آزمون SAT Scholastic Aptitude Test برای کسانی که در حال تحصیل در پایه های 11 و 12 دبیرستان هستند و قصد دارند وارد دانشگاه های آمریکا، استرالیا، انگلیس، نروژ، کانادا و دیگر کشورهای انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی (لیسانس) شوند، مناسب و کارآمد است. نتایجی که در این آزمون بدست میآیند، نشانگر سطح علمی و عملی شما در استفاده از مهارتهای آموخته از دوران دبیرستان است. آزمون SAT برای افراد دارای مدرک دیپلم که در محدوده سنی 17-18 سال هستند، گزینه بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل میباشد. بنیانگذاری آزمون SAT برای نخستین بار در سال 1926 در کشور آمریکا و توسط مؤسسهی غیردولتی College Board انجام گرفت.
کد خبر: ۸۲۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴ 09 February 2020

آزمون sat

آزمون sat | ثبت نام آزمون sat |آزمون sat ترکیه
آزمون SAT Scholastic Aptitude Test برای کسانی که در حال تحصیل در پایه های 11 و 12 دبیرستان هستند و قصد دارند وارد دانشگاه های آمریکا، استرالیا، انگلیس، نروژ، کانادا و دیگر کشورهای انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی (لیسانس) شوند، مناسب و کارآمد است. نتایجی که در این آزمون بدست میآیند، نشانگر سطح علمی و عملی شما در استفاده از مهارتهای آموخته از دوران دبیرستان است. آزمون SAT برای افراد دارای مدرک دیپلم که در محدوده سنی 17-18  سال هستند، گزینه بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل میباشد. بنیانگذاری آزمون SAT برای نخستین بار در سال 1926 در کشور آمریکا و توسط مؤسسهی غیردولتی College Board انجام گرفت.
اگر پس از مطالعه مطالب بالا، همچنان مایل به دریافت اطلاعات کامل و جامعی در زمینه آزمون SAT هستید، در ادامه این مقاله، ما را همراهی کنید.  
زمان برگزاری و مهلت ثبت نام در آزمونSAT
زمان برگزاری آزمونSAT برای افراد که ساکن آمریکا سالانه 7 بار و در ماه های مارس، می، ژوئن، آگوست، اکتبر، نوامبر و دسامبر بوده و برای افرادی که ساکن مناطق دیگر هستند، سالانه 4 بار و در ماه های مارس، می، اکتبر و دسامبر میباشد.
در اینجا نکتهی حایز اهمیت، این است که ثبت نام این آزمون، تا 4 هفته پیش از برگزاری آن، بصورت آنلاین امکان پذیر بوده و همینطور تا 2 هفته پیش از برگزاری آزمون نیز میتوان با پرداخت مبلغ معینی تحت عنوان جریمهی دیرکرد، برای آن ثبتنام کرد. 
این آزمون همه ساله در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، نروژ، استرالیا و هزاران مرکز آزمون در همه نقاط جهان برگزار میشود.
ضرورت، مزایا و کاربرد آزمون SAT
اگر شما بتوانید نمره قبولی عالی در این آزمون بدست آورید، تقریباً 50% شانس شما برای ادامه تحصیل در دانشگاههای درجه یک کشور آمریکا و سایر کشورهای انگلیسی زبان مانند انگلستان و نروژ و ... بیشتر خواهد شد. 
پس میتوان گفت، قبولی در آزمون SAT خصوصاً با نمره ی عالی باعث اعتبار بیشتر در کشور محل تحصیل خواهد شد.
بهتر است بدانید که قبولی در آزمون، علاوه بر مزایای تحصیلی، زمینه ای برای یافتن شغل مناسب در کشور موردنظر برای شما فراهم میکند؛ به عبارتی وقتی مدرک این آزمون را داشته باشید، شرکتهای معتبر کشور مقصد، شما را فردی حرفهای و بهروز دانسته و بدین ترتیب احتمال بکارگیری شما توسط آن شرکتها، بیشتر میشود.
سطح شما در سه مهارت بسیار پراهمیت که عبارتند از مهارتهای نگارش، محاسبات و درک مطلب، مورد ارزیابی قرار گرفته و سطح توانایی شما در استفاده از مهارتهای آموخته شده مقطع دبیرستان در دانشگاه، بدست میآید.
محل برگزاری آزمونSAT
این آزمون هرساله در مراکز برگزاری داخل آمریکا و خارج از آمریکا در کشورهایی نظیر استرالیا، ژاپن، انگلیس، کانادا، نروژ، هلند، آلمان، ترکیه، افغانستان، فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر برگزار میشود.
برای اطلاع سریع از نزدیکترین مکان برگزای آزمون به محل زندگیتان، به وبسایت College Board مراجعه نموده و لیست موجود در آن را بررسی کنید.
شرایط و قوانین آزمونSAT
آزمون SAT اصولا هیچ محدودیت سنی ندارد ولی در واقع برای کسانی که سنشان بالای 16 سال بوده و مدرک دیپلم دارند یا افرادی که در مقاطع 11 و 12 دبیرستان تحصیل میکنند، مناسب است.
به همراه داشتن اصل مدرک گذرنامه برای آزمون ضروری است.
به همراه داشتن ساعت مچی، ماژیک هایلایتر، مدادهای رنگی ،لاک غلطگیر،خوراکی و کشیدن سیگار در طول آزمون اکیداً ممنوع میباشد.
درب حوزهی آزمون در زمان معین شده بسته خواهد شد و بعد از آن هیچکس به هیچ عنوان حق ورود به جلسه آزمون را نداشته و هزینه پرداختی نیز بازگردانده نمیشود.
در طول زمان برگزاری آزمون،شرکت کنندگان به هیچ عنوان حق صحبت با یکدیگر را ندارند.
خروج برگه آزمون از جلسه، تنها در صورت هماهنگی با مسئولین مربوطه امکانپذیر بوده و بدیهی است که شرکت کنندگان بدون هماهنگی حق خروج از جلسه آزمون را ندارند.
کنترل جلسه با دوربینهای مداربسته انجام شده و در صورت به همراه داشتن یا استفاده از موارد ممنوعه ذکر شده یا لوازم الکترونیکی و یا دیکشنری و در حالت کلی هرگونه تقلب، اخراج از جلسه صورت میگیرد.
لازم به یادآوری است که  مهلت ثبت نام در آزمون تا ۴ هفته قبل از برگزاری آزمون بوده و در صورت دیرکرد، حداکثر تا ۲ هفته پیش از آزمون میتوان ثبت نام کرد که البته در این حالت باید جریمه آن را پرداخت کنید.
نتایج این آزمون صرفاً به خود فرد شرکت کننده تحویل داده میشود. از این رو شرکت کنندگان نباید اطلاعات محرمانه خود را به هیچ عنوان در اختیار دیگران قرار دهند. بدیهی است که در صورت عدم توجه به این مهم، مسئولیت تمامی عواقب فقط بر عهده خود شخص میباشد.
چه کسانی می توانند در آزمون SAT شرکت نمایند؟
آزمون SAT دارای یک سری شرایط مخصوص می باشد که با توجه به آن، اشخاص واجد شرایط برای شرکت در آزمون تعیین میشوند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب توجه کنید.
واجدین شرایط برای شرکت در آزمون:
کسانی که مقطع دبیرستان را به اتمام رسانده و برای پذیرش در دانشگاه به مدرک SAT نیاز دارند.
افرادی که تسلطشان به زبان انگلیسی حداقل متوسط به بالا باشد. 
اشخاصی که  مایل به ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در کشورهایی که زبان اول آنها انگلیسی است، هستند.
افراد غیر واجد شرایط:
به دلیل اینکه مدت اعتبار مدرک آزمون SAT، 2 سال است، توصیه میشود افراد زیر 16 سال در این آزمون شرکت نکنند، زیرا تا زمان رسیدن آنها به سن 18 سالگی که سن مورد قبول برای ورود به دانشگاه میباشد، اعتبار مدرکشان به پایان میرسد.
از آنجایی که اعتبار مدرک سات، ۲ سال می باشد لذا بهتر است افراد زیر ۱۶ سال از شرکت در این آزمون اجتناب نمایند؛ چرا که تا رسیدن به سن مجاز جهت ورود به دانشگاه – یعنی ۱۸ سالگی – اعتبار این مدرک به پایان خواهد رسید.
همچنین کسانی که سطح دانش زبان انگلیسی متوسط به پایین دارند، به دلیل بروز مشکل در درک مفاهیم سؤالات، نمیتوانند جزو واجدین شرایط باشند.
کلاس ها  و دوره های آموزشی مرتبط با آزمون SAT
دوره های آموزشی شناخته شده در سطح جهانی برای آزمون SAT که متقاضیان بسیاری دارند را در بخش ذیل معرفی میکنیم.
در صورتی که تمایل به شرکت در دوره های با کیفیت و هدفمند مرتبط با آزمون SAT دارید، میتوانید به مؤسسه Kaplan که در سطح جهانی از شهرت خوبی برخوردار است، مراجعه نمایید. به علاوه این مؤسسه دارای کتابها و مقالات مفید برای استفاده داوطلبان بوده و اطلاعات جامعی در رابطه با آزمون SAT و فرآیند پذیرش دانشجو در دانشگاه مورد نظر در اختیار آنها قرار میدهد. بدیهی است که تعداد جلسات دوره های آمادگی برای آزمون در این مؤسسه، بسته به رشته دانشگاهی مورد نظر داوطلبان، متغیر میباشد.
یکی از مؤسسات دیگری که در این زمینه فعالیت میکند و همینطور در سطح جهانی شناخته شده میباشد، مؤسسه The Princeton Review است که نمونه سؤالها و تستهای کاملا مرتبط با آزمون SAT برای داوطلبان ارایه میدهد. در اینجا نیز تعداد جلسات دوره های آمادگی برای رشته های مختلف، متفاوت بوده و افراد متقاضی در تمامی نقاط جهان میتوانند به صورت آنلاین در دوره های آموزشی این مؤسسه نام نویسی و شرکت کنند.
به طور مشابهی میتوان گفت که اگر قصد شرکت در دوره های آمادگی با کیفیت بسیار بالا و کسب نمره عالی در آزمون SAT دارید، بهتر است بصورت حضوری یا آنلاین در دوره های مؤسسه آکادمیک Ivay Bound شرکت کنید. شایان ذکر است که متقاضیان شرکت کننده در دوره های این مؤسسه، جزو 1% برتر در نتایج SAT هستند که در اینجا نیز مدت دوره به رشته تحصیلی مورد نظر داوطلب بستگی دارد.
اسامی نهادهای دیگری که برگزاری اینگونه دوره ها را انجام میدهند، عبارتند از :
Education Unlimited  و Saturday Academy ، Applerouth ، College Prep Genius
نمرهی قبولی در آزمون SAT
این آزمون دارای دو بخش شامل ریاضیات و شفاهیات (درک مطلب و زبان و نگارش) میباشد. داوطلبان در هر بخش، نمره ای در بازه [200-800] دریافت میکنند که در نهایت مجموع نمرات دو بخش، تعیین کننده نمره کلی آزمون خواهد بود. سقف نمره آزمون نیز، 1600 میباشد.
معیار اصلی در قبولی این آزمون، رشته تحصیلی و دانشگاه موردنظر داوطلبان است. به قسمی که امکان دارد کسب نمره 900 در یک دانشگاه و رشته قابل قبول باشد ولی برای دانشگاه و رشته ای دیگر اینطور نباشد. اما در حالت کلی میتوان گفت نمره بالای 1068 به عنوان نتیجه ای عالی در این آزمون در نظر گرفته میشود.
زمانبندی اعلام نتایج آزمون SAT
زمان اعلام نتایج به تاریخ و روز شرکت در آزمون بستگی دارد.بدین شکل که اگر در تابستان (ماه های ژوئن و آگوست) در آزمون شرکت کرده باشید، نتیجه آزمون شما حدود 6 هفته بعد به دستتان میرسد اما در صورتی که در ماه های اکتبر،نوامبر،دسامبر،مارس یا می در آزمون شرکت نموده باشید، نتیجه آزمون حدود 10 روز بعد به دانشگاه ها و 2-3 هفته بعد از آزمون نیز به شما ابلاغ خواهد شد. در آزمون SAT بخشی منحصر به فرد به نام essay وجود دارد که پاسخ دهی به آن اختیاری بوده و نتایج آن بصورت جداگانه و تقریبا 5 روز پس از اعلام نتایج قبلی به دستتان میرسد.
آزمون SAT برای تحصیل در چه کشورها و دانشگاه هایی مناسب می باشد؟
این آزمون برای دانشآموزانی که مدرک دیپلم داشته و قصد ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در کشورهایی را دارند که زبان اول آنها انگلیسی است (آمریکا، کانادا،نروژ و ...)، مناسب بوده و افراد در صورت کسب نمره قبولی میتوانند در رشته و دانشگاه موردنظر خود در مقطع کارشناسی پذیرش گردند.
همانطور که گفته شد، آزمون SAT در هزاران مرکز در سطح جهان قابل برگزاری و در ده ها کشور و بالغ بر 700 مؤسسه در سراسر دنیا معتبر میباشد.
مدت اعتبار مدرک SAT
مدت اعتبار مدرک SAT از زمان دریافت آن به میزان 2 سال میباشد و پس از اتمام این مدت، مدرک آزمون فاقد اعتبار است، بنابراین برای تمدید اعتبار لازم است داوطلب دوباره در آزمون شرکت نموده و نمره قبولی را کسب نماید.
اما ضرورت و علت تمدید اعتبار مدرک SAT چیست؟
یکی از عمدهترین دلایل، فرار بودن زبان انگلیسی است، بطوریکه ممکن است شخص دارنده مدرک SAT، در طول دوسال اعتبار مدرکش، تسلطش را به زبان انگلیسی از دست دهد. در نتیجه برای مرور دوباره و بدست آوردن تسلط کافی باید بار دیگر در آزمون شرکت کرده و نمره قبولی بگیرد.
از سوی دیگر ممکن است در مدت دوسال، شرایط و قوانین جدیدی برای آزمون وضع شوند یا حتی برخی از قوانین قبلی تغییر کنند که در این صورت نیز فرد دارنده مدرک ملزم به شرکت دوباره در آزمون و بروز رسانی اطلاعات خود منطبق با ضوابط جدید میباشد.    
سطح و میزان سختی و آسانی آزمون SAT
ممکن است خبرهای ناخوشایندی در رابطه با آزمون SAT به گوشتان رسیده باشد. اخباری از این قبیل که: این آزمون بسیار دشوار است، خصوصا در بخض ریاضیات و خواندن متن (Reading)! یا اینکه قبولی در آزمون SAT کار هرکسی نیست. طبیعتا شنیدن این قبیل مکالمات ممکن است در ابتدا شما را نسبت به اهدافتان و قبولی در آزمون مأیوس کنند. اما آیا این خبرها واقعیت دارند؟
باید بگوییم خیر! در واقع SAT یکی از استانداردترین و عادلانهترین آزمونها در سطح جهان است. سؤالات آن نیز بسیار واضح بوده و هیچ ابهامی در آنها دیده نمیشود. همانطور که میدانید این آزمون دارای دو بخش اصلی ریاضیات و شفاهیات (درک مطلب و زبان و نگارش) بوده و سطح مهارات و معلومات داوطلبان در این موضوعات و نیز میزان توانایی آنها در استفاده از این مهارتها را مورد سنجش قرار میدهد. البته مطلع هستید که بخش سومی نیز به نام essay وجود دارد که پاسخ دهی به آن اختیاری است و نیاز به پرداخت هزینه اضافی در زمان ثبت نام دارد. در حالت کلی و واقعبینانه باید بگوییم که SAT آزمون آسانی نیست و در آن سؤالات از آسان تا سخت قرار دارند تا مهارت و دقت داوطلب را به چالش بکشند، پس بدیهی است که اگر کسی آمادگی و مهارت کافی نداشته باشد، طبیعتا نمیتواند نمره قبولی را بگیرد.
تعداد سؤالات آزمون SAT
بخش ریاضیات متشکل از 45 سؤال بوده که خود شامل دو قسمت است. در یک قسمت استفاده از ماشین حساب مجاز بوده و زمان پاسخگویی 55 دقیقه میباشد. در قسمت بعدی استفاده از ماشین حساب مجاز نیست و مدت زمان پاسخگویی به سؤالات آن 25 دقیقه میباشد. در مجموع زمان پاسخگویی به بخش ریاضی 80 دقیقه خواهد بود.
در بخش دوم سؤالات درک مطلب شامل 52 سؤال و بخش نگارش شامل 44 سؤال است. مهلت پاسخگویی به سؤالات درک مطلب (Reading)، 65 دقیقه و برای سؤالات نگارش (Writing)، 35 دقیقه بوده و در نهایت 100 دقیقه برای پاسخدهی به کل سؤالات بخش دوم در نظر گرفته شده است.
بخش سوم (Essay) که بخش اختیاری میباشد، تنها 1 سؤال داشته و مدت زمان پاسخگویی به آن 50 دقیقه است.
فرآیند آزمون SAT در حالت کلی از چه مراحلی تشکیل شده است؟
جهت شرکت در آزمون SAT، پس از وارد شدن به سایت مربوط به آزمون بایستی نوع آزمون (آنلاین،کاغذی، دارای بخش essay یا بدون آن) و نیز تاریخ آزمون را انتخاب کنید و همچنین حساب کاربری College Board ایجاد نمایید. در پایان نیز پس از پرداخت هزینه آزمون، ثبت نامتان را نهایی میکنید. 
سپس در تاریخ مشخص شده برای آزمون باید در حوزه امتحانی موردنظرتان حاضر شده و سؤالات بخشهای مختلف را پاسخ دهید و در مرحله آتی بر اساس جدول زمانبندی اعلام نتایج آزمون، نتیجه آزمون خود را دریافت کنید.
انواع آزمون SAT
آزمون SAT فقط یک نوع داشته و داوطلبان میتوانند بر اساس رشته مورد علاقه خود، بخش اختیاری esaay را نیز انتخاب کنند. در صورتی که نمره قبولی بدست آورند، میتوانند وارد مقطع لیسانس دانشگاههای آمریکا، استرالیا، انگلستان، فرانسه، نروژ، کانادا و ... شوند که مدرک دریافتی آنان در بیش از 700 مؤسسه خصوصی در سرتاسر جهان معتبر بوده و پذیرفته خواهد شد.
سطح اعتبار بین المللی آزمون SAT
نمره دریافتی شما در این آزمون، این مطلب را به دانشگاه موردنظرتان نشان میدهد که تا چه حد مسلط به مهارتهای محاسبه و نگارش و درک مطلب که در دبیرستان آموختهاید، تسلط دارید و تا چه سطحی برای استفاده از این مهارتها در دانشگاه، استعداد دارید. از آنجایی که مدرک SAT در کشورهای مختلف و بیش از 700 مؤسسه غیرانتفاعی در اقصی نقاط جهان معتبر میباشد، میتوان ادعا کرد که این آزمون دارای اعتبار جهانی در سطح بالاست.
بخش بندی های آزمون SAT
همانطور که پیش از این نیز گفتیم، آزمون SAT در سه بخش درک مطلب و نگارش، ریاضیات و بخش(Essay) طراحی شده است.
بخش درک مطلب و نگارش به ترتیب شامل 52 و 44 سؤال چهارگزینه ای استاندارد می باشند. سؤالات این بخشها شامل کلمات مربوط به هم در داخل متن، درک مفهوم متن و مکالمات انگلیسی است. کل زمانی که برای بخش اول در نظر گرفته شده است،100 دقیقه می باشد.
بخش ریاضیات نیز شامل 45 سؤال چهار گزینه ای در زمینه ی ریاضیات پیشرفته، تحلیل داده، هندسه و حل مسأله می باشد که در این بین 13 سؤال توسط خود شرکت کننده پاسخ داده می شوند. همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم سؤالات این بخش در کل به دو دسته تقسیم می شوند که در یک بخش داوطلب مجاز به استفاده از ماشین حساب بوده و در بخش دیگر مجاز نمی باشد. برای پاسخگویی به سؤالات بخش ریاضیات در کل 80 دقیقه زمان خواهید داشت.
در بخش سوم که اختیاری میباشد، داوطلب موظف به نوشتن مقاله ای در رابطه با موضوع مطروحه میباشد. کل زمان برای این بخش، 50 دقیقه در نظر گرفته شده است.
همچنین کل زمان پاسخدهی به سؤالات آزمون با در نظر گرفتن بخش سوم، 3 ساعت و 50 دقیقه و بدون در نظر گرفتن آن 3 ساعت می باشد.
اهمیت بخش های آزمون SAT در فرآیند نمره دهی
بخشهای اصلی آزمون SAT یعنی نگارش و درک مطلب و همچنین بخش ریاضی، از نظر نمرهدهی از امتیازهای یکسانی برخوردار هستند و نمره هریک در بازه [200-800]  بوده و در نتیجه نمره کل آزمون بین 400 تا 1600 متغیر است. بخش سوم نیز تنها برای برخی کسانی که قصد ادامه تحصیل در رشته هایی مانند علوم انسانی و ... دارند، مؤثر بوده و متقاضیان در صورت کسب نمره قبولی در این بخش، نسبت به داوطلبان دیگر در همان رشته ها شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه موردنظر دارند.
مصاحبه ی آزمون SAT چه زمانی صورت می پذیرد؟
آزمون SAT مصاحبه ای ندارد. چنانچه میخواهید در مقطع کارشناسی در یکی از دانشگاههای ترکیه تحصیل کنید،تنها لازم است دانشگاه موردنظر خود را انتخاب کنید و پس از طی فرآیند ثبت نام، در آزمون شرکت کنید. سپس در صورتی که به نمره قبولی دست پیدا کنید، میتوانید در دانشگاه و رشته منتخب خود، بدون هیچ مصاحبه ای تحصیل کنید.
نکات مهمی که در آزمون SATباید به خاطر داشته باشید
حصول اطمینان از همراه داشتن اصل مدرک گذرنامه و دقت به این مسئله که تاریخ انقضای آن به پایان نرسیده باشد.
دقت کنید که کپی گذرنامه به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد.
چندروز پیش از آزمون، محل برگزاری را کاملا به دقت بررسی کرده و سریعترین مسیر را شناسایی کنید. لازم به ذکر است که قوانین آزمون کاملا دقیق و سخت گیرانه هستند و دقیقا در زمان گفته شده دربهای ورودی بسته خواهند شد و در صورت هرگونه تأخیر، اجازه ورود به جلسه به داوطلبان داده نخواهد شد.
داوطلبان باید ثبت نام خود را در موعد مقرر انجام دهند، زیرا در روزهای آخر تاریخ ها و مکانهای آزمون محدود میشوند.
اگر رشته ای که انتخاب کرده اید، نیازی به مقاله نویسی ندارد، از ثبت نام در بخش سوم (essay) و پرداخت هزینه اضافی آن خودداری کنید. زیرا در این صورت این بخش تأثیری در نتیجه آزمون شما ندارد.
آزمون SAT در ایران
متأسفانه در ایران آزمون SAT برگزار نمیشود و برای شرکت در آن مجبور هستید به کشورهای همسایه مانند ترکیه و آذربایجان و ... سفر کنید. همینطور بهتر است بدانید که آزمون SAT، آزمونی جهانی بوده و برخلاف شایعات در برخی کشورها سختتر یا آسانتر برگزار نمیشود و سطح آن در همه جا یکسان است.
مزایا و معایب شرکت در آزمون SAT در کشورهای دیگر
همانطور که گفته شد، آزمون SAT در همه کشورها در سطح استاندارد و یکسانی برگزار میشود.مسئولین برگزاری آزمون نیز مورد اعتماد سازمان برگزاری آزمون SAT بوده و سازمان در مورد آنها از فیلترهای عبور سخت گیرانه ای استفاده نموده است. از طرف دیگر داوطلبان پس از اینکه توسط این نمایندگان تأیید میشوند، یکبار دیگر هم از فیلتر استانداردهای سازمان عبور کرده و با آن استاندارد ها تطبیق داده میشوند تا صحت نمره آنهامورد تأیید قرار گیرد. در کل هیچ تفاوتی بین سطح آزمون SAT در یک کشور با کشورهای دیگر وجود ندارد و شانس قبولی شما را تحت تأثیر قرار نمیدهد.
حداکثر ظرفیت داوطلبان آزمون SAT
همانطور که میدانید، قبولی در آزمون SAT به منزله دستیابی به مجوز برای تحصیل در دانشگاه های معروف جهان مانند دانشگاه هاروارد و … می باشد؛ بر این اساس همه ساله به تعداد متقاضیان این آزمون افزوده میشود و در نتیجه آزمون SAT سقفی از لحاظ تعداد داوطلبان شرکت کننده ندارد. هر چند به دلیل محدودیت های مکانی ممکن است ظرفیت شرکت کنندگان در یک حوزه ی امتحانی خاص محدود باشد؛ اما به لحاظ تعداد کلی شرکت کنندگان در سراسر جهان محدودیتی وجود ندارد. در واقع هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام اقدام کنید، دستتان برای انتخاب حوزه های امتحانی مورد نظر بازتر بوده و با نزدیکی به زمان برگزاری آزمون، انتخاب شما قدری محدود میشود.
هزینه ی دوره های آمادگی آزمون SAT
هزینه این دورهها در نقاط مختلف جهان به سطح، استاندارد و اهداف آموزشی مؤسسات مختلف (مانند تقویت زبان ترکی متقاضیان، بروز رسانی مهارتهای محاسباتی و درک مطلب و ...)، سوابق مؤسسه مربوطه، شهر و کشور محل آموزش و همچنین سطح آموزشی اساتید آن نهاد و سایر عوامل بستگی دارد.
برای مثال دوره های آنلاین آمادگی برای آزمون SAT ، هزینه ای بیش از 70 الی 500 هزار دلار را در بر میگیرد.
هزینه ی شرکت در آزمون SAT
هزینه شرکت در آزمون نیز به عوامل مختلفی همانند کیفیت و نوع سرویس دهی مؤسسات برگزارکننده بستگی دارد و نهایتاً هزینه ثبت نام آن 47.5 دلار بوده و در صورت انتخاب بخش اختیاری آزمون به 64.5 دلار افزایش مییابد.
اگر در فرآیند ثبت نام تأخیر ایجاد کنید و تا دوهفته پیش از برگزاری آزمون اقدام به ثبت نام نکنید، مجبور خواهید شد مبلغ 30 دلار به عنوان جریمه پرداخت کنید. ثبت نام تلفنی نیز هزینه ای اضافی برابر با 15 دلار دارد. همچنین در صورت تمایل به تغییر مکان، زمان و نوع برگزاری آزمون SAT نیز ملزم به پرداخت 30 دلار و در صورت تمایل به دریافت سریع نتیجه آزمون موظف به پرداخت 12 دلار میباشید.
آزمون SAT کاغذی است یا سیستمی؟
این آزمون به هردو شکل سیستمی و کاغذی قابل اجراست که البته در هردو شکل سطح و نوع سؤالات کاملا استاندارد و یکسان هستند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، متقاضیان آزمون از نوع سیستمی یا آنلاین همه ساله افزایش مییابد. اما در کشور ایران به دلیل کمبود امکانات و عدم انجام هماهنگی های لازم با سرورهای College Board بیشتر آزمون کاغذی توسط داوطلبان انتخاب میگردد.
آزمون SAT به صورت کاغذی چه مزایا و معایبی دارد؟
مزایا: بزرگترین نقطه قوت این نوع آزمون این است که داوطلب میتواند در برگه آزمون به یادداشت برداری، علامت گذاری و نوشتن نکات مهم بپردازد.این امر باعث افزایش دقت داوطلب در یافتن پاسخ صحیح و بررسی پاسخها و ایده های خود پیش از وارد کردن جواب در پاسخنامه میشود.
معایب: یکی از بزرگترین معایب آزمون کاغذی، دست خط ناخوانا و خط خوردگی میباشد، بطوریکه در برخی مواقع، تصحیح کننده قادر به خواندن جواب نبوده و داوطلب نمره آن سؤال را از دست میدهد. از سوی دیگر، به دلیل انتقال پاسخها به برگه پاسخنامه، ممکن است داوطلبی در هنگام انتقال پاسخ، گزینه اشتباه را انتخاب کند. در کل خطاهای دستی در این روش کاملا متداول هستند.
آزمون SAT به صورت سیستمی یا کامپیوتری چه مزایا و معایبی دارد؟
مزایا: یکی از عمده ترین مزایا در این شکل این است که دست داوطلب از لحاظ انتخاب تاریخ و مکان آزمون بازتر میباشند.زیرا تاریخ های برگزاری و تعداد مؤسسات برگزارکننده آزمون سیستمی بیشتر از روش کاغذی است. همچنین داوطلب در این روش میتواند به سادگی اشتباهات تایپی خود را تصحیح کند و مشکلات خطاهای دستی در آزمون کاغذی در اینجا مطرح نیست و همینطور سرعت تایپ در کامپیوتر بیشتر از سرعت نوشتن روی کاغذ است در نتیجه میتوان در زمان صرفه جویی کرد، ضمنا از روی ساعت کامپیوتر میتوان زمان را مدیریت کرد.
از طرفی در این روش برای داوطلبان مشکل حواس پرتی لحظه ای، ورق زدن برگه ها و … وجود ندارد.
معایب: کاملا واضح است که پس از نگاه کردن طولانی مدت به صفحه ی مانیتور، چشم ها احساس خستگی کرده و از طرف دیگر صدای تایپ لغات نیز می تواند استرس زا باشد. همچنین داوطلب در این روش قادر به نکته برداری نخواهد بود.
نحوه اعتراض به نتایج آزمون SAT
در صورتی که داوطلبان به نتایج آزمون معترض باشند، میتوانند در زمان معین شده که اغلب 5 ماه پس از اعلام نتایج میباشد،با پر کردن فرم مربوطه، ارائه توضیحات کامل و همچنین ارسال فیش واریزی به مبلغ 55 دلار برای هر بخش، نسبت به نمره خود اعتراضشان را اعلام کنند و دانشگاه مربوطه باید طی 3 الی 5 هفته نتیجه اعتراض را اعلام نماید.
نکته: در صورتی که اعتراض داوطلب وارد باشد، هزینه پرداختی به ایشان عودت داده میگردد.
ضمناً بازبینی بخش سوم (قسمت اختیاری آزمون) فقط در حالتی ممکن است که این بخش به درستی اسکن نشده باشد. در صورتی که اشتباه صورت گرفته در تصحیح بخش essay ناشی از دستخط ناخوانا و یا نوشتن با مدادی غیر از نوع مجاز باشد، هزینه ی اعتراض عودت داده نخواهد شد.
منابع آزمون SAT
به دلیل اینکه کتاب های منبع آزمون SAT شناخته شده هستند؛ بنابراین ما در این بخش به معرفی منابع آنلاین این آزمون که بسیار مفید و حائز اهمیت می باشند، می پردازیم:
Khan Academy
این منبع آنلاین هزاران نمونه سؤال و فیلم آموزشی درجه یک در زمینه ی آزمون SAT را بطور کاملا رایگان در اختیار تمامی داوطلبان از تمامی نقاط جهان قرار می دهد. مؤسسه ی خصوصی Khan Academic به دلیل همکاری مشترکی که با مؤسسه ی College Board دارد، بسیار معروف می باشد.
The Princeton Review
این منبع نیز بسیار مشهور بوده و انواع منابع را شامل تست ها، تمرین و آموزش، نحوه ی پذیرش و … در اختیار متقاضیان قرار می دهد. دوره های این مؤسسه بسته به نوع آن که میتوانند خصوصی یا عمومی باشند، مدت زمان و هزینه ی متفاوتی را (بین 900 تا 3000 دلار) دارند.
Prep Scholar
داوطلبانی که اقدام به شرکت در دوره های آنلاین این مؤسسه ی خوشنام نموده اند، نتایج بسیار عالی را از آزمون SAT کسب کرده اند. هزینه ی شرکت در این دوره ها بین 600 تا 6900 دلار بوده و این مؤسسه نیز همانند مؤسسات مذکور، هزاران تست، تمرین و نمونه سؤال را در اختیار داوطلبان قرار می دهد.
زمان ثبت نام آزمون SAT
پیش از این درباره زمان و تعداد دفعات برگزاری آزمون SAT در داخل و خارج از آمریکا صحبت کردیم. لازم است به یاد داشته باشیم که مهلت ثبت نام تا 4 هفته پیش از برگزاری آزمون بوده و حداکثر تا 2 هفته پیش از آزمون نیز با پرداخت جریمه تأخیر میتوان ثبت نام کرد.
سؤال مهم و اساسی: آیا ثبت نام در آزمون SAT بدون شرکت در دوره های آموزشی نیز امکان پذیر می باشد؟
بله! متقاضیان میتوانند با استفاده از منابع آنلاین که پیش از این به آنها اشاره کردیم یا منابع فیزیکی مانند انواع کتب مرجع و بطور خودآموز برای شرکت در آزمون SAT خود را آماده کنند.
از جمله کتاب های کارآمد در قسمت درک مطلب، کتابی با عنوانThe Critical Reader – The Complete Guide to SAT Reading می باشد که در آن انواع نمونه سؤالات، روشهای مختلف برای افزایش سرعت تست زنی و آموزش های لازم در ارتباط با بخش درک مطلب وجود دارد.
یک منبع مفید دیگر برای آزمون SAT نیز کتاب The New Sat – 1500 Practice Questions می باشد. که در آن 1500 نمونه سؤال و تست جهت آمادگی برای آزمون SAT در اختیار خوانندگان قرار گرفته شده است.
از جمله دیگرمنابع معتبر نیز می توان به Master The SAT ، BARRONs SAT 2400 وNovas SAT Prep Course  اشاره نمود.
استفاده از نمونه سؤالات آزمون های پیشین SAT
استفاده از سؤالات آزمون های قبلی و مرور آنها میتواند به داوطلب در آشنایی بیشتر با سطح سؤالات و جو موجود در آزمون و همچنین کاهش سطح استرس و اضطراب کمک شایانی بکند. در این قسمت به معرفی بعضی از این منابع میپردازیم:
نمونه سؤالات و مسائل بخش ریاضیات را بهتر است در کتاب Mometrix SAT Math Practice Test مطالعه نمایید.
نمونه سؤالات و موضوعات مورد بحث در بخش Reading را بهتر است در کتابMometrix SAT Reading Practice Test  مطالعه نمایید.
نمونه سؤالات و موضوعات مرتبط با بخش Writing را بهتر است در کتابMometrix SAT Writing Practice Test  مطالعه نمایید.
علاوه بر این توصیه میشود با مراجعه به سایت College Board ، نمونه سؤالات آزمون های پیشین را مطالعه نموده و از طریق سایت 4 Tests نیز نمونه سؤالات رایگان را دریافت کنید.
زبان آزمون SAT
این آزمون در تمامی حوزه ها و برای تمامی داوطلبان بدون استثناء، به زبان انگلیسی برگزار می گردد.
مدت زمان آزمون SAT و چگونگی مدیریت زمان در طول زمان آزمون
مدت زمان لازم برای این آزمون با احتساب بخش essay ، 3 ساعت و 50 دقیقه و بدون احتساب این بخش 3 ساعت می باشد. در این قسمت به بیان نکاتی بسیار مهم در ارتباط با مدیریت زمان در طول آزمون اشاره خواهیم کرد:
Reading:سؤالات این قسمت را به دقت و با تمرکز کافی بخوانید.
اگر معنای برخی کلمات را نمیدانید، سعی کنید با استفاده از معنی کلمات پس و پیش معنای آن را حدس بزنید، در غیر این صورت برای پیدا کردن معنی آن لغت، وقتتان را تلف نکنید و به سراغ سؤالات دیگر بروید.
پیش از اینکه شروع به خواندن متن کنید، ابتدا سؤالات را مطالعه کنید. این کار کمک میکند تا تنها روی بخش های مورد نیاز متن تمرکز کرده و زمان خود را هدر ندهید.
بر روی یک سؤال بیش از حد مشخص زمان نگذارید.
برای پاسخ به هر سؤال، زمانی را جهت گشتن، خواندن و درک مطلب تعیین کرده و به هیچ عنوان بیش از آن برای آن سؤال وقت نگذارید.
Mathematics:در ابتدا به سؤالاتی توجه کنید که پاسخ آنها را میدانید یا فکر میکنید برایتان راحتتر هستند.سپس به سراغ سؤالات سخت تر بروید.
Essay:در ابتدا سعی کنید در رابطه با موضوع طرح شده به خوبی فکر کنید و ایده ها و نظراتتان را با بکارگیری برخی کلیدواژه ها یادداشت کنید. پس از آن با توجه به کلیدواژه هایتان و دقت در اصول نگارش و املای متن، شروع به نوشتن کنید تا از هدر رفتن زمان جلوگیری به عمل آید.
تعداد دفعات مجاز برای شرکت در آزمون SATبرای هر شخص
خبر خوب این که از لحاظ تعداد دفعات، هیچ محدودیتی برای شرکت در این آزمون برای هر فرد وجود ندارد.
شرکت در آزمون SAT بهتر است یا در آزمون ACT؟
بهتر است بدانید که این دو آزمون از لحاظ مدرک دریافتی هیچ گونه برتری بر یکدیگر ندارند و اصول کلی در برگزاری هر دو آزمون مشابه بوده و اصل بر سنجش مهارتهای محاسباتی و نگارشی داوطلبان است.تنها نکته ای که وجود دارد، این است که برخی دانشگاه های انگلیسی زبان مدرک ACT و برخی مدرک SAT را می پذیرند که داوطلبان باید نسبت به آن جهت شرکت در هر یک از این آزمون ها اقدام نمایند.

 

 
برچسب ها: آزمون sat
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار