رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند شریعتمداری: رفراندوم برای تغییر در قانون اساسی، ربطی به رئیس‌جمهور ندارد/ روایت صادقی از بازداشت کلاهبرداران مدعی ارتباط با شورای نگهبان/ علت اختلال امروز اینترنت چه بود؟ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۲۱۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰ 08 February 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

شریعتمداری: رفراندوم برای تغییر در قانون اساسی، ربطی به رئیس‌جمهور ندارد


حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: در اصل ۹۹ قانون اساسی آمده است؛ «شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌پرسی را بر عهده ‌دارد». از آنجا که «نظارت» در این اصل علی‌الاطلاق است، به روال منطقی و شناخته شده حقوقی، این نظارت شامل تمامی ابعاد و مراحل انتخابات خواهد بود. با وجود این، هیات مرکزی انتخابات در سال ۱۳۷۰ با استناد به اصل ۹۸ قانون اساسی که تفسیر قانون اساسی را بر عهده شورای نگهبان دانسته است، از شورای نگهبان خواستار تفسیر این اصل شد و شورای نگهبان طی نامه شماره ۱۲۳۴ مورخ ۱ / ۳ / ۱۳۷۰ اعلام کرد «نظارت مذکور در اصل 99 استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تایید و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود». بنابراین تکلیف نظارت مذکور در اصل ۹۹ کاملاً روشن و خالی از ابهام است و شبهه‌ای در آن وجود ندارد که نیازی به رفراندوم داشته باشد. گفتنی است که تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی در حکم قانون اساسی است و بازنگری در قانون اساسی برخلاف آنچه آقای رئیس‌جمهور تصور کرده‌اند مصداق اصل ۵۹ قانون اساسی نیست! انتظار می‌رفت جناب رئیس‌جمهور که خود را حقوقدان می‌دانند از تفاوت رفراندوم تقنینی (اصل ۵۹) و رفراندوم اساسی (موضوع اصل ۱۷۷) با خبر باشند!

صدیقی: مشکلات اقتصادی کشور، نتیجه عملکرد همان کسانی است که با شعار آزادی حجاب انتخاب شدند
حجت الاسلام صدیقی در بخش دیگری به انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش روی اشاره کرد و گفت: مجلس کنونی نتیجه و ثمره ترسیدن از جنگ بود و کسانی که به این مجلس رأی دادند خیری هم دریافت نکردند. وی افزود: انسان اگر به فکر دینش باشد خداوند امر دنیایی او را اصلاح می کند؛ بنابراین انسان نباید با تهدید و تطمیع به کسی رای دهد. حجت الاسلام صدیقی با تاکید بر اینکه در انتخابات به انسان های دیندار باید رای داد، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی کشور نتیجه عملکرد همان کسانی است که با شعار آزادی حجاب انتخاب شدند و مردم به آنان رای دادند. امام جمعه موقت تهران ادامه داد: نگاه دوختن به بیرون و عدم تبعیت از ولایت فقیه نتیجه اصلی رکود کشور است، عملکرد ضدانقلاب ها چیزی جز ذلت نیست.

علی دایی، احمدی‌نژاد را به رختکن راه نداد و اخراج شد
حسین کاظمی بازیکن پیشین تیم فوتبال استقلال و تیم ملی ایران در گفتگو با برنامه «سلام صبح بخیر» با اشاره به اتفاقات رخ داده در زمان سرمربیگری علی دایی در تیم ملی، به ذکر خاطره‌ای پرداخت. وی گفت: بین دو نیمه بازی ایران و عربستان بود. ما یک بر صفر پیش بودیم که رئیس جمهور وقت (محمود احمدی نژاد) می‌خواست به رختکن تیم ملی بیاید، ولی علی دایی اجازه نداد. دایی گفت تمرکز بازیکنان به هم می‌خورد. بازیکن پیشین تیم ملی تاکید کرد: در نهایت بازی را با نتیجه دو بر یک باختیم و همان شب علی دایی عوض شد (برکنار شد). همه چیز مربوط به اتفاقات بین دو نیمه بود.

روایت صادقی از بازداشت کلاهبرداران مدعی ارتباط با شورای نگهبان
محمود صادقی خاطرنشان کرد: پس از اعلام ردصلاحیت‌های شورای نگهبان در هفته‌های اخیر مجددا شاهد تماس‌هایی مشابه با تعداد بسیار زیادی از نامزدهای ردصلاحیت شده بودیم. جالب بود که ارقام مبالغ پیشنهادی بازه بسیار گسترده‌ای را هم شامل می‌شد و از ۵۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد تومان را به نامزدهای ردصلاحیت شده پیشنهاد کرده بودند. صادقی درباره پیگیری تماس‌های گرفته شده خاطرنشان کرد: بعد از اطلاعاتی که گرفتم، با اطلاعات سپاه هماهنگی لازم را انجام دادم و آن‌ها هم اهتمام کردند و به نیروهای تحت امر دستور پیگیری دادند و با حفاظت اطلاعات شورای نگهبان هم هماهنگی‌های لازم انجام شد. در ادامه با کمک نامزدهایی که افراد مدعی به ارتباط با شورای نگهبان با آن‌ها تماس گرفته بودند، مانند آقای اعلمی نماینده سابق تبریز، ماموران امنیتی توانستند برخی از این افراد سودجو را در تله بیندازند. وی درباره نحوه بازداشت این افراد گفت: مثلا برخی از این افراد در صحنه مبادله، چک و پول دستگیر شدند. به این صورت که نامزدها با هماهنگی نیروهای امنیتی در محل قرار با کلاهبردار حاضر شده و اسباب دستگیری در صحنه جرم را فراهم می‌کردند. همچنین برخی از این افراد در یک هتل دستگیر شدند و البته جزئیات دیگری هم هست که به تدریج مشخص خواهد شد.

علت اختلال امروز اینترنت چه بود؟
از قبل ساعت 12 امروز ، اینترنت در کشور دچار اختلال شده به خصوص اینترنت بین‌الملل و بیشترین اختلال مربوط به اپراتورهای ثابت بود. درباره علت این موضوع از سوی سجاد بنابی، عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در توییتر اعلام شد که در ساعت ١١:۴۴ امروز به دلیل حمله منع سرویس توزیع شده، اینترنت برخی اپراتورهای همراه و ثابت برای مدت یک ساعت با اختلال مواجه شد که با مداخله سپر دژفا و تلاش همکاران شرکت زیرساخت‌ این ارتباطات هم‌اکنون عادی شده است.

محکومیت یکی از متهمان حوادث آبان ماه به ۳ ماه حبس و کتابخوانی
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب که پیشتر یکی از متهمان حوادث آبان ماه امسال را به کتابخوانی و ارائه خدمات رایگان به جانبازان محکوم کرده بود، در حکم جدیدی یکی دیگر از متهمان این حوادث را با تقلیل مجازات به سه ماه حبس تعزیری، به کتابخوانی محکوم کرد. پیام درفشان وکیل متهم این پرونده روز شنبه اظهار کرد: موکل که جوانی ۲۱ ساله است در حوادث آبان ماه بازداشت و اتهامات وی از سوی دادسرا اخلال در نظم عمومی از طریق حرکات نامتعارف در معابر عمومی و قرار دادن جعبه مقوایی در سطل زباله آتش گرفته و اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور عنوان شده است. درفشان اضافه کرد: در حکم صادره از سوی دادگاه، قاضی افشاری در ارتباط با عنوان اتهامی اخلال در نظم عمومی با توجه به گزارش وزارت اطلاعات، اقاریر و ابراز پشیمانی موکل در جلسه دادگاه و تصاویر موجود، وی را ابتدا به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم کرد اما در ادامه این حکم با توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد توام با رأفت اسلامی با بازداشت‌شدگان، فقدان سابقه کیفری متهم، اوضاع و احوال خاص وی از قبیل جوانی و سرپرستی مادر، اجرای مجازات یاد شده را مناسب ندانسته و به تجویز مواد ۳۷، ۳۸، ۴۱، ۴۲، ۴۶ و ۴۷ قانون مجازات اسلامی، ۹ ماه از یک سال حبس صادره و همچنین تمام شلاق تعزیری را به مدت پنج سال تعلیق کرده است. وکیل این متهم ادامه داد: دادگاه در حکم خود تصریح کرده که با تعلیق مراقبتی، موکل موظف است ظرف شش ماه مبادرت به مطالعه و رونویسی از سه جلد کتاب کند و بر این اساس، فقط سه ماه از مجازات صادره قابل اجراست.

محمدرضا خباز: لیست ندادن یعنی خودکشی از ترس اعدام
محمدرضا خبار با تاکید بر ضرورت ارائه لیست اصلاح طلبی گفت: «اینکه لیست ندهیم مثل این است که کسی محکوم به اعدام شده و خودش زودتر خودکشی کند. آدم عاقل از ترس اعدام خودکشی نمی کند.» وی در پاسخ به اینکه وضعیت کنونی اصولگرایان در افزایش شانس پیروزی اصلاح طلبان چه تاثیری دارد، گفت: «من آرزوی ضعف رقیب را نمی کنم و مثل برخی که می خواهند اصلاحات بمیرد، آرزو نمی کنم که اصولگرایان نابود شوند. ما با رقیب قابل تعریف هستیم. امیدواریم که آن ها قوی باشند اما دوپینگ نکنند و در یک رقابت سالم هر دو با هم رقابت کنیم.»

واکنش مطهری به مناظره تاجزاده و محبی
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس طی یادداشتی با عنوان «درباره مناظره تاجزاده و محبی» به ادعای این طلبه جوان واکنش نشان داد. «آقای محبی، طلبه جویای نام، اخیرا در مناظره با آقای تاجزاده، آنجا که در بن بست قرار گرفته و قافیه بر او تنگ آمده، به مصداق «الغریق یتشبث بکل حشیش» به مطلبی چنگ انداخته که او را از شکست در مناظره نجات نمی دهد. آقای تاجزاده در انتقاد از رد صلاحیت های گسترده گفته است؛ مثلا علی مطهری چرا رد صلاحیت شده؟ آقای محبی که پاسخ قانع کننده ای نداشته می گوید: «در مجلس هشتم ایشان در قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان، سی سال زمان بهره مندی ورثه از حقوق مادی اثر را کرد پنجاه سال برای نفع شخصی خودش. اگر من جای شورای نگهبان بودم، همان جا صلاحیتش را رد می کردم». مطهری در ادامه می‌نویسد: اگر یک نماینده چنین قدرتی داشته باشد که به تنهایی چنین اصلاحی را در یک قانون ایجاد کند پس در مجلس هر کاری می توان کرد. روند قانون گذاری به گونه ای است که چنین چیزی امکان پذیر نیست. از آقای محبی که لباس روحانیت به تن دارند، انتظار می رود برای نجات از یک مخمصه و صرفا برای اسکات خصم پا روی حق نگذارند و از وسیله باطل استفاده نکنند. همچنین لازم نیست اگر کار یک نهاد حکومتی را غلط تشخیص دادید آن را توجیه کنید. پذیرش اشتباه آن نهاد منافاتی با ولایتمداری ندارد.»

کانادا ۱.۵ میلیارد دلار از ایران غرامت خواست
تعدادی از وکلای کانادایی به نمایندگی از خانواده قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی، از ایران شکایت کرده و خواستار غرامت ۱.۵ میلیارد دلاری شدند. رویترز در گزارشی از تنظیم یک شکواییه توسط جمعی از وکلای کانادایی به نمایندگی از خانواده‌های قربانیان حادثه ناگوار سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷- ۸۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال خبر داده است که در آن خواستار پرداخت حداقل ۱.۵ میلیارد دلار کانادا معادل ۱.۱ میلیارد دلار آمریکا از ایران شده‌اند.

بازداشت معاون شهرداری لواسان

صدیقی: مشکلات اقتصادی کشور نتیجه عملکرد همان کسانی است که با شعار آزادی حجاب انتخاب شدند/ علی دایی احمدی‌نژاد را به رختکن راه نداد و اخراج شد/ واکنش مطهری به مناظره تاجزاده و محبی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار