با وجود تنگناهای اقتصادی
معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: با وجود شرایط سخت اقتصادی و نوسان قیمت‌ها، قطار پرسرعت طرح‌های عمرانی در کشور به ویژه در استان اصفهان و از جمله شهر کاشان به هیچ عنوان کُند نشده و حتی سرعت هم گرفته است.
کد خبر: ۸۲۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳ 06 February 2020

مهدی جمالی‌نژاد در حاشیه افتتاح چند طرح شهری کاشان در جمع خبرنگاران افزود: ۲۲ هزار و ۵۰۰ طرح در کشور با اعتبار  بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال در این دهه افتتاح می‌شود که از جمله در استان اصفهان یک‌هزار و ۸۰۰ طرح عمرانی کوچک و بزرگ با اعتبار بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال که می‌تواند محرک توسعه باشد، آغاز و خیلی از آنها افتتاح شده است.

وی بیان کرد: این نشان می‌دهد که عزم مدیران عمرانی ما برای آبادانی و سازندگی به هیچ عنوان کم نشده و در چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی همانند روزهای آغازین است و امیدواریم در سال آینده هم بتوانیم طرح‌هایی که امسال کلنگ‌زنی شدند را افتتاح کنیم.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در کلان‌شهرها و برخی شهرهای بزرگ داریم و کاشان هم از آن بی‌نصیب نیست، آلودگی هوا و ترافیک است که به یقین پس از سهمیه‌بندی بنزین باید فکری اساسی در مورد بحث حمل‌ونقل عمومی صورت می‌گرفت.

به گفته وی، در بحث حمل‌ونقل ریلی اتفاق‌های خوبی در کلان‌شهرها از جمله مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و حتی کرج، اهواز و قم رخ داده است.

جمالی‌نژاد افزود: وزارت کشور هم باید پشتیبانی کند که البته امسال با این بضاعت اندک ۸۵ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی گذاشتیم و برای نخستین‌بار به بحث اتوبوسرانی هم مبلغی تخصیص داده شد.

وی تاکید کرد: سال آینده نیز این اعتبار در بودجه دیده شده و امید است در اسفندماه با تصویب در صحن علنی مجلس آن را داشته باشیم.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور همچنین اظهار داشت: تلاش داریم در کنار این اوراق مشارکت، پولی هم از ماده ۵۸ و از تبصره ۲ ماده ۳۹ برای بحث نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کوچک‌تر تخصیص داده شود.

وی اضافه کرد: سازمان شهرداری‌ها امسال هم در بحث بازسازی ورود جدی داشت اما با تاسف ۷۹ درصد ناوگان اتوبوسرانی در کشور فرسوده است که باید این ناوگان پیر و ناکارآمد به تدریج جوان و سرزنده شود که امیدواریم با تخصیص بودجه ۹۹ این امهم بیشتر تحقق یابد.

جمالی‌نژاد ادامه داد: سیاست اصلی وزارت کشور و این سازمان، توسعه متوازن در راستای توزیع متوازن جمعیت است به جای اینکه در کل کشور جمعیت تنها در کلان‌شهرها مستقر شوند و این سرعت مهاجرت را ببینیم؛ بنابر این توزیع عادلانه امکانات و خدمات به جد دنبال می‌شود.

وی تشریح کرد: منظور از توزیع عادلانه خدمات و امکانات، تخصیص آنها به روستاها و شهرهای کوچک است، تا کاری کنیم مانایی و ثبات جمعیت داشته باشیم، میل به مهاجرت کاهش یابد و حتی مهاجرت معکوس را داشته باشیم که خوشبختانه شاهد آن هستیم.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور یادآور شد: چند روستای استان البرز مهاجرت معکوس را تجربه کردند و حتی استانی مانند سیستان و بلوچستان که درگیر سیل بود، اگر امکانات و خدمات را به شهرها و روستاهای کوچکش ببریم، شاهد ماندگاری جمعیت آن خواهیم بود.

وی افزود: برای نخستین‌بار در کشور یکی از شهرهای هر استان از جمله خور و بیابانک در استان اصفهان به عنوان منطقه کمتر برخوردار انتخاب شد تا به صورت آزمایشی اعتبارهای ویژه‌ای به آنها تخصیص دهیم و اندکی شاخص‌های روستایی و شهری ارتقا یابد و سپس آن را با سایر شهرستان‌های کمتر برخوردار تسری دهیم.

جمالی‌نژاد همچنین بیان کرد: ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار  از محل تبصره ۲ ماده ۳۹ به روستاها و شهرهای کوچک زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت تخصیص دادیم که به یقین تا پایان سال بیشتر هم خواهد شد و در بودجه سال آینده هم آن را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: تلاش بر این بوده است تا بیشتر طرح‌هایی را که در کلان‌شهرها یا حتی شهرهای میانی و دارای ظرفیت توسعه مانند کاشان انجام می‌شود، در کنار ارتقای حمل‌ونقل عمومی و توسعه معابر به سمت طرح‌های انسان محور ببریم و شهری دوستدار کودکان و سالمندان را شاهد باشیم و استفاده کمتری از خودروهای شخصی صورت گیرد.

اختصاص یک‌هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کاشان

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در ادامه نیز اظهار داشت: در کاشان هم در بحث پیاده‌محوری و بازآفرینی کارهای خوبی انجام می‌شود و افراد تصمیم‌گیر در شهرداری و شورای اسلامی این شهر دیدگاه خوبی دارند که نویدبخش است.

وی افزود: ما هم باید کمک کنیم و در این راستا آمادگی داریم در صورت درخواست شهرداری و موافقت شورای اسلامی این شهر، سال آینده بیش از یک هزار میلیارد ریال از محل اوراق مشارکت به بحث حمل و نقل عمومی کاشان اختصاص دهیم.

جمالی‌نژاد بیان کرد: ۵۰ درصد این اوراق مشارکت ضمانت دولت است که می‌تواند محرک باشد و استفاده از آن جهشی در بحث حمل‌ونقل عمومی شهر کاشان ایجاد کند.

وی همچنین به سفر یک‌روزه خود اشاره کرد و گفت: طرح‌های خوبی که با همکاری و همدلی شهرداری و شورای اسلامی شهر کاشان انجام شده بود، افتتاح شد و برخی از طرح‌هایی که در بازه کمتر از یک سال قرار است، به بهره‌برداری برسد نیز امروز کلنگ‌زنی شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار