استاندار خوزستان خواستار جلوگیری از انتقال آب از سرچشمه رودخانه‌های استان شد و گفت: با وجود اینکه این طرح‌ها فعال نیستند اما باید توجه داشت که بهینه شدن کشاورزی در جلگه خوزستان به این موضوع بستگی دارد.
کد خبر: ۸۱۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴ 26 January 2020

غلامرضا شریعتی روز شنبه در شانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اظهارداشت: همواره تاکید استان بر جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های  رودخانه‌های استان است تا خوزستان با بیشترین ظرفیت به تولید بالاتر و گسترش کمی و کیفی محصولات کشاورزی بپردازد.

وی ادامه داد: در این صورت می‌توانیم  شاهد بهره برداری بهینه و استفاده لازم از زمین‌های و مزارع کشاورزی استان باشیم.

استاندار خوزستان با اشاره به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، گفت: فاز اول این طرح با موفقیت اجرا شد اما اجرای ۲۵۰ هزار هکتار باقی مانده که قول رئیس جمهوری به مردم استان دراین باره نیز باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.

شریعتی یادآور شد: با اجرایی شدن کامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، استان خوزستان به ۱۰ کارخانه تولید قند چغندر نیاز است که در این بین با راه اندازی چهار کارخانه موافقت شده است.

وی بر توسعه کشت چغندر قند در استان تاکید کرد و گفت: ایجاد کارخانه‌های مرتبط با آن باید راه‌اندازی شوند و با توجه به اینکه کشت این محصول، یک کشت پاییزه است و میزان آبی که هر هکتار چقدر قند در استان مصرف می‌کند بین هفت تا ۹ هزار متر مکعب است، کشت این محصول در استان می‌تواند از ارزش افزوده بالایی برخوردار شود.

همه ظرفیت‌های کشاورزی خوزستان مورد استفاده قرار نگرفته است

استاندار خوزستان  همچنین در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه هنوز قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود استان به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است، گفت: در صورت برنامه ریزی مناسب و تامین اعتبار لازم، باید آموزش کشاورزان در دستور کار استان قرار بگیرد که در این صورت می‌توان پیش‌بینی کرد در یک افق کوتاه مدت، امکان رسیدن به تولید ۳۰ میلیون تن انواع محصولات در سال محقق شود.

شریعتی ادامه داد: در همین راستا لازم است ارتباط تنگاتنگی بین مطالعات علمی و اجرا در حوزه کشاورزی به وجود بیاید که با انجام برنامه ریزی‌های کارشناسی شده، این امکان فراهم خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار اداری ویژه بخش کشاورزی در استان خوزستان، گفت: در این رابطه ایده‌های استان به اطلاع رئیس جمهوری، معاون اول و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور رسید تا ساختاری متناسب با حجم کاری موجود در خوزستان تعریف شود.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه ساختارها نباید در کشور، جغرافیا محور باشند یادآور شد: با توجه به اینکه در خوزستان یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت زراعی و باغی وجود دارد که منجر به برداشت ۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شد، تنها ساختار موجود برای استان، سازمان جهادکشاورزی استان است.

استاندار خوزستان ادامه داد: به عنوان مثال در شهرستان شوش ۷۰ هزار هکتار زمین آبی وجود دارد اما تنها ساختار آن یک اداره جهاد کشاورزی است که از نیروی انسانی بسیار محدودی برخوردار است اما در کشور استانهایی وجود دارند که کل زمین‌های زیر کشت آنها بین ۱۵ تا ۲۵ هزار هکتار است که این نشان دهنده حجم کاری بالای یک شهرستان استان نسبت به برخی استانهای کشور است.

وی ادامه داد: این ساختار در استان خوزستان متناسب با حجم عملیات کاری نیست و به همین دلیل ممکن است آموزش کشاورزان استان با مشکل روبه رو شود.

استاندار خوزستان همچنین در بخش دیگری از این آیین به سهم خوزستان در تولید ناخالص ملی کشور به واسطه فعالیت صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمیاشاره کرد و گفت: همانطور که صنایع موجود استان، همزمان ماهیت ملی هم دارند، کشاورزی استان خوزستان نیز ملی است و استراتژی محور محسوب می‌شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه کارکرد بخش کشاورزی استان در حوزه محصولاتی است که استراتژیک هستند، افزود: تولید این محضولات باعث استقلال غذایی کشور می‌شود که از جمله این محصولات، گندم، برنج، کلزا، چغندر و ... هستند.

شریعتی ادامه داد: به رغم شرایط نامساعد از نظر بارش و دما به خصوص در چند سال اخیر، شرایط متنوع اقلیمی، زیرساخت‌های ایجاد شده در استان، انرژی خورشیدی، پیوند بین تحقیقات و اجرا باعث شده که این استان همچنان مهمترین قطب تولید کشاورزی کشور باشد.

وی با اشاره به تولید ۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی با تنوع ۱۳۸ نوع محصولات زراعی و باغی در استان، گفت: کشت درخوزستان همواره پویا و مستمر است و در برخی مناطق ،کشت سه نوبت در سال از ویژگی‌های این استان محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، استان خوزستان ۱.۳ میلیون هکتار اراض زیرکشت پاییزه و تابستانه دارد. در سالهای گذشته کمبود آب عامل محدوده کننده‌ای برای توسعه بخش کشاورزی خوزستان بوده که امسال به نظر می‌رسد مشکل کم آبی وجود نداشته باشد.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، در افق کشاورزی سال ۱۴۰۴ خوزستان، مجموع تولیدات کشاورزی، باغی و آبزیان، گوشت قرمز و سفید و شکر با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری به ۲۵ میلیون تن خواهد رسید.

ارزش سالانه تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۱۱۰ هزار میلیارد ریال است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار