللی ما را به حداقل برسانند، گفت: البته محدودیت تحریم‌های آمریکا خیلی شدیدتر و بیشتر از محدودیت‌های FATF می‌باشد ولی تلاش دولت برای آن بود که مصوبه FATF، مجوزی به دولت آمریکا برای فشار بیشتر به طرف‌های تجاری ما ندهد.
 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هنر جنگ با کرونا» و نوشت: بخش بزرگی از جمعیت دنیا در وضعیت جنگی است، با یک دشمن مشترک: «ویروس کرونا». طبق آخرین خبرها، آمار مبتلایان در ایتالیا به مرز ۱۳۰ نفر رسید و در کره‌جنوبی نیز سرعت شیوع ویروس، شتاب گرفته است. در ایران نیز تا روز گذشته، وزارت بهداشت ابتلای ۴۳ نفر را تأیید کرده است؛ اما دنیا چگونه با این ویروس در حال جنگ است؟ متدهای «قرنطینه شهری»، «قرنطینه خانگی»، «قرنطینه بیمارستانی»، «آموزش گسترده» و «کنترل شدید بر مرزها» در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است. چین که منشأ ویروس بوده و بیشترین تعداد مبتلایان را دارد، پس از قرنطینه شهر اصلی و قرنطینه بیمارستانی، اکنون به سراغ قرنطینه خانگی رفته است. سرکشیدن خانه به خانه افراد مشکوک و مراقبت افراد در منزل، باعث شده تا از مراجعه وسیع به بیمارستان‌ها جلوگیری شود و کیفیت مراقبت نیز ارتقا یابد. این رویکرد، از ابتدا در آمریکا نیز پیاده شد. ایالات متحده تست از افراد مشکوک را هم در منزل انجام می‌دهد و پس از مثبت شدن آزمایش، آنها را در قرنطینه خانگی نگه می‌دارد. اما در ایتالیا پس از مثبت شدن تست فرد مشکوک، بیمار به قرنطینه بیمارستانی می‌رود. رویکردی که تاکنون در ایران نیز دنبال شده است و فرد مشکوک به کرونا، از ابتدا در بیمارستان قرنطینه می‌شود.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار