بابک صیاد در گفتگو با تابناک:
استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و متخصص بیماری های عفونی و تب دار گفت:بیماری‌کرونای شایع شده در دنیا نسل جدید ویروس کرونا موجود در۱۵درصد سرماخوردگی های معمول است اما مسئله مهم سرعت شیوع و سهولت انتقال انسان به انسان این ویروس است.
کد خبر: ۸۱۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ 31 January 2020

بابک صیاد در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت:باتوجه به انتشار ویروس کرونا در دنیا و طرح این مطلب که این ویروس در سرماخوردگی های معمول نیز مشاهده می شود، احتمال وجود منشا حیوانی در این ویروس بالا است و عامل شیوع این بیماری فروش و سرو خوراک خفاش در رستوران های شهر ووهان چین است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با علائم این بیماری بیان کرد:علائم این بیماری درست شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا است.تب،سرفه خشک،گرفتگی و آبریزش بینی،سردرد،لرزش و بدن درد، تنگی نفس و در موارد شدید تر عفونت در افراد دارای بیماری های ضعف سیستم ایمنی باعث ایجاد سندرم حاد تنفسی،نارسایی کلیه و حتی مرگ می شود.
صیاد درباره ی این موضوع که چه افرادی در معرض خطر هستند از سالمندان،مبتلایان به برونشیت مزمن،مشکلات تنفسی و از افراد دارای آسم و بیماری های قلبی نام برد.

وی درباره میزان سهولت انتقال این بیماری، ریسک ابتلا را بالا و انتقال انسان به انسان این ویروس را ساده دانست.ایشان در ادامه در رابطه با راه های پیشگیری این بیماری بیان کردند:مهمترین کار در پیشگیری،پرهیز از تماس نزدیک با افرادی که تازه از کشور های مبتلا به کشور بازگشته اندو همچنین خودداری از دست دادن و روبوسی با این افراد است.و نیز شستشوی دست هاواستفاده از ماسک مهم است.ولی استفاده خودسر از دارو ها برای پیشگیری به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون اغلب این دارو های خودسرانه می تواند عوارض بیماری را شدید و باعث پنهان شدن دیگر بیماری ها در فرد می شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی این ویروس تا کنون ۶۰۶۵ نفر را در دنیا مبتلا کرده که از این تعداد ۵۹۹۷نفر در چین هستند و تمام ۱۳۲ کشته این بیماری نیز در این کشور هستند.

وی در ارتباط با تقویت و مراقبت بهداشت مرزی عنوان کرد:به دنبال شیوع ویروس کرونا در ۱۵ کشور دنیا و مشاهده آن در اقلیم کردستان عراق و نیز ابتلا ۴ مورد در امارت، مردم سفر های غیر ضروری خود را به این کشور ها لغو کنند.

صیاد خاطر نشان کرد:هنوز واکسن این بیماری تولید نشده است.و در ارتباط با این ویروس فعلا داروی ضد ویروسی خاصی ساخته نشده است اما لازم به ذکر است اقدام درمانی برای مبتلایان وجود دارد و کسانی که به نوع شدید این بیماری مبتلا می شوند در بیمارستان بستری و اقدامات مراقبتی و حمایتی دریافت می کنند که در بهبود سیر نهایی بیماری موثر واقع شود.

متخصص بیماری های عفونی و تب داردر پایان تاکید کرد: به دلیل شباهت زیاد این بیماری به سرماخوردگی کسانی که به بیماری تنفسی مبتلا می شوند مراقب باشند که ای بیماری را به دیگران منتقل نکنند واز حضور در مکان های پر تراکم پرهیز کنند.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار