در شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان مطرح شد:
رئیس مجلس شورای اسلامی به اختلاف به وجود آمده بین برخی دستگاه های مطالبه گر استان از وزارت نفت در زمینه پرداخت سهم تعیین شده قانونی از درآمدهای فروش نفت اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه وزارت نفت باید توجه ویژه ای به استان خوزستان داشته باشد ولی با وضع فروش نفت کشور، پرداخت فعلی سهم یک درصدی خوزستان از هزینه تولید هر بشکه، شرایط مطلوبی برای استان فراهم می کند.
کد خبر: ۸۲۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۳ 05 February 2020

علی لاریجانی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان در محل سالن شهید رجایی استانداری، در خصوص درخواست مجموعه مدیریتی این استان برای افزایش و یا تغییر در حوزه  اختیارات استاندار، بیان داشت: به نظر بهتر است که در حال حاضر وارد مناقشه حقوقی این مسئله نشویم به این خاطر که اگر این مناقشه به تفسیر شورای نگهبان برسد، ممکن است پیگیری ها شکل دیگری پیدا کند.

به گزارش"تابناک" وی ادامه داد: برای تحقق این هدف،  راه بهتر این است که یا دولت خودش اختیارات را واگذار کند و یا بر حسب شرایط خاص، اختیارات استاندار متناسب با آن شرایط تعریف شود.

لاریجانی با اشاره سفرهای استانی خود، افزود: در این سفرها، اغلب استانداران درخواست افزایش اختیارات را دارند و بر همین اساس توصیه می شود که پیشنهادات مربوط به این موضوع به صورت مدون به قوه مقننه ارائه شود که چه نوع اختیاراتی نیاز است تا در ساختار ملی نیز اخلالی وارد نکند.

وی با تاکید بر اینکه هدف از افزایش اختیارات، تسریع در انجام امور است، گفت: در این زمینه باید توجه داشت که چارچوب ملی به هم زده نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی به اختلاف به وجود آمده بین برخی دستگاه های مطالبه گر استان از وزارت نفت در زمینه پرداخت سهم تعیین شده قانونی از درآمدهای فروش نفت اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه وزارت نفت باید توجه ویژه ای به استان خوزستان داشته باشد ولی با وضع فروش نفت کشور، پرداخت فعلی سهم یک درصدی خوزستان از هزینه تولید هر بشکه، شرایط مطلوبی برای استان فراهم می کند.

لاریجانی ادامه داد: در گذشته وضعیت فروش نفت کشور شرایط متفاوت تری در مقایسه با امروز داشت، بنابراین امروز ایجاد نزاع بلاوجه بین استان و نفت فایده‌ای ندارد.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است تغییری در این سهم صورت بگیرد باید از طریق مذاکره باشد، گفت: اما این اصل که باید با یک نگاه راهبردی به خوزستان توجه کرد و نیازهای آن را برطرف کرد، سخن درستی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان مثال می توان به منظور فعال کردن ظرفیت های اقتصادی استان، اختصارات خاصی را برای خوزستان قائل شویم که این امر با توجه به ظرفیت های موجود، اشکالی ندارد.

لاریجانی تصریح کرد: با توجه به برخی عقب ماندگی ها و خسارت‌ها در خوزستان، باید زمینه برای شتاب بخشیدن به روند پیشرفت این استان در سطح کلان توسعه کشور فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه به اندازه کافی دیگران برای ما یاس ایجاد می‌کنند، گفت: با این وجود باید در استانی مثل خوزستان در حرکت داخلی به سمت توسعه روحیه ایجاد کرد.

لاریجانی ادامه داد:  کشور دارای منابع محدودی است و نمی توان خیلی از کارها را انجام داد ولی در سطح کلان، خوزستان مورد توجه خاص قرار دارد و همگان علاقه مند به رفع مشکلات این استان هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران سیل و مشکلات دیگر در خوزستان، اظهارداشت: به نظر می‌آید که نباید از سیل به عنوان یک بلا نام برد بلکه در شرایط جغرافیایی و آب هوایی خاص باید تمهیداتی اندیشیده شود تا از بروز خسارت جلوگیری شود.

وی ادامه داد: سیل  اساسا نباید در اذهان با مفهوم خسارت متبادرشود، چون این پدیده می‌تواند منافع زیادی برای کشور داشته باشد که به عنوان مثال باید از تاثیر مثبت آن بر رونق کشاورزی استان نام برد.

رئیس قوه مقننه گفت: سال آبی گذشته، یک سال استثنائی بود و در همین راستا باید تجارب به دست آمده درآن برهه، مدون شود تا کاستی ها و اقدامات جهادی که صورت گرفت مورد بررسی قرار گرفته و برای آینده مد نظر قرار گیرد.

لاریجانی ادامه داد: یکی از آسیب‌های کار حکمرانی مدون نکردن اقدامات و فعالیت هایی است که در مدیریت بحران‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به سفر ابتدای امسال خود در شرایط سیلابی استان اشاره کرد و گفت: در آن دوره معلوم شد که کاستی هایی در کار (از جمله در حوزه کانال های سیلاب بر و یا لایروبی انهار) وجود دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که سرمایه گذاران خارجی برای رسیدگی به این موضوعات آمادگی داشته باشند می توانند در استان حضور پیدا کنند، لازم است از این فرصت استفاده شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای وزارت نیرو مبنی بر اینکه از سه ماه قبل امکان پیش‌بینی وقایع سیلابی وجود دارد، گفت: اگر واقعا احتمال داده می‌شود که چنین اتفاقی رخ می دهد لازم است که از هم‌اکنون به رفع کمبودهای مربوط به لایروبی رودخانه ها و انهار کمک کرد تا منابعی هم برای آن دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه برای این اقدام می‌توان از ظرفیت قرارگاه خاتم الانبیا (ع) سپاه نیز استفاده کرد، گفت: اگر این ظرفیت موجود است، به نظر می‌رسد باید از امکانات سپاه برای این امر استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به مشکل فاضلاب اهواز اشاره کرد و گفت: این موضوع یک مسئله بسیار مهم است و همانطور که مقام معظم رهبری به این مسئله تاکید داشته اند، باید به آن توجه شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود تا بحث فاضلاب و مشکلاتی که برای مردم وجود دارد در بودجه سال آینده به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد تا وضعیت این کلانشهر طی چند سال آینده ساماندهی شود.

به گفته وی، این موضوع از طریق مقام معظم رهبری برای استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

در ادامه رضا اردکانیان اظهار کرد: دولت تدبیر و امید با وجود همه مشکلات و مضیقه ها توفیق داشته است در ۸۷ ماهی که از عمرش می‌گذرد، بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان طرح در خوزستان ایجاد کند.

وی افزود: وزارت نیرو نیز حدود ۳۰۰ طرح در خوزستان با حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری پیشبینی شده که بخشی از آن هزینه شده و برای مابقی نیز منابع لازم تدارک دیده شده است را در دست اجرا دارد.

اردکانیان تصریح کرد: اگر نظرات کارشناسی مبنی بر تغییر اقلیم پذیرفته شود، دیگر سیلاب، یک حادثه غیر مترقبه نخواهد بود. ما باید آمادگی های لازم برای کاهش خسارات و افزایش منافع سیلاب را افزایش دهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: سیلاب در دنیا داستان یک نقطه و یک منطقه نیست. آمار ۲۰ ساله مراکز جهانی حاکی از آن است که آمار تعدد سیلاب در بین حوادث و بلایای طبیعی، ۴۳ درصد است و پس از آن، طوفان با ۲۸ درصد در رتبه دوم تعدد بلایای طبیعی است.

اردکانیان عنوان کرد: ۵۶ درصد آسیب دیدگان‌ معادل ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از بلایای طبیعی مربوط به سیلاب است؛ همچنین ۱۵۷ هزار نفر بر اثر این بلای طبیعی جان باخته اند. بالاترین سهم خسارت معادل ۶۶۲ میلیارد دلار نیز مربوط به سیلاب است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب، یک مدیریت میان بخشی است، تاکید کرد: جنگ ما را از پای در نیاورد، تحریم های اقتصادی نیز ما را از پای در نخواهد آورد، اما اگر دو مرضِ بخشی نگری و تمرکز گرایی درمان نشود از پای در خواهیم‌ آمد. باید همزمان در مسیر درمان این دو مرض قرار بگیریم.

وی عنوان کرد: بحث هایی نظیر مدیریت سیلاب، خشکسالی، حکمرانی در محدوده های تقسیمات کشوری، بحث های جدی امروز و فردای کشور ما است که باید درمان شده و از "دوره مرّگی" خودمان را نجات دهیم. اینکه هر کس فقط فکر دوره وزارت و ریاست خودش باشد، خطرناک است.

اردکانیان یادآور شد: خوزستان همواره با سیلاب مواجه است اگر این مدیریت فرافکنانه را درمان نکنیم، نتیجه آن تنها تکرار خسارت است و البته نیافتن مقصر؛ تجربه بسیار خوب مدیریت سیل استان خوزستان یک تجربه موفق و قابل عرضه به جهان است که باید مستندسازی شود.

همچنین همایون یوسفی در این نشست اظهار کرد: باید از دانش خارجی و احیانا سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه  لایروبی استفاده شود. در سه سال اخیر لایروبی کارون را با هماهنگی وزارت نیرو و شرکت‌های خارجی پیگیر بودیم و این طرح اکنون نیز در حوزه وزارت نیرو در حال پیگیری است. از وزیر نیرو خواهش می‌کنم با توجه به اهمیت موضوع لایروبی کارون، تاکید موکدی بر این موضوع شود.

وی با اشاره به موضوع فاضلاب اهواز، عنوان کرد: در مصوبه ۱۵ فروردین ماه سال ۹۶، پروژه‌های فاضلاب بسیاری در اهواز اجرا شد؛ پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهوز افتتاح شد و نیاز به تکمیل دارد و پروژه تصفیه‌خانه غرب اهواز نیز مرحله واگذاری و مشخص کردن پیمانکار آن مشخص شده و نیاز به شروع به کار است. این دو پروژه از موضوعات مهم اهواز هستند. با مصوبه اخیر و عنایت مقام معظم رهبری، ۱۰۰ میلیون یورو برای موضوع فاضلاب اهواز اختصاص پیدا کرده است و امیدواریم وزارت نیرو در یک فاصله زمانی مناسب این مشکل قدیمی را حل کند.

نماینده مردم اهواز گفت: خوزستان قدیمی‌ترین حوزه تمدن در فلات منطقه و ایران است و این نشان می‌دهد که جایگاه آن در طول تاریخ مهم بوده است. خوزستان هیچ موقع منشاء بحران برای کشور نبوده است و این نشان می‌دهد که همیشه مردم این آب و خاک نسبت به سرزمین‌شان وفادار بوده اند.

وی افزود: هیچ موقع نیز از ناحیه خوزستان یک وجب از خاک ایران کم نشده است. همچنین در طول تاریخ هیچ زمانی در بین اقوام خوزستان به اندازه سر سوزن اختلافی وجود نداشته است. در بحث شهدای جنگ تحمیلی نیز به نسبت جمعیت استان خوزستان، بیشترین شهدا از ناحیه فرزندان خوزستان بوده و در زمان حاضر، بیشترین شهدای مدافع حرم، باز هم از فرزندان خوزستان بوده اند و این نشان می‌دهد که مردم خوزستان همیشه مقابل دشمنان ایران ید واحد بوده‌اند.

یوسفی با بیان این که باید نگاه راهبردی بیشتری به خوزستان باشد، عنوان کرد: خوزستان به واسطه اهمیت جغرافیایی، اقتصادی و امنیتی اش، باید با چشم ویژه‌ای به آن نگاه شود. در سطح کشور هم نگاه دلسوزانه به خوزستان وجود دارد اما نگاه راهبردی وجود ندارد. البته دولت محترم همیشه نگاه ویژه‌ای به خوزستان داشته است، به این دلیل که اثر خوزستان در توسعه کشور اثر بسیار مهمی است.

فاضل عبیات معاون عمرانی استاندار خوزستان ظهار کرد: دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی از سیلاب بهمن‌ماه سال گذشته و فروردین امسال آسیب دید که اجرای ۷۰ پروژه از جمله پل ۵۰۰ متری عنافچه (حل مشکل ۳۷ روستای شهرستان باوی) برنامه ریزی شده است.

وی افزود: چهار دستگاه پل در دشت آزادگان در حال احداث داریم که متأثر از سیلاب بودند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: از ۹۸ درصد پرونده‌های خسارت کشاورزی بیش از ۵۰ درصد آن پرداخت شده است که این امر نشان از عنایت مسئولان است که در عین حال رضایتمندی خوبی بین مردم در این زمینه وجود دارد چون برای آنها ملموس بود.

عبیات بیان کرد: برای ۳۳ روستا دایک محافظتی احداث می‌کنیم که ۵۰ درصد پیشرفت کرده است.

وی گفت: بالا بردن رقوم کف منازل در حال احداث کاری است که انجام و با توجه به اعتبارات موجود بخش مهمی از کارهای دیگر را انجام می‌دهیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: اثرات تخریبی سیلاب حتی بعد از کنترل سیلاب به تدریج نمایان شد؛ به عنوان مثال در اهواز ۲۲۰ نقطه ریزشی داشتیم که مشکلاتی از جمله شکستگی‌های خطوط فاضلاب برای شهروندان به وجود آورد.

عبیات عنوان کرد: بارش ۲۵ آذرماه امسال در اهواز ۸۰ میلی‌متر در مدت‌زمان دو تا سه ساعت رخ داد و مجموعه آن با توجه به سطح شهرستان اهواز و کارون در حدود ۱۶ میلیون مترمکعب در اهواز جاری شد و حدود ۸۴ مترمکعب رودخانه‌ای در اهواز تشکیل و به مدت یک شبانه‌روز در سطح شهر جاری ماند.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از کلکتورهای فاضلاب اهواز عمر بالای ۴۰ سال دارند، افزود: این آب‌گرفتگی‌ها در اهواز تا ۶ روز ادامه داشت ولی آثار آن در برخی نقاط و به ویژه شهرستان کارون هنوز هم قابل مشاهده است.

عبیات گفت: در ارتباط با شبکه فاضلاب شهر اهواز یک چالش بسیار جدی داریم؛ احداث ۳۳ ایستگاه پمپاژ در شبکه در حدود ۱۱۴ کلکتور اصلی و همچنین احداث ۹۰۴ کیلومتر شبکه اصلی جمع آوری فاضلاب نیاز داریم که اعتباری بالغ‌بر چهار هزار میلیارد تومان نیاز دارد که ۱۰۰ میلیون یورو برای انجام این کارها از سوی مقام معظم رهبری اختصاص داده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار