کد خبر: ۸۱۹۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶ 02 February 2020
ویروس خبرساز کرونا این روز ها تیتر نخست اخبار رسانه ها در سراسر جهان شده است، این ویروس اپیدمی که شیوع آن برای نخستین بار از کشور چین بوده و تاکنون بر اساس جدیدترین آمار وزارت بهداشت چین، تاکنون ۱۴ هزار و ۳۸۰ نفر در این کشور به آن مبتلا شده و در مجموع ۳۰۴ نفر جان خود را از دست داده اند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، سرپرست مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده و اطلاعات دقیقی از آن وجود ندارد زیرا که تنها یک ماه از بروز این بیماری در دنیا می گذرد.
محمد مهدی بانشی گفت:مسئله ای که باعث نگرانی شده سرعت گسترش این بیماری بوده که انتقال آن از یک نفر بیمار، در ظرف یک ماه به حدود ۱۴ هزار نفر رسیده است و قدرت سرایت آن بسیار بالاست و نیاز به دقت بیشتری دارد.
وی افزود: البته باید در نظر داشت که این بیماری کشندگی بالایی ندارد.
 سرپرست مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این بیماری از خانواده ۲ بیماری سارس و مرس است که در زمان بروز این بیماری ها، کشور ایران درگیر نشد و با موفقیت این بیماری ها مهار شدند.
بانشی عنوان کرد: در عین حال ما به عنوان سیستم مراقبت وظیفه داریم تمهیداتی قبل از وقوع بحران داشته باشیم، امید است هیچ بحرانی در این زمینه پیش نیاید و مجموعه بهداشت و درمان استان آمادگی لازم در صورت ورود این بیماری به کشور و به تبع آن در استان را دارند.
وی بیان کرد: تمام مسئولان حوزه بهداشت و درمان اگاه و بیدار هستند و  تمام پارامتر ها در این خصوص زیر نظر گرفته شده است.
 سرپرست مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تاکنون این بیماری وارد کشور نشده است و نزدیکترین کشور همسایه ایران که درگیر این بیماری شده، امارات بوده است و در عراق، افغانستان و پاکستان تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده است.
وی تاکید کرد: این بیماری خیلی وحشتناک و ترساننده نیست و در صورتی که پیشگیری به موقع انجام گیرد، قابل مهار شدن است.
بانشی گفت: بیماری کرونا مانند بیماری آنفولانزا است و علائم  آنها شبیه همدیگر بوده و حتی نوع H۱N۱ آن کشنده تر از ویروس کرونا است.
وی عنوان کرد: عزم همگانی برای پیشگیری از فراگیر شدن آن نیاز است و در صورت رعایت اصول مراقبت های بهداشتی اولیه در این باره مشکلی وجود نخواهد داشت.
 سرپرست مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد افزود: رعایت بهداشت فردی، دست ندادن روبوسی نکردن، شستن مداوم دست ها، استفاده از دستمال در زمان سرفه و عطسه، استفاده از ماسک، دفع ماسک ها و دستمال ها در سطل های دربسته راه های بسیار مهم جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.
بانشی بیان کرد: این بیماری به راحتی قابل کنترل است اما چون دارو ندارد و درمان آن مشخص نیست می تواند مسئولان را در سراسر دنیا با چالش مواجه کند.
وی ابراز داشت: هم اینک در فرودگاه امام مسافران پرواز های چین توسط یک تیم قوی زیر نظر گرفته می شود و مسافران آزمایش های مخصوص این بیماری را انجام خواهند داد و افراد مشکوک مبتلا به این بیماری قرنطینه می شوند.
 سرپرست مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: دانشجویان ایرانی در دانشگاه های چین نیز به زودی به ایران بازگردانده می شوند و قبل از ورود به اجتماع ۱۴ روز قرنطینه خواهند شد.
بانشی افزود: در سطح استان آمادگی کامل برای مهار این بیماری وجود دارد و همانند آنفولانزا در ایران که پیش از ورد آن اقدامات پیشگیرانه اندیشیده شد، در این باره نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
وی عنوان کرد: جلسات درون دانشگاهی در این باره گرفته شده و بیمارستان، پزشکان متخصص و امکانات مورد نیاز در استان آماده و مهیا شده است.
 سرپرست مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نشست شورای سلامت استان با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز برگزار شده و تقسیم کار های لازم صورت گرفته است.
بانشی گفت:  مردم استان اطمینان داشته باشند که مورد مشکوک به این بیماری در استان گزارش نشده‌است و مردم نباید نگران این بیماری باشند زیرا احتمال بروز آن بسیار اندک است.
وی از مردم کهگیلویه و بویراحمد خواست که اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران را فقط از طریق منابع رسمی دنبال کرده و به اخبار غیر رسمی استناد نکنند و به شایعات موجود فضای مجازی توجه نکنند.
بر اساس گزارش ها ، تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد جدید تعداد آن به هفت مورد رسیده است، این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان «سارس»  می‌شود نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار