مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان برنامه‌های این اداره‌کل به منظور حضور فعال و متنوع در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه صنایع دستی تهران را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۲۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱ 15 February 2020

سیدحکمت‌الله موسوی از حضور فعال خوزستان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه صنایع دستی تهران خبر داد و افزود: خوزستان در نمایشگاه امسال با ایجاد غرفه‌ای به مساحت ۶۰۰ مترمربع با مشارکت و همراهی سازمان منطقه آزاد اروند و بخش خصوصی حضور خواهد داشت.

وی بیان کرد: در حوزه گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی از سطح استان، هتل‌ها، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، مضیف عربی و سیاه‌چادر بختیاری، اتاق بازرگانی، سازمان آب و برق (با محوریت سازه‌های آبی تاریخی و گردشگری آبی)، سفره‌خانه‌های سنتی، سوغات محلی خوزستان و نمک دریایی از جمله بخش‌هایی هستند که در قالب تک‌غرفه در فضای غرفه اصلی ایجاد خواهند شد. همچنین در یک تک‌غرفه با عنوان "سلامت‌کده" نیز یک پزشک حوزه طب سنتی مستقر خواهد شد که در آن به ارائه مشاوره رایگان در این حوزه خواهد پرداخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود: همچنین در فضای بیرون غرفه نیز گروه‌های آئینی عربی و بختیاری با برپایی سیاه‌چادر و معرفی آداب و رسوم این اقوام پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان خواهند بود.

وی با بیان این‌که توزیع اقلام تبلیغاتی اعم از بروشور و نقشه نیز جزو برنامه‌های ما در نمایشگاه است، اضافه کرد: در فضای باز نمایشگاه نیز پخت غذاهای سنتی را با محوریت معرفی گردشگری غذا در استان در دستور کار داریم.

موسوی همچنین از رونمایی از برنامه کاربردی "گردشگریار خوزستان" مخصوص گوشی تلفن همراه در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: این برنامه از راه بلوتوث به تلفن‌های همراه متصل می‌شود و کاربر می‌تواند با ورود به برنامه همه اطلاعات لازم در حوزه گردشگری استان خوزستان را دریافت کند.

وی افزود: طراحی این برنامه، به عنوان رسانه‌ای هوشمند در حوزه اطلاع‌رسانی گردشگری با هدف تأمین نیاز گردشگران ورودی به استان خوزستان و بهره‌گیری از قابلیت‌های بی‌رقیب گوشی‌های هوشمند در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت تا در کنار رسانه‌های چاپی و کاغذهای سنتی، زنجیره مأموریت اطلاع‌رسانی همه‌جانبه و حداکثری این اداره‌کل را به گردشگران خوزستان تکمیل کند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان همچنین معرفی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی براساس موقعیت مکانی گردشگر، مسیریابی هوشمند برای دسترسی به هر جاذبه، قابلیت تماس با شماره ۰۹۶۲۹ (سامانه رسیدگی به شکایات)، اخبار مرتبط با گردشگر، پیش‌بینی تماس با راهنمای گردشگری و پیش‌بینی فهرست مشخصات تأسیسات و مؤسسات گردشگری اعم از اقامتی، پذیرائی و خدمات مسافرتی را از قابلیت‌های این برنامه کاربردی برشمرد.

وی خاطرنشان‌کرد: همچنین دو راهنمای گردشگری مسلط به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی در غرفه استان خوزستان حاضر خواهند بود و ضمن معرفی جاذبه‌های گردشگری استان، اطلاعات لازم در خصوص این جاذبه‌ها را در اختیار بازدیدکنندگان و گردشگران خواهند گذاشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در ادامه به برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه صنایع دستی این نمایشگاه اشاره و تصریح کرد: از فضای ۶۰۰ متر غرفه نمایشگاه ۷۵ متر به حوزه صنایع دستی اختصاص یافته است که ۱۰ تک غرفه در این فضا به ارائه و فروش تولیدات صنایع دستی خوزستان اختصاص دارد.

وی افزود: از این تعداد تک‌غرفه، سه غرفه به کپوبافی دزفول، دو غرفه مربوط به مینای صبی اهواز (شهر ملی مینای صبی)، یک غرفه به حصیر و بوریا شهر رفیع، یک غرفه به احرامی‌بافی شوشتر، یک غرفه به پوشاک سنتی اهواز، یک غرفه به خراطی دزفول و یک غرفه نیز به دست‌بافت‌های عشایری شهرستان ایذه اختصاص دارد.

موسوی اضافه کرد: همچنین دو غرفه تولید زنده در رشته‌های موج‌بافی و احرامی‌بافی نیز در محوطه خارج از غرفه اصلی توسط افسانه زلقی و مرضیه برگریزان صنعتگران شوشتری برپا خواهد شد.

وی با اشاره به صنعتگران حاضر در این غرفه‌ها نیز گفت: هایده کایدخورده و فاطمه تخته در غرفه کپوبافی، فلاح چحیلی و بابک چحیلی در غرفه مینای صبی، عادل برکتی در غرفه حصیر و بوریا، مرضیه برگریزان در غرفه احرامی‌بافی، فاطمه چراغیگاه در غرفه پوشاک سنتی اهواز، محمد فروتن در غرفه خراطی و گلبانو لجم‌اورک نیز در غرفه دست‌بافت‌های عشایری حاضر خواهند بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در پایان ضمن دعوت از علاقه‌مندان به صنایع دستی و گردشگری، فعالان این حوزه‌ها و خوزستانی‌های مقیم تهران برای بازدید از غرفه خوزستان یادآور شد: دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار خواهد شد و بازدیدکنندگان می‌توانند طی این مدت از ساعت ۹ تا ۱۷ از غرفه استان واقع در سالن B۳۸ دیدن کنند.

این نمایشگاه ۲۳ بهمن‌ماه ۹۸ ساعت ۱۰ صبح با حضور علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیران ارشد کشوری و با حضور فعالان گردشگری و صنایع دستی کشور، گشایش خواهد یافت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار