مسوول واحد بازرگانی معاونت صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به جایگاه خاص صنایع دستی اصفهان در عرصه صادرات گفت: با بررسی‌های صورت گرفته در ۲ ماه گذشته زیورآلات سنتی صادراتی اصفهان در روسیه با استقبال مواجه شده و بازخورد مثبتی داشته است.
کد خبر: ۸۱۸۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ 28 January 2020

محبوبه توکلی با اشاره به اینکه در این راستا با توجه به آغاز مذاکرات تجارت آزاد بین کشور ما با اتحادیه اقتصادی اروسیا از سال آتی و در نتیجه صفر شدن گفت: تعرفه اغلب کالاهای مشمول این نوع تجارت که زیورآلات را نیز شامل می‌شود می‌توان به توسعه صادرات استان در این زمینه نیز امیدوار بود.

وی اظهار داشت: صنایع دستی اصفهان به ویژه زیورآلات سنتی و دست ساز شامل طلا، نقره و سنگ های قیمتی، جدای از جاذبه و زیبایی، به لحاظ راحت بودن حمل و نقل این کالای صادراتی نیز می تواند به رونق بخشی صادرات آن کمک کند.

مسوول واحد بازرگانی معاونت صنایع دستی اصفهان با اشاره به برگزاری نمایشگاه زیورآلات سنتی که به‌تازگی در اصفهان برگزار شد گفت: در این نمایشگاه بیش از ۸۰ هنرمند موفق به ارائه ۴۰۰ اثر زیورآلات سنتی شامل آویزهای طلا، نقره و ترکیبی از سنگ های قیمتی کردند.

وی یادآور شد: اصفهان در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو ( سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی درآمد و همچنین توسط شورای جهانی صنایع دستی، عنوان " شهر جهانی صنایع دستی " به آن اعطا شد.

به گفته وی طرح انتخاب شهرهای جهانی صنایع دستی در دنیا از سال ۲۰۱۴ توسط شورای جهانی صنایع دستی آغاز شد و تا سال ۲۰۱۹ حدود ۳۸ شهر از سراسر دنیا در این طرح انتخاب شدند که ۱۰ شهر از ایران از جمله اصفهان، آباده، مشهد، سیرجان، میبد و تبریز در این فهرست جا دارند.

توکلی با اشاره به اینکه بیشتر صنایع دستی صادراتی اصفهان شامل پارچه‌های قلمکار، ظرف‌های فیروزه‌کوبی و میناکاری، خاتم‌کاری و قلمزنی به‌ویژه در ابعاد کوچک است، اظهارداشت: بیشترین صادرات  این کالاها به کشورهای اروپایی صورت گرفته است.

این مسوول از دیگر مسائل تاثیرگذار در افزایش صادرات صنایع دستی اصفهان را مجموعه اقدام‌های انجام شده پس از اعطای عنوان شهر جهانی صنایع دستی و پیوستن این شهر به شبکه شهرهای خلاق دنیا، اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی، افزایش تعداد گردشگران و ایجاد فروشگاه‌های دیجیتالی برشمرد و گفت: در چهار سال گذشته در مجموع حدود یک میلیون گردشگر خارجی به این استان سفر کردند و با وجود اعمال تحریم‌ها از سال گذشته هنوز با خیل گردشگران خارجی مواجه هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار