در راستای مصوبه کارگروه اقدام استانداری مبنی بر وظیفه اتاق بازرگانی در خصوص پیگیری سیاستگذاریهای کشوری و استانی مرغ لاین و مرغ بومی، جلسه ای در اتاق اصفهان تشکیل شد.
کد خبر: ۸۱۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴ 02 February 2020

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان سعید اسماعیل خانیان، رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از تصمیم دولت برای حفظ لاین مرغ آرین و بهبود آن خبر داد و افزود: در حال حاضر معاونت فناوری ریاست جمهوری، سازمان پژوهش های مجلس و معاونت امور دام در حال برنامه ریزی برای این لاین هستند.
وی تصریح کرد: استان اصفهان با وجود ظرفیت های موجود، می تواند در این زمینه وارد عمل شود.
اسماعیل خانیان همچنین در خصوص مرغ بومی گفت: هر مخاطب نیازمند یک محصول بوده و لازم است اقدامات لازم برای بازار مرغ بومی و صنعتی انجام شود.
وی تنوع را موجب تکامل دانست و افزود: بی شک مرغ بومی توان جایگزینی مرغ صنعتی را نداشته ولی تولید این نوع مرغ می تواند طبق ضابطه افزایش یابد. اسماعیل خانیان حفظ ذخایر ژنتیکی و حفظ تنوع را از وظایف موسسه تحقیقات علوم دامی کشوردانست.
محمدرضا عبادی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی نیزدر ابتدای این جلسه از اعلام آمادگی استان اصفهان برای در اختیار قرار دادن ظرفیت های موجود به لاین مرغ آرین خبر داد و افزود: دانش فنی استان در این زمینه بسیار پیشرفته بوده و تنها نیازمند اعتماد جامعه به متخصصان داخلی هستیم.
وی در ادامه خواستار ایجاد سازمان ملی لاین برای تخصیص اعتبار ویژه تحقیقاتی و تشکیل سازمان ملی امنیت غذایی شد. عبادی همچنین در خصوص مرغ بومی گفت: رویکرد معاونت دام، توسعه مرغ بومی بوده است اما در برخی مکان ها این توسعه به صورت ناقص اجرایی شده و شناسایی، اصلاح نژاد و تکثیر مرغ بومی کشور نیازمند مدیریت علمی است.
عبادی تصریح کرد: این مدیریت باید علاوه بر فعالیت در حوزه تحقیق و مسایل صرفا علمی، توان حفظ و توسعه مبتنی بر دانش را داشته باشد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی راهکار مقابله با توسعه ناقص مرغ بومی را، سازماندهی مبتنی بر مدیریت واحد و یکپارچه و در عین حال علمی دانست.
وی همچنین گفت: از ظرفیت مرغ بومی می توان برای احیای مرغ لاین آرین و استخراج واکسن نیز استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار