کد خبر: ۸۱۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷ 25 January 2020

به گزارش تابناک اصفهان،همه مردمان جهان خود حاصلی از نسل‌های گذشته و به نحوی دیگر عاملی در پایه گذاری نسل‌های آینده هستند؛ این گذر روزها، ماه‌ها و سالها انسانهای هر نسل را درگیر سرگذشت زندگی و تاریخ نسل های گذشته می کند چرا که همه انسانهای این کره خاکی برای تداوم زندگانی خود به ریشه های خود در زندگی گذشتگان وابسته هستند. این ریشه ها تنها به مواردی محدود باز نمی گردد بلکه همه چیز به ویژه اداب و رسوم، سبک زندگی، حوزه تغذیه، عقاید و سایر چیزهای دیگر را نیز در بر می گیرد. ضرب المثلی از قدیمی ها وجود دارد که می گویند راه رفته را دوباره نباید رفت، بدین منظور که گذشتگان قسمتی از یک مسیر را رفته اند و نا باید ادامه دهنده راه آنها در هرچیز که ما را به چالش می کشد، باشیم.
برای استفاده از تجربیات گذشتگان باید در تاریخ جستجو کنیم و مطالعات خود را بالا ببریم، اما چیزی که اهمیت دارد چگونه رفتن این مسیر لذت بخش است و اینکه چه راه و روشی را باید انتخاب نمود تا در مسیر درست تاریخ شناسی و مطابق با هدف خود حرکت کنیم لذا روش شناسی و روش تحقیق در تاریخ خود امری مهم و مجزا از سایر روش ها در سایر علوم است.
در این زمینه گفتگویی انجام دادیم با مریم قانونی مدیر حوزه عصارخانه شاهی اصفهان پیرامون روش و روش شناسی تحقیقی در پژوهش های تاریخی.
مریم قانونی با اشاره به کارگاه «روش و روش‌شناسی تحقیقی در پژوهش‌های تاریخی»، درباره لزوم برگزاری این کارگاه، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های موزه عصارخانه شاهی، مطالعات فرهنگ عامه، تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف فرهنگ مردم، مشاغل سنتی و زندگی روزمره مردم معمولی بوده است. همچنین برای ارائه اطلاعات غنی‌تر به مخاطبان موزه، احساس شد که باید پژوهش‌های عمیق‌تری درباره کارکرد عصارخانه‌ها، تهیه شود.
وی در توضیح هدف از برگزاری «کارگاه روش و روش‌شناسی تحقیقی در پژوهش‌های تاریخی» ، گفت: شیوه پژوهش در حیطه‌های مختلف مرتبط با گردشگری و برخی مطالعات شهری، از نوع تاریخی است اما پژوهشگر بایستی با شناخت از انواع شیوه‌های پژوهش تاریخی، بهترین شیوه را برای موضوعات مختلف انتخاب و اجرا کند؛ در همین راستا کارگاه روش و روش‌شناسی تحقیقی در پژوهش‌های تاریخی با هدف معرفی و بررسی انواع شیوه‌های پژوهش تاریخی برگزار می‌شود.
مدیر موزه عصارخانه شاهی، پیرامون جزئیات و محتوای کارگاه روش و روش‌شناسی تحقیقی در پژوهش‌های تاریخی، افزود: کارگاه روش و روش‌شناسی تحقیقی، در 12 ساعت پیش‌بینی شده و محتوای آن به موضوع‌یابی در پژوهش، شناخت شیوه‌های مناسب پژوهشی و معرفی این شیوه‌ها اختصاص پیدا میکند.
وی خاطرنشان کرد: مخاطبان اصلی کارگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی علاقه‌مند به پژوهش‌های تاریخی هستند. شرکت‌کنندگان در کارگاه پس از گذراندن دوره، متناسب با حیطه مورد علاقه خود موضوعی مرتبط با فعالیت‌های عصارخانه شاهی را انتخاب کرده و مقاله‌ای ارائه خواهند کرد. در پایان نیز به افرادی که مقالات ایشان مورد تأیید اساتید کارگاه قرار گیرد، گواهی دوره اعطا می‌شود.
در آخر نباید فراموش کنیم که مردمان ایرانی مردمانی هستند که به واسطه تاریخ و تمدن بسیار غنی شان همه ملت ها به سبب این اصالت سر تعظیم برآنها فرود می آورند، یادمان باشد که راهی را پیش گیریم که موجب سرافرازی آیندگان با توجه به زندگی گذشتگان خود باشیم.
کارگاه روش و روش شناسی تحقیق در پژوهش های تاریخی به همت موزه عصارخانه شاهی اصفهان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری منطقه ۴ اصفهان برگزار می شود. علاقه‌مندان می توانند تا ۱۵ بهمن ماه جهت ثبت نام در این دوره با شماره ۳۲۲۴۱۰۲۴ تماس حاصل فرمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار